2017-03-07, 10:07
Medlem
Jag börjar närma mig 50 och kom ihåg när påsarna på matvarubutikerna var gratis (och Sverige fortfarande var Sverige )

Nu helt plötsligt så kostar påsarna 2,50, givetvis avrundat till 3 kr.

Tycket detta är riktigt störande och vi ska diskutera om det är okej samt var man kan köpa egna påsar som liknar matvarubutikernas påsar, i större förpackningar så man slipper gå med på detta rån varje gång man går och handlar.
Jag är inte intresserad utav tygpåsar så det är inget alternativ.

PS till den klassiska "sluta snåla", "det är bara 6 kr per gång du handlar om du tar två påsar" etc. Detta är principsak, att inte gå med på vad som helst. Precis som för i övrigt gäller för detta landet! Önskar att svenskarna faktiskt inte alltid bara tyst gick med på att utnyttjas.
Citera
2017-03-07, 10:09
Medlem
Swe1227s avatar
Ibland är de omvänt sponsrade påsarna billigare, dom man sponsrar en klubb med om man köper!
Citera
2017-03-07, 10:14
Bannlyst
LIDL.
Bästa affären.
Deras extremt stora och rymliga, högkvalitativa, olika sorters påsar kan du återanvända i flera år.
Deras största, mest kvalitativa påsar är dubbelt så billiga som coop/hemköp/icas mest budget-påse.

LIDLs standardpriser på saker och ting är ungefär 40-70% billigare än willys/coops/icas-priser.

Jag bojkottar coop och ica, hemköp mfl eftersom de är så fruktansvärt fräcka.
Senaste gångerna jag har gått in i en coop/ica-affär, för att nödhandla något, då ser jag att det står på vissa produkter "EXTRA PRIS" "PRISVÄRT 4-EVER" "SPECIAL PRIS FÖR DIG SOM ÄR BONUS KUND" osv osv osv, sedan när jag kollar priset så är det fortfarande, alltså jag skämtar inte, nästan 100% dyrare än LIDLs priser, 99/100ggr ca 200-300% dyrare, även med dessa sinnessjuka clickbaits i annonser i butiken. På kött är det xxx dyrare.

Ett jävla ägg i coop/hemköp/icas-butiker kostar mellan 1,65kr/st (dessa ägg är av testiklar-storlek) och 3,5kr (normal storlek på ägg). Skulle kunna peka på hur många saker som helst. 20kr/L för den billigaste apelsinjuice du får 7kr/L hos LIDL. Massa saker.

De skriver "prisvärt 4-ever", som en jävla äcklig horunge kuksugande spegelbild-selfie i badrummet i träningstajts, och sedan så är det fortfarande FITTDYRT. De har ingen skam alls de där. All deras reklm är en neger som hånglar med en svensk tjej och stora affischer på något naket negerbarn eller en vit farmor som ska se jättegullig ut.

Är det förresten någon som glömt bort att de becknar fucking häst?

nej, bojkotta äckliga jävla fitterna coop, ica, hemköp och deras marginaler.
Alla personer som jobbar på deras huvudkontor är hjärndöda marknadsförings-tjejer som är extremt glättiga och kan inte prata normalt heller. Man kan tro de skämtar när man pratar med de i telefon eller IRL. De är verkligen EXAKT som hon Brita i vasaloppet. Snapchat, selfie, hollywood-fruar-personlighet, allt.
ush

Willys är dock okej!
diggar willys!
billiga priser, inget skitsnack, inget trams, bra affär!

edit: skönt som fan att skriva av sig.
Senast redigerad av FX5000 2017-03-07 kl. 10:34.
Citera
2017-03-07, 10:17
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EtniskSvensk1
Jag börjar närma mig 50 och kom ihåg när påsarna på matvarubutikerna var gratis (och Sverige fortfarande var Sverige )

Tycket detta är riktigt störande och vi ska diskutera om det är okej samt var man kan köpa egna påsar som liknar matvarubutikernas påsar, i större förpackningar så man slipper gå med på detta rån varje gång man går och handlar.

PS till den klassiska "sluta snåla", "det är bara 6 kr per gång du handlar om du tar två påsar" etc. Detta är principsak, att inte gå med på vad som helst. Precis som för i övrigt gäller för detta landet! Önskar att svenskarna faktiskt inte alltid bara tyst gick med på att utnyttjas.
Varför inte helt enkelt återanvända plastpåsen du köper en gång fler gånger. Om du använder den 10 gånger får du ner priset till 25 öre per gång och då kan du avrunda ner till 0 och den är gratis
Citera
2017-03-07, 10:20
Medlem
Det finns förslag som säger att en plastpåse måste kosta minst 5 kr. EU har bestämt att användandet ska minska. Det är inte miljövänligt med plastpåsar.

Mitt tips är att sluta köpa plastpåsarna. Jag brukar bära hem mat i väska/tygpåse.
Citera
2017-03-07, 10:21
Medlem
Dexters avatar
Med tanke på hur mycket plast som hamnar i haven och naturen borde priset vara minst det 3-dubbla! Det vore ett bra incitament till att ha med egen väska eller ryggsäck till affären.
Citera
2017-03-07, 10:23
Medlem
Det var länge sen jag handlade utan medhavda kassar. Ni som alltid köper, vad gör ni med alla kassar? Slänger? Lär ju va en femhundring om året. Känns onödigt.
Citera
2017-03-07, 10:25
Medlem
arazals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EtniskSvensk1

enda sättet att komma bort från vår plastkonsumtion är att ta till såna medel, vi använder mer plast än vi behöver och det sliter fruktansvärt mycket på naturen och våra hav
Citera
2017-03-07, 10:26
Medlem
gamlingen66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Det var länge sen jag handlade utan medhavda kassar. Ni som alltid köper, vad gör ni med alla kassar? Slänger? Lär ju va en femhundring om året. Känns onödigt.

har du provat använda dom som soppåsar ? om inte gör det.. så slippar man köpa såna små skitpåsar.
Citera
2017-03-07, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gamlingen66
har du provat använda dom som soppåsar ? om inte gör det.. så slippar man köpa såna små skitpåsar.
Det är inget fel på de avfallspåsar som man kan köpa. Funkar utmärkt att slänga skräp i. De är tunnare, vilket innebär mindre mängd plast.
Citera
2017-03-07, 10:33
Medlem
tankermans avatar
Citat:

Senast jag kollade på vad en rulle medelmåttiga avfallspåsar kostade på ICA så visade det sig att även dessa kostade en krona per påse.

Då är det ändå så att avfallspåsar man köper görs av oljeprodukter medan bärkassarna oftast är förnybart material. Bärkassar är dessutom oslagbara som soppåsar!
Citera
2017-03-07, 10:34
Medlem
Citat:

Men även ett litet hushåll får väl i så fall hem ett gång såna här kassar varje vecka? Plus de som inte följer med dagligvaror. Blir en jävla massa påsar. Har ni så mycket sopor? Källsorterar ni inte heller? Planetdödare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in