Citat:
Ursprungligen postat av
konstapel
På senare år har vissa närförorter - eller delar av dem, direkt syd- och sydväst om innerstaden blivit hippa i södermalmsmänniskors ögon och området där paret Zackari bosatt sig i är en av dessa. Konstigt nog är det nära nog kritvitt i dessa områden. Ingen korrelation såklart för det kan väl inte vara så att lika gillar lika, hemska tanke?

Dessa gamla 60-talsstadsdelar har alltid varit vita i huvudsak. Nämndemansbacken är bara radhus, kanske det finns några flerfamiljshus också, men jag har inga sett. Bagis är också ett gammalt arbetarområde historiskt bebott av vanliga riktiga arbetare*. Det finns inget hippt över dessa områden och inte heller någon no-go-zone. Vanliga förorter utan något speciellt, precis som det flesta.
* Byälvsvägen med omnejd är lite problemdrabbad, vilket är satan synd för de som bor där har 30 meter till Nackareservatet men istället för kantareller brukar man kunna se lite uppbrunna moppar o gamla kylskåp....
Jag har inte sett Brita mer än när hon lugnar ner Zackari i hans gym-program, som jag förövrigt uppskattar mycket.