2017-03-03, 14:19
Medlem
Åk till Älvsbyn. väldigt väldigt liten stad. 1 rondell och inga rödljus.
Citera
2017-03-03, 16:05
Medlem
pantywankers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cantstopwontstop
Det är ju dock väldigt långt från där ts bor. Kanske inget alternativ när han har jobb.
Citera
2017-03-03, 16:20
Medlem
TS, har du funderat på att titta på närliggande län som Blekinge? Olofström är en halvannan timme bort från Hässleholm med byte i Bromölla (och det finns uppkörningsmöjligheter i Sölvesborg, Karlshamn, Ronneby och Karlskrona med - Perfekt från tåget). Även Älmhult borde vara något för dig annars.

Lycka till!
Citera
2017-03-03, 18:36
Medlem
IIMorbiids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RaketDoris
Snacka med en körkskola där och förklara att du vill ha en lektion där utan några konstigheter?

Ja jag tänkte ringa till någon körskola i Helsingborg och kolla med dom om det är något som går att ordna!

Citat:
Ursprungligen postat av Cadde
Bara bra att köra upp i en avancerad stad. Många tänker ju tvärtom, att det är bättre att köra upp i en liten håla nånstans.
Tänker man att man verkligen skall testa sig själv så undviker man problem i framtiden sen. Många som inte kan köra i stadstrafik över huvud taget och ändå hamnar där tillslut med en krock som påföljd.

Men eftersom tid är av yttersta vikt för dig så får det väl kosta också? Ta kontakt med körskola i Helsingborg då och beställ körningar och enbart körningar. Dom tar mer än gärna emot dina pengar.

Ett annat alternativ skulle ju vara att du gick intensivkurs istället. Om du redan har mycket körtid så tar man den verkligen kortaste möjliga.
Intensivkurser sker oftast över 2 veckor där man bor på plats och spenderar hela sin tid till teori och körlektioner.

Som ett exempel finns det Trafikskolan i Norberg (NV om Stockholm) som har nya kurser varannan vecka. Och iden är att man har körkort c:a en vecka efter kursen. Dom bokar helt enkelt uppkörning direkt efter avslutad kurs. Allting ingår, teori med bok och datasal, minst 15 körningar, riskettan, risktvåan, lån av bil vid körprov och såklart logi, kök, tvättmöjligheter, TV och video.

Nej, jag säljer inte ovanstående utan meddelar bara om hur det ser ut och kan se ut överallt. Leta reda på en lokal sådan kanske? Då går det i alla fall undan!

Med 15 körningar @ 50 minuter vardera kostar kalaset ~19.000 kr fast kan variera beroende på dina egna val. Man kan t.ex välja bort riskettan, halkkörning, teori och boende och få ner det till ~12.500 kr. Så har du redan gjort dessa saker behöver du inte göra dom igen om det bara är uppkörning kvar.

...

Men mitt tips är att du helt enkelt skaffar någon att köra med i närmaste storstadsmiljö och skaffar dig erfarenheter. Vare sig det är trafikskola eller privat.

Problemet är att körkortet är betalt sedan innan (utöver uppkörning och teoriprovet) av mina föräldrar, detta var dock längesen men pga min flytt och dylikt har jag inte haft tid för körkortet så det finns inte en chans i världen att jag skulle ha råd med att ta en intensivkurs tyvärr.

Jag kan inte lägga ut mer pengar än vad uppkörningen/provet kostar och eventuellt två-tre lektioner till. Jag har väl så jag skulle kunna lägga ut extra pengar om jag inte skulle klara uppkörning och/eller prov, men inte mer än det ..

Citat:
Ursprungligen postat av cantstopwontstop

Kollade på Google maps, om vi snackar om samma ställe så ligger det bokstavligt talat andra sidan landet, så det blir nog inget med det

Citat:
Ursprungligen postat av Hurrit
TS, har du funderat på att titta på närliggande län som Blekinge? Olofström är en halvannan timme bort från Hässleholm med byte i Bromölla (och det finns uppkörningsmöjligheter i Sölvesborg, Karlshamn, Ronneby och Karlskrona med - Perfekt från tåget). Även Älmhult borde vara något för dig annars.

Lycka till!

Har kollat på Olofström bland annat, där måste jag vänta tills Augusti om jag ska köra upp .. Helsingborg är det ända stället där jag kan köra upp så snabbt!

Jag snackade med min far dock och han erbjöd sig köra runt en sväng med mig i Helsingborgs området och visa mig gatorna, förklara lite hur reglerna fungerar osv osv, så jag tänkte köra på det! Sen ringa någon körskola och kolla om man kan ta en lektion eller två kanske!

I värsta fall kanske jag bokar upp mig på 3-4 lektioner i rad och frågar min körskola om man kan köra bort till Helsingborg och köra där, tar ca 60 minuter att köra dit. Så med 4 lektioner kan jag köra dit och vara där 45 minuter sedan köra hem igen!

Får se hur jag gör men för tillfället så pluggar jag röven av mig och har bestämt mig för att chansa att köra upp i Helsingborg!

Tackar för all er hjälp
Citera
2017-03-04, 12:23
Medlem
pantywankers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IIMorbiid
Ja jag tänkte ringa till någon körskola i Helsingborg och kolla med dom om det är något som går att ordna!

Problemet är att körkortet är betalt sedan innan (utöver uppkörning och teoriprovet) av mina föräldrar, detta var dock längesen men pga min flytt och dylikt har jag inte haft tid för körkortet så det finns inte en chans i världen att jag skulle ha råd med att ta en intensivkurs tyvärr.

Jag kan inte lägga ut mer pengar än vad uppkörningen/provet kostar och eventuellt två-tre lektioner till. Jag har väl så jag skulle kunna lägga ut extra pengar om jag inte skulle klara uppkörning och/eller prov, men inte mer än det ..

Kollade på Google maps, om vi snackar om samma ställe så ligger det bokstavligt talat andra sidan landet, så det blir nog inget med det

Har kollat på Olofström bland annat, där måste jag vänta tills Augusti om jag ska köra upp .. Helsingborg är det ända stället där jag kan köra upp så snabbt!

Jag snackade med min far dock och han erbjöd sig köra runt en sväng med mig i Helsingborgs området och visa mig gatorna, förklara lite hur reglerna fungerar osv osv, så jag tänkte köra på det! Sen ringa någon körskola och kolla om man kan ta en lektion eller två kanske!

I värsta fall kanske jag bokar upp mig på 3-4 lektioner i rad och frågar min körskola om man kan köra bort till Helsingborg och köra där, tar ca 60 minuter att köra dit. Så med 4 lektioner kan jag köra dit och vara där 45 minuter sedan köra hem igen!

Får se hur jag gör men för tillfället så pluggar jag röven av mig och har bestämt mig för att chansa att köra upp i Helsingborg!

Tackar för all er hjälp
Att ta en eller två lektioner på en lokal skola är en utmärkt ide. Så gjorde jag när jag tog mitt kort för 15 år sedan.
Dom två sista lektionerna körde jag och läraren bara runt och han visade mig dom vanligaste ställena som folk blev kuggade på.
En ren varningsresa alltså
Citera
2017-03-05, 00:40
Medlem
Är det någon här som "uppgraderat" sitt körkort från automatlåda till manuell, jag står i begrepp att göra det. Blir det en traditionell uppkörning med säkerhetskontroller och olika moment som ska prickas av backa runt hörn etc , eller kollar man bara att man behärskar lådan?
Citera
2017-03-05, 07:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR
Är det någon här som "uppgraderat" sitt körkort från automatlåda till manuell, jag står i begrepp att göra det. Blir det en traditionell uppkörning med säkerhetskontroller och olika moment som ska prickas av backa runt hörn etc , eller kollar man bara att man behärskar lådan?

Det blir helt vanlig uppkörning där dom kollar allt som vanligt. Precis som för B96/BE behörigheterna. Dock för dom så har man några extra moment för just släpet men du måste fortfarande klara en 'vanlig' uppkörning så att säga
Citera
2017-03-05, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR

Det enda du slipper är krav på giltigt körkortstillstånd, risk 1 eller 2. Själva uppkörningen är likadan.

Logiskt sätt kan du nog anta att de vet om att du redan har körkort, och väljer ut moment där de kan kika på hur du växlar i olika situationer.
Citera
2017-03-05, 14:49
Medlem
IIMorbiids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pantywanker
Att ta en eller två lektioner på en lokal skola är en utmärkt ide. Så gjorde jag när jag tog mitt kort för 15 år sedan.
Dom två sista lektionerna körde jag och läraren bara runt och han visade mig dom vanligaste ställena som folk blev kuggade på.
En ren varningsresa alltså

Låter skit bra, hoppas bara de går med på att låta mig ta lektion i Helsingborg också!
Citera
2017-03-06, 09:57
Moderator
Trixtons avatar
Jag har inte varit i Helsingborg värst många gånger, och har aldrig kört bil där, men jag kan inte tänka mig att det är så besvärligt att köra där att folk från andra städer inte klarar av det. Tanken är ju att du skall få körkort om du kan köra bil, och då förväntas du kunna köra i Stockholm lika gärna som i Burträsk. Eller för den delen i Helsingborg.
Citera
2017-03-06, 13:53
Medlem
Tjena!

Då börjar det närma sig prov och uppkörning.

Och min fråga är, hur lika frågorna på teoriprovet är frågorna som man gör på online-
tester man får av körskolan?

Gör mina tester på Elevcentralens hemsida förövrigt.
Citera
2017-03-06, 15:19
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kinegro
Tjena!

Då börjar det närma sig prov och uppkörning.

Och min fråga är, hur lika frågorna på teoriprovet är frågorna som man gör på online-
tester man får av körskolan?

Gör mina tester på Elevcentralens hemsida förövrigt.
Fixar du dem och läst boken så klarar du provet utan problem.
Det är samma typ av frågor bara att de är ställda på ett lite annorlunda sätt ibland.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in