2017-03-06, 02:19
Medlem
TupolevTu-144s avatar
Fluor är stark giftigt! Det är ett nervgift som är ytterst potent även i små mängder.

Många menar att t.o.m tandkräm med fluor kan påverka dig. Tex att du får sämre IQ och mindre möjlighet att tänka abstrakt!

Vad skulle hända om jag nu dricker en en flaska flux?

Ibland när jag gurglat fluxen så sväljer jag för att det är så gott, men hur bra är det i längden

Tack på förhand!
Citera
2017-03-06, 02:21
Medlem
Ont i magen.
Citera
2017-03-06, 06:18
Medlem
Är väll i samma form som vanligt bordssalt så du får väll ont i magen och möjligen problem med tarmfloran/ magsår i längden
Citera
2017-03-06, 10:56
Medlem
Valtieris avatar
Även om fluor är giftigt har jag svårt att se att Flux mfl skulle få komma ut på marknaden om du strök med av att halsa en flaska, ont i magen med tillhörande rännskit är troligt.
Citera
2017-03-06, 13:37
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TupolevTu-144
Fluor är stark giftigt! Det är ett nervgift som är ytterst potent även i små mängder.

Många menar att t.o.m tandkräm med fluor kan påverka dig. Tex att du får sämre IQ och mindre möjlighet att tänka abstrakt!

Vad skulle hända om jag nu dricker en en flaska flux?

Ibland när jag gurglat fluxen så sväljer jag för att det är så gott, men hur bra är det i längden

Tack på förhand!
Det är tvärt om så att folk som från början har lågt IQ lättare blir lurade att fluor är farligare än det är. Det sprids en massa myter om det från diverse konspirationsteoretiker men nu är vi i den seriösa kemiavdelningen.

Fluor i lagom dos är är inte alls giftigt utan tvärt om bra och det är okunnigt att säga sådant som att fluor är ett nervgift. Fluor likväl som klor förekommer i många olika föreningar och elementärt fluor är inte det som finns i tandkräm eller munskölj utan där är det i form av NaF som inte är något nervgift.

Det finns redan flera trådar om för- och nackdelar med NaF så jag nöjer mig med ett kort svar på det där med att halsa en flaska Flux. En flaska är på 500 ml och NaF-koncentrationen är 0,2 %. Det ger 1 g ren NaF. Dödlig dos vid momentant intag är någonstans mellan 5 och 10 g för en människa på 70 kg (proportionellt mot kroppsvikten) så det är nog inte bra att halsa en flaska men du lär inte dö av det. Jag gissar att det du först får illamående av är de andra ingredienserna som glycerin och xylitol.

Källor: http://www.apotea.se/flux-original-500-ml?gclid=CjwKEAiArvTFBRCLq5-7-MSJ0jMSJABHBvp0ZQTx3TPxAm2BiONqr2ranYSjG81K8LIf98W Ii 7XLzRoChwzw_wcB
https://en.wikipedia.org/wiki/Sodium_fluoride

Citat:
Ursprungligen postat av gutz
Är väll i samma form som vanligt bordssalt så du får väll ont i magen och möjligen problem med tarmfloran/ magsår i längden
Du verkar tänka på klor, nu snackar vi fluor och det ingår inte i bordssalt (NaCl).
Citera
2017-03-06, 14:21
Medlem
TupolevTu-144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Du verkar tänka på klor, nu snackar vi fluor och det ingår inte i bordssalt (NaCl).

Underbar kommentar! Lol, fluor i bordssalt!
Citera
2017-03-06, 17:01
Avslutad
En hel flaska dör man nog av, jag har enliters-flaskor med fluor-sköljning, Dentan 2%, alltså 2 g NaF. Men är det ett nervgift? Jag trodde det förstörde skelettet? I farliga doser alltså, mindre doser behöver vi.
Citera
2017-03-06, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb

Whops... så fel det blev. råka blanda ihop det i huvudet
Citera
2017-03-06, 20:43
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar
En hel flaska dör man nog av, jag har enliters-flaskor med fluor-sköljning, Dentan 2%, alltså 2 g NaF. Men är det ett nervgift? Jag trodde det förstörde skelettet? I farliga doser alltså, mindre doser behöver vi.
Som jag kom fram till i inlägget ovan så krävs det fem till tio helpavor (ā 0,5 l) med Flux för att en människa i 70 kg-klassen ska mula. Något är knas i din uträkning för Dentan, är det 2 % så blir det ju 20 g/l men så vitt jag kan se så finns det bara 0,2-procentig så då stämmer 2 g/l och du behöver tratta i dig minst ett par enlitersflaskor i snabb takt för om du vill lämna jordelivet på det sättet.

Men något nervgift är det inte. Rejäl överdos kan rubba elektrolytbalansen och störa den elektriska potentialen över cellmembranen i hjärtat med hjärtrubbning som följd och det är ju inte så bra, det är det man dör av i extremfall. Mildare fall av akut överdos ger magsmärtor.

Långvarig överexponering vilket främst folk råkar ut för där grundvattnet har för mycket fluorid från berggrunden har helt andra effekter, allt från skönhetsfläckar på tänderna till deformerat skelett. Det är en ganska smal balansgång mellan för litet och för stort fluoridintag. I Sverige är det många kommunala vattenverk som filtrerar bort naturligt förekommande fluorid (finns i granit, vanlig berggrund i vårt stenhårda land) medan man i vissa länder med fluoridunderskott tillsätter det i vattnet. I Sverige sker inget fluoridberikning av vatten.
Citera
2017-03-09, 14:17
Avslutad
Ja, sorry, 0,2 % var det givetvis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här