Citat:
Ursprungligen postat av
Mulla Krekar
En hel flaska dör man nog av, jag har enliters-flaskor med fluor-sköljning, Dentan 2%, alltså 2 g NaF. Men är det ett nervgift? Jag trodde det förstörde skelettet? I farliga doser alltså, mindre doser behöver vi.
Som jag kom fram till i inlägget ovan så krävs det fem till tio helpavor (ā 0,5 l) med Flux för att en människa i 70 kg-klassen ska mula. Något är knas i din uträkning för Dentan, är det 2 % så blir det ju 20 g/l men så vitt jag kan se så finns det bara 0,2-procentig så då stämmer 2 g/l och du behöver tratta i dig minst ett par enlitersflaskor i snabb takt för om du vill lämna jordelivet på det sättet.
Men något nervgift är det inte. Rejäl överdos kan rubba elektrolytbalansen och störa den elektriska potentialen över cellmembranen i hjärtat med hjärtrubbning som följd och det är ju inte så bra, det är det man dör av i extremfall. Mildare fall av akut överdos ger magsmärtor.
Långvarig överexponering vilket främst folk råkar ut för där grundvattnet har för mycket fluorid från berggrunden har helt andra effekter, allt från skönhetsfläckar på tänderna till deformerat skelett. Det är en ganska smal balansgång mellan för litet och för stort fluoridintag. I Sverige är det många kommunala vattenverk som filtrerar bort naturligt förekommande fluorid (finns i granit, vanlig berggrund i vårt stenhårda land) medan man i vissa länder med fluoridunderskott tillsätter det i vattnet. I Sverige sker inget fluoridberikning av vatten.