Citat:
Ursprungligen postat av
Arkiater
Förstår inte hur polisen kan vara så säkra på händelseförloppet redan nu? Det går väl inte att uttala sig om brottsmisstankar innan den rättsmedicinska undersökningen är klar?
Citat:
Ursprungligen postat av
Kalle81
jag tror inte på självmord, även om det enligt tidnignarna står att brott kan uteslutas, så tror jag itne på självmord, utan att han har halkat och ramlat i, det är alt just nu.
VAR står det att brott kan
uteslutas?
I tråden nämns Aftonbladet. Där står
Citat:
Expressen
"Räddningsdykare dök efter kroppen strax nedanför en klippa. När den drogs upp konstaterades det snabbt att "Noppe" var avliden och att inget brott misstänktes ligga bakom.
Polisen bekräftar
Polisen bekräftar på torsdagen att den avlidne personen var Carl Adam "Noppe" Lewenhaupt.
– Jag kan bekräfta att den avlidne är den personen du talar om, säger Mats Eriksson vid polisen i Stockholm.
Och fortsätter:
– Han påträffades avliden vid strandkanten på Djurgården i går. Det finns inga misstankar om brott, nu ska kroppen obduceras."
Artikeln:
http://www.expressen.se/nyheter/kungligt/carl-adam-noppe-lewenhaupt-ar-dod/
"Det finns inga misstankar om brott" betyder inte "brott kan uteslutas". Särskilt inte om det är ett uttalande ganska snart efter att han upphittades och innan obduktion.
Eller har ni någon annan källa jag har missat?
"Det finns inga misstankar om brott" kan innebära "Det finns just nu inget som pekar på brott" eller "det finns omständigheter som pekar på suicid/olycka".
Den slutsats vi kan dra slutsatsen är väl i alla fall att det inte finns några uppenbara spår efter våld e dyl, inget som syns direkt utan obduktion i alla fall.
Det KAN ju finnas tecken på andra dödsorsaker som polisen inte berättar om, men det är ingen slutsats man kan dra av det uttalandet så vitt jag kan tolka. Men spekulera kan man förstås.
Om någon av er som är polis, jurist eller krimjournalist kan hänvisa till någon bestämd kod som gör att Polisens uttalande kan tolkas som att brott kan uteslutas så får du väl rätta mig.
Men utifrån normal läsförståelse av svenska språket kan man inte säga att "Det finns inga misstankar om brott är liktydigt med "brott kan uteslutas, "det är vi tvärsäkra på redan nu]"
Citat:
Ursprungligen postat av
jamenvaddårå
Det har dom nog sagt precis efter att de dragit upp honom. Det betyder antagligen att han inte hade fötterna ingjutna i en betongklump eller att huvudet låg på ett ställe och kroppen på ett annat.
Ja, precis. Och inga kulhål från att ha skjutits i ryggen eller spår efter misshandel utanpå kroppen.