2017-03-05, 21:54
Medlem
Om han promenerade till Hundudden bör han ha mött ett antal människor som kan vittna om att de sett honom.
Åkte han taxi så bör föraren kunna berätta detta.
Egen bil så ska den ha funnits på platsen.

Att polisen inte lämnar någon information tyder på att de inväntar instruktioner och är intresserade av att följa de spekulationer som framkommer.
Citera
2017-03-05, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Externalist
Om han promenerade till Hundudden bör han ha mött ett antal människor som kan vittna om att de sett honom.
Åkte han taxi så bör föraren kunna berätta detta.
Egen bil så ska den ha funnits på platsen.

Att polisen inte lämnar någon information tyder på att de inväntar instruktioner och är intresserade av att följa de spekulationer som framkommer.

Hans egen bil, en Jaguar, skall ha stått kvar på Östermalm med P-bot. Bara detta tycker jag är märkligt. Om han nu skulle ut och ta livet av sig, varför promenerade han 2.5 kilometer i mörker och kyla. Det är för övrigt ett fruktansvärt otrevligt sätt att ta livet av sig på. Rena rama självtortyren att gå ner i isande kallt vatten.
Citera
2017-03-05, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OstermalmWeeknd
Intresset för tråden, har ikväll börjat mattas.

Bland många, synes den officiella förklaringen ha fått fotfäste och accepterats. Flashbacks medlemmar, skiljer sig där inte så mycket ifrån gemene man och det svenska rikssnittet.

Kanske är det, för nattsömnen säkrast så. Ifrågasättande, av officiellt fastslagna sanningar, kan för sanningssökaren få högst ohäsosamma följder.

Tack, Noppe, för allt du gav oss. När du inte längre är med oss, så känns det som att det blåser kallare, kring Karlaplan.

Hoppsan Kerstin! Vilket enastående tjusigt förtäckt hot! Är det en uppmaning till Moderator att lägga ner tråden? Otrevliga typer är det gott om här på denna en gång så "ocensurerade" plats på Internet. Trist e de´!
Citera
2017-03-05, 22:25
Medlem
Blev han mördad så var det nog inte meningen att kroppen skulle hittas så snabbt.

Har man sagt A så får man också säga B; varför var polisen så snabbt ute med att det inte förelåg misstanke om brott?
Citera
2017-03-05, 22:32
Medlem
Citat:
Blev han mördad så var det nog inte meningen att kroppen skulle hittas så snabbt.

Har man sagt A så får man också säga B; varför var polisen så snabbt ute med att det inte förelåg misstanke om brott?

Ja det är en sak som jag också undrar över. Jag har ju hela tiden trott att det fanns något som direkt pekade på självmord och då kunde man ju utesluta brott, men om något sådant inte finns så är det ju närmast tjänstefel att utesluta brott i det här fallet. I så fall så kan man nog säga att det börjar lukta mörkläggning.
Citera
2017-03-05, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Ja det är en sak som jag också undrar över. Jag har ju hela tiden trott att det fanns något som direkt pekade på självmord och då kunde man ju utesluta brott, men om något sådant inte finns så är det ju närmast tjänstefel att utesluta brott i det här fallet. I så fall så kan man nog säga att det börjar lukta mörkläggning.

Kanske sas det för att invagga mördaren i säkerhet. Hittade dykarna något på botten, typ tyngder som fallit av i hanteringen?
Citera
2017-03-05, 22:48
Medlem
Citat:
Kanske sas det för att invagga mördaren i säkerhet. Hittade dykarna något på botten, typ tyngder som fallit av i hanteringen?

Ja det skulle ju kunna vara taktik från polisen, vilket jag hoppas på. Annars är det oroväckande.

Jag har inte hört om något fynd som har gjorts, verken på platsen eller något avskedsbrev. Detta kan ju vara hemligstämplat, men om det inte finns något som pekar mot självmord så är detta ett synnerligen märkligt fall.

Jag tänker på Arbogafallet med kvinnan som misstänks ha mördat sin före detta man. Han hittades troligen dränkt vid stranden. I det fallet misstänks han ha fått en överdos insulin, eftersom detta är väldigt svårt att påvisa efter döden.
Citera
2017-03-05, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Ja det skulle ju kunna vara taktik från polisen, vilket jag hoppas på. Annars är det oroväckande.

Jag har inte hört om något fynd som har gjorts, verken på platsen eller något avskedsbrev. Detta kan ju vara hemligstämplat, men om det inte finns något som pekar mot självmord så är detta ett synnerligen märkligt fall.

Jag tänker på Arbogafallet med kvinnan som misstänks ha mördat sin före detta man. Han hittades troligen dränkt vid stranden. I det fallet misstänks han ha fått en överdos insulin, eftersom detta är väldigt svårt att påvisa efter döden.
Hade det funnits ett ovedersägligt bevis för självmord så skulle det ha framkommit vid det här laget, för att bespara alla berörda från allehanda vildsinta spekulationer.
Citera
2017-03-05, 23:03
Medlem
TigerKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arkiater
Förstår inte hur polisen kan vara så säkra på händelseförloppet redan nu? Det går väl inte att uttala sig om brottsmisstankar innan den rättsmedicinska undersökningen är klar?

Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
jag tror inte på självmord, även om det enligt tidnignarna står att brott kan uteslutas, så tror jag itne på självmord, utan att han har halkat och ramlat i, det är alt just nu.
VAR står det att brott kan uteslutas?

I tråden nämns Aftonbladet. Där står

Citat:
"Det finns inga misstankar om brott."

Artikeln: http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article24492111.ab

Citat:
Expressen
"Räddningsdykare dök efter kroppen strax nedanför en klippa. När den drogs upp konstaterades det snabbt att "Noppe" var avliden och att inget brott misstänktes ligga bakom.
Polisen bekräftar
Polisen bekräftar på torsdagen att den avlidne personen var Carl Adam "Noppe" Lewenhaupt.
– Jag kan bekräfta att den avlidne är den personen du talar om, säger Mats Eriksson vid polisen i Stockholm.
Och fortsätter:
– Han påträffades avliden vid strandkanten på Djurgården i går. Det finns inga misstankar om brott, nu ska kroppen obduceras."

Artikeln: http://www.expressen.se/nyheter/kungligt/carl-adam-noppe-lewenhaupt-ar-dod/

"Det finns inga misstankar om brott" betyder inte "brott kan uteslutas". Särskilt inte om det är ett uttalande ganska snart efter att han upphittades och innan obduktion.

Eller har ni någon annan källa jag har missat?

"Det finns inga misstankar om brott" kan innebära "Det finns just nu inget som pekar på brott" eller "det finns omständigheter som pekar på suicid/olycka".

Den slutsats vi kan dra slutsatsen är väl i alla fall att det inte finns några uppenbara spår efter våld e dyl, inget som syns direkt utan obduktion i alla fall.

Det KAN ju finnas tecken på andra dödsorsaker som polisen inte berättar om, men det är ingen slutsats man kan dra av det uttalandet så vitt jag kan tolka. Men spekulera kan man förstås.

Om någon av er som är polis, jurist eller krimjournalist kan hänvisa till någon bestämd kod som gör att Polisens uttalande kan tolkas som att brott kan uteslutas så får du väl rätta mig.

Men utifrån normal läsförståelse av svenska språket kan man inte säga att "Det finns inga misstankar om brott är liktydigt med "brott kan uteslutas, "det är vi tvärsäkra på redan nu]"

Citat:
Ursprungligen postat av jamenvaddårå
Det har dom nog sagt precis efter att de dragit upp honom. Det betyder antagligen att han inte hade fötterna ingjutna i en betongklump eller att huvudet låg på ett ställe och kroppen på ett annat.
Ja, precis. Och inga kulhål från att ha skjutits i ryggen eller spår efter misshandel utanpå kroppen.
Senast redigerad av TigerKid 2017-03-05 kl. 23:21.
Citera
2017-03-05, 23:08
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:

Kan det inte vara så enkelt att polisen fått reda på att det fanns ett självmordsbrev därhemma eller på kontoret?
Med tanke på hur snabb polisen var med att säga att det inte förelåg misstanke, så håller jag det för troligt att ett självmordsbrev har hittats.

Vi vet ju inte, det är så himla många som får cancer numera. Kanske hade Noppe någon livshotande sjukdom och valde att själv bestämma när livet skulle avslutas.
Citera
2017-03-05, 23:13
Medlem
OvissFramtids avatar
Oftast när en död kropp hittas brukar polisen omedelbart starta en förundersökning gällande mord för att få reda på omständigheterna med största möjliga resurser, så frågan är, hur kunde polisen så snabbt avfärda det som brott, direkt efter att han hittats? Hur kunde man vara så säker på olycka? Man avskrev ju också Arbogamordet 2015 som olycka först. Ser ingen rimlig förklaring till varför Noppe skulle vilja ta sitt liv...Han verkar inte haft någon allvarligare sjukdom heller?
Citera
2017-03-05, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Kan det inte vara så enkelt att polisen fått reda på att det fanns ett självmordsbrev därhemma eller på kontoret?
Med tanke på hur snabb polisen var med att säga att det inte förelåg misstanke, så håller jag det för troligt att ett självmordsbrev har hittats.

Vi vet ju inte, det är så himla många som får cancer numera. Kanske hade Noppe någon livshotande sjukdom och valde att själv bestämma när livet skulle avslutas.

Kanske finns det ett självmordsbrev fast med vissa tveksamheter, typ datorutskrivet och inte undertecknat?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in