2017-03-05, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Men om så stor grupp förstått vem som gjort det är det ju anmärkningsvärt att hen inte är bakom lås och bom? Rättsprocesser av idag med beviskrav är ju inte demokratiska på så sätt till skillnad mot under inkvisitionen, även om undantag finns där det tydligen fallerat.
Jag har ju inte sett ett enda argument som ens antyder något som skulle kunna peka ut bevis, utan mest verkar det handla om att man känner på sig det för att man tycker illa om honom? (Och för all del, han kanske är avskyvärd på alla sätt och vis men det räcker ju inte).
JA det är lite som forna tiders häxprosser, några sprider rykten som blir till sanning.
Men ingen har några riktiga bevis- bara sammanhållningen blir tydlig mellan dem som tycker lika.
Citera
2017-03-05, 18:27
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av echoesofglory
En sammanfattning om Sture/Cykelmannen

*Beskrivs som "sexuellt fixerad" och gjort närmanden mot okända kvinnor i Kramfors.
*Saknar alibi från kl 23:00 och midnatt 25:e september. Påstår att han var hemma hela dagen, ett vittne säger sig dock ha sett Sture vid Domus inne i Kramfors på kvällen.
*Cykeln stämmer överens med en som disponerats av mannen, ett vittne som stötte på en cyklist i närheten av mordplatsen lämnade flera detaljer om cykeln som stämmer överens med Stures cykel.
*Signalement på en mystisk man kring mordplatsen stämmer in på mannen.

Några alternativa gärningsmän verkar inte finnas, en manlig bekant togs in på förhör men betraktades som ointressant, det skrevs även om att en kroppsbyggare som misstänktes för inblandning i Appojaure-morden 1984 kan ha befunnit sig i grannkommunen vid tiden för mordet. Ingen av dessa spår verkar ha lett någonstans.

Här citerar jag dig i post #28 från början av tråden. Från att ha dryftat Stures bakgrund och påpekat att det inte funnits andra misstänkta så har du nu uppfattningen att det är självklart att det är P? Detta på ganska lösa antaganden om motivbild och allmänt beteende?

Eller kan du ge någon konkret uppgift som gör att du på åtta månader blivit säker på och verkligen förstått vem det är? Du börjar låta lite som vår vän i DaCosta tråden, som verkar övertyga sig själv med högst löst sammanhållna omständigheter.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2017-03-05 kl. 18:32.
Citera
2017-03-05, 18:31
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moshes
det är intressant iallafal att vi fått veta av en skrivare att Eva faktiskt kan ha reagerat på att biförar-kvinnan hade ett förhållande med P. Och att bråk kan ha uppstått där i bilen- och att denna bilförarkvinna dagen efter mordet flyttar hem till P och snyltar där i tre månader, för att sedan säga goodbye och försvinna från orten.
Sedan dyker
hon upp i coldcaseprogrammet 2016-och verkar läsa från ett manus- när hon svarar på frågorna. Och hon valde att bli telefonintervjuad med förvrängd röst- hon avslutar intervjun mycket käckt och glatt genom att tillägga ---hoppas fallet blir löst-
vi koncentrerar oss på mordgåtan- för det är inte uppenbart att en man har mördat Eva.

Så du tror att "väninnan" hade för vana att åka runt med en 25 cm dubbeleggad kniv liggandes i handsfacket, bara ifall att?... eller menar du att mordet t.o.m. var planerat från väninnans sida?

Eva var inte ute efter P-A J och därmed inte heller en konkurrent som behövde undanröjas, vilket gör att det saknas ett rimligt motiv.
Citera
2017-03-05, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Så du tror att "väninnan" hade för vana att åka runt med en 25 cm dubbeleggad kniv liggandes i handsfacket, bara ifall att?... eller menar du att mordet t.o.m. var planerat från väninnans sida?

Eva var inte ute efter P-A J och därmed inte heller en konkurrent som behövde undanröjas, vilket gör att det saknas ett rimligt motiv.

Men motiv kan väl finnas om man uppfattar att Eva lägger sig i vad hennes vuxna bekanta har för relationer där hon själv formellt inte har något alls att göra med vem de ligger med, det kan väl uppfattas som väldigt kränkande? Ifall hon nu var lite gränslös i vad hon sade sin åsikt om. Jag tror nog du är lite ensidig om du tror att människor enbart kan drivas till mord av passion och svartsjuka.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2017-03-05 kl. 18:38.
Citera
2017-03-05, 18:36
Medlem
Citat:
Här citerar jag dig i post #28 från början av tråden. Från att ha dryftat Stures bakgrund och påpekat att det inte funnits andra misstänkta så har du nu uppfattningen att det är självklart att det är P? Detta på ganska lösa antaganden om motivbild och allmänt beteende?

Det har aldrig funnits några andra formellt misstänkta än Sture, men nu har det kommit fram att Sundsvallspolisen var intresserad av P efter förhör med anhöriga kring 1992 men att Kwast satte stopp för vidare utredning. De tidningsartiklar jag citerade är ju helt felaktiga, jag byggde min uppfattning på väldigt begränsad och tveksam information. Alla kan göra fel, det här visar ju hur vilseledande medias information kring det här fallet är, här är några fel som jag återgav i inlägget du citerar:

*signalementet, stämmer inte in på Sture.

*Sexuellt fixerad/närmanden, Sture är tydligen inte dömd för ofredande eller sexuella övergrepp, det är lösa påståenden i media.

*cykeln, stämmer inte överens, Sture hade en herrcykel.

Hade jag vetat detta och allt som kommit fram nyligen hade jag såklart aldrig misstänkt Sture från första början. Om du läser mitt inlägg igen så tar ju upp alternativa gärningsmän, dessa har aldrig varit misstänkta dock.
Senast redigerad av echoesofglory 2017-03-05 kl. 18:41.
Citera
2017-03-05, 18:38
Medlem
Citat:
Eller kan du ge någon konkret uppgift som gör att du på åtta månader blivit säker på och verkligen förstått vem det är? Du börjar låta lite som vår vän i DaCosta tråden, som verkar övertyga sig själv med högst löst sammanhållna omständigheter.

Ja vi kanske ska lyssna på dig istället, vad har du för besvärande omständigheter som pekar ut Evas syster Anneli som gärningskvinna eller den som lejt GM?
Citera
2017-03-05, 18:39
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moshes
JA det är lite som forna tiders häxprosser, några sprider rykten som blir till sanning.
Men ingen har några riktiga bevis- bara sammanhållningen blir tydlig mellan dem som tycker lika.

Ok låt höra då, nämn ett rykte som har blivit till en "sanning".

Om man från polisens sida hade skött den här mordutredningen ordentligt från dag 1 så hade vi sluppit att sitta här och skriva idag, för då hade man gripit mördaren, garanterat.
Citera
2017-03-05, 18:40
Medlem
Citat:

Nu ska vi kanske inte tro att mord-motiv alltid är så tydligt för oss andra.
Mord/dråp kan ske i hastigt mod- ett förfluget ord kan utlösa raseri/ilska hos en annan lättretad person osv.
Människor beter sig inte alltid logiskt. MÖRDAREN/ Dråparen har försökt att få det att se ut som ett sexmord, varför?
Citera
2017-03-05, 18:42
Medlem
Citat:
Det har aldrig funnits några andra formellt misstänkta än Sture, men nu har det kommit fram att Sundsvallspolisen var intresserad av P efter förhör med anhöriga kring 1992 men att Kwast satte stopp för vidare utredning. De tidningsartiklar jag citerade är ju helt felaktiga, jag byggde min uppfattning på väldigt begränsad och tveksam information. Alla kan göra fel, det här visar ju hur vilseledande medias information kring det här fallet är, här är några fel som jag återgav i inlägget du citerar:

*signalementet, stämmer inte in på Sture.

*Sexuellt fixerad/närmanden, Sture är tydligen inte dömd för ofredande eller sexuella övergrepp, det är lösa påståenden i media.

*cykeln, stämmer inte överens, Sture hade en herrcykel.

Hade jag vetat det som kom fram nyligen hade jag såklart aldrig misstänkt Sture från första början.

Nej men att han inte är dömd för sexuella ofredanden eller övergrepp behöver ju inte betyda att inte sådana förekommit? Uppgiften behöver ju inte vara fel. Man kanske inte drivit dem till rättssak eftersom han är en "kuf" (efterbliven på något sätt och således inte anses tillräknelig men inte tillräckligt för att hålla honom inlåst på någon institution?).
Citera
2017-03-05, 18:45
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Men motiv kan väl finnas om man uppfattar att Eva lägger sig i vad hennes vuxna bekanta har för relationer där hon själv formellt inte har något alls att göra med vem de ligger med, det kan väl uppfattas som väldigt kränkande? Ifall hon nu var lite gränslös i vad hon sade sin åsikt om. Jag tror nog du är lite ensidig om du tror att människor enbart kan drivas till mord av passion och svartsjuka.

Ja så kan det givetvis vara, att "väninnan" upplevde att hon blev extremt kränkt av Eva, så kränkt att hon ville mörda henne. Men hur sannolik är den teorin i ärlighetens namn? och var fick hon i sådant fall tag på cykeln som hon slängde i diket, hade hon den i bakluckan och den enorma kniven i handskfacket? Det förefaller ha varit en ytterst noggrann planering från "väninnans" sida i sådant fall.
Citera
2017-03-05, 18:51
Medlem
Citat:
Ok låt höra då, nämn ett rykte som har blivit till en "sanning".

Om man från polisens sida hade skött den här mordutredningen ordentligt från dag 1 så hade vi sluppit att sitta här och skriva idag, för då hade man gripit mördaren, garanterat.
Nej det är inte polisens fel, det beror på att mördaren haft ren tur- först att det regnande, sedan
att folk på bygden pekade ut denne Sture.
Sedan att folk på bygden fortsätter att peka ut nästa, och nästa osv-.
Utpekandet av syndabockar sker ofta på mindre orter, man sprider rykten, drar slutsatser som blir till sanningar som sprids vidare - det är viktigast av allt att ha öppna sinnen för det otänkbara också-
mördare kan faktiskt vara den man minst anar. Speciellt vid dråp som det här kan ha varit. OM dråparen/mördaren åkt fast då så hade hon/han varit ute rekordsnabbt ..
Ni har fler mord däruppe som också är olösta- det är samma sak- det pekas ut någon lite lättvindigt kan tyckas, men det behövs mer än att följa med i drevet, tänk på Sture som varnande exempel, bara.
Citera
2017-03-05, 18:55
Medlem
Citat:
Ja vi kanske ska lyssna på dig istället, vad har du för besvärande omständigheter som pekar ut Evas syster Anneli som gärningskvinna eller den som lejt GM?

Samma vikt som det som läggs till misstankarna mot P, en hypotetisk motivbild. Dels ekonomiskt men hon kanske misstyckte om Eva var väldigt uttalad i sina åsikter om de som hade relationer med P. Det kanske fanns en baksida med den duktiga storasystern som höll ordning och alltid föregick med gott exempel?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in