2017-03-05, 17:37
Medlem
Har börjar skita blod bäldigt ofta nu.
Det följs även ofta av en molade värk villket är väldigt irriterande.

Grejen är att jag var och gjorde koloskopi för 5 år sedan när jag hade samma problematik. Då konstaterades att min tarm var "mycket fin" och att det fanns "lite hemorojder" som då torde vara orsaken till problemet.

Grejen är att det är så förbaskat jobbigt att genomgå denhär undersökningen. Först skall man fasta i 3 dagar och käka kräkmedel villket gör att man inte kan lämna toaletten. Sedan blir man analt våldtagen med ett ganska grovt tortyrredskap och det gör även förbaskat ont när det skall svänga i krokarna inne i kroppen. Man känner sig förbannat utlämnad i läkarens våld.

Förra gången sa jag "aldrig mer" men om jag går till VC för problemet så kommer jag bli ditskickad igen. Helst vill jag bli av med orsaken till problemet, men fick ingen behandling förra gången. Vad göra?
Senast redigerad av banankaka12 2017-03-05 kl. 17:55.
Citera
2017-03-05, 17:42
Medlem
Vilken färg är blodet?
Citera
2017-03-05, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elysia
Vilken färg är blodet?

Ljusrött.
Citera
2017-03-05, 17:46
Medlem
Du kanske kan göra kapselendoskopi. Då sväljer man en liten kapsel som innehåller en kamera, sen tittar läkarna på bilderna när kapseln har passerat mag- tarmkanalen.
Citera
2017-03-05, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GAMBINI
Du kanske kan göra kapselendoskopi. Då sväljer man en liten kapsel som innehåller en kamera, sen tittar läkarna på bilderna när kapseln har passerat mag- tarmkanalen.

Låter trevligare. Bra idee, förutsatt att landstinget har råd med sådana moderniteter dvs.
Citera
2017-03-05, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av banankaka12
Ljusrött.
Om du blöder från tarmen vid upprepade tillfällen bör det kontrolleras, det är alltså inget du ska ignorera. Om du blöder från ändtarmen eller slutet av tjocktarmen syns detta tydligt i avföringen och vattnet som då blir ljusrött, vilket indikerar på färskt blod. Om du har en blödning som sitter högre upp i tarmen blandas blodet oftast med ditt tarminnehåll, då är blodet i avföringen mörkt och svårt att upptäcka. Du kommer eventuellt få en remiss för noggrannare undersökning av din tarm, alltså en koloskopi där man bl.a. tar prover från slemhinnan.
Citera
2017-03-05, 18:09
Medlem
Citat:
Om du blöder från tarmen vid upprepade tillfällen bör det kontrolleras, det är alltså inget du ska ignorera. Om du blöder från ändtarmen eller slutet av tjocktarmen syns detta tydligt i avföringen och vattnet som då blir ljusrött, vilket indikerar på färskt blod. Om du har en blödning som sitter högre upp i tarmen blandas blodet oftast med ditt tarminnehåll, då är blodet i avföringen mörkt och svårt att upptäcka. Du kommer eventuellt få en remiss för noggrannare undersökning av din tarm, alltså en koloskopi där man bl.a. tar prover från slemhinnan.

De gjorde ju det förra gången. Och då tittade de runt lite, men de hittade typ ingen självklar orsak utan antog att det var hemirojder eftersomjaf hade "lite" sådana. Efter det så rann allting ut i sanden, och det blev ingen behandling. Problemet kvarstår dock, har haft det här problemet i perioder sedan gymnasiet, men nu är det värre eftersom det gör så satans jävla ont varje gång man skiter. Brukar ta en handduk och bita i när jag är hård i magen och det är riktigt illa.

Jag skiter typ tegelstenar ibland.
Citera
2017-03-05, 18:25
Medlem
Citat:
De gjorde ju det förra gången. Och då tittade de runt lite, men de hittade typ ingen självklar orsak utan antog att det var hemirojder eftersomjaf hade "lite" sådana. Efter det så rann allting ut i sanden, och det blev ingen behandling. Problemet kvarstår dock, har haft det här problemet i perioder sedan gymnasiet, men nu är det värre eftersom det gör så satans jävla ont varje gång man skiter. Brukar ta en handduk och bita i när jag är hård i magen och det är riktigt illa.

Du gjorde en koloskopi för fem år sedan, jag tycker det är dags för en ny undersökning i.o.m att du säger att du har haft blod i avföringen vid upprepade tillfällen. Är du ofta hård eller är det nytillkomna besvär? Är avföringen normal eller lös annars?
Citera
2017-03-05, 18:30
Medlem
Citat:
Du gjorde en koloskopi för fem år sedan, jag tycker det är dags för en ny undersökning i.o.m att du säger att du har haft blod i avföringen vid upprepade tillfällen. Är du ofta hård eller är det nytillkomna besvär? Är avföringen normal eller lös annars?

Det varierar, men det händer att den ofta är hård. Det kan ha att göra med dåliga matvanor, men tyckte det blev värre efter att jag haft vinterjräksjukan nyligen.
Citera
2017-03-05, 19:02
Medlem
Citat:
Det varierar, men det händer att den ofta är hård. Det kan ha att göra med dåliga matvanor, men tyckte det blev värre efter att jag haft vinterjräksjukan nyligen.
När man lider av ibs har man ofta återkommande episoder med obehag och smärta samt avföringsrubbningar, men ibs ger ej blod i avföringen varav jag tycker att du bör utredas på nytt. Utredningen skall då fokuseras på att utesluta underliggande orsak, bl.a. inflammatorisk mag- och tarmsjukdom.
Citera
2017-03-05, 19:45
Medlem
Scherings avatar
Du kan söka på din vårdcentral och säga att du inte vill genomgå någon ny koloskopi (eller CT colon som också är ganska besvärlig).

Det man skulle kunna göra i ditt fall är en proktoskopi och en rektoskopi vid samma tillfälle vilket bara kräver lite laxerande klysma hemma innan undersökningen. Man går upp typ 15 cm. Hittar de hemorrojder så kan de behandla dem med t ex gummiband, antingen på vårdcentralen eller mer troligt, på en kirurgklinik.

Om blödningarna slutar efter det kan man stoppa utredningen där förutsatt att det inte finns mer symtom eller avvikelser i blodproverna.
Senast redigerad av Schering 2017-03-05 kl. 19:48.
Citera
2017-03-06, 00:11
Medlem
Ydriks avatar
Citat:
/.../Problemet kvarstår dock, har haft det här problemet i perioder sedan gymnasiet, men nu är det värre eftersom det gör så satans jävla ont varje gång man skiter. Brukar ta en handduk och bita i när jag är hård i magen och det är riktigt illa.

Som du själv misstänker handlar det nog om dåliga matvanor i första hand och det är väl om detta du ska tänka till om du vill slippa en otrevlig undersökning hos sjukvården.
Börja med att läsa de här länkarna och se hur det stämmer med dina besvär och vad du kan göra själv för att slippa dina troligtvis helt onödiga problem:

http://www.moxalole.se/forstoppning/
http://magkliniken.se/10-tips-forstoppning-och-hard-mage/
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här