2017-03-04, 18:17
Medlem
Hejsan!

Ska renovera ett kök på 8 kvadratmeter. Har fått in en offert från kvik på ca. 70 000 kr inkl vitvaror, belysning, luckor, skåp, bänkskiva, stommar, förmontering samt frakt.

Är detta ett bra pris för allt material till ett kök? Vet att jag nog kan få billigare hos IKEA men vill gärna ha ett lite lyxigare kök.

Ni som tidigare renoverade era kök, vad betalade ni för allt material?
Citera
2017-03-04, 18:24
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RaceWarNow
Hejsan!

Ska renovera ett kök på 8 kvadratmeter. Har fått in en offert från kvik på ca. 70 000 kr inkl vitvaror, belysning, luckor, skåp, bänkskiva, stommar, förmontering samt frakt.

Är detta ett bra pris för allt material till ett kök? Vet att jag nog kan få billigare hos IKEA men vill gärna ha ett lite lyxigare kök.

Ni som tidigare renoverade era kök, vad betalade ni för allt material?

Låter rimligt för ett Kvik. Betalade knappt 50 000 för ett IKEA med sex lpm kök. Åtta kvm säger inte så mycket, hur många lpm inredning är det?
Citera
2017-03-04, 18:46
Medlem
Frolmlansts avatar
Har större kök än vad du har, så vad jag betalade är inte relevant. Men leta efter små firmor som importerar kök direkt. Jag köpte ett kök med luckor och stommar i massivt trä, genuin känsla verkligen. Valde dock bänkskivor i laminat. Detta kostade inte mycket mer än 20 000 mer än motsvarande IKEA-kök då firman importerade köken från Tyskland direkt och därmed kapade mellanled. Så det kan vara värt att kika på.

Ditt pris låter helt okej, lite beroende på materialval och så vidare. Kvik har tämligen okej kvalitet, har levt i ett hus med Kvik-kök i 5 år (införskaffades nytt) och vid utflyttning var köket fortfarande rejält fint, trots att det var välanvänt.
Citera
2017-03-04, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Låter rimligt för ett Kvik. Betalade knappt 50 000 för ett IKEA med sex lpm kök. Åtta kvm säger inte så mycket, hur många lpm inredning är det?
Tack för svaret! Vad menas med lpm?
Citera
2017-03-04, 19:07
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Tack för svaret! Vad menas med lpm?

Löpmeter, alltså hur lång själva köksinredningen är. Det säger mer än storleken på köket i kvadratmeter. På åtta kvadratmeter kan du ju ha inredning på en, två eller kanske t.o.m. tre väggar och då blir det ju stor skillnad i pris.
Citera
2017-03-04, 19:20
Medlem
whaks avatar
Låter defentivt som ett rimligt pris.
Citera
2017-03-04, 19:37
Medlem
Citat:
Löpmeter, alltså hur lång själva köksinredningen är. Det säger mer än storleken på köket i kvadratmeter. På åtta kvadratmeter kan du ju ha inredning på en, två eller kanske t.o.m. tre väggar och då blir det ju stor skillnad i pris.
Ena väggen är 2,80 och andra är 2,60. Dessa väggar kommer alla skåp och vitvaror sitta på. Det är alltså både underskåp och överskåp (förutom en liten del som kanske är 30 cm samt där kylskåpet står).

Så lpm är då 5,4m
Citera
2017-03-04, 19:42
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ena väggen är 2,80 och andra är 2,60. Dessa väggar kommer alla skåp och vitvaror sitta på. Det är alltså både underskåp och överskåp (förutom en liten del som kanske är 30 cm samt där kylskåpet står).

Så lpm är då 5,4m

Väldigt likt storleksmässigt som det jag nämnde. Det var som sagt sex lpm, men på fyra av dessa fanns det inga överskåp.

Sett till det tycker jag än mer att det är ett helt OK pris du fått.
Citera
2017-03-04, 19:59
Medlem
Citat:
Väldigt likt storleksmässigt som det jag nämnde. Det var som sagt sex lpm, men på fyra av dessa fanns det inga överskåp.

Sett till det tycker jag än mer att det är ett helt OK pris du fått.
Tack för svaret! Skönt att höra att man inte blir helt blåst.

Kommer bli jättegött med nytt kök, äntligen kan man sluta diska för hand. Det är värt minst 20tkr!
Citera
2017-03-05, 09:50
Medlem
Kloges avatar
Jag läste nånstans om en som ritade upp sitt kök på Ikea i Sverige och sen åkte han till Polen och köpte det. Minns inte priset
Citera
2017-03-05, 11:14
Medlem
Ikea har lagt till någon cm extra på djupmåttet stommarna även sockelmåttet har ändrats vilket ställer till det om man vill blanda med andra fabrikat tex. bänkskivor mm. Bra stommar till rejält billigare än ikea mm är de elgiganten säljer och där finns standar måttet kvar på stommar samt sockelhöjd.
Sett kök från de finnare märkena och tittar man noga så ser man att stommarna ser ut att komma från samma fabrik i Tjeckien / Brno som elgigantens dock har fin märkena lagt till en extra nolla på prislappen. Bänkskivor med hoar är något som ofta går att handla riktigt billigt eftersom folk ofta gör felbeställningar och sen slumpar ut dessa på blocket mm. Köpte själv helt nytt felbeställt set med skivor infällda hoar mm ouppackat med för 1200:- fick medföljande faktura och beställaren hade betalt ca 15 tusen. Går lätt att bygga snygga kök för under 10 tusen om man får tag på felbeställda bänkskivor och använder epoq stommar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in