2012-01-19, 11:51
Medlem
Mr Andersons avatar
Till att börja med är begreppet rättvisa totalt meningslöst och en politiskt floskel. När vänsterpolitiker exempelvis säger "ett rättvist skattesystem" (för rättvisa används främst av vänsterpolitiker), förutsätter det att det finns ett orättvist skattesystem. Har ni någonsin hört en politiker propagera för ett orättvist skattesystem. Nej, självfallet inte, eftersom alla anser att just deras skattesystem är "rättvisa".

Solidaritet är ett annat intressant ord. Jag minns för många år sedan när vänsterpartiet hade kalasfina opinionssiffror när Schyman hade tagit över. Hon förklarade uppgången med att "det är allt fler som vill ha mer solidaritet i samhället". Då funderade jag på om folk valde vänster för att de ville betala mer till andra eller att andra skulle betala mer till dem. Med största sannolikhet handlade det om alternativ två och den solidaritet som Schyman talade om var i verkligheten egoism.

"Empati, solidaritet och ekonomisk rättvisa" är med andra ord inget annat än floskler.
Citera
2017-03-04, 16:45
Medlem
TS jiddrar om "empati, solidaritet och ekonomisk rättvisa". De "grundpelare" vederbörande hävdar är bärande för ett samhälle. Det finns många samhällen (majoriteten?) genom historien som existerat utan dessa "grundpelare"; eller så kan dessa "grundpelare" definieras väldigt olika, beroende på personliga preferenser. Dessa slagord har för längesen blivit klyschor; förbrukats av tjockmagade sossepampar med miljonlön, som inte gjort mycket annat än suttit på taburetter och redaktioner, fifflat och innehaft livslånga sinekurer inom politiken, förvaltningen och ej sällan slutligen näringslivet som de tidigare polemiserat mot och gjort livet surt för företagare.

TS talar om att svenska medborgare ska ha "en rimlig chans att skapa sig ett drägligt liv". Vad sägs om alla icke-svenska medborgare som matas med bidrag och löften? Eller för den delen de svenska medborgarna, födda eller tagna medborgare och dubbla medborgare. Bidragsgökungarnas parasitism är inte empatisk, solidarisk eller rättvis för de arbetande, brandskattade medborgarna.

David Eberhard:

Vad är egentligen rättvisa?

Citat:
Rättvisa är ett märkligt ord. Det är ett ord vi lär oss tidigt i livet. "Det är inte rättvist" skriker de små barnen när lillebror fått en tesked mer glass på tallriken.

Citat:
Men vad är rättvisa egentligen? I ett land som i över sjuttio år har präglats av millimeterrättviseideologi är det att sticka ut hakan att hävda att rättvisa inte alls handlar om att alla ska få lika mycket på tallriken. Man kan ju lika gärna hävda att det snarast är orättvist att den som inte försöker göra rätt för sig per automatik ska ha ens i närheten av vad någon som sliter dag ut och dag in får.

Citat:
Alltför många företrädare i riksdagen tycks ha anammat en föreställning som liknar det förfördelade barnets rättvisetänkande, snarare än en mognare definition. Därför blir det alltid lite dålig stämning när någon helt sakligt korrekt påtalar att vi arbetstagare i Sverige lågt räknat betalar cirka två tredjedelar av allt vi tjänar i skatt.

Citat:
Det är naturligtvis inte rättvist att ta från de rika och ge till de fattiga. Det är djupt orättvist. Därmed inte sagt att man inte ska dela med sig. Grunden för ett samhälle där man värnar sina svaga bygger nämligen inte alls på rättvisa utan på välvilja. Välvilja är att frivilligt ge till de som inte kan förtjäna något, men inte till alla de som själva skulle kunna styra sina liv. Att kravlöst ge bort sin egen förtjänst till någon som bättre kunde ha tagit hand om sig själv är bara dumhet.

https://unvis.it/gp.se/ledare/eberhard-vad-är-egentligen-rättvisa-1.4177971

Fritt fram för alla att skapa sig ett drägligt liv, inte ligga andra till last.
Citera
2017-03-04, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johan1234567
Empati, Solidaritet och Ekonomisk rättvisa.

Min naturliga fråga är då vad dessa tre begrepp betyder för er!?
Empati: Att jag känner för andra människors utsatthet och själv väljer att hjälpa dem som jag finner vara i störst behov av hjälp, inte att staten skall göra det åt mig.

Solidaritet: Att jag själv väljer att utifrån mina egna känslor hjälpa andra, inte att staten skall göra det åt mig.

Ekonomisk rättvisa: Att det lönar sig att arbeta och anstränga sig, att den som tar risker (t.ex. genom att starta företag) också får behålla en vinst när det går bra. Den som jobbar hårt skall få ut mer än den som inte gör det, den som satsar på ett mer kvalificerat och/eller ansvarsfullt jobb skall ha ett märkbart större ekonomiskt utfall av det än den som inte gör det. Det är definitivt inte lika utfall oavsett insats, det är snarare en definition på ekonomisk orättvisa.
Citera
2017-03-04, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johan1234567
Som den Socialdemokrat jag är och kommer alltid att vara har jag under den borgliga regerings tiden sett ett förfall och att ett egoistikst tänk bland Sveriges medborgare där solidarietet sorgligt nog slutar vid den egna plånboken.

Handen på hjärtat, är det inte bättre att te.x. slopa en sänkning av resturangmomsen och istället investera i en tryggare å bättre välfärd?

Det som främst oroar mig i dagens Sverige är avsaknaden av de tre grundpelare som jag tror ett samhälle måste bygga på, vilka är Empati, Solidaritet och Ekonomisk rättvisa.
Jag får ibland en obehaglig känsla av att många i dagens Sverige inte ens kan relatera eller till och med inte vet vad dessa ord står för och betyder, för för mig betyder dessa tre ett samhälle i harmoni och där varje svensk medborgare har en rimlig chans att skapa sig ett drägligt liv.

Min naturliga fråga är då vad dessa tre begrepp betyder för er!?

Det är rätt tragiskt att bara troll kan komma med såna här inlägg idag. Jag kan inte minnas när jag senast såg någon hylla Socialdemokraterna seriöst. Jag menar: hylla dem som parti, för vad de står för, inte "de är bättre än borgarna".

Sossarna har blivit till ett skämt. Det har väl de flesta andra i sjuklövern också blivit...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in