2017-03-04, 15:51
Medlem
Harald99s avatar
Kul att Ebba slog Mononen även idag, när de startade samtidigt!

Motsatt, att Wikén fortsätter att insistera på att åka vare sig i VC eller på mästerskap har jag sedan länge slutat att förundra mig över.
2017-03-04, 15:53
Medlem
DjPuttes avatar
Juryn hade kollat på detta MEN cojones har dem inte esay way out Race Incident utan att våga vingklippa Weng från pallen!
Undrar hur skulle det sett ut om Kalla hade gjort det motsatt på Weng garanterad diskning!
2017-03-04, 15:54
Medlem
snapphonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harald99
Kul att Ebba slog Mononen även idag, när de startade samtidigt!

Motsatt, att Wikén fortsätter att insistera på att åka vare sig i VC eller på mästerskap har jag sedan länge slutat att förundra mig över.

Varför fick Wikén öht starta? Ville inte Stina?
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Patrik2108
Jag är inte sämre på att bedöma det än vad du är. Jag har i huvudsak bedömt och svarat på inlägg som varit uppåt väggarna, utfrån antagandet att Weng var på Kallas stav. Menar du att så inte var fallet så säg det då.

Weng åker framåt och momentet är en ögonblickshändelse. Weng åker inte på staven från sidan. Kalla för den bakåt och Wengs vänstra skida skjuts fram i samma stund. Det är en renodlad tävlingsincident som olyckligtvis händer ibland. Hade det varit Kalla som gjort detta mot Weng skulle de som nu skriker att Weng borde bli diskad i stället tyckt att det var bra. Så ser det »objektiva« tyckandet ut. Det är likadant på läktarna i ishockey och fotboll, nämligen en partisk publik som tycker efter vem som drabbas.
Medlem
Harrfenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
FIS lär visst fortfarande äga rätten att bestämma det.

Verkligen, är det Norskfritt i FIS?

Och jag äger rätten att se det på mitt sätt, eller vill du bestämma det?
2017-03-04, 15:55
Medlem
Citat:
Precis hon kunde göra som Stina Nilsson och bara tränga sig rätt ner över andra åkare i stället för att i loppets avslutning där alla åker för medalj och det går fort ha skidan exakt där Kalla sätter staven. Det var naturligtvis något hon planerade i förväg.

Du verkar implicit argumentera med att det Stina gjorde var lika illa och att folk borde stilla sin kritik mot weng eftersom man enligt dig inte är kritisk mot Stina? Här ett exempel på att du hela tiden förutsätter att folk är partiskt för Sverige i olika sammanhang. I själva verket såg jag inte någon i någon tråd som inte tyckte att Stina var idiotisk och att det var synd om ryskan. Sluta tro att alla är sverigepartiska, du dumförklarar bara dig själv.

Dessutom blev Stina diskad helt korrekt till skillnad från Iversen( dock dömt korrekt enligt mig) och nu Weng, som säkerligen kör ruffigt medvetet i stundens iver för att sabotera för Kalla när chansen dyker upp. Hon tar noll hänsyn och går emot sina egna regler om hur man ska åka, det ser man tydligt.
2017-03-04, 15:57
Medlem
Patrik2108s avatar
Citat:
Weng åker framåt och momentet är en ögonblickshändelse. Weng åker inte på staven från sidan. Kalla för den bakåt och Wengs vänstra skida skjuts fram i samma stund. Det är en renodlad tävlingsincident som olyckligtvis händer ibland. Hade det varit Kalla som gjort detta mot Weng skulle de som nu skriker att Weng borde bli diskad i stället tyckt att det var bra. Så ser det objektiva tyckandet ut. det är likadant på läktarna i ishockey och fotboll, nämligen en partisk publik som tycker efter vem som drabbas.
Du är ju korkad på riktigt. Kalla för inte alls staven bakåt. När man slår ner staven på sidan om sig så hålls den där och håller sin position tills man drar fram den. Man för den aldrig bakåt. Du förstår ju inte den grundläggande mekaniken i skidåkning ens. Har du nånsin stått på ett par skidor?
2017-03-04, 15:58
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrfena
Verkligen, är det Norskfritt i FIS?

Och jag äger rätten att se det på mitt sätt, eller vill du bestämma det?

Har jag ens diskuterat hur FIS är sammansatt?

Ja du får se det som du vill, men det betyder ju inte att du har rätt och det betyder inte att du kan bestämma hur alla andra ser på det. Dessutom tycks du fortsatt vara intresserad av längdskidåkning trots att du inte anser att det går rätt till. Jag skulle inte ägna en sekund åt sådant jag inte trodde var ärligt.
2017-03-04, 15:59
Medlem
Självklart klipper hon Kallas stav medvetet och ja IQ:t är över 50, troligen långt över ditt.
2017-03-04, 15:59
Medlem
Harald99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snapphona
Varför fick Wikén öht starta? Ville inte Stina?

Ja Stina har åkt hem redan, hon såg väl, ingen rimlig möjlighet att vara med högt upp med slaskföret från stafetterna i färskt minne.
Väldigt synd, då jag tror att dagens före och utveckling av loppet hade passat henne så perfekt som det kan bli för att åka en tremil.
2017-03-04, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snapphona
Det är väl ingen med IQ över 50 som tror att Weng gjorde det medvetet. Frågan är väl om det handlade om oaktsamhet samt varför medierna är så försiktiga? Tassar på tå kring frågan

När Stina klev fram för tufft i sprinten och fällde både sig själv och ryskan, blev det världens liv och Stina blev diskad. Weng kliver på Kallas stavar TVÅ gånger och få ifrågasätter ens om det kan ha begåtts något fel???

Jag tror hon i stundens iver klippte till när hon fick chansen. Hon kanske till och med skämdes lite sen, såg så ut. Hon saknar impulskontroll. Man vill gärna tro att dessa saker sker omedvetet. I själva verket är slumpen mer frånvarande än man tror när det gäller mänskligt beteende och skeden. Speciellt när saker verkar sammanfalla lite väl bra finns medvetna handlingar bakom, även om besluten bakom dem togs i ögonblicket och kanske inte ens är definitiva. Weng kanske såg att hon låg farligt nära Kallas stav och undertryckte sin impuls att undvika den mer eller mindre medvetet.

Man får bedöma efter hur ofta det sker, historik och allmän karaktär hos förövaren och i det ljuset ser det illa ut för weng.
Senast redigerad av grobiankungen 2017-03-04 kl. 16:04.
2017-03-04, 16:01
Medlem
Kalla trampade ju av sin egen stav. Sätter den bredvid sig och kör på sig själv när hon byter riktning.

På samma sätt som det inte handlar om "otur" eller "strul" att Kalla ramlar i nästan varje lopp är det inte otur eller strul när man trampar av sin egen stav. Man får ha koll på grejerna och Kalla är dålig på det. Dessutom är känslan att hon ändå inte varit med i medaljstriden. Hon tappar kanske 15 meter och lite lite ödslad kraft, men var såpass stort slagen och blev rejält ifrånåkt att hon nog inte hade krafter att ta medalj idag. Ändå ett bra lopp av henne och "perfekt" för alla svenskar att kunna skylla på annat än att hon inte räckte till.

se även: http://www.expressen.se/sport/langdskidor/jag-var-inte-nara--hon-gjorde-det-sjalv/

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in