2017-03-04, 10:32
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Vi har en handfull författarförmågor som gått sig ned i havet genom åren.
Samtliga har återfunnits i tillräkligt gott skick för att identifieras och begravas. Vi kör av tradition inte med öppen kista här, vi kan begrava folk som blivit slarvsylta i bilkrascher. Bara att spola av ordentligt och spraya på liljekonvaljparfym. Bröstkorgen och kraniet kollapsar och det som finns innuti pressas ut över instrumentpanel och säten.

Det har blivit vanligare med de omständigheterna på senare år...

Lite fördomsfullt så säger jag att en del festmänniskor har borderline eller rentav är bipolära och verkligen bara lever för de där topparna. Om klubben håller på att kånka och gubben börjar bli för gammal och fattig för det livet så är det ju på mer än ett sätt slut.

Tror inte han har planerat självmordet och detaljerna runt det i minsta detalj men vi har haft en handfull författarförmågor genom åren som gått sig ned i havet. Samtliga återfunna i tillräkligt gott skick för att begravas. Längre än så tror jag inte planerna har gått. Gissar på att det fanns ett avskedsbrev i lägenheten och att det därför inte stämplas som något brottsligt.
Citera
2017-03-04, 10:35
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan99
Du menar en lat uppblåst statusbunden bortskämd skuldtyngd fjolla som spelade sin roll som adelsman och ansträngde sig hårt för att hålla sin mask?

Jag har haft att göra med överklassen och somliga av dem är vettiga, ärliga, hårt arbetande och respekterade så jag drar inte alla över en kam. Men Stockholmsadeln vet jag inte....

Noppe hade ju drivit företag i tjänstesektorn på godset, men det är nog svårt att få ekonomi i att driva gods nuförtiden. Vissa har ju typ av konferensanläggningar men det kan ju också vara svårt, särskilt på ställen där godsen ligger tätt. På ekolsond drivs väl något rehabiliteringscenter för hjärtsjuka om jag inte minns fel. Många har ju testamenterat egendomar till kyrkan där egendomarna då ofta kostar mer för kyrkan.
Jag känner också till högadliga som jobbat hårt med jord och skogsbruk så länge åldern tillät. Där jag bor var grevinnan i blåställ på traktorn och greven i skogen med såg och rygga ingen ovanlig syn men de har arrenderat ut på ålderns höst, det går väl tillbak till staten när de går bort (ingen av dem har bröstarvingar).
Citera
2017-03-04, 10:36
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lantarbetaren
Cyklade han ut till Hundudden? Eller åkte han bil, gick han, motorcykel?

Är drygt 4,5 km dit från Noppes. Buss 69 stannar 500 meter från Hundudden. Det är lika troligt som något annat. Tror inte han tog Jaguaren ut dit ivf.
Citera
2017-03-04, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bleppe_Bf
Vi har en handfull författarförmågor som gått sig ned i havet genom åren.
Samtliga har återfunnits i tillräkligt gott skick för att identifieras och begravas. Vi kör av tradition inte med öppen kista här, vi kan begrava folk som blivit slarvsylta i bilkrascher. Bara att spola av ordentligt och spraya på liljekonvaljparfym. Bröstkorgen och kraniet kollapsar och det som finns innuti pressas ut över instrumentpanel och säten.

Det har blivit vanligare med de omständigheterna på senare år...

Lite fördomsfullt så säger jag att en del festmänniskor har borderline eller rentav är bipolära och verkligen bara lever för de där topparna. Om klubben håller på att kånka och gubben börjar bli för gammal och fattig för det livet så är det ju på mer än ett sätt slut.

Tror inte han har planerat självmordet och detaljerna runt det i minsta detalj men vi har haft en handfull författarförmågor genom åren som gått sig ned i havet. Samtliga återfunna i tillräkligt gott skick för att begravas. Längre än så tror jag inte planerna har gått. Gissar på att det fanns ett avskedsbrev i lägenheten och att det därför inte stämplas som något brottsligt.

Parkinson som kan drabba redan i 50 årsåldern ger också typiskt depressioner dels på grund av den kemiska komponenten i Parkinson att dopaminnivåerna ändras men sedan också om sjukdomen får markanta fysiska uttryck. För en som är väldigt social och van att vara mycket ute på tillställningar kan det bli väldigt svårt om man exempelvis har svårt att hålla gott bordsskick, vara med på jakt och andra aktiviteter om man får problem med balanssinne och att kunna röra sig.
Ofta är det så vid Parkinson att depressioner kan inträda som symptom långt före andra symptom som begränsad rörlighet eller ofrivilliga skakningar. Många kan hållas relativt symptomfria många år med dopaminbehandling men det brukar vara svårt att hålla jämn effekt över dygnet av behandlingen efter man behandlats i många år.
Nu vet jag inte om detta var vad Noppe hade men om det stämmer att han varit deprimerad i omgångar kan det väl vara möjligt. Och det är ju en jobbig sjukdom i det att man är medveten om den fysiska begränsningen som kommer att ge sig till känna, att man sölar vid matbordet, behöver hjälp att knyta skor, knäppa knappar och liknande.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2017-03-04 kl. 11:08.
Citera
2017-03-04, 11:08
Medlem
[quote=Solglittret|60063434]
Citat:
Ursprungligen postat av oelek

Ja det där med att han redan på tisdagen är anmäld försvunnen är märkligt. Det måste ha gått väldigt fort att anhöriga fruktade något allvarligt.
Han var ju med på sin ostronkväll och har antagligen försvunnit från denna före midnatt. Kan i och för sig gått hem och kanske hämtat bilen - men då måste ostronkvällen där han stod som värd avslutats väldigt tidigt för hans del.

Att gå och dränka sig från någon öde plats i Östersjön i mars är ett märkligt sätt att suicidera för en välordnad person. Risken att det dröjer mycket länge innan man hittas är uppenbar. Man kanske aldrig återfinns om strömmarna tar en ut till havs. Återfinns man efter någon tid är kroppen inte vacker.

Här talar vi om en person med tillgång till jaktvapen och en känd familjegrav där namnkunnig begravning troligen med kungaglans är att förvänta. Varför sköt han sig inte bara?
Att det blir mindre besvärligt/obehagligt/grisigt att ta hand om kvarlevorna stämmer ju inte riktigt om man återfinns efter en tid drunknad. Om han skjutit sig återfinns han kanske lättare än i havet och anhöriga slipper leva i ovisshet och leta efter honom.

Onekligen en lite märklig suicidmetod för någon med tillgång till vapen eller bil och bergvägg.

Såna som tar livet av sig brukar väl inte tänka särskilt mycket, ta såna som kastar sig framför tåget det är ju ingen som tänker på lokföraren direkt.

Vad hade hänt under dagen egentligen?

Mycket märkligt allting.
Hur kom han från Noppes? Tog han bilen eller gick han till den plats han hittades?
Var plånbok och nycklar kvar i hans kläder fast han låg i vattnet?
Citera
2017-03-04, 11:11
Medlem
Lite sorgligt också om det skylle vara ekonomiska orsaker då man läser om exempelvis ostronpremiären där han erbjöd osyronmiddag för endast 235 kr (i artiklar kommenterades speciellt det priset).
Citera
2017-03-04, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bleppe_Bf
Är drygt 4,5 km dit från Noppes. Buss 69 stannar 500 meter från Hundudden. Det är lika troligt som något annat. Tror inte han tog Jaguaren ut dit ivf.

Om Noppe var saknad av familjen så tidigt så tror jag inte han gick en promenad för att ta livet av sig.
Skulle man ha ro i kroppen gå 4.5 kilometer före man ska ta livet av sig?
Olycka verkar oxå konstigt på det stället och varför sticka iväg så fort utan säga nåt till familjen.
Nä jag börjar mer tro på att ett brott ligger bakom ändå.
Noppe har åkt till platsen med någon annan.

Jag spekulerar bara nu jag vet alltså inte ska tilläggas.Olycka som jag trodde först är jag inte så säker på inte heller självmord.
Kanske synd om polisen tar allt som olycka det kan ju finnas nån som sett nåt och inte ger sig till känna förräns polisen knackar på dörren och dörrknackning lär det väl inte bli?
Citera
2017-03-04, 11:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Lite sorgligt också om det skylle vara ekonomiska orsaker då man läser om exempelvis ostronpremiären där han erbjöd osyronmiddag för endast 235 kr (i artiklar kommenterades speciellt det priset).
Låter lite spartanskt.
Citera
2017-03-04, 11:15
Medlem
[quote=oelek|60063885]
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret

Såna som tar livet av sig brukar väl inte tänka särskilt mycket, ta såna som kastar sig framför tåget det är ju ingen som tänker på lokföraren direkt.

Vad hade hänt under dagen egentligen?

Mycket märkligt allting.
Hur kom han från Noppes? Tog han bilen eller gick han till den plats han hittades?
Var plånbok och nycklar kvar i hans kläder fast han låg i vattnet?

Det där beror nog på vilken person och anledningen till självmordet. För en hel del kanske självmordet har orsak i relationsproblem och då kanske inte hänsynstagande har lika relevans men om det inte har det och man funderat någon längre tid så kanske det är annorlunda.
Citera
2017-03-04, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av emohitler
Låter lite spartanskt.

Ja fast ändå är det väl rätt lågt pris?
Citera
2017-03-04, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av femtaliess
Det var nog det knäppaste inlägget jag läst på länge. Skulle La Camilla ha råd att anlita en torped, jag garvar ihjäl mig, den gamla pundaren har knappt råd med ett paket cigg.
Hon röker inte.
Citera
2017-03-04, 11:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Ja fast ändå är det väl rätt lågt pris?
kanske andra hands sortering av ostron, låter bara dåligt att slumpa bort dom. Som en dålig avslutning på ett tragiskt liv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in