2017-03-03, 18:14
Medlem
AlbusDumbledores avatar
Damerna avslutar sitt världsmästerskap med en tung tremil. Charlotte Kalla, Anna Haag, Ebba Andersson och Emma Wikén representerar Sverige.

Loppet startar 13:30. Sänds på SVT1 och Eurosport.

Startlista: http://medias2.fis-ski.com/pdf/2017/CC/2231/2017CC2231SL.pdf
2017-03-03, 18:17
Medlem
R.O.S.Hs avatar
Björgen favorit
Pärmen och Jacobsen utmanar
Niskanen, stadlober och siebental i bra form
Kalla, Diggins och Weng möjliga. Få bra långa lopp av dessa dock
2017-03-03, 18:29
Medlem
Cliffords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R.O.S.H
Björgen favorit
Pärmen och Jacobsen utmanar
Niskanen, stadlober och siebental i bra form
Kalla, Diggins och Weng möjliga. Få bra långa lopp av dessa dock
Kalla har varit stabil på tremil de senaste åren. Sexa i kollen ifjol, två raka fjärdeplatser före det, och så bronset i Falun. Men insatsen på stafetten oroar lite.
2017-03-03, 18:58
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rainbowia
Motdrag!

1.Kaĺla
2.Björgen
3.Nathalie
4.Niskanen
5.Weng
6.Fessel
7.Tchekalova
8.Wiken
9.Haga
10.Stadlober

Kopierar mitt inlägg från annan tråd.

Sista loppet, många "trötta" åkare. Stor chans att en del åkare får väldigt fina placeringar. Spekulerade att Pärmen och Astrid skulle avstå. Nu står de på startlinjen, fast svårt att tro på pallplatser för dessa två. Kalla. Ja, stafetten oroar en del. Även svårt att se Björgen ta storslam på VM. Så ett lopp utan vinnare då? Tja, asch håller fast vid Kalla ändå. Niskanen bör bli bästa finska. Haag såklart en klar topp-10 chans och detsamma gäller Ebba. Lite för långt för Diggins.

Ebba yngst i fältet. Björgen sjätte äldst.
2017-03-03, 19:13
Medlem
Jag tror att Kalla kommer att göra det bra. Att hon tappade i stafetten beror på att hon tokbombade från start. Jag har aldrig sett henne åka med den farten i klassiskt förr som hon gjorde i inledningen. Det var huvudlöst. Nu startar hon på lika villkor och kan för första gången i mästerskapet gå fristil i ett helt lopp, och behöver inte tänka på att byta från klassiskt till fristil (som hon har haft problem med ibland).

Wikén blir intressant att följa. Jag tror att hon blir näst bästa svenska och att hon mycket väl kan slå sig in bland de tio bästa. Hon gjorde ett fint lopp på den här distansen i Sotji när hon slutade åtta. Haag kommer nog också göra en stabil insats. Ebba tror jag kommer att bli sämst placerad av de svenska åkarna. Hon har kört många lopp upp till 10 km, men 30 km blir något helt nytt för henne. Det är bra att hon får erfarenheten. Jag tror att Ebba kommer att släppa tätklungan ganska snabbt för sedan plocka en hel del placeringar innan loppet är slut.
2017-03-03, 19:27
Medlem
Cliffords avatar
Jag har svårt att se något annat än en överlägsen seger för Björgen. Hon är i särklass, behövde inte anstränga sig i stafetten och har aldrig haft några problem med att orka många lopp i ett mästerskap tidigare. Kalla blir antingen tvåa eller långt efter (plats 8-12).
2017-03-03, 21:09
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Sista loppet, många "trötta" åkare. Stor chans att en del åkare får väldigt fina placeringar. Spekulerade att Pärmen och Astrid skulle avstå. Nu står de på startlinjen, fast svårt att tro på pallplatser för dessa två.

Pärmen verkar dock vara av segt virke, så jag tror ändå hon gör en bra tremil trots kort vila mellan loppen. Under Tour de Ski visade hon upp en imponerande stabilitet och efter en 10:e plats i den inledande sprinten där hade hon raden 3, 7, 4*, 2, 4, 7* på distansloppen - trots att hon många gånger fick göra jobbet själv.

Jacobsen har bara blivit bättre för varje lopp under VM, så hon har verkligen prickat formtoppen. Hon har väl inget jättefacit på 30 km, men är hon i samma slag som 2015 kan det räcka långt. Vet dock inte om hon är lika hård som Pärmen - loppen kanske börjar ta ut sin rätt?

https://data.fis-ski.com/dynamic/results.html?sector=CC&competitorid=102553&raceid= 24153

*sträcktider.
2017-03-03, 21:15
Medlem
Elwisps avatar
För protokollet kan nämnas även i den här tråden att om Björgen eller någon annan norska vinner så har Norges damer tagit samtliga guld på längdsidan i detta VM. Senast en nation lyckades med det var Ryssland som gjorde det i VM 1997 (Välbe tog fyra individuella och så vann de stafetten), vilket de också gjorde i OS året därpå.
2017-03-03, 21:55
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan4
Pärmen verkar dock vara av segt virke, så jag tror ändå hon gör en bra tremil trots kort vila mellan loppen. Under Tour de Ski visade hon upp en imponerande stabilitet och efter en 10:e plats i den inledande sprinten där hade hon raden 3, 7, 4*, 2, 4, 7* på distansloppen - trots att hon många gånger fick göra jobbet själv.

Jacobsen har bara blivit bättre för varje lopp under VM, så hon har verkligen prickat formtoppen. Hon har väl inget jättefacit på 30 km, men är hon i samma slag som 2015 kan det räcka långt. Vet dock inte om hon är lika hård som Pärmen - loppen kanske börjar ta ut sin rätt?

https://data.fis-ski.com/dynamic/results.html?sector=CC&competitorid=102553&raceid= 24153

*sträcktider.

Ja, det är stabila åkare. Fast som sagt, jag tror inte det finns plats på pallen...denna gång
Finns andra hungriga vargar som vill mer så här i elfte timmen.

-----

På tal om pallen är det intressant i dessa tider att kolla in fenomenet mästerskapsåkare. Kalla är en sådan kan vi klart medge. Jag intalar mig att Jonna Sundling är en sådan? Hellner, ja. Calle, nja. Sundby nä. Vad beror detta på om man "misslyckas" eller "lyckas". Om man slår knut på sig själv eller man bara helt enkelt levererar. Mitt bronstips Nathalie von Siebenthal har faktiskt gjort sina bästa tävlingar just i mästerskap. U23-guld för två år sedan. 6:e plats i Falun som oerfaren i dessa sammanhang (nåja, lite god hjälp med startnummer, fast mästerskapsåkare har den fördelen med "tur"). Och ett magiskt PB med 4:e platsen på skiathlonen. Hon säger själv så här "Här i Lahtis precis som i Falun för två år sedan är det betydligt fler tittare än i VC. Atmosfären är fantastisk. Vid sådana tillfällen kan jag släppa mentalt...Miljön är befriande"...Mmm, positiva tankar kan göra underverk.
2017-03-03, 22:56
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Ja, det är stabila åkare. Fast som sagt, jag tror inte det finns plats på pallen...denna gång
Finns andra hungriga vargar som vill mer så här i elfte timmen.

Du har nog en poäng där, vad gäller Jacobsen åtminstone, det har blivit lite väl många DNF på henne genom åren. Man ska nog inte satsa pengar på henne iaf.

Satt och funderade lite på Nicole Fessel. Hon är ju en stabil topp-10 tjej på tremilar, men saknar den där riktiga spetsen och lär väl knappast vara med i medaljstriden i morgon heller. Hon var dock 5 i Val di Fiemme och 7 i Oslo, så kan kanske bli bästa icke nordbo?

EDIT: Håller du på Nathalie, så håller jag på Fessel i morgon.
Senast redigerad av Stefan4 2017-03-03 kl. 22:58.
2017-03-04, 08:42
Medlem
Vossevangens avatar
Parmakoski går ut rett etter Weng og rett før Bjørgen.
Dette er ikke Wengs beste distanse - kan Krista ta igjen Heidi ?
2017-03-04, 09:00
Medlem
Ostrobothnias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vossevangen
Parmakoski går ut rett etter Weng og rett før Bjørgen.
Dette er ikke Wengs beste distanse - kan Krista ta igjen Heidi ?
Det ska vi väl tro, det är ju inte så stora avstånd.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in