Citat:
Ursprungligen postat av
Stefan4
Pärmen verkar dock vara av segt virke, så jag tror ändå hon gör en bra tremil trots kort vila mellan loppen. Under Tour de Ski visade hon upp en imponerande stabilitet och efter en 10:e plats i den inledande sprinten där hade hon raden 3, 7, 4*, 2, 4, 7* på distansloppen - trots att hon många gånger fick göra jobbet själv.
Jacobsen har bara blivit bättre för varje lopp under VM, så hon har verkligen prickat formtoppen. Hon har väl inget jättefacit på 30 km, men är hon i samma slag som 2015 kan det räcka långt. Vet dock inte om hon är lika hård som Pärmen - loppen kanske börjar ta ut sin rätt?
https://data.fis-ski.com/dynamic/results.html?sector=CC&competitorid=102553&raceid= 24153
*sträcktider.
Ja, det är stabila åkare. Fast som sagt, jag tror inte det finns plats på pallen...denna gång

Finns andra hungriga vargar som vill mer så här i elfte timmen.
-----
På tal om pallen är det intressant i dessa tider att kolla in fenomenet mästerskapsåkare. Kalla är en sådan kan vi klart medge. Jag intalar mig att Jonna Sundling är en sådan? Hellner, ja. Calle, nja. Sundby nä. Vad beror detta på om man "misslyckas" eller "lyckas". Om man slår knut på sig själv eller man bara helt enkelt levererar. Mitt bronstips Nathalie von Siebenthal har faktiskt gjort sina bästa tävlingar just i mästerskap. U23-guld för två år sedan. 6:e plats i Falun som oerfaren i dessa sammanhang (nåja, lite god hjälp med startnummer, fast mästerskapsåkare har den fördelen med "tur"). Och ett magiskt PB med 4:e platsen på skiathlonen. Hon säger själv så här
"Här i Lahtis precis som i Falun för två år sedan är det betydligt fler tittare än i VC. Atmosfären är fantastisk. Vid sådana tillfällen kan jag släppa mentalt...Miljön är befriande"...Mmm, positiva tankar kan göra underverk.