2014-12-04, 04:35
Medlem
Psychoramas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trycorder
Använder du några droger?
Till och från men är ren månadsvis. Tar ej droger under medicinering. Problemen började år tidigare.. Självklart har vissa droger spätt på ångesten. Sjävmedicinerade i början för att jag ej stod ut med tvångsproblemen, ångesten samt problem med de sociala delarna. Vart givetvis inte bättre.. Annars har jag tidigare vart en aktiv idrottare.

Mvh
Senast redigerad av Psychorama 2014-12-04 kl. 04:47.
Citera
2015-10-24, 00:12
Bannlyst
Hej Psychorama!!

Hur mår du idag och använder du några medeciner??

Har själv prövat en del medeciner mot just Gad och Panikångest samt dep. under många år och det har varit väldigt väldigt jobbigt med just dessa in o utsättningar upplever jag då. Biverkningar och jag har verkligen sett till och fått de medeciner som ej gett viktuppgång nu så vi har suttit o stirrat länge på varandra jag o min doktor.. jag har vägrat den han velat ge mig... Han har alltid haft en alternativ för han vet att jag kommer vägra..
. då har jag valt att ta livet av mig har jag sagt.. (det har kanske inte varit helt sant men ja)

Nu undrar jag ändå hur det går för dig?

Har sett dig lite varstans i lite andra trådar..... såg dig där nu med, skulle ställa en fråga
så såg jag att du skrivit här.. o jag lånar bara detta nicket nu ikväll för jag/mitt nick är offtopic right now if you know what I mean..
Citera
2017-03-02, 11:36
Medlem
Copaibas avatar
Hur är det med viktuppgång om man bara tar en låg dos Seroquel till natten för sömnen? Någon som vet? Är ju stor skillnad på att bara ta 25-50 mg sederande mot 700 mg antipsykotiskt, känns det som, men är det det vad gäller vikten?
Citera
2017-03-02, 18:09
Medlem
Plastbunkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Copaiba
Hur är det med viktuppgång om man bara tar en låg dos Seroquel till natten för sömnen? Någon som vet? Är ju stor skillnad på att bara ta 25-50 mg sederande mot 700 mg antipsykotiskt, känns det som, men är det det vad gäller vikten?

25 mg Seroquel ger minimal viktuppgång. Även en halv 15 mg Mirtazapin kan provas om man är rädd för viktökning.
Citera
2017-03-02, 19:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Plastbunker
25 mg Seroquel ger minimal viktuppgång. Även en halv 15 mg Mirtazapin kan provas om man är rädd för viktökning.

Du har helt fel i det du skriver. Gör andra en tjänst och yttra dig inte om saker du har noll koll på.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20874038

Låg dos Mirtazapin har stark bindning till H1 vilket medför ökad aptit. Påverkar även metabolism och leptinnivåer.
Citera
2017-03-03, 06:54
Medlem
Plastbunkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jegfaller
Du har helt fel i det du skriver. Gör andra en tjänst och yttra dig inte om saker du har noll koll på.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20874038

Låg dos Mirtazapin har stark bindning till H1 vilket medför ökad aptit. Påverkar även metabolism och leptinnivåer.

Det där är en av de sämsta studierna jag sett. Enormt liten patientkohort och bara 1 månad? Den där säger inget.
Citera
2017-03-03, 10:33
Bannlyst
Citat:
Det där är en av de sämsta studierna jag sett. Enormt liten patientkohort och bara 1 månad? Den där säger inget.

Nu börjas det igen. Kritisera studier och dess brister när du själv har noll på fötterna för dina påståenden är ett felargument.

I just denna studie rör det sig om 534 st personer. Att kalla det för "enormt liten" är patientkohort är självfallet felaktigt. Alla som studerar medicin vet detta. Det rör sig om minimum av en månad, eventuellt missade du detta. Annars hade jag kunnat hålla med dig.

Det finns såklart fler studier och artiklar som tar upp ämnet. Jag har inte cherry-pickat.

http://www.nps.org.au/publications/health-professional/health-news-evidence/2014/low-dose-quetiapine

Men, Maestro, fråga dig själv en sak: Vid låga doser, vad beror den sedativa effekten på?

Självklart handlar det om blockad av H1. Alla som studerat neuropsykofarmakologi vet att blockad av denna receptor genererar trötthet och aptitökning. Dessutom är noradrenalinåterupptagshämningen på låga doser för Seroquel inte direkt påtaglig.

Detsamma gäller Mirtazapin. Lägre doser är de facto mer sedativt och hämning av alpha-receptorer inte potent, detta genererar snarare större viktökning och kraftigare sedativt effekt.

Du simplifierar kraftigt genom en generell tro att en sänkning i dos på psykofarmaka minskar viktökning, så fungerar det inte.
Senast redigerad av jegfaller 2017-03-03 kl. 10:35.
Citera
2017-03-03, 15:55
Medlem
En av anledningarna till att de flesta går upp i vikt av Quetiapin (stavning) är för att den fuckar med din sköldkörtel. Själv gick jag upp 10kg på fyra veckor, det var skoj! Fick fan bristningar för att jag gick upp så fort och jag åt absolut inte mer än innan.
Citera
2017-03-03, 18:25
Medlem
Plastbunkers avatar
Citat:
Nu börjas det igen. Kritisera studier och dess brister när du själv har noll på fötterna för dina påståenden är ett felargument.

I just denna studie rör det sig om 534 st personer. Att kalla det för "enormt liten" är patientkohort är självfallet felaktigt. Alla som studerar medicin vet detta. Det rör sig om minimum av en månad, eventuellt missade du detta. Annars hade jag kunnat hålla med dig.

Det finns såklart fler studier och artiklar som tar upp ämnet. Jag har inte cherry-pickat.

http://www.nps.org.au/publications/health-professional/health-news-evidence/2014/low-dose-quetiapine

Men, Maestro, fråga dig själv en sak: Vid låga doser, vad beror den sedativa effekten på?

Självklart handlar det om blockad av H1. Alla som studerat neuropsykofarmakologi vet att blockad av denna receptor genererar trötthet och aptitökning. Dessutom är noradrenalinåterupptagshämningen på låga doser för Seroquel inte direkt påtaglig.

Detsamma gäller Mirtazapin. Lägre doser är de facto mer sedativt och hämning av alpha-receptorer inte potent, detta genererar snarare större viktökning och kraftigare sedativt effekt.

Du simplifierar kraftigt genom en generell tro att en sänkning i dos på psykofarmaka minskar viktökning, så fungerar det inte.

Jag kommer bara till en informationssida om olika rekommendationer för quetapin då jag klickar på din länk, ej någon studie.

Jag tror inte att blockad av histamin är den enda förklaringsmodellen. Det är absolut inte bra att den blockeras i allt för stor utsträckning hos en patient då risken för metabol sjukdom såklart då blir förhöjd. Men att det är den enda receptorn av vikt anser jag vara en förenkling. Blockeringen av dopaminreceptorn är vad som förändrar det belöningssystem som kickar igång när man käkar. Man behöver äta mer och onyttigare för att uppnå samma kulinariska kick. Och dopaminblockering är just vad som ökar desto mer av ett neuroleptikum som ges. Så ja, jag tror på att mer neuroleptika ger större viktuppgång
Citera
2017-03-03, 19:34
Bannlyst
Citat:
Jag kommer bara till en informationssida om olika rekommendationer för quetapin då jag klickar på din länk, ej någon studie.

Jag tror inte att blockad av histamin är den enda förklaringsmodellen. Det är absolut inte bra att den blockeras i allt för stor utsträckning hos en patient då risken för metabol sjukdom såklart då blir förhöjd. Men att det är den enda receptorn av vikt anser jag vara en förenkling. Blockeringen av dopaminreceptorn är vad som förändrar det belöningssystem som kickar igång när man käkar. Man behöver äta mer och onyttigare för att uppnå samma kulinariska kick. Och dopaminblockering är just vad som ökar desto mer av ett neuroleptikum som ges. Så ja, jag tror på att mer neuroleptika ger större viktuppgång

Nu diskuterar vi i lågdos. Vid högre doser fungerar Seroquel som en återupptagshämmare av noradrenalin, detta borde väl du som läkare känna till? Viktuppgången där är inte lika påtaglig. Du simplifierar igen nu och generaliserar alla neuroleptikas farmakodynamiska profil.

Och visst, bland annat kan blockad av D2 generera viktuppgång, särskilt med påverkan på insulinkänslighet. Blockad av D2 är dock inte potent i låga doser, hade fallet varit så hade schizofrena patienter stått på en lägre dos. Inte sant?

Sidan jag länkade är en publicerad vetenskaplig artikel med flertalet referenser till gjorda studier.
Citera
2017-03-03, 19:49
Medlem
Plastbunkers avatar
Citat:
Nu diskuterar vi i lågdos. Vid högre doser fungerar Seroquel som en återupptagshämmare av noradrenalin, detta borde väl du som läkare känna till? Viktuppgången där är inte lika påtaglig. Du simplifierar igen nu och generaliserar alla neuroleptikas farmakodynamiska profil.

Och visst, bland annat kan blockad av D2 generera viktuppgång, särskilt med påverkan på insulinkänslighet. Blockad av D2 är dock inte potent i låga doser, hade fallet varit så hade schizofrena patienter stått på en lägre dos. Inte sant?

Sidan jag länkade är en publicerad vetenskaplig artikel med flertalet referenser till gjorda studier.

Seroquels effekt är densamma oavsett dos. Frågan är bara om den aktuella dosen blir påtaglig avseende kliniska symtom. Jag är av åsikten att doser överstigande 50-100 mg är värre i metabolt avseende än doser på 25-50.
Citera
2017-03-03, 22:35
Bannlyst
Citat:
Seroquels effekt är densamma oavsett dos. Frågan är bara om den aktuella dosen blir påtaglig avseende kliniska symtom. Jag är av åsikten att doser överstigande 50-100 mg är värre i metabolt avseende än doser på 25-50.

Nej, nu läste du inte det jag skrev ovan. I takt med att dos ökas så påverkas dess aktiva metabolit, norquetiapin och effekten ökar i takt med dosökning, vilket ger bl.a. antidepressivt verkan via sin NRI-funktion. Blockad av 5HT2C lär dessutom inte vara lika potent i lägre doser, varför ökad signalering av dopamin samt noradrenalin (som ökar vid hämning av denna receptor) inte direkt ses.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24062697

"In both pediatric and adult populations, plasma concentrations of quetiapine and norquetiapine increased proportionately as the dose was escalated from 200 mg b.i.d. to 400 mg b.i.d."

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18294091

Tillbaka till diskussionen. Du hävdade att 25 mg ED gav minimal viktpåverkan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in