Citat:
Ursprungligen postat av
Plastbunker
Det där är en av de sämsta studierna jag sett. Enormt liten patientkohort och bara 1 månad? Den där säger inget.
Nu börjas det igen. Kritisera studier och dess brister när du själv har noll på fötterna för dina påståenden är ett felargument.
I just denna studie rör det sig om 534 st personer. Att kalla det för "enormt liten" är patientkohort är självfallet felaktigt. Alla som studerar medicin vet detta. Det rör sig om minimum av en månad, eventuellt missade du detta. Annars hade jag kunnat hålla med dig.
Det finns såklart fler studier och artiklar som tar upp ämnet. Jag har inte cherry-pickat.
http://www.nps.org.au/publications/health-professional/health-news-evidence/2014/low-dose-quetiapine
Men, Maestro, fråga dig själv en sak: Vid låga doser, vad beror den sedativa effekten på?
Självklart handlar det om blockad av H1. Alla som studerat neuropsykofarmakologi vet att blockad av denna receptor genererar trötthet och aptitökning. Dessutom är noradrenalinåterupptagshämningen på låga doser för Seroquel inte direkt påtaglig.
Detsamma gäller Mirtazapin. Lägre doser är de facto mer sedativt och hämning av alpha-receptorer inte potent, detta genererar snarare större viktökning och kraftigare sedativt effekt.
Du simplifierar kraftigt genom en generell tro att en sänkning i dos på psykofarmaka minskar viktökning, så fungerar det inte.