2017-03-03, 19:50
Medlem
Drapåtrissors avatar
Allt fler drabbas av ID-kapningar så naturligtvis ser även oseriösa aktörer en marknad för sina tjänster. Någon här som anlitat tjänsten och är ni nöjda?
Citera
2017-03-03, 19:56
Medlem
Som-Gjutens avatar
Ser personligen ingen alls ide i att anlita dem där typerna... försvinner alla pengarna från mitt konto så märker jag det, och behöver inte ha någon fjant som ringer upp mig för att säga något som :

-Hej du har nyligen blivit kapad och dina konton är tomma, det blir 499:- tack.

OM det även skulle bli så att någon elak individ skulle få för sig att bryta sig in i DERAS databas, eller kanske en insider.... då är det ju ännu bättre än att endast attackera en enskild person...
Citera
2017-03-03, 20:02
Medlem
Idag kan man inte lite på någon inte ens kronofogden ska man lita på.
Citera
2017-03-03, 20:04
Avslutad
Det dom gör är i princip att underrätta dig om din folkbokföringsadress ändras. Kan man hålla koll på detta själv (gratis via ex. ratsit) finns inget behov av att köpa dessa tjänster.
Citera
2017-03-03, 20:20
Medlem
Dust0rs avatar
Numer kan man "låsa" adressändringen så att det krävs bankid för att ändra den.
Skatteverket
Citera
2017-03-03, 20:27
Medlem
franges avatar
Det finns ju en del artiklar om ämnet bara man googlar lite.

http://www.testfakta.se/guider-och-artiklar/ekonomi/skydd-mot-id-kapning-%E2%80%93-d%C3%A5-f%C3%A5r-du-betala
Citat:
Kreditupplysningsföretag säljer tjänster som ska skydda dig mot id-kapning och bedrägeriförsök. Men att förebyggande spärra sina uppgifter i kreditupplysarnas register går inte. – Det finns inget i kreditupplysningslagen som hindrar, men det är klart att det skulle strida mot deras affärsidé, säger Datainspektionens jurist.

http://www.dn.se/ekonomi/skydd-mot-id-kapning-en-ofullstandig-tjanst/
Citat:
Kreditupplysningsföretag säljer tjänster som ska skydda dig mot id-kapning och bedrägeriförsök. Men att förebyggande spärra sina uppgifter i kreditupplysarnas register går inte.

http://www.expressen.se/dinapengar/skydd-mot-id-kapning-lovar-mer-an-det-ger/
Citat:
ID-stölder blir ett allt större problem i Sverige och i samband med det erbjuder allt fler ID-skydd eller en ID-försäkring.
Men en ny undersökning visar att svenskarna sätter en allt för stor tilltro till hur omfattande ett sådant skydd faktiskt är.
– Folk tror att de kan köpa en försäkring för att skydda sig tekniskt och då blir man ju mer eller mindre förd bakom ljuset, säger Peter Stark, jurist på Konsumenternas försäkringsbyrå.
Citera
2017-03-03, 20:46
Medlem
Samtalarens avatar
De är i regel inte att lita på, exempelvis MySafety är listat som ett av Sveriges 27:de mest anmälda företag.
Citera
2017-03-03, 20:59
Avstängd
Timothy.McVeighs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dust0r
Numer kan man "låsa" adressändringen så att det krävs bankid för att ändra den.
Skatteverket
Det behövs faktiskt inte då skatteverket skickar hem en förfrågan om adressändringen är korrekt innan dom ändrar den.
Detta för att stoppa falska ansökningar.

Vill någon stjäla ditt ID så använder dom det till saker där din bostadsadress inte har någon betydelse.
Citera
2017-03-03, 21:21
Medlem
Drapåtrissors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timothy.McVeigh
Det behövs faktiskt inte då skatteverket skickar hem en förfrågan om adressändringen är korrekt innan dom ändrar den.
Detta för att stoppa falska ansökningar.

Vill någon stjäla ditt ID så använder dom det till saker där din bostadsadress inte har någon betydelse.
Det är väl inte omöjligt att brevboxar bevakas och vittjas på den bekräftelsen?
Citera
2017-03-03, 21:29
Avstängd
Timothy.McVeighs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drapåtrissor
Det är väl inte omöjligt att brevboxar bevakas och vittjas på den bekräftelsen?
Det är ju oerhört mycket krångligare och ökar risken att åka dit enormt.

Betydligt smartare är det att göra som den idioten som gav sig på mig, dvs skriva ett kontantkortsnummer på Eniro och genom det ta flera SMS-lån genom det tfn nummer som dom skrivit upp på dig.

I mitt fall anmälde jag det och slapp betala lånen medan polisen inte orkade utreda saken så jag fick en hel del strul i onödan och ett kontonummer som jag inte får kolla upp pga Banksekretessen och som sagt lovade polisen att göra det men struntade i saken.

Har man dessutom en utslagen missbrukare som mot en liten summa låter dig använda hans konto till bedrägerierna så är det helt riskfritt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in