2017-03-03, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sang
Fel. Adeln var inte särskilt bildad. Däremot fanns det invandrare från Böhmen, kanske Tyskland som kunde läsa och skriva och knske därför blev adlade.
Även prästerna kunde läsa och skriva.

Man skall hålla i minnet att det på den tiden bodde några tusen i gamla stan. Var kungen full och glad blev man adlad. Taube för att han hittade unga horor utan sjukdomar. Släkten Svinhufvud och af Knorre för att två drängar bar hem ett vildsvin som kungen skjutit, den ene bar vid huvudet o den andra där bak.

Det är lustigt att efter flera hundra år går folk och är stolta för att deras förfäder bodde i Stockholm och lyckades träffa kungen när han var full och glad.
Citera
2017-03-03, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av femtaliess
Man skall hålla i minnet att det på den tiden bodde några tusen i gamla stan. Var kungen full och glad blev man adlad. Taube för att han hittade unga horor utan sjukdomar. Släkten Svinhufvud och af Knorre för att två drängar bar hem ett vildsvin som kungen skjutit, den ene bar vid huvudet o den andra där bak.

Det är lustigt att efter flera hundra år går folk och är stolta för att deras förfäder bodde i Stockholm och lyckades träffa kungen när han var full och glad.

Det där är en falsk beskrivning även om det i något fall kan ha förekommit.
De flesta som adlades var mycket framstående och dugliga män inom sitt gebit, inte sällan modiga krigare.
Citera
2017-03-03, 17:24
Medlem
Kan inte ha varit kul sälja släktgården (Gäddeholm utanför Västerås) som varit i Noppes släkt i generationer.Det var en stor gård med mycket tillhörande mark.Rätt fint därute.
Ägs idag av Västerås Stad som har tillåtit folk bygga hus därute.

Vet folk som simmade över Sundet från Björnöbadet till Noppes brygga som låg mitt emot väl där solade man ett tag innan man simmade tbx

Gården borde ha varit extremt mycket dyrare idag med tanke på hur priserna rusat.

http://www.gäddeholmsherrgård.se/index.php/component/content/article?id=102:utstallningen-herrgardsliv&catid=1:cafe-nyheter

Citera
2017-03-03, 17:31
Medlem
Garnityrs avatar
Ni som annars brukar lyssna så mycket på GW borde tänka i hans banor även denna gång; den enklaste lösningen är oftast den rätta. Varför krångla till det med spekulationer om eventuella ekonomiska bekymmer? En gubbe i den åldern och med den bakgrunden hetsar väl inte upp sig över såna värdsliga saker. Sånt löser sig alltid.

Han har väl, precis som alla andra män som drunknar i storstäder, supit sig full och rasat ner i vattnet när han slog en drill. Stället är ödsligt och han behöver således inte ens ha varit avsvimmad för att vara totalt hjälplös. Vattentemperaturen är runt 2 grader nu och som bekant behövs inte många minuter i den kylan innan hypotermi inträder, i synnerhet inte om man är lite till åren kommen.

Mycket tragiskt.
Citera
2017-03-03, 17:34
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beatriceaurore
Ostronfesten tror jag var planerad, en sorts Adjö med flaggan i topp.
Ostronfesten var en återkommande tradition och var alltid sista tisdagen i varje månad. Så visst kan han ha planerat att detta skulle bli den sista för hans del.
Citera
2017-03-03, 17:34
Medlem
Garnityrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beatriceaurore
Det känns inte riktigt bra att spekulera, han verkar ju har varit en ovanligt fin och god person. Väldigt sorgligt.
Men, min första tanke var att han varit utsatt för utpressning. Och att han i största hemlighet varit homosexuell. Han kan ha inlett en hemlig relation med en snygg kille som efter en tid ville ha pengar, och mer pengar, och till sist hotat med att göra stor skandal, kanske avslöjat att han i smyg filmat parets intima träffar, inte alls ovanligt i såna här sammanhang tyvärr.

Att ha som främsta nöje att festa, att princip leva på krogen, att säga att man enbart har champagne i kylen. Att vara glad, snäll, schysst och ovanligt trevlig. Att ha en vacker trummis som bästis; en stilig yngling med svallande blonda lockar, att byta fru ett antal gånger utan att det blivit några barn gjorda, allt det här får homo-varningsklockor att ringa. Om det är så har han levt ett pressat dubbelliv, någon beskriver att han "inte mått så bra" tidvis.
Om han sedan utsatts för utpressning med hotande jätteskandal orkade han kanske inte längre. Ostronfesten tror jag var planerad, en sorts Adjö med flaggan i topp.

Ingen promenerar frivilligt mitt i natten mitt i vintern ute på Hundudden, väldigt långt från restaurangfesten dessutom. Han hade haft en plan.
Väldigt sorgligt hur som helst.
  1. Säger att det känns olustigt att spekulera
  2. Lämnar den mest långsökta spekulationen i tråden
Citera
2017-03-03, 17:37
Medlem
Nä vilket trams många kommer med självmord och planerat detta, bög, pedofili osv osv jabba jabba jabba TRAMS.
Var troligtvis ngt onykter och har trillat i ett väldigt kallt vatten plus hans ålder där är anledningen.
Punkt.
Citera
2017-03-03, 17:39
Medlem
howlets avatar
Angående fyndplatsens namn. ¨

Från Wikipedia:

Enligt Martin Stugart härrör namnet Hundudden från 1300-talet eller ännu längre tillbaka. Ordet "hund" var medeltidssvenska för "etthundra man". Så många var varje hundare (eller härad) skyldiga att ställa upp i händelse av krig. Hundudden kan ha varit utskeppningsplatsen för traktens etthundra män.
Citera
2017-03-03, 18:02
Medlem
harems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reda
För femtio år sedan var homosexualitet så skambelagt att människor kunde bli utpressade och ta livet av sig . Men i dag skulle han troligen blivit berömd och säkert utnämnd till "årets bög", så det är inget skäl för självmord.
OM det är självmord och OM det handlar om sexualitet måste det röra sig om pedofili. Det är med rätta oerhört skambelagt i dag.
Som jag tidigare påpekat så var det nyligen ett tillslag mot ett pedofilnätverk där en av de gripna var en annan svensk "adelsman". OM han hade sådana kontakter är det definitivt skäl för självmord.

Du måste förstå att många seniorer fortfarande har samma syn på homosexualitet man hade för 50 år sedan.
Även fast det blivit normaliserat med homosexualitet (tackar för det) så tror jag nog det är fruktansvärt jobbigt att vara garderobsbög som gammal i Sverige än idag.

Tycker dock det verkar vara en långsökt teori.
50% av Sveriges befolkning drabbas av depression en gång under livet.
25% av alla Svenskar får depression fler än en gång i livet.

Det är en rimligare teori att han helt enkelt var deppig och tog livet av sig eller ännu rimligare, det var en olycka.

Kan väl jämföras med folk som drämt ner i fyrisån i Uppsala genom alla år. Nästan uteslutande olyckor pga fylla etc.
Citera
2017-03-03, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oelek
Nä vilket trams många kommer med självmord och planerat detta, bög, pedofili osv osv jabba jabba jabba TRAMS.
Var troligtvis ngt onykter och har trillat i ett väldigt kallt vatten plus hans ålder där är anledningen.
Punkt.

Med största sannolikhet har du helt rätt. Det som dock är lite märkligt är att man efterlyser någon som är ett par timmar sen från en fest, det får mig att tro att han varit deprimerad.
Citera
2017-03-03, 18:18
Medlem
Arne Bajses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annahoj79
Varför inte ta hjälp som alla andra får göra när de har ekonomiska problem. Typ sälja sin dyra bil, flytta till billigare boende, söka hjälp i skuldsanering, sluta handla/resa you name it.

Om Noppe hade sålt bostadsrätten på Östermalm och flyttat till en hyresrätt i förorten, så hade alla hans överklassvänner vänt honom ryggen. Alltså bättre att ta sitt liv och behålla sin heder ända in i döden.

Finansmannen Ivar Kreuger sköt sig efter att hans koncern hade kraschat. I hans avskedsbrev stod det: "Jag har rört till det så mycket nu att jag tror att det här blir den bästa lösningen för alla berörda parter."

Noppes liv hade antagligen också kraschat. Klubben gick dåligt, hans inkomster täckte inte hans utgifter. Troligtvis hade Noppe platsat i Lyxfällan, men renommé och ära är allt för blåblodiga och därför fick det bli ett hopp i sjön istället.

Otroligt vad mycket media skriver om denne Noppe nu. När han levde var han känd som kungens kompis, ingen visste riktigt vem han egentligen var. Nu kan man läsa att han startade företag och att han har varit avdelningschef på NK. Han var tydligen riktigt trevlig också alltså ingen arrogant, högdragen tillgjord typ som många i överklassen är.
Citera
2017-03-03, 18:24
Medlem
Apekss avatar
Det var ingen olycka. Han har inte halkat, drattat eller rullat ned i sjön stupfull. Jag känner honom sedan många år tillbaka och han har med 100% säkerhet planerat detta. Den senaste tiden har han haft en rad motgångar men exakt vad som låg bakom hans beslut att nu avsluta det hela vet jag faktiskt inte. Att han varit olycklig under lång tid är ingen hemlighet men det är nog ytterst få, om någon, som vetat om det legat ngt större bakom som inte kommit fram. Och frågan är om det gör det. Jag hoppas inte, för jag vill komma ihåg honom som den varma och omtänksamma människa han var.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in