2017-03-03, 17:38
Medlem
Segments avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Priset kanske var för högt för att någon trissade upp priset med hjälp av en bulvan, har du inte tänkt på det? Detta gynnar som sagt de med stora plånböcker och missgynnar självklart de som ligger på marginalen och lite över... Priset i sig är inte det viktiga - det viktiga är att det går rätt till och att det verkligen är genuint intresserade budgivare och inte bulvaner som någon skor sig på.

Spelar det någon roll varför priset höjs (om det så handlar om en annan budgivare, att den som säljer känner att den vill ha mer betalt för att sälja, eller om det står fel i annonsen)? Om du köper en vara för ett visst pris så var det väl också det priset du åtminstone var villig att betala för den? Varför står det inte säljaren fritt att försöka höja priset tills du säger nej?

Om jag säljer en produkt på Blocket och blir kontaktad av någon som verkar väldigt villig att köpa den så kanske jag bestämmer mig för att förhandla om priset och säga att det nu har gått upp med 50%. Behöver köparen sedan bry sig om jag anger att anledningen är att jag bara vill ha ut så mycket som möjligt eller att jag ljuger och säger att någon annan har gett ett högre bud? Om priset känns värt det så är det väl bara köpa; annars inte?
Senast redigerad av Segment 2017-03-03 kl. 17:41.
Citera
2017-03-03, 17:54
Avstängd
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Segment
Spelar det någon roll varför priset höjs (om det så handlar om en annan budgivare, att den som säljer känner att den vill ha mer betalt för att sälja, eller om det står fel i annonsen)? Om du köper en vara för ett visst pris så var det väl också det priset du åtminstone var villig att betala för den? Varför står det inte säljaren fritt att försöka höja priset tills du säger nej?

Förstår du inte, så gör du inte - inget mer med det! Jag har försökt förklara för dig att varför skall du behöva betala ett högre pris för varan, bara för att säljaren hänger sig åt smutsiga och brottsliga metoder? Det är inte fel att försöka höja priset, men då får man göra detta genom att sälja in lägenheten och dess fördelar, i stället. Om det blir budgivning mellan två, eller fler som verkligen vill ha objektet så är detta självklart inte ett problem...

Men, du skapar en falsk prisbild om man skall godkänna "ditt" sätt. Marknadsekonomin slås ur spel och de med stora plånböcker och som inte bryr sig om priset, gynnas - är detta sunt, menar du?
Citera
2017-03-03, 18:59
Medlem
Segments avatar
Citat:
Förstår du inte, så gör du inte - inget mer med det! Jag har försökt förklara för dig att varför skall du behöva betala ett högre pris för varan, bara för att säljaren hänger sig åt smutsiga och brottsliga metoder? Det är inte fel att försöka höja priset, men då får man göra detta genom att sälja in lägenheten och dess fördelar, i stället. Om det blir budgivning mellan två, eller fler som verkligen vill ha objektet så är detta självklart inte ett problem...

Men, du skapar en falsk prisbild om man skall godkänna "ditt" sätt. Marknadsekonomin slås ur spel och de med stora plånböcker och som inte bryr sig om priset, gynnas - är detta sunt, menar du?

Jag förstår inte varför marknadsekonomin skulle slås ur spel.

Tänk dig fyra scenarier:
Scenario 1: Du har varit och tittat på en lägenhet med utropspris på 2 000 000 kronor. Dagen efter blir du erbjuden att köpa lägenheten för 2 500 000 kronor. Säljaren anger att det är en annan person som har erbjudit ett pris strax under detta (och det råkar vara sant).

Scenario 2: Du har varit och tittat på en lägenhet med utropspris på 2 000 000 kronor. Dagen efter blir du erbjuden att köpa lägenheten för 2 500 000 kronor. Säljaren anger att det är en annan person som har erbjudit ett pris strax under detta (och det råkar vara en lögn).

Scenario 3: Du har varit och tittat på en lägenhet med utropspris på 2 000 000 kronor. Dagen efter blir du erbjuden att köpa lägenheten för 2 500 000 kronor. Säljaren anger att inga bud har kommit in men att hen efter att verkligen ha tänkt efter har kommit fram till att den är värd detta pris för hen.

Scenario 4: Du har varit och tittat på en lägenhet med utropspris på 2 000 000 kronor. Dagen efter blir du erbjuden att köpa lägenheten för 2 500 000 kronor. Säljaren anger att inga bud har kommit in men att hen under gårdagen fick besök av en viss kejsar Zulo från planeten Xmutuck som tvingade hen att inte sälja lägenheten för ett lägre pris än detta.
I alla fyra scenarion så har du betalat 2 500 000 kronor för exakt samma lägenheten, men du menar alltså att du i några av dem har blivit blåst? Det enda fallet som jag komma på där jag till viss del skulle hålla med dig är om vi tillämpar scenario 2 och objektet du köper är såpass unikt att andrahandsvärdet inte går att bedöma genom att annat än budhistorik på just detta objekt. Men jag har svårt att se när detta skulle vara tillämpligt i ett reellt scenario på den vanliga bostadsmarknaden.

Sedan att säljaren kan vara jobbig och slösa med din tid om den håller på att ändra priset fram och tillbaka är en annan sak.
Citera
2017-03-03, 19:10
Avstängd
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Segment
Jag förstår inte varför marknadsekonomin skulle slås ur spel.

Tänk dig fyra scenarier:
Scenario 1: Du har varit och tittat på en lägenhet med utropspris på 2 000 000 kronor. Dagen efter blir du erbjuden att köpa lägenheten för 2 500 000 kronor. Säljaren anger att det är en annan person som har erbjudit ett pris strax under detta (och det råkar vara sant).

Scenario 2: Du har varit och tittat på en lägenhet med utropspris på 2 000 000 kronor. Dagen efter blir du erbjuden att köpa lägenheten för 2 500 000 kronor. Säljaren anger att det är en annan person som har erbjudit ett pris strax under detta (och det råkar vara en lögn).

Scenario 3: Du har varit och tittat på en lägenhet med utropspris på 2 000 000 kronor. Dagen efter blir du erbjuden att köpa lägenheten för 2 500 000 kronor. Säljaren anger att inga bud har kommit in men att hen efter att verkligen ha tänkt efter har kommit fram till att den är värd detta pris för hen.

Scenario 4: Du har varit och tittat på en lägenhet med utropspris på 2 000 000 kronor. Dagen efter blir du erbjuden att köpa lägenheten för 2 500 000 kronor. Säljaren anger att inga bud har kommit in men att hen under gårdagen fick besök av en viss kejsar Zulo från planeten Xmutuck som tvingade hen att inte sälja lägenheten för ett lägre pris än detta.
I alla fyra scenarion så har du betalat 2 500 000 kronor för exakt samma lägenheten, men du menar alltså att du i några av dem har blivit blåst? Det enda fallet som jag komma på där jag till viss del skulle hålla med dig är om vi tillämpar scenario 2 och objektet du köper är såpass unikt att andrahandsvärdet inte går att bedöma genom att annat än budhistorik på just detta objekt. Men jag har svårt att se när detta skulle vara tillämpligt i ett reellt scenario på den vanliga bostadsmarknaden.

Sedan att säljaren kan vara jobbig och slösa med din tid om den håller på att ändra priset fram och tillbaka är en annan sak.

Som sagt, förstår du inte, så gör du inte! Om du inte med klarhet kan säga att scenario två är brottsligt och fel, så har vi inget mer att diskutera. Scenario 1 - inga problem, så klart. Ej heller scenario tre, är några problem, då jag får ta ställning till om det priset är värt det hela och kanske försöka pruta direkt med säljaren. Scenario fyra kommenterar jag inte ens.

Jag lägger nu ner denna diskussion då den egentligen är helt ointressant för mig - IGNORE!
Citera
2017-03-03, 19:38
Medlem
Segments avatar
Citat:
Som sagt, förstår du inte, så gör du inte!

Jag är ledsen, men det där är inget argument för någonting.

Citat:
Om du inte med klarhet kan säga att scenario två är brottsligt och fel, så har vi inget mer att diskutera.

Det är ju detta som vi diskuterar i över huvud taget. Så din argumentationsteknik går ut på att säga: Jag tycker X. Om du inte tycker X så har vi inget att diskutera? Känns inte helt övertygande. Kom med argument istället!

Dock är det mycket möjligtvis brottsligt, men det säger ju bara att någon annan har valt att göra det brottsligt. Huruvida det är fel (och varför det borde vara förbjudet) är väl snarare det som vi i över huvud taget diskuterar här?

Citat:
Scenario 1 - inga problem, så klart. Ej heller scenario tre, är några problem, då jag får ta ställning till om det priset är värt det hela och kanske försöka pruta direkt med säljaren.

Ok, där är vi överens.

Citat:
Scenario fyra kommenterar jag inte ens.

Varför inte? Spelar det någon roll vad säljaren har för skäl till att höja priset? Eventuellt kan hen med argument övertyga dig varför du borde vilja betala ett högre pris och då är det bra för hen själv om argumenten är bra, men menar du att hen också har någon slags skyldighet att ha en vettig anledning att höja priset?

Citat:
Jag lägger nu ner denna diskussion då den egentligen är helt ointressant för mig - IGNORE!

Citera
2017-03-03, 23:38
Medlem
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alrobert
mäklarfirman jag köpte mitt hus igenom hade ett långt protokoll vi var tvugna att gå igenom med dem innan vi skrev på en sista gång, där var hela budhistoriken med och vi var tvugna att läsa igenom den tillsamans med dem och skriva på, där stod det ALLA kontakt uppgifter till alla budgivare som var med.. detta var för att dem var tvugna att visa att ingen bulvan varit med och vi kunde ringa till alla om det nu uppstod några misstankar är säkert inte så på alla mäklarfirmor men de större firmorna har nog så.

Men du inser väl också att den där listan du fick se bevisar absolut ingenting. Hur skulle du kunna urskilja en bulvan i den listan? Däremot skulle man möjligen få fram någonting intressant om man samkörde dessa listor från ett antal försäljningar på samma mäklarfirma, då skulle man möjligtvis börja kunna urskilja eventuella bulvaner och annat suspekt. Men att få budhistoriken och lite namn som du (jag fick det också när jag köpte huset jag bor i) fick ögna igenom ger dig möjligtvis en upplevd trygghet, men i verkligheten har du dessvärre fortfarande ingen aning...
Citera
2017-03-04, 09:00
Medlem
Självklart trollas det mycket med budgivningen och så kommer det alltid vara så länge det inte får kännbara konsekvenser för mäklaren/säljaren, ett bud inte är bindande, det inte kostar en något att backa ur efter man vunnit en budgivning, möjligheterna att sälja privat knappt existerar. Absolut inte köparens marknad i dagsläget nej, mäklarens marknad.
Citera
2017-03-04, 10:58
Medlem
BrianGriffins avatar
En bekant till mig berättade om ett annat system som ett land/företag körde med.
Att köparen lämnade _ETT_ bud för bostaden, som dom tyckte den var värd. Den som gav högst, vann.
Citera
2017-03-04, 12:43
Medlem
SvartaBjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrianGriffin
En bekant till mig berättade om ett annat system som ett land/företag körde med.
Att köparen lämnade _ETT_ bud för bostaden, som dom tyckte den var värd. Den som gav högst, vann.
Sker även i Sverige (vet inte hur vanligt dock).
De fall jag vet om har varit dödsbon som säljare (via mäklare är väl bäst att påpeka).
Citera
2017-03-04, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maala
Äger du ett hus och en lägenhet samtidigt, eller missförstår jag?

Nej, du missförstår inte.
Citera
2017-03-04, 23:09
Medlem
Konstig diskussion. Man har rätt att få ut vilka som lagt vilka bud efter man själv vunnit. Då ser man om man blivit lurad.
Citera
2017-03-06, 20:57
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pulser
Konstig diskussion. Man har rätt att få ut vilka som lagt vilka bud efter man själv vunnit. Då ser man om man blivit lurad.

Hur ser du det? En lista på namn, telefonnummer och bud. Hur skiljer du på riktiga bud och fejkbud?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in