2017-03-02, 23:48
Medlem
apelsinhimlens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackdasen
Här är Granskning Sveriges senaste svar på drevet.

https://www.youtube.com/watch?v=C7Ltmzjp-uw

Där kan man bland annat höra "Arg Norrlänning" citera statsministern...

Ni är guld värda Granskning Sverige och jag ser fram emot framtida ringningar. Bra mix med Erik, Johan, Arg Norrlänning med flera. Olika nischer som fyller en rolig funktion. Arg Norrlänning när han ringer den skånska vänsterpartisten är nog det mest episka samtalet någonsin.

Lyssnade på Granskning Sverige för första gången idag.

Hur stort har GS blivit?
Citera
2017-03-03, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M Nordström
Vad tror ni om denna nya radio satsning där maktahavre pressas på känsliga frågor? kommer denna satsning att lyfte känsligare frågor bättre än etablerade radio/media kanaler?

http://www.friatider.se/makthavare-pressas-i-ny-radiosatsning

Trådstarten är från 2014-03-06 och nästan tre år senare har vi fått svaret: Makthavarna är mycket upprörda och det har gått ett drev som saknar motstycke med krigsrubriker i Ekuriren och fördömande från hela PK-etablissemanget inklusive statsministern, kultur- och demokratiministern, pressombudsmannen och en massa andra medier (länk till sammanfattning).

Upprördheten har uppstått för att några privatpersoner (GS) ringer runt och ställer enkla frågor till olika makthavare. Makthavarna kan inte förklara vad de håller på med och då blir alla politiskt korrekta väldigt upprörda – på GS. Om det låter konstigt beror det på att det är konstigt.

Hur kan detta komma sig? Jag har en ”förklaringsmodell”. Den kräver definition av fyra begrepp: 1) Verklighet, 2) Fakta, 3) Åsikt, och 4) Logik.

Verklighet: https://sv.wikipedia.org/wiki/Verklighet
Citat:
För det första kan det användas för att beteckna allt som är förverkligat, i motsats till endast möjligt, alternativt förverkligande i sig i motsats till möjlighet i sig. För det andra kan det användas för att kontrasteras mot det blott skenbara, det vill säga verkligheten sådan den falskeligen ter sig för någon observatör.

Fakta: https://en.wikipedia.org/wiki/Fact
Citat:
A fact is something that has occurred or is correct. The usual test for a statement of fact is verifiability—that is, whether it can be demonstrated to correspond to experience. Standard reference works are often used to check facts. Scientific facts are verified by repeatable careful observation or measurement (by experiments or other means).

Åsikt: https://sv.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:%C3%85siktsargument
Citat:
Åsiktsargument kan sägas vara en vanlig term för argument och retoriska knep där man i en diskussion om en sakfråga använder ett argument som inte bygger på några verifierbara fakta, utan på egna åsikter. Ofta kan folk oavsiktligt blanda ihop sina egna åsikter med fakta. I en del fall kan vissa gå så långt att de medvetet försöker framställa åsikter som fakta.

I vissa fall kan åsiktsargument gränsa till personangrepp eller bestå av gliringar och subtila förolämpningar. Dessa är ovanligare, men bör betraktas även de som åsiktsargument eftersom man då försöker bemöta argument i sak med känsloord eller rena förolämpningar.

Logik: https://sv.wikipedia.org/wiki/Logik
Citat:
Logik är i bred bemärkelse läran om vad som gör ett resonemang eller en argumentation giltiga.

Logiken säger att ett resonemang om sanningen behöver utgå från verkligheten. För att kunna visa vad som är verklighet behövs fakta. Men PK baserar sitt resonemang på godtyckliga åsikter. När PK därför ska försöka svara på vad som är verklighet och sanning blir de svarslösa och kan till och med ta till personangrepp.

QED
Citera
2017-03-03, 05:15
Medlem
MKultra72s avatar
Media och makteliten, går hand i hand.. Sorgligt hur det blivit.

Vad kan man ha för teorier om varför det blivit så, kan man gissa att någon med väldigt mycket pengar sponsrar (att te.x Soros haft sina äckliga fingrar med i spelet vet vi ju redan)? Tidningar som förlorar mark går ifrån att vara traditionell granskningsjournalistik till att bli propagandaorgan som drar in sina $$$ från ett fåtal sponsorer istället för från folket - som de därför heller inte längre behöver tjäna, i någon större utsträckning..

Hur som helst så är ju människorna bakom Granskning Sverige riktiga hjältar. "Balls of steel!" som Duke Nukem skulle sagt.
Citera
2017-03-03, 06:43
Medlem
Jag tror att den undersökande Diamant från expressen har gått i en gillrad fälla.
Från Granskning Sverige har man velat visa vad som händer om man går ut med sin identitet.
Och bytet svalde betet med hull och hår. Diamanten var inte tillräckligt slipad för att inse detta.
Citera
2017-03-03, 06:56
Medlem
Jag delar inte Granskning Sveriges/Eriks åsikter i speciellt många frågor, men det är tämligen sjukt att de går hem till honom för att avslöja honom. De vet mycket väl att när de går hem till honom och sedan publicerar ett reportage på förstasidan så förstör man hans liv totalt, de är väl medvetna om det. Hade de varit professionella hade de kunnat bemöta hans åsikter istället för att gå på ett karaktärsmord.

Hoppas han har goda vänner som accepterar honom som person trots uthängningen. Expressen fick sina klicks och de lyckades förstöra någons liv, de vann, bara att gratulera. Åsiktsfriheten fick sig en smäll på käften och åsiktskorridoren stramades återigen åt.
Citera
2017-03-03, 07:14
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cheesycake77
Jag delar inte Granskning Sveriges/Eriks åsikter i speciellt många frågor, men det är tämligen sjukt att de går hem till honom för att avslöja honom. De vet mycket väl att när de går hem till honom och sedan publicerar ett reportage på förstasidan så förstör man hans liv totalt, de är väl medvetna om det. Hade de varit professionella hade de kunnat bemöta hans åsikter istället för att gå på ett karaktärsmord.

Hoppas han har goda vänner som accepterar honom som person trots uthängningen. Expressen fick sina klicks och de lyckades förstöra någons liv, de vann, bara att gratulera. Åsiktsfriheten fick sig en smäll på käften och åsiktskorridoren stramades återigen åt.
Jag tror knappast hans liv är förstört. Ingen bryr sig om ett par veckor, en hyfsat stor andel av svenskarna stödjer det GS gör och tycker politiker och media hycklar.

Sen är det ett vidrigt agerande av media då knäppskallar från vänstern givetvis kan vilja hota och trakassera GS skribenter.
Citera
2017-03-03, 07:22
Medlem
Knullkungens avatar
http://www.expressen.se/nyheter/fabian-48-ringer-for-granskning-sverige/
Citera
2017-03-03, 07:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Jag tror knappast hans liv är förstört. Ingen bryr sig om ett par veckor, en hyfsat stor andel av svenskarna stödjer det GS gör och tycker politiker och media hycklar.

Sen är det ett vidrigt agerande av media då knäppskallar från vänstern givetvis kan vilja hota och trakassera GS skribenter.
Självklart kommer många glömt bort det här om någon vecka. De som aldrig kommer glömma det är grannar, vänner, bekanta osv. De kommer alltid veta om detta. Hoppas som sagt att hans fru och vänner osv är förstående i vilket fall, måste vara jobbigt att vara uthängd på expressens förstasida.

Sedan är reportaget jävligt vinklat, vilket är en självklarhet då expressen är part i målet. Självklart blir det ingen objektiv journalistik på långa vägar när de som anklagas är just expressen. Expressen har många poänger i videon, men de har förvrängt bilden också. Jag är inte alls övertygad om att de sökt Erik utan resultat innan de gjorde hembesöket, det får parterna bevisa huruvida det ligger till men det är uppenbart att det finns ett intresse att bedriva sensationsjournalistik från expressens sida. Jag har bara sett ett par klipp, bl.a det Ivar Arpi länkade för länge sedan, men jag uppfattar inte samtliga klippt som totalt sönderklippta, även ifall vissa är rätt hårt klippta. Som jag förstått det finns det heller inga bevis på att någon ersättning utgått.

Så länge inget brott begåtts tycker jag han har all rätt att agera anonymt, annars blir väl nästa dröm för media att kunna införa någon form av tankeförbud.
Citera
2017-03-03, 07:28
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Intressant vändning det har tagit med mainstream media i Sverige senaste 10-15 åren, med Expressen i spetsen:

- I en normal demokrati: Medias uppgift är att granska makten, för att se till att denna utövas korrekt, fritt från korruption och med folkets stöd. Fokus ligger på regering och riksdag, och man ställer skarpa och befogade frågor kring hur makten utövas.

- I Sverige nu: Media jobbar tillsammas med makten, och ser som sin uppgift att tysta folket. All kraft går åt till att se till att kritiska röster från folket tystas ner, förlöjligas, hängs ut och görs socialt oacceptabla.

Jag tycker det är fruktansvärt det som sker. Vi vet, alla vet, att 80-90% av svenska folket (minst) tycker att Sverige har fört en helt galen invandringspolitik de senaste decennierna. Det är detta som ska tystats ner till varje pris. Så som Expressen mfl tidningar agerar så går det rimligtvis inte längre att kalla Sverige för en fri demokrati.
Citera
2017-03-03, 07:29
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cheesycake77
Självklart kommer många glömt bort det här om någon vecka. De som aldrig kommer glömma det är grannar, vänner, bekanta osv. De kommer alltid veta om detta. Hoppas som sagt att hans fru och vänner osv är förstående i vilket fall, måste vara jobbigt att vara uthängd på expressens förstasida.

Sedan är reportaget jävligt vinklat, vilket är en självklarhet då expressen är part i målet. Självklart blir det ingen objektiv journalistik på långa vägar när de som anklagas är just expressen. Expressen har många poänger i videon, men de har förvrängt bilden också. Jag är inte alls övertygad om att de sökt Erik utan resultat innan de gjorde hembesöket, det får parterna bevisa huruvida det ligger till men det är uppenbart att det finns ett intresse att bedriva sensationsjournalistik från expressens sida. Jag har bara sett ett par klipp, bl.a det Ivar Arpi länkade för länge sedan, men jag uppfattar inte samtliga klippt som totalt sönderklippta, även ifall vissa är rätt hårt klippta. Som jag förstått det finns det heller inga bevis på att någon ersättning utgått.

Så länge inget brott begåtts tycker jag han har all rätt att agera anonymt, annars blir väl nästa dröm för media att kunna införa någon form av tankeförbud.
Visst är det hemskt ha en granne som ringer och ställer berättigade frågor.
Tror snarare de flesta grannar kommer klappa honom på ryggen och ge sitt stöd.
Citera
2017-03-03, 07:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Visst är det hemskt ha en granne som ringer och ställer berättigade frågor.
Tror snarare de flesta grannar kommer klappa honom på ryggen och ge sitt stöd.
Tror du verkligen det är uppfattningen vänner och grannar kommer få? De kommer snarare se grannen på expressens förstasida och få uppfattningen att denne är en främlingsfientlig rasbiolog.

Tror du de kommer ta sig tid att lyssna på inslagen och försöka bilda sig en egen uppfattning? Även om de lyssnar på inslagen har de redan sin uppfattning klar.
Citera
2017-03-03, 07:48
Medlem
DavvaLs avatar
Varför tror ni att vanligt folk skulle hålla med honom? I er bubbla kanske Fabian/gs är populär men ni måste förstå att bland vanliga svensson som får sin huvudsakliga information från Expressen/Aftonbladet så är fabian i klass med Breivik just nu!

Prata med vanligt folk. Dom tror att granskning sverige _är_ rasistiska och hatiska rasbiologer på riktigt.

Ni överskattar folks kritiska tänkande!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in