2017-03-02, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sigmamedlem
Så du menar alltså att en toalettrulle har samma diameter för varje varv? att varv 1 inte behöver ha lika mycket papper som inför varv 10000?

När har jag påstått något sådant?
Citera
2017-03-02, 14:47
Medlem
Citat:
Om man bedömer ursprungliga frågan på detta problem "äggen" så är frågan betydligt mycket avancerade än traditionella IQ-tester då det enligt Howard Gardners multibel intelligens omfattar problemet:

-Naturalistisk intelligens
-Visuell-spatial intelligens
-Logisk intelligens
- samt kännedom intellignes ( om man förändrar problemet till att man måste veta varför metoden fungerar

Ja, den är så avancerad att den information som finns given inte är tillräcklig för att avgöra om den alls är lösbar. Det står inte ett ord om fönstrets storlek exempelvis. Är fönstret typ en cm blir den väldigt svårlöst med ljusmetoden.
Citera
2017-03-02, 15:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Ja, den är så avancerad att den information som finns given inte är tillräcklig för att avgöra om den alls är lösbar. Det står inte ett ord om fönstrets storlek exempelvis. Är fönstret typ en cm blir den väldigt svårlöst med ljusmetoden.

Det avser att man kan observera ägget det vill säga helheten. Hade det stått " observera en del av ägget" så kan man säga att fönstret är så pass liten att man kan observera 4 % av ägget. Du ändrar förutsättningarna.
Citera
2017-03-02, 15:13
Medlem
Citat:
Det avser att man kan observera ägget det vill säga helheten. Hade det stått " observera en del av ägget" så kan man säga att fönstret är så pass liten att man kan observera 4 % av ägget. Du ändrar förutsättningarna.

Ett fönster behöver inte vara lika stort som det man observerar genom det herr IQ. Jag kan, som jag tidigare påpekat, observera månen genom mitt fönster.
Citera
2017-03-02, 15:25
Avslutad
Citat:
Ett fönster behöver inte vara lika stort som det man observerar genom det herr IQ. Jag kan, som jag tidigare påpekat, observera månen genom mitt fönster.

Ja, månen är så pass liten i ditt visuella perspektiv som gör det möjligt att kunna se hela månen med ett litet hål på ditt fönster som gör att månen är heltäckande. Men det gör det inte med ett ägg om hålet är inriktat på bara en liten del av skalet, men ska försöka studera om det går att se äggets karaktär om hålet är 1 cm diameter, ser till att lysa på nedre delen av hållet eller på något sätt som gör att ljuset kan tränga sig igenom. hör av mig efter mina observationer....
Citera
2017-03-02, 15:43
Avslutad
Citat:
Ja, månen är så pass liten i ditt visuella perspektiv som gör det möjligt att kunna se hela månen med ett litet hål på ditt fönster som gör att månen är heltäckande. Men det gör det inte med ett ägg om hålet är inriktat på bara en liten del av skalet, men ska försöka studera om det går att se äggets karaktär om hålet är 1 cm diameter, ser till att lysa på nedre delen av hållet eller på något sätt som gör att ljuset kan tränga sig igenom. hör av mig efter mina observationer....

Bröt ena sidan av lådan där perspektivet var ca: 1 cm för observation. Insåg att det var omöjligt att se om ägget är rått eller kokt, men kom då på en ide. om jag lyser på ägget med den storleken jag har att utgå ifrån och använder mig av en sådan spegel som man kan hålla i men att vinkeln är åt sidan ( en sådan som tandläkare har) så kan jag samtidigt lysa och se miljön omkring mig i lådan. Lampan och spegeln ska passera hålet ( minst 1.5 cm för att det ska fungera). öppnar inte lådan eller varken ta sönder eller rör ägget.
Senast redigerad av Sigmamedlem 2017-03-02 kl. 15:49.
Citera
2017-03-02, 15:44
Medlem
Citat:

Glöm inte att använda en primitiv ljuskälla som man kan förvänta sig att hitta i en kannibalby. Och bränn dig inte i ögat, sånt är läskigt.

P.S. Det tetraederformade ägget från den rektangulära strutsen kan vara fastlimmat en halvmeter från fönstret.
Senast redigerad av Piggekott 2017-03-02 kl. 15:49.
Citera
2017-03-02, 15:47
Avslutad
Citat:
Glöm inte att använda en primitiv ljuskälla som man kan förvänta sig att hitta i en kannibalby. Och bränn dig inte i ögat, sånt är läskigt.

En torch eller ficklampa. Kan du komma på en annan ide på att lösa uppgiften utan att använda sig av ljuskälla?
Citera
2017-03-02, 16:17
Medlem
Citat:
En torch eller ficklampa. Kan du komma på en annan ide på att lösa uppgiften utan att använda sig av ljuskälla?

Nej, inte direkt. Jag har å andra sidan inte försökt. Koncentrerat ljus är en fungerande metod förutsatt att fönstret är stort nog för att man samtidigt ska kunna belysa ägget från nära håll och titta på det och det blir extra svårt om man måste använda en ljuskälla som man kan hitta i en kannibalby.
Citera
2017-03-02, 20:02
Medlem
rawsezxs avatar
Citat:
Utmaningen är följande: du kom att få två ägg, det enaägget rått och det andra kokt. Det finns två lådor. Det rå ägget placeras i den ena och det kokta ägget i den andra lådan, lådornas väggar var styva och ogenomskinliga och utformade som en tredimensionell form. När de läggs i vet du inte vilket som kokades.
En av lådorna hade ett fönster på en av sina väggar. Fönstret var täckt med ett trådnät med okänd maskstorlek. Genom fönstret kan man betrakta ägget i lådan.
Utmaningen bestod i att reda ut vilket av äggen var rått. Det var inte tillåtet att slå sönder äggen, ta ut dem ur lådorna eller öppna lådorna. Ingenting fast, flytande eller gasformigt får införas i lådorna. DU får använda all avancerad utrustning.

För att klara av denna uppgift krävs att du ska kunna grundläggande begrepp som tid, identitet, form och gränsen mellan empirisk och teoretisk kunskap. Det krävs ingen avancerad fysik eller matematiska kunskaper men är en fråga om fysik.

Citat:
Bröt ena sidan av lådan där perspektivet var ca: 1 cm för observation. Insåg att det var omöjligt att se om ägget är rått eller kokt, men kom då på en ide. om jag lyser på ägget med den storleken jag har att utgå ifrån och använder mig av en sådan spegel som man kan hålla i men att vinkeln är åt sidan ( en sådan som tandläkare har) så kan jag samtidigt lysa och se miljön omkring mig i lådan. Lampan och spegeln ska passera hålet ( minst 1.5 cm för att det ska fungera). öppnar inte lådan eller varken ta sönder eller rör ägget.

Faller på eget grepp?
Citera
2017-03-02, 20:25
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rawsezx
Citat:
...
Fönstret var täckt med ett trådnät med okänd maskstorlek
...
Ingenting fast, flytande eller gasformigt får införas i lådorna.
...
Citat:
...
Lampan och spegeln ska passera hålet
...
Faller på eget grepp?

Lol.

Sorry Sigmamedlem, men att så väldigt tydligt motsäga sig själv talar faktiskt inte alls för någon särskild märkvärdig intelligens, oavsett hur många poäng du själv tycker att har enligt ditt eget hemsnickrade IQ-mått.
Citera
2017-03-02, 23:43
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Är du en person som har svårt att se innehållet trots stavfel? okej, du får nog träna upp din spatiala intelligens något bättre, innan du börjar ge dig in på dessa frågor.
Hur korkad är du? Jag sa inte en djävla stavelse om stavfel. Jag skrev att frågan är felfromulerad och då menar jag i strikt matematiskt hänseende.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in