2017-01-19, 15:30
Medlem
Jag var på arbetsintervju igår på ett bemanningsföretag. Då han tyckte det var oklart med min andra 50% sysselsättning så sa han att han "iaf skulle sätta upp mej på ref(f)?"

Vad kan han menat med det? Jag borde ha frågat men det ville jag inte :-)
Citera
2017-01-29, 21:26
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dc3102
Jag var på arbetsintervju igår på ett bemanningsföretag. Då han tyckte det var oklart med min andra 50% sysselsättning så sa han att han "iaf skulle sätta upp mej på ref(f)?"

Vad kan han menat med det? Jag borde ha frågat men det ville jag inte :-)

Det är bajssnack hos rekryterare för att kolla din bakgrund och referenser extra noga. Just vad gäller bisyssla så är det reglerat i både centrala och lokala avtal så jag kan förstå att de drar öronen åt sig om du inte kan bevisa att du har "annan huvudsaklig sysselsättning" för det är de som får skit för det om det kommer fram att du inte har det.
Citera
2017-01-30, 17:56
Medlem
TheaFilopators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lamela
OK tack för svaret, någon som har erfarenhet från Arena personal AB?

Arena: Falska och ljuger en rätt upp i ansiktet. Återkopplar ej. Dåliga löner.
ManPower: Trevliga, aktiva.
Proffice: Sämsta alla kategorier.
Academic Resource: Seriösa.
Academic Work: Omogna bortskämda unga rekryterare som leker professionella. Opålitliga.

Jag delar bitvis ovan bild ursprungligen postad av Lamela och Meo 77 åtminstone gällande deras positiva omdömen.

Academic Resource har i min umgängeskrets ett högt renommé i en annars lite tvivelaktig bransch. Jag har varit på två intervjuer (genom en rekommendation från en god vän) hos dem och blev överraskad av hur pass skickliga och erfarna de kändes sin ringa ålder till trots. Klart man kan bli lite färgad när de även lyckades hitta ett helrätt jobb för mig .
De har spännande kunder och sitter på Kungsholmen.

Manpower har via sitt bolag Right management också visat på en god affärsförståelse. Fast det är nog mer av ren Carreer management. Själva bemanningen sköts av Manpower.
De sitter centralt mitt emot Åhlens i city. Dem jag träffade kändes också engagerade.

Båda dess bolag hyr även ut chefer inom ekonomi.

Proffice motsvarighet heter d-find numera.
Senast redigerad av TheaFilopator 2017-01-30 kl. 18:00.
Citera
2017-02-28, 19:40
Avslutad
Sök ALDRIG jobb genom Perido.

Ett extremt oseriöst bemanningsföretag som bedriver en verksamhet som är i gråzonen till kriminell.

Det fuskas med avtal, de underbetalar sina anställda, de skickar iväg folk på uppdrag de egentligen inte får skicka folk på m.m. De har NOLL (0) intresse av att göra rätt för sig och att sina anställda mår bra på jobbet, att de utvecklas, att de är på rätt plats m.m.

Bemanningsföretagsbranschen är en ganska smutsig och lukrativ bransch med många oseriösa aktörer men Perido är en klass för sig själv, ni är varnade.
Citera
2017-05-04, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sickmyduck

Ett extremt oseriöst bemanningsföretag som bedriver en verksamhet som är i gråzonen till kriminell.

Det fuskas med avtal, de underbetalar sina anställda, de skickar iväg folk på uppdrag de egentligen inte får skicka folk på m.m. De har NOLL (0) intresse av att göra rätt för sig och att sina anställda mår bra på jobbet, att de utvecklas, att de är på rätt plats m.m.

Bemanningsföretagsbranschen är en ganska smutsig och lukrativ bransch med många oseriösa aktörer men Perido är en klass för sig själv, ni är varnade.

Oj. På vilket sätt är de kriminella och hur menar du att de inte får skicka iväg folk på uppdrag?

Jag har jobbat via Perido och fick bara positiva intryck av dem.
Citera
2017-08-08, 21:04
Medlem
Kom på en sjuk grej.

Hur är det med las och bemanningsföretag? Dom finns ju lite för att kringgå las men hur blir det om man samlat ihop tillräckligt många dagar för att bli lasad då man har varit anställd av bemanningsföretaget?
Citera
2017-08-13, 14:33
Medlem
SkithusetBrinners avatar
Hej!

Diskuterar med en vän om lönen när man har semester som inhyrd. Har man garantilönen då(då man ej är inhyrd) eller har man sin vanliga lön som när man är inhyrd och jobbar????? hittar inga bra svar nånstans.
Citera
2017-08-16, 16:58
Medlem
meduzan2013s avatar
En person sa till mig att ja ska anmäla mig till olika bemanningsföretag för att de är enklaste sättet att få kneg. Mitt problem är att ja har noll erfarenhet av bemanningsföretag och vet knappt ens vad dom gör. Så någon som kan ge tips och förklara lite exakt vad dom gör ?
Citera
2017-08-18, 12:19
Medlem
När jag jobbade inom kundtjänst kunde man få 250kr i OB när man jobbade övertid ifall man var anställd via Uniflex vilket var rätt så soft. Vet dock inte om dem har så på de andra arbetsplatserna man kan bli uthyrd till.
Citera
2017-09-06, 22:12
Medlem
bombaccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sickmyduck

Jag sökte ett extrajobb hos dem på en söndag, de ringde upp en måndag och var väldigt på. Jag tackade dock nej till att komma på intervju och pratade in på deras telefonsvarare om att jag längre inte var intresserad. Rekryterare ringde upp, lovade högre timlön och gröna skogar. Hon övertalade mig att komma på ett förutsättningslöst möte. Jag har redan ett jobb så ville inte ta en hel dag ledigt o förlora en dagslön på det. Hon gick med på att träffas på eftermiddagen (så jag bara behövde ta några timmars ledighet och förlora X antal hundralappar) efter att jag slutat mitt jobb. Jag skulle träffa henne och myndigheten som de verkade desperat söka folk för. De skulle berätta om allt de kunde erbjuda mig och typ toppa mitt nuvarande jobb. Var fortfarande bara ett deltidsuppdrag men tänkte att det kanske kan vara intressant o en bra framtida referens och lite roligt att ha jobbat åt en myndighet.

Dagen efter skickade rekryteraren en fråga till mig angående min erfarenhet av vissa arbetsuppgifter. Skrev tillbaka att jag inte hade så mycket erfarenhet av det (något som stod på min ansökan). Hon skrev tillbaka att det inte var något problem men att jag inte skulle behöva stressa till mötet imorgon...oki, dagen efter var det dags för möte, har inte hört någonting från perido så när jag avsluta dagens arbetspass så ringer jag till rekryteraren och säger att jag är på väg nu och frågar efter adressen till myndigheten (ska vara i globen) , då säger kvinnan lite surt "men har du inte fått mitt sms, jag skrev ju att du inte behövde skynda dig" alltså hon hade avbokat intervjun, för hon ville ha svar från myndigheten om jag var intressant. Men kunde hon inte skrivit då istället? Hon tyckte jag skulle ta ledigt en annan dag nästa vecka, sa att jag inte har någon lust att ta ledigt en dag till bara för en intervju (det är mina pengar som går åt och inte alltid så lätt att få ledigt bara sådär). Då sa hon att jag kan komma in på ett "snack" med henne på peridos kontor i slussen, nu lät det mer som om hon skulle göra mig en tjänst, alltså ett helt annat ljud i källaren. Jag skulle ju få träffa myndigheterna och få höra "vilken fantastisk möjlighet" detta var.

Kändes riktigt oseriöst, sa att visst jag kommer, men struntade i att åka dit. Hon skickade lite desperata sms o frågade vart jag var. Kanske inte så moget beteende från min sida men tröttnade på företagare som inte ens lyckas hålla vad de lovar på sina första samtal. Bemanningsföretag lever mycket på desperata sökande, hade jag varit arbetslös och mer desperat hade jag dansat efter deras pipa, skönt o slippa det nu. Verkar dock som de har lite svårt att få fram intressanta kandidater om de måste jaga mig och ljuga för mig för att få mig att komma. Skulle undvika Perido i framtiden, även när jag är klar med min framtida mer efterfrågade utbildning.

Skulle egentligen helst se att bemanningsföretag förbjöds men hoppas att fler slutar dansa efter deras pipa och lögner.
Citera
2018-04-12, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frolmlanst
Detta är en produkt av kvartalsekonomin. Den nya klippar-eliten vill kunna sparka folk inför varje kvartalsrapport. Alltså, kör på konsulter, ta väck när det är dags för rapport och har gått dåligt, sedan in med nya igen. Ta er en titt på annonser för tjänstemän på valfri sida med platsannonser. Minst 90 % rekryteras av rekryterings- eller bemanningsföretag. Fast anställning är idag ickeexisterande. Den som tar studenten i år kommer förmodligen aldrig få ett fast jobb, om inte personen söker sig till offentlig sektor eller blir chef på sikt. Jag gillar inte denna utveckling, det minskar team-känslan i företagen och bidrar till sämre stämning, vilket minskar resultatet. Men nu är det vägen man valt att vandra, som smått konservativt lagd gillar jag mer den gamla, långsiktiga kapitalismen. Men nyliberalerna styr, så är det bara.

I grund och botten är du en handelsvara för bemanningsföretaget. Gör dig säljbar. Du är en produkt som bemanningsföretaget säljer. Och därmed framgår precis hur inhumant hela systemet har blivit.

Man känner sig som en bonde på schackbrädan .
Citera
2018-05-05, 13:59
Medlem
Kan man hitta egna jobb om man är med i ett bemanningsbolag.? Alltså jobb som inte är förmedlade via dom..?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in