2017-02-28, 10:09
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Jag vet att det är surt att Kina tar över allt mer, men du kanske slipper se dem ta över Sverige.

Om du inte bemödar dig att kommentera en enda punkt så behöver du inte svara alls. Tack.
2017-02-28, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Trumps exekutiva order bryter mot grundlagen grovt. Religionsfriheten. Det kan som du ser sammanfattas i ett ord. Religionsfrihet. En grundpelare i den amerikanska konstitutionen.

*suck*

Att du låtsas att det är en "muslim ban" gör inte att det blir så.
2017-02-28, 11:26
Medlem
Gwahas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned
Att det finns gott om smarta asiater betyder inte att Kinas militär kommer att rusa iväg teknologiskt på ett par år. Det tar decennier att utveckla vapen och mycket av Kinas befintliga materiel är sådant som USA och Ryssland redan pensionerat. Kina är dessutom inte en innovationsdriven nation, vilket håller tillbaka teknologisk utveckling. Att anamma dagens teknik är inte detsamma som att leda den tekniska utvecklingen.
Kina kommer förvisso aldrig bli någon militär supermakt pga av deras geografiska isolation. USA har en naturlig kontroll över de två stora världshaven och det blir därför mycket svårt för Kina att utmana.

Gällande Kinas materiel så tror jag att du är lite väl pessimistisk. Det mesta är inhemskt material som ofta är halvkopierade. De tar fram nya aircraftcarriers och dessa får nya femte generationens stealth plan, bland annat nya Chengdu J-20 som togs i bruk förra året.

Kina befinner i ett transformationsskede där de går över från att vara en billig kopieringsnation till ett storsingapore. De har en stor innovationskapacitet, problemet just nu är mest att den inte behövs pga bristande skydd av utländska patent, pågående massurbanisering och ingen copyright i praktiken. Den Kinesiska staten köper också in stora positioner i innovativa västbolag för att hämta hem teknologin, varumärkena och vinsterna till Kina.
2017-02-28, 11:43
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gwaha
Kina kommer förvisso aldrig bli någon militär supermakt pga av deras geografiska isolation. USA har en naturlig kontroll över de två stora världshaven och det blir därför mycket svårt för Kina att utmana.

Gällande Kinas materiel så tror jag att du är lite väl pessimistisk. Det mesta är inhemskt material som ofta är halvkopierade. De tar fram nya aircraftcarriers och dessa får nya femte generationens stealth plan, bland annat nya Chengdu J-20 som togs i bruk förra året.

Kina befinner i ett transformationsskede där de går över från att vara en billig kopieringsnation till ett storsingapore. De har en stor innovationskapacitet, problemet just nu är mest att den inte behövs pga bristande skydd av utländska patent, pågående massurbanisering och ingen copyright i praktiken. Den Kinesiska staten köper också in stora positioner i innovativa västbolag för att hämta hem teknologin, varumärkena och vinsterna till Kina.

Kinas kommande carriers är baserade på sovjetisk teknologi från 80-talet. Klart att mycket av det elektroniska uppdateras, men även det till befintlig teknik - det sker ingen nämnvärd kinesisk innovation, det är därför de kopierar och gör anpassningar eller förbättringar och det betyder alltid att de ligger bakom.

J-20 är ett rakt igenom oprövat kort, vi inte ingenting om prestandan. Någon kinesisk AESA-radar har vi inte heller sett.

Kinesiska storpositioner i västerländska företag är däremot något vi ska vara genuint oroliga över.
2017-02-28, 11:58
Medlem
Gwahas avatar
Citat:
Kinas kommande carriers är baserade på sovjetisk teknologi från 80-talet. Klart att mycket av det elektroniska uppdateras, men även det till befintlig teknik - det sker ingen nämnvärd kinesisk innovation, det är därför de kopierar och gör anpassningar eller förbättringar och det betyder alltid att de ligger bakom.
Ja och det kanske duger för syftenna; kontroll över det sydkinesiska havet.

Citat:
J-20 är ett rakt igenom oprövat kort, vi inte ingenting om prestandan. Någon kinesisk AESA-radar har vi inte heller sett.
Jo, AESA radar, modern teknik för elektronisk kommunikation och ett användarvänligt gränssnitt. Dock nytt och oprövat. Kanske har den ett par barnsjukdommar, vem vet.
2017-02-28, 12:05
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gwaha
Ja och det kanske duger för syftenna; kontroll över det sydkinesiska havet.

Jo, AESA radar, modern teknik för elektronisk kommunikation och ett användarvänligt gränssnitt. Dock nytt och oprövat. Kanske har den ett par barnsjukdommar, vem vet.

Ja, hangarfartyget fyller säkert sitt syfte och det gör nog stridsflygen också, men frågan (som har gått off topic vid det här laget) rörde kinas övertagande på det teknologiska planet och huruvida det skulle ske på "ett par år" och att det då skulle motivera en kraftigt utökad militärbudget i USA. Jag menade, och menar fortfarande, att Kina inte ens är i närheten av att ta på sig ledartröjan för militärteknologisk utveckling. Kanske om ett par årtionden, kanske 2100. Kanske aldrig.
2017-02-28, 12:26
Medlem
Gwahas avatar
Citat:
Ja, hangarfartyget fyller säkert sitt syfte och det gör nog stridsflygen också, men frågan (som har gått off topic vid det här laget) rörde kinas övertagande på det teknologiska planet och huruvida det skulle ske på "ett par år" och att det då skulle motivera en kraftigt utökad militärbudget i USA. Jag menade, och menar fortfarande, att Kina inte ens är i närheten av att ta på sig ledartröjan för militärteknologisk utveckling. Kanske om ett par årtionden, kanske 2100. Kanske aldrig.
De kommer aldrig bli en supermakt, men de kan komma att bli en symbolisk supermakt på olika områden. De har en potential att inom några år dominera USA på hemmaplan i det sydkinesiska havet. I synnerhet då Duterte vill stänga de amerikanska baserna på Filipinerna.

Vad gäller teknologi så kan de jobba fram en position som neutraliserar USAs dominans utan att ta på sig en generell ledartröja.
2017-02-28, 12:52
Medlem
Gwahas avatar
Trump ger sig själv betyg under intervjun.

Ett A+ när det gäller ansträngning
Ett C eller C+ när det gäller att förmedla budskap
2017-02-28, 12:53
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Japhy
Jag förstår fortfarande inte vad FNs budget har att göra med NATOs budget. Kan du inte förklara sambandet som du ser här. Det verkar vara mycket tydligt för dig, men inte för någon annan.

Hur mycket är USA egentligen skyldiga FN? Har du nån uppgift från trovärdig källa, för jag hittar ingen när jag söker.

Jag har redan postat länk från trovärdig källa. Att du inte vill acceptera det är ditt eget personliga problem.

Duger NATO som källa?

http://www.nato.int/cps/en/natohq/topics_67655.htm?

Ganska intressant läsning, måste jag säga.
http://www.nato.int/cps/en/natohq/topics_67655.htm?
Redan förklara FN och varför jag undrade där.

Du har fortfarande iten gett källa på dessa skulder.
Att det är höjt ifrån 1,22% till 2% det vet jag redan.
Så när ska jag få källa på dessa skulder?
En rekommendation om en 2% BNP militärbudget är ingen skuld.
Vägrar du källa en gång till på denna skuld som itneör betald.
Så sorterar jag ner detta skitsnack om denna skuld i papperskorgen som bara en ytterligare kögn vi fått höra.

Men ge du 10 länkar till på nått som jag inte efterfrågar, det får ju inte mig att se dum ut precis.
2017-02-28, 12:55
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av toduah
*suck*

Att du låtsas att det är en "muslim ban" gör inte att det blir så.
Det är ingen som behöver låtsas om den, det var ju solklart.
2017-02-28, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Det är ingen som behöver låtsas om den, det var ju solklart.

I ditt lilla fantasiland bor alltså alla världens muslimer i dessa sju länder?

Jag är dock inte förvånad över att du tror det, med tanke på resten av dina hjärnspöken.
Senast redigerad av toduah 2017-02-28 kl. 13:11.
2017-02-28, 13:13
Medlem
Gwahas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
det får ju inte mig att se dum ut precis.
De flesta i tråden känner till att du är en idiot vid det här laget. Jag har redan lurat i dig att tro att USA hade 3 miljarder i skuld till FN vilket du svalde med hull och hår.

Att över huvudtaget påstå att en skuld till FN(som förövrigt brukar betalas) ska jämföras med den börda som västländerna lägger på USAs försvar. I synnerhet då många icke-allierade ingår i denna organisation; Nordkorea etc som inte har något i NATO att göra.

Exempel: Tysklands försvarsbudget skulle bli tvungen att höjas med en ca 25 miljarder EUR för att uppfylla kravet och tänk på hur många år de snålåkt på USA sen Marshallsplanen? De skulle kanske vara tvungna att sätta sig i en permanent skull om det ska vara rättvist.

Den skuld USA har till FN är någon miljonsumma(USD) och saknar all relevans för jämförelser.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in