Citat:
Det är fashinerande hur fullständigt omöjligt det är att förutspå rörelser i opinionen. Precis som rörelser på börsen, bostadskracher går det att i efterhand göra jättebra analyser och förklaringar. Men aldrig har jag faktiskt kunnat använda de här analyserna för att förutsäga något.
Upploppen i Husby gav ingen effekt alls. Medan "järnrören" gav rusning uppåt. När Bert Karlsson blev totalt utskämd i en intervju ökade NyD som aldrig tidigare. Samma sak när Palme totalförnedrade en svettig Fälldin.
I efterhand är saken lätt att förklara. Det skapade sympati. Men när Juholt jagades blev det inga sådana sympati-effekter.
Det är alltså inte bara omöjligt att förutse händelser. Men lika mycket mäniskors reaktion på dem.
Varför blev just våldtäkten på Öland sådan politisk nyckelhändelse, medan andra bara passerar onoterade? I efterhand kan identifieras ett antal aspekter. SMR-killen som konfronterade och ingjöt lite jävlar anamma. En lokal tjej som fångade upp ilskan. En osmaklig hantering av lokalmedia och polis.
Men inget är ändå unikt. Samma ingredienser skulle långt ifrån nödvändigtvis ge samma resultat om det inträffade igen.
Peter Springare är en annan totalt oförutsägbar sak. Hur många gånger har inte hänt att tjänsteman tar bladet från mun. Men just detta inlägg blev viralt och växte till en rikspolitisk angelägenhet.
En rad faktorer har nyligen kastats in i ekvationen som ingen kunde se komma. Trump, Brexit, Pewdiepie, Springare, Janoch, debatten om Sveriges rykte utomlands, M:s flört med SD.
I tråden sitter vi ofta och pratar om nästa terrordåd, nästa upplopp, nästa SD-skandal och spekulerar i hur det kan påverka.
Men istället blir det helt random saker som ständigt visar sig kasta om debatten.
Det är något i det storskaliga maktspelet som liknar gudsargumentet med kretslopp. Utifrån alla naturlagar går allt mot ett stillastående, utjämning. Men något verkar blåsa kraft i kretsloppet som gör att sjöar, arter, skogar bildas och försvinner, berg reser sig och sänker sig. Vad är det som tillför energi i detta eviga maskineri?
Det politiska spelet verkar också ha en inneboende drivkraft som gör att utgången alltid förblir oviss.
Egentligen borde det ganska snabbt gå mot en dominerande ideologi som befäster sig stabilare och stabilare. Kulturmarxismen fick grepp om västvärlden. Den tog sig först in via universiteten, därefter media, underhållning. Sedan myndigheter och i politiken.
Men varför stoppades den inte tidigare? När det fortfarande fanns sunda krafter med inflytande?
Istället krackelerar kulturmarxismen nu när dess makt är total och den borde kunna skydda sig bäst.
Alla andra spel får ganska snabbt en given utgång när det väl börjat tippa över. Monopol blir ganska ointressant när någon väl fått de fyra stationerna och byggt hotellet på de gröna gatorna. Spelet risk är slut när någon väl lyckats befästa asien. Schack är avgjord när den ena blivit av med drottning och hästarna.
Men det politiska spelet fortsätter även när en idiologi tagit kontroll över riksdag, media, skola, myndigheter. Plötsligt räcker det med ett facebook-inlägg eller en youtube-kändis för att skaka om hela etablisemanget.
Upploppen i Husby gav ingen effekt alls. Medan "järnrören" gav rusning uppåt. När Bert Karlsson blev totalt utskämd i en intervju ökade NyD som aldrig tidigare. Samma sak när Palme totalförnedrade en svettig Fälldin.
I efterhand är saken lätt att förklara. Det skapade sympati. Men när Juholt jagades blev det inga sådana sympati-effekter.
Det är alltså inte bara omöjligt att förutse händelser. Men lika mycket mäniskors reaktion på dem.
Varför blev just våldtäkten på Öland sådan politisk nyckelhändelse, medan andra bara passerar onoterade? I efterhand kan identifieras ett antal aspekter. SMR-killen som konfronterade och ingjöt lite jävlar anamma. En lokal tjej som fångade upp ilskan. En osmaklig hantering av lokalmedia och polis.
Men inget är ändå unikt. Samma ingredienser skulle långt ifrån nödvändigtvis ge samma resultat om det inträffade igen.
Peter Springare är en annan totalt oförutsägbar sak. Hur många gånger har inte hänt att tjänsteman tar bladet från mun. Men just detta inlägg blev viralt och växte till en rikspolitisk angelägenhet.
En rad faktorer har nyligen kastats in i ekvationen som ingen kunde se komma. Trump, Brexit, Pewdiepie, Springare, Janoch, debatten om Sveriges rykte utomlands, M:s flört med SD.
I tråden sitter vi ofta och pratar om nästa terrordåd, nästa upplopp, nästa SD-skandal och spekulerar i hur det kan påverka.
Men istället blir det helt random saker som ständigt visar sig kasta om debatten.
Det är något i det storskaliga maktspelet som liknar gudsargumentet med kretslopp. Utifrån alla naturlagar går allt mot ett stillastående, utjämning. Men något verkar blåsa kraft i kretsloppet som gör att sjöar, arter, skogar bildas och försvinner, berg reser sig och sänker sig. Vad är det som tillför energi i detta eviga maskineri?
Det politiska spelet verkar också ha en inneboende drivkraft som gör att utgången alltid förblir oviss.
Egentligen borde det ganska snabbt gå mot en dominerande ideologi som befäster sig stabilare och stabilare. Kulturmarxismen fick grepp om västvärlden. Den tog sig först in via universiteten, därefter media, underhållning. Sedan myndigheter och i politiken.
Men varför stoppades den inte tidigare? När det fortfarande fanns sunda krafter med inflytande?
Istället krackelerar kulturmarxismen nu när dess makt är total och den borde kunna skydda sig bäst.
Alla andra spel får ganska snabbt en given utgång när det väl börjat tippa över. Monopol blir ganska ointressant när någon väl fått de fyra stationerna och byggt hotellet på de gröna gatorna. Spelet risk är slut när någon väl lyckats befästa asien. Schack är avgjord när den ena blivit av med drottning och hästarna.
Men det politiska spelet fortsätter även när en idiologi tagit kontroll över riksdag, media, skola, myndigheter. Plötsligt räcker det med ett facebook-inlägg eller en youtube-kändis för att skaka om hela etablisemanget.
Jag tror faktiskt att jag har ett svar på delar av det här. Jag har startat en podcast - väldigt amatörmässig än så länge, men jag kämpar på och är säker på att jag hela tiden blir lite bättre - som erbjuder ett svar. Ska strax posta det avsnittet.
Det uppenbara är förstås att missnöjet ökar och att det krävs allt mindre för att göra folk förbannade. Saker som fått passera obemärkt förr väcker upp ett raseri nu. Framförallt hur media beter sig. Det är bara att se till Trump - för det är likadant i hela väst, bara gradskillnader - som antagligen vann mycket på grund av att media avskydde honom och folk gillar alla som media angriper.
Ok, så mitt svar då helt kort:
PK-ismen - som jag kallar ideologin - har en del inbyggda funktioner som orsakar den här utvecklingen. Den är en ideologi som smugit sig in vid makten bakvägen så lömskt att de flesta inte inser att de har den ideologin.
Samtidigt är finns det en funktion i ideologin att dela upp folk i goda och onda, och att det är en dygd att vara känslig för andras "utsatthet." Det finns alltså en motivation till att hela tiden upptäcka nya försyndelser och skapa/använda nya begrepp som "rasifierad" eller "kulturell appropriering." Indelningen i goda och onda fungerar som en piska och en morot för Pk-isterna till att hela tiden eskalera ideologin.
Jag tror att alla ideologier genomgår den här utvecklingen när de definierar sig och "blir till." Men i PK-ismen finns ingen auktoritet som utarbetar ideologin, inga tänkare, eller några "hävdvunna insikter bland folket." Utan ideologin växer fram genom att formuleras av de mest känsliga och extrema, fanatikerna.
Sånt händer antagligen ofta, och man inser att man gått för långt och sätter därefter upp lite ramar för ideologin. Problemet är bara att med PK-ismen så sitter man redan vid makten eftersom man smög in. MEN det är inte makten som utformar ideologin, utan det gör extremisterna!
PK-ismen är en ytterst instabil ideologi med oändligt med inbyggda motsägelser eftersom den hela tiden skyddas av makten, framförallt media, och därför aldrig fått sina idéer prövade och ifråga satta, utan bara fortsatt eskalera.
Men naturligtvis blir vanliga människor allt mer less på PK-ismen och till sist kommer hela bygget att rasa. När folk börjar ställa raka frågor om invandring eller varför en liten grupp av sexuellt avvikande ska vara det viktigaste osv. Då faller allt samman.
Jag ska lägga upp del 2 alldeles strax men del ett hittas här på youtube: https://www.youtube.com/watch?v=pa5KUjBGtPY
Eller här på stitch: http://www.stitcher.com/podcast/ormen-i-paradiset/e/49201176?autoplay=true
