2017-02-22, 11:39
Medlem
Eskilstuna-Kurirens chefredaktör Eva Burman svarar på ett debattinlägg om ”trollfabriken” Granskning Sverige:

Replik: Eva Burmans svar till Adam Marttinen (SD)
https://unvis.it/ekuriren.se/replik/replik-eva-burmans-svar-till-adam-marttinen-sd
http://www.ekuriren.se/replik/replik-eva-burmans-svar-till-adam-marttinen-sd/

Citat:
[...] Arbetsmetoderna är själva grunden till att de klassas som en trollfabrik.

* Kanalen arbetar efter en tydlig ideologisk rasideologisk agenda, där enbart en sida belyses.

* Trollningarna sker i organiserad form där du erbjuds betalning för ett visst antal klick.

* Du får instruktioner hur du döljer ditt telefonnummer, hur du döljer din ip-adress och skapar anonyma mailadresser.

* Du erbjuds manuskript med frågor och frågorna redigeras i portalen.

* Det läggs ut beställningar på ringningar till olika personer med tydlig högerextrem agenda.

* Det finns en portal att ladda upp klipp och du får råd hur du ska klippa för att det ska bli ”bra”. I vissa fall fulklipps inspelningarna som görs i smyg.

* Den som spelas in har ingen aning om att det sker eller varför. Personen erbjuds ingen möjlighet till genmäle.

* Som inspelad kan du inte få någon form av rättelse, då det inte finns någon ansvarig utgivare, grundarna är anonyma.

Detta är arbetsmetoder som du stödjer och som helt strider mot god publicistisk sed och pressetiska riktlinjer.

[...]

Att stödja GS arbetsmetoder är alltså samma sak som att stödja en trollfabrik. Ideologin är oväsentlig. Den kunde lika gärna ha haft en jihadistisk eller anarkistiskt agenda.

Burman upprepar bland annat att ”Kanalen arbetar efter en tydlig ideologisk rasideologisk agenda, där enbart en sida belyses”. Jag har dock inte sett någonting som tyder på ”rasideologisk agenda”. Men jag kan ha missat något eftersom jag inte har tagit del av hela produktionen. Det är märkligt att Ekuriren och Granskning Sverige ger så olika bilder.
Citera
2017-02-22, 12:10
Medlem
Vad är problemet? Pissmedia intervjuar personer 30-60 minuter och klipper sedan ut 30 sekunder eller 2 minuter av dessa. På så sätt kan "genmälet" de publicerar styras och kontrolleras av dem själva, genom att helt enkelt lyfta bort de relevanta resonemangen och endast publicera det som är ovidkommande.

GS publicerar betydligt mer av sitt material än vad pissmedian gör, det gör dem till en långt mer ärlig aktör.
Men visst hade jag gärna sett helt oredigerat material, någon i varje fall piss-hornalister aldrig kommer att erbjuda.
Citera
2017-02-22, 13:52
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Polu
Eskilstuna-Kurirens chefredaktör Eva Burman svarar på ett debattinlägg om ”trollfabriken” Granskning Sverige:

Replik: Eva Burmans svar till Adam Marttinen (SD)
https://unvis.it/ekuriren.se/replik/replik-eva-burmans-svar-till-adam-marttinen-sd
http://www.ekuriren.se/replik/replik-eva-burmans-svar-till-adam-marttinen-sd/

Burman upprepar bland annat att ”Kanalen arbetar efter en tydlig ideologisk rasideologisk agenda, där enbart en sida belyses”. Jag har dock inte sett någonting som tyder på ”rasideologisk agenda”. Men jag kan ha missat något eftersom jag inte har tagit del av hela produktionen. Det är märkligt att Ekuriren och Granskning Sverige ger så olika bilder.

Blir ju lite konstigt, de flesta msm tidningar jobbar ju efter de principerna, hon säger ju att tidningarna i Sverige är trollfabriket, men hon är väl för dum för att förstå det...

Citat:
Att stödja GS arbetsmetoder är alltså samma sak som att stödja en trollfabrik. Ideologin är oväsentlig. Den kunde lika gärna ha haft en jihadistisk eller anarkistiskt agenda.

Varför nämner hon inte det vanligaste exemplet - en kulturmarxistisk agenda... Har hon Inga speglar hemma
Citera
2017-02-27, 00:58
Medlem
I Lördagskrönikan 25/2 fortsätter Eskilstuna-Kuriren att berömma sig själva över kampen mot Granskning Sverige.

Kristina Levin - När kärleken drog in på redaktionen
https://unvis.it/ekuriren.se/nyhetskronikor/nar-karleken-drog-in-pa-redaktionen
http://www.ekuriren.se/nyhetskronikor/nar-karleken-drog-in-pa-redaktionen/

Citat:
Jag har fått en kasse med nyplockade trattkantareller levererad till redaktionen efter en krönika om dålig svampskörd. Jag har fått mejl, brev och samtal som respons på nyhetsartiklar jag skrivit. Ibland ett par, tre om samma artikel.

Men jag har aldrig upplevt en sådan respons som redaktionen fått efter vår granskning av Granskning Sverige, GS, en serie artiklar vi valt att kalla Trollfabriken. Ingen av oss har upplevt detta tidigare, jag har inte ens hört talas om något liknande.

Jag räknar till långt över 100 mejl med tack och uppmuntrande ord om att fortsätta vårt arbete, och de fortsätter att komma. Vi har fått choklad och blommor flera dagar på raken och telefonen har gått varm. Många har velat berätta hur bra och viktigt de tycker att vår journalistik är och uppmanar oss att fortsätta.

"Tack för era avslöjande och intressanta artiklar om Granskning Sverige. Förhoppningsvis kommer även nättroll att spricka då de dras ur sina hålor till offentlighetens ljus!", skrev en läsare till oss via mejl.

[...]

För samtidigt som stödet varit enormt har hatet också varit starkt. Vi har fått mejl, tagit emot samtal och läst kommentarer på sociala medier där människor inte bara varit starkt ifrågasättande, vilket ju är helt okej, utan aggressiva och hatiska.

Ofta är dessa personer helt omöjliga att prata med. De är inte intresserade av vad vi svarar på deras frågor utan är bara ute efter att föra fram sitt sin negativa syn på oss, på vår journalistik och på samhället i stort.

Då är det skönt att kärleken också dragit in över redaktionen. Det är jag oerhört tacksam över.

Vi får väl se om det blir någon fortsättning ...
Citera
2017-02-27, 10:56
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Citat:
I Lördagskrönikan 25/2 fortsätter Eskilstuna-Kuriren att berömma sig själva över kampen mot Granskning Sverige.

Luktar starkt av fejk.

Citat:
"Tack för era avslöjande och intressanta artiklar om Granskning Sverige. Förhoppningsvis kommer även nättroll att spricka då de dras ur sina hålor till offentlighetens ljus!", skrev en läsare till oss via mejl.

Typisk fejkformulering. "Offentlighetens ljus" är något en journalist skulle skriva.

Kanske har de fått in en handfull uppmuntrande tillrop av ett fåtal lättlurade pensionärer, mycket mer lär det inte vara. Sanningen är att de flesta ute i stugorna inte bryr sig. Och de som bryr sig vet att det är journalisterna som ljuger och vinklar. Som de alltid gör.
Citera
2017-02-27, 11:36
Medlem
Enydrions avatar
Citat:

Hoppsan, läste ditt citat lite slarvigt, så trodde det var Granskning Sverige som skrivit det citerade alltså att de redogjorde för presenter och beröm de fått och att de pk krititker som klagade inte gick att argumentera med ... fattade att det inte var så när jag läst inlägget under ditt.

Det visar ju hur annorlunda vi som lever i verkligheten, uppfattar saker jämfört med journalistbubblan i Eskilstuna.
Citera
2017-02-27, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordanvindarna
Luktar starkt av fejk.

Typisk fejkformulering. "Offentlighetens ljus" är något en journalist skulle skriva.

Kanske har de fått in en handfull uppmuntrande tillrop av ett fåtal lättlurade pensionärer, mycket mer lär det inte vara. Sanningen är att de flesta ute i stugorna inte bryr sig. Och de som bryr sig vet att det är journalisterna som ljuger och vinklar. Som de alltid gör.

Det värsta med Ekurirens agerande är att det lurar många goda människor. Goda människor blir skrämda av tidningens krigsrubriker och känslosamma texter.

Ekuriren slår in kilar mellan goda människor eftersom de som är lurade och rädda tvingas ta ställning MOT de goda människor som ser genom Ekurirens falska propaganda.

Det är alltså cyniska journalister som medvetet lurar och skrämmer goda människor för att uppnå sitt politiska syfte. Vad är det om inte ren ondska?

(Min sammanfattning av Eskilstuna-Kurirens skriverier om Petterssons blogg och Granskning Sverige under vecka 7: (FB) Makthavare pressas i ny radiosatsning - Granskning Sverige

Förtydligande:
Det som nu händer i Sverige kan inte jämföras med något som tidigare har hänt. Såhär stora problem har vi aldrig tidigare haft i landet. Inbördeskrig är inte längre en orimlig tanke i Sverige.
Senast redigerad av Polu 2017-02-27 kl. 11:46. Anledning: Förtydligande
Citera
2017-02-27, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordanvindarna
Luktar starkt av fejk.

Jag har i och för sig inte skrivit till Eskilstunakuriren och berömt dem. Men jag tycker de är värda allt beröm de kan få för sin granskning. Den öppnade ögonen på mig. Jag var inte vaken för att det finns en sådan fejkkanal som granskning sverige. Hoppas jag också någon gång får reda på hur de finansieras. Kan den åtalade Anders Forsberg ha bidragit. Han hade ju i vart fall nära både till SD pengar och till "insamlingskontot".

Synd att granskning sverige inte tål "offentlighetens ljus".
Citera
2017-02-27, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exponerad
Jag har i och för sig inte skrivit till Eskilstunakuriren och berömt dem. Men jag tycker de är värda allt beröm de kan få för sin granskning. Den öppnade ögonen på mig. Jag var inte vaken för att det finns en sådan fejkkanal som granskning sverige. Hoppas jag också någon gång får reda på hur de finansieras. Kan den åtalade Anders Forsberg ha bidragit. Han hade ju i vart fall nära både till SD pengar och till "insamlingskontot".

Synd att granskning sverige inte tål "offentlighetens ljus".

Frågan om finansiering är berättigad. Men vi vet också att det för närvarande inte går att komma längre i den frågan.

Det finns två huvudfrågor: 1) Är GS en kanal för falska nyheter? 2) Hur finansieras GS?

Jag föreslår att vi för stunden lägger fråga 2 åt sidan och fokuserar på fråga 1. Alltså, vad talar för att GS är en kanal för falska nyheter?

Tillägg:
GranskningSverige har kommenterat Ekurirens granskning här:
(FB) Makthavare pressas i ny radiosatsning - Granskning Sverige

45 fel, halvsanningar och tendentiösa påståenden i Eskilstuna-Kurirens artikel:
(FB) Makthavare pressas i ny radiosatsning - Granskning Sverige
Senast redigerad av Polu 2017-02-27 kl. 12:48. Anledning: Tillägg
Citera
2017-02-27, 13:01
Medlem
A-party-with-martys avatar
Verkar inte som att "Erik Johanson" & Johan Anderson" är några bonnläppar direkt. Ofta verkar dom faktiskt mer skärpta & sakkunniga en dom journalistutbildade proffs dom intervjuar.
Inte för att jag vill röja deras identitet men typ vilket yrken tror ni dom kan ha? Ofta sägs det ju att personer med inkorrekt politisk agenda är lågutbildade etc men är ej säker på att det stämmer in här iaf . Dom känns mer intellektuella än exempelvis "en arg blatte"(inget ont om honom).
Erik Johanson sa väl också att han hade "ett kvalificerat yrke", tror jag. Nån som vet eller anar? Alltså utan att röja identiteten som sagt, då jag är en sympatisör. Trodde förut att dom kanske var gamla skinskulls men tror faktiskt inte det längre då dom ändå verkar ha en balanserad bild angående rasfrågor osv. Samt att Erik verkar kritisera att USA torterar fångar(som jag förstår det). Bara en pryl man kan hänga upp sig på & det var var när dom förr i tiden raljerade över att Mona Salin vart gift med en latinamerikan mm, (hon faller bäst på eget grepp liksom). Dom verkar även negativa till Mandela(som ju alltid verkat vara så harmlös & fredlig). Behöver ju iaf ej vara renodlad rasism men att digga apartheid är ju lite misstänkt, den som då gjorde det isf(kanske dom ej gör) .
Senast redigerad av A-party-with-marty 2017-02-27 kl. 13:27.
Citera
2017-02-27, 13:02
Medlem
Citat:
Frågan om finansiering är berättigad. Men vi vet också att det för närvarande inte går att komma längre i den frågan.

Det finns två huvudfrågor: 1) Är GS en kanal för falska nyheter? 2) Hur finansieras GS?

Jag föreslår att vi för stunden lägger fråga 2 åt sidan och fokuserar på fråga 1. Alltså, vad talar för att GS är en kanal för falska nyheter?

Varför det?
Syftet med granskning sverige verkar vara att provocera fram en lång och menlös diskussion snarare än att ställa frågor med syfte att belysa verkligheten.
Det finns inslag som tar sin utgångspunkt med rasistiska politiska förtecken som går starkt emot vad till och med Sverigedemokraterna står upp för.

1. GS är en rasistiskt motiverad trollfabrik.
2. Jag tycker att vi ska försöka få fram svar.

Mönstret med så kallade hemliga donationer känns igen från flera andra av rasisternas/rysslandsvännernas/höger-SDs kampanjer.

Avpixlats donationer granskades av Skatteverket och Ekeroths roll som finansiär blev tydlig.
Putilov begär donationer trots miljonklipp med rysk organiserad brottslighet. Kanske Dick Abrahamsson hjälper honom. Båda petades från SD-kansliet med motiveringen säkerhetsrisk och politiska avvikelser.

Kanske SD självt kan begära att få granska Nina Drakfors insamlingskonto när de tar ställning till om hon ska uteslutas ur partiet.

Det finns möjligheter att få veta.
Vad SÄPO, Must och FRA gör i den här frågan lär vi väl inte få veta. De håller sina konkreta kunskaper om Rysk infiltration och destabilisering väldigt hemlig och låter oss bara veta att det pågår. Men inte var.
Citera
2017-02-27, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A-party-with-marty
Verkar inte som att "Erik Johanson" & Johan Anderson" är några bonnläppar direkt. Ofta verkar dom faktiskt mer skärpta & sakkunniga en dom journalistutbildade proffs dom intervjuar.
Inte för att jag vill röja deras identitet men typ vilket yrken tror ni dom kan ha? Ofta sägs det ju att personer med inkorrekt politisk agenda är lågutbildade etc men är ej säker på att det stämmer in här iaf . Dom känns mer intellektuella än exempelvis "en arg blatte"(inget ont om honom).
Erik Johanson sa väl också att han hade "ett kvalificerat yrke", tror jag. Nån som vet eller anar?

Jag har mina aningar om i vilka kretsar de kan sökas, Stureplanshögern och Skaraborg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in