Citat:
Ursprungligen postat av
Japhy
Wow. Du förstår alltså inte det enkla sambandet mellan USAs försvarsutgifter, som är abnormt höga, och det faktum att de försvarar hela västvärlden. Du förstår alltså inte att det skulle drabba västvärlden ganska hårt om USA skar ner utgifterna med tio procent. Det är ju djupt tragiskt och gör att du inte hör hemma i en seriös politisk debatt överhuvudtaget.
Jag tror faktiskt du skojar med mig nu. Så dum kan ingen vara.

Jag tror snarare att det är så att du är patetisk, ärligt talat, kapa 10% och inte procentenheter (om du inte vet skillnaden mellan dessa två så är det inte mitt problem) så kommer det inte att skada försvarsbudgeten, man kanske drar ner på forskningen till en viss nivå eller i värsta fall tvingas till att inte sälja fordon efter 1-2 års användande på hemmaplan.
Men vill man verkligen att Nato-länderna ska uppfylla sin del av avtalet så kommer en hel del av resurserna som finns nu att endast att omplaceras in i andra delar eller bli över till en sådan nivå att de inte vet vart de ska göra av resurserna.
Är det inte bättre om man kapar 10% av försvarsbudgeten istället för att fortsätta och kapa i NASA programmet?
Men om du verkligen tror att 10% skulle sätta USAs försvar i en total kris så får det stå för dig men det är inte där verkligheten ligger.