2017-02-25, 08:22
Medlem
joxarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jongari
http://www.expressen.se/nyheter/arbogakvinnans-forakt-mot-mannen/

"Rättspsykiatern Mikael von Grothusen förordar att hon ska genomgå en stor rättspsykiatrisk undersökning före en eventuell dom med tanke på de allvarliga brott som hon anklagas för".
Skulle inte förvånas om JM kommer in på psyket ett par år och snart är ute igen med sin fortsatta "verkdamhet".
Citera
2017-02-25, 08:38
Medlem
lasternassummas avatar
Gamla nyheter om JM?
Det mesta i dagens artikel känner vi igen från (det som inte var maskat) i p7-protokollet från 2016-10-11.
Expressen skriver inte att dom träffat Mikael von Grothusen. Han skulle knappast ställa upp för en intervju om en patient som han träffat. Dom har troligen bara läst protokollet från p7 igen, men vill ge läsaren intrycket att dom träffat och intervjuat Mikael von Grothusen.

Citat:
Ursprungligen postat av jongari
http://www.expressen.se/nyheter/arbogakvinnans-forakt-mot-mannen/

Några uppgifter som kanske inte är nya, men som jag inte minns att jag sett där:

"I en utredning berättar hon själv att hon alltid föraktat män och varit beräknande i sina förhållanden."

I p7 står det att JM har ett "uttalat förakt för män". Att hon "varit beräknande i sina förhållanden" är kanske en slutsats man kan dra, men jag kan inte se att Mikael von G har skrivit så (i den maskade versionen). Kanske har Expressen fått läsa mer än vi?

I rubriken på artikeln

Arbogakvinnans förakt mot männen
kallas nu JM "Arbogakvinnan". Hon är född och uppvuxen i Eskilstuna. Hon bodde när hon greps i Eskilstuna. Hon är nästan säkert skyldig till två mord och ett mordförsök i eller vid sina föräldrars sommarstuga vid Hjälmaren, i Arboga kommun. Alternativt har hon anstiftar brotten. Jag skull ha kallat henne Eskilstunakvinnan. Vad tycker ni?
I artikeln skrivs Mohamm*d Raj*bis och *ki Paasil*s (*=a) fulla namn ut. MR har erkänt och AP är ett offer. Jag kan inte minnas att tidningarna skrivit ut namnen på JMs pappa GM ännu. Varför AP men inte GM?

Citera
2017-02-25, 09:03
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joxarn
"Rättspsykiatern Mikael von Grothusen förordar att hon ska genomgå en stor rättspsykiatrisk undersökning före en eventuell dom med tanke på de allvarliga brott som hon anklagas för".
Skulle inte förvånas om JM kommer in på psyket ett par år och snart är ute igen med sin fortsatta "verksamhet".

Jag tror inte det. Om hon nu skulle börja prata om att hon t.ex. hör röster som hon följer så kommer ingen att tro henne. Jag tror inte att det är så lätt att fejka sig till rättspsykiatrisk vård. Då skulle hon börjat långt tidigare. Om det skulle konstateras att JM begått brotten "under påverkan av en allvarlig psykisk störning" så gäller speciella regler, men att hon skulle komma ut efter ett par år tvivlar jag ändå på. Hon skulle också kunna bli inlåst längre än om hon avtjänar det straff som hon förmodligen döms till.

Se BrB 31 kap. §§ 1-3

Att hon är psykopat eller om man så föredrar har en allvarlig "antisocial personlighetsstörning", det förefaller IMO troligt. Det ger ingen straffrabatt.

Senast redigerad av lasternassumma 2017-02-25 kl. 09:12.
Citera
2017-02-25, 09:17
Medlem
Med föraktet hon hade till män var hon väl trött på att behöva dela barnen med nån hon föraktade, barnen får ut pengar för akis död och hon trodde att hon själv skulle få ut pengar från IF, hon trodde väl att hon verkligen skulle komma undan med allt dödande hon fått andra till att göra
Citera
2017-02-25, 09:34
Medlem
Baborskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Gamla nyheter om JM?

Arbogakvinnans förakt mot männen
kallas nu JM "Arbogakvinnan". Hon är född och uppvuxen i Eskilstuna. Hon bodde när hon greps i Eskilstuna. Hon är nästan säkert skyldig till två mord och ett mordförsök i eller vid sina föräldrars sommarstuga vid Hjälmaren, i Arboga kommun. Alternativt har hon anstiftar brotten. Jag skull ha kallat henne Eskilstunakvinnan. Vad tycker ni?
I artikeln skrivs Mohamm*d Raj*bis och *ki Paasil*s (*=a) fulla namn ut. MR har erkänt och AP är ett offer. Jag kan inte minnas att tidningarna skrivit ut namnen på JMs pappa GM ännu. Varför AP men inte GM?

Att JM benämns "Arbogakvinnan" är väl att båda dödshändelserna utspelade sig i Arboga och att hon är misstänk för ev. anstiftan till mord på fadern GM alt. misstänkt anstiftan mord el. delaktig I mord på Aki.
Senast redigerad av Baborska 2017-02-25 kl. 09:39.
Citera
2017-02-25, 09:47
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baborska
Att JM benämns "Arbogakvinnan" är väl att båda dödshändelserna utspelade sig i Arboga och att hon är misstänk för ev. anstiftan till mord på fadern GM alt. anstiftan mord el. delaktig I mord på Aki.

Jag har inga förväntningar på någon högre logik i Expressens sätt att formulera sig, så jag bara noterar. Jag noterar samtidigt att om jag läser "Arbogakvinnan" så tolkar jag det som att det rör sig om en kvinna från Arboga.

Kanske är det mitt språkbruk som är udda. Jag ser att det förkom att tyskan Christine Schürrer som mördade två små barn i Arboga kallades "Arbogakvinnan" vid ett par tillfällen.

Jag är nog överkänslig också. Om jag vore arbogakvinna och skulle kopplas ihop med CS och JM så skulle jag ta illa upp…

CS mördade i Arboga. JMs mord utspelade sig ca 14 km (fågelvägen) söder om Arboga.

Senast redigerad av lasternassumma 2017-02-25 kl. 09:52.
Citera
2017-02-25, 12:37
Medlem
Baborskas avatar
Citat:
Jag har inga förväntningar på någon högre logik i Expressens sätt att formulera sig, så jag bara noterar. Jag noterar samtidigt att om jag läser "Arbogakvinnan" så tolkar jag det som att det rör sig om en kvinna från Arboga.

Kanske är det mitt språkbruk som är udda. Jag ser att det förkom att tyskan Christine Schürrer som mördade två små barn i Arboga kallades "Arbogakvinnan" vid ett par tillfällen.

Jag är nog överkänslig också. Om jag vore arbogakvinna och skulle kopplas ihop med CS och JM så skulle jag ta illa upp…

CS mördade i Arboga. JMs mord utspelade sig ca 14 km (fågelvägen) söder om Arboga.

Har också noterat Expressens och även Aftonbladets formulering gällande "Arbogakvinnan".
Däremot har jag dock, i ärlighetens namn, inte noterat vem av dessa 2 medier som var först ut att benämna just "Arbogakvinnan".

Personligen läser jag sällan AB, så jag kan inte ge en rättvis bedömning.

Tycker inte ditt språkbruk är mer udda än någon annans, det är mer upp till betraktarens tolkning.

Skatta din lyckliga stjärna att du inte är en av alla Arbogakvinnor som skulle kunna ta illa upp om de skulle kopplas ihop med CS och JM
Tack för vägbeskrivningen även om den är fågelvägen, har personligen inga som helst känningar i de trakterna, har mera kännedom i den västra nejden av mellansverige
Citera
2017-02-25, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joxarn
Skulle inte förvånas om JM kommer in på psyket ett par år och snart är ute igen med sin fortsatta "verkdamhet".

Den tiden är förbi då en person kunde dömas till vård å va ute igen
efter bara något år.
Förr så tycktes hjärnskrynklarna tävla om att bota sina patienter så
fort som möjligt, påfallande ofta kvinnliga läkare å manliga patienter

Vad gäller JM så pekar det mesta mot psykopati, då blir
det fängelse inte RPV med SUP.
Citera
2017-02-25, 14:42
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
)

Det där är obegriplig logik från Expressen även för mig.
Antingen uppger man namn - och bild som också skett - på en avliden person där det finns någon som är häktad för mord - eller så gör man det inte.
I GMs fall har ju en person till och med erkänt mordet, men det är Akis namn man publicerar???
Citera
2017-02-25, 14:46
Medlem
lasternassummas avatar
Morgonen den 9e augusti 2016, dagen efter mordet på Göran
Vi antar att mordet på Göran och mordförsöket på Anki gick till ungefär så här.
En tid, någon vecka minst, har JM haft klart för sig vad som skulle göras och hur. MR hade ju inte dödat någon tidigare (vad vi vet), men han hade ju visat prov på hur händig han var med kniven. I Turkiet och i Sverige. Nu var han med på spåret och de tu åkte ut till sommarstugan sent på kvällen den 8e augusti. Vad som hände där vet vi. De tu, troligen exalterade av sin bedrift, åker tillbaka till Eskilstuna. Kniven kastas i vattnet från en bro på vägen. Dom är tillbaka i lägenheten strax efter midnatt. Övertygade om att JMs föräldrar är döda.
Nästa dag får dom höra på nyheterna att pappa Göran är död och mamma Anki är misstänkt! Men hon skulle ju också vara död!

"– För i helv-te Mohamm*d du skulle ju ha dödat mamma också!"

Vågar man gissa att det uppstod en något spänd situation hemma hos paret?

Hur utvecklade sig dialogen? Vi har ju hört att JM kan bli ganska arg. Hur arg var hon på Mohamm*d?
Hur spänt var förhållandet de närmaste dagarna?
Hur mycket hade Anki sett?

Senast redigerad av lasternassumma 2017-02-25 kl. 15:04.
Citera
2017-02-25, 15:30
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Vad kan då förklaringen vara till att det inte ens finns det som är minibesättningen enligt ABL, dvs. en ordinarie styrelsemedlem och en suppleant?

Bolagsverket registrerar knappast ett bolag som inte uppfyller lagen.

Bolagsverket accepterar knappast att man plockar bort från minibesättningen utan att fylla på med någon ny.

Inte ens i Eskilstuna…

Bolagsverket har dålig koll.
De bryr sig inte om man registrerar saker fel eller alldeles för sent.
Citera
2017-02-25, 16:29
Medlem
Fnissturkens avatar
Citat:

Det är inte konstigt att personer ibland får epitet med ortsnamn som prefix. Bara för att någon kallats för Arbogakvinnan tidigare innebär inte detta att epitetet för alltid är förknippat och endast får användas för denne. Det är helt i sin ordning att med tiden och nya händelser använda samma epitet för någon helt annan människa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in