2017-02-24, 14:45
Medlem
FuckBlashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bananmamman
Jan Schön eller något sånt. Bodde i
Beddingestrand tror jag.

Det finns en Jan Schön som har varit bosatt i Höllviken. Han avled 2008-09-22 och är begravd på Limhamns kyrkogård. Du nämner att GJ har fått ut ett arv efter denne runt okt/nov 2016. Varför har det tagit åtta år för att få ut arvet eller har jag fel Jan S?
Citera
2017-02-24, 16:19
Medlem
Nattsmygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KurreWalle
Ystads Allehanda skriver: Så hade tragedin i Skivarp kunnat förhindras

http://www.ystadsallehanda.se/skurup/sa-hade-tragedin-i-skivarp-forhindrats/

Varför inte citera lite?
Citat:
Han[s] bästa råd för att undvika problem med läckage i uppvärmningssystemet är att hålla sotningstiderna och att alltid vara hemma när sotaren kommer på besök.

Den här GJ borde väl kunna åtalas för något?
Citera
2017-02-24, 20:36
Medlem
Först och främst vill jag beklaga sorgen till dom anhöriga till de så tragiskt omkomna männen.Lider verkligen med er och är så ledsen för er skull.

Jag kände bara att jag måste göra ett inlägg i denna diskussion. Vill säga att till skillnad från vissa här är jag helt opartisk .Kände ingen av dom omkomna ej heller GJ. Däremot ser jag det aktuella huset två ggr om dagen och kan inte förstå att detta kunde hända. Det har berört mig väldigt illa.

Finner det mkt märkligt att inte fler reagerat på hur man kan komma till ett hus på em där man ser 2 män ligga utslagna och det första man gör är att man dricker en snaps. Sedan blir man så dålig själv och tror att man ska dö
, då sätter man sig i köket en hel natt och vågar inte somna. På morron ligger ff dessa män på samma sätt som dagen innan.Ff ingen tanke på att ringa 112 som med all säkerhet hade räddat åtminstone 1 av de omkomna.Detta är totalt obegripligt för mig.
Citera
2017-02-24, 21:28
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nattsmyg
Varför inte citera lite?

Den här GJ borde väl kunna åtalas för något?

Eller sotaren om nu denne glömt att stänga någon sotningslucka eller dyl.

Det står inte direkt vilken typ av värmekälla det var. Dvs om det var en olje eller pelletspanna t.ex. En oljepanna förbränner med luftöverskott så det bildas normalt inte kolmonoxid i större mängder. En pelletspanna kan ju drabbas av störningar och kanske inte förbränner som det skall pga aska eller dyl.
Citera
2017-02-24, 21:53
Medlem
MegaLomanis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Himmelellerhelvete
Först och främst vill jag beklaga sorgen till dom anhöriga till de så tragiskt omkomna männen.Lider verkligen med er och är så ledsen för er skull.

Jag kände bara att jag måste göra ett inlägg i denna diskussion. Vill säga att till skillnad från vissa här är jag helt opartisk .Kände ingen av dom omkomna ej heller GJ. Däremot ser jag det aktuella huset två ggr om dagen och kan inte förstå att detta kunde hända. Det har berört mig väldigt illa.

Finner det mkt märkligt att inte fler reagerat på hur man kan komma till ett hus på em där man ser 2 män ligga utslagna och det första man gör är att man dricker en snaps. Sedan blir man så dålig själv och tror att man ska dö
, då sätter man sig i köket en hel natt och vågar inte somna. På morron ligger ff dessa män på samma sätt som dagen innan.Ff ingen tanke på att ringa 112 som med all säkerhet hade räddat åtminstone 1 av de omkomna.Detta är totalt obegripligt för mig.

Dumhet är ganska utbredd. Är man därtill på pickalurven, och hamnar i en förvirrande situation, blir ens handlingar lätt suboptimala.

Tror inte att man behöver spekulera om dolska avsikter i detta fall. Mycket talar, enligt min mening, för att beteendet kan ha samband med sviktande resurser.
Citera
2017-02-24, 22:08
Medlem
En ren gissning är att det är en kombipanna olja/ved , förra ägaren eldade med en massa pallar i vedfacket. Sedan vet jag inte hur det funkar med sotaren med tanke på att Ari ägaren nog inte var där så ofta. Dom lägger ju en lapp i brevlådan med en föreslagen tid sedan får du kontakta dom om du inte kan då.
Citera
2017-02-25, 10:12
Medlem
Titianas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Jag har läst hela tråden.

Jag tycker att du ska tagga ner lite, det börjar bli jobbigt att läsa dina "teorier" baserade på totalt NOLL kunskap om hur missbrukare lever och beter sig. Är du en helt nybakad soctant kanske? Brukar bara vara dom som har en så total okunskap om vad de jobbar/håller på med

Jag tror absolut att det gått till precis så som MGM beskriver det. Möjligen att han utelämnat att han kanske tagit med sig ett lite större parti röka som han kanske tänkte sälja, eller bjuda på, det står ju i tråden att han "inte drog sig för en stor holk". Det står även i tråden att MGM inte gillade sprit, han drack nästan bara öl. Så det var nog därför som han reagerade snabbt med att framtvinga kräkning.

Och att inte ringa till sjukvården gör nästan inga missbrukare idag, för då kan alla inblandade få enorma problem med sochaggorna, förlora umgänge med sina barn, förlora jobb och körkort, och tvingas till skiljsmässa om de har barn.

Sedan kanske MGM hade rökt på innan, vilket kanske egentligen räddade honom, kanske det fungerade som bromseffekt för just detta gift, vem vet.

Varför tror så många att de typ dog direkt? Att de var döda redan när MGM och JH kom på eftermiddagen? De kanske låg och snarkade/andades högljutt, mumlade till vid mild knuff?

Både Ari och Tapio hade varit utomlands, ja precis kommit hem faktiskt, Tapio från Mexico och Ari från Baltikum. Jag är i alla fall helt övertygad om att någon av dem hade flaskan med sig hem från utlandet.

Jag gissar på Tapio/Mexico, något hemtillverkat med "extra kryddning" som han köpt där. Växt eller svamgift.......eller grodgift, det där som indianer i Sydamerika använder på sina pilar......Hade flaskan varit rysk hade vi nog redan läst i media om andra offer.

Du har själv en hel del gissande i ditt inlägg. Om du inte vill läsa mina teorier kan du bara låta bli, enkelt. Och för att stilla din nyfikenhet, nej, jag är varken nybakad eller gammal socialhandläggare. Inte socionom överhuvudtaget.
Citera
2017-02-25, 22:25
Medlem
FuckBlashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bananmamman
Jan Schön eller något sånt. Bodde i
Beddingestrand tror jag.

Det finns (fanns) en Jan Gunnar Ingvar Schön som bodde i Beddingestrand som var född 1938-07-16 och dog 2015-05-10. Kan detta stämma och hur har han någon koppling till Gert Johansson? Med tanke på att Gerts mamma hette Nilsson och senare Rudolf så är det lite svårt att förstå kopplingen.
Citera
2017-02-25, 23:16
Medlem
Lian.Vendls avatar
Nyfiken på vad det var för panna, vilket bränsle och var det läckte. Måste ju luktat hyfsat mycket om det läckte i sådan omfattning att kolmonoxiden når dödliga nivåer. Iofs inte säkert att de förstod att koppla lukten till risken för ohälsosamma gaser.
Citera
2017-02-25, 23:42
Medlem
Grandpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FuckBlash
Det finns (fanns) en Jan Gunnar Ingvar Schön som bodde i Beddingestrand som var född 1938-07-16 och dog 2015-05-10. Kan detta stämma och hur har han någon koppling till Gert Johansson? Med tanke på att Gerts mamma hette Nilsson och senare Rudolf så är det lite svårt att förstå kopplingen.
Om du själv hade blivit anklagad för något och sen helt avförd från något som inte ens är ett brott så tror jag inte du skulle vilja att dårar fortsätter gräva!!!!
Citera
2017-02-25, 23:46
Medlem
FuckBlashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lian.Vendl
Nyfiken på vad det var för panna, vilket bränsle och var det läckte. Måste ju luktat hyfsat mycket om det läckte i sådan omfattning att kolmonoxiden når dödliga nivåer. Iofs inte säkert att de förstod att koppla lukten till risken för ohälsosamma gaser.

Det är ju det som är det luriga. Kolmonoxid är lukt och färglös. Visst kan det lukta vedeldning t.ex. och det kan man ju acceptera och t.o.m. tycka är mysigt men man kan inte upptäcka att man samtidigt är exponerad för kolmonoxid.
Citera
2017-02-25, 23:58
Medlem
FuckBlashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandpa
Om du själv hade blivit anklagad för något och sen helt avförd från något som inte ens är ett brott så tror jag inte du skulle vilja att dårar fortsätter gräva!!!!

Nej, inte dårar. Nu är uppgifterna framme i tråden och jag ställer mig lite frågande till hur det förhåller sig med släktskapet och vad är det för konstigt med det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in