Citat:
Ursprungligen postat av
Naknekejsaren
Den glade alkoholisten är otroligt välkänd fenomen, han tror att livet leker tills en dag (vilket egentligen var många år sedan) den inte gör det längre. Alkohol liksom socker och fett är ju kortsiktligt ångestdämpande, men långsiktigt förödande.
Att en alkoholist ska sitta och propagera för alkoholens fröjder genom instagram och dricker hembränt i soffan (när denne dessutom har bebis), att sitta och hata nykteristhetsen ser jag som idiotiskt. Samhället kan acceptera alkoholistens existens, men alkoholism liksom fetma kan aldrig bli någon alternativ ideal.
What, what, WHAT? Vad snackar du om?

Har jag skrivit att alkoholister ska sitta på instagram och propagera för alkoholens fröjder samt hata nykteristhetsen?
Jag måste uttrycka mig synnerligen otydligt men här är vad jag menar i alla fall, i ännu ett försök att förklara: Anledningen till att människor inte talar om för andra hur värdelösa de är på vilket vis det nu än må vara, är att om man verkligen vill hjälpa dem att förändras och ta bättre hand om sig själva så måste det börja med att de faktiskt tycker att de är värda det. Dvs att de inte hatar sin kropp t.ex. utan kan se den som det fantastiska en kropp faktiskt är - även när den är fet pga ångestdämpningsförsök eller alkoholförgiftad pga ångestdämpningsförsök.
För tycker de inte att de är värda att må bra, varför ska de då ens försöka förändra någonting? De mår ju bra när de dricker, som du säger, och de mår ju bra när de äter. Det funkar!