2017-02-22, 12:25
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Serie C!

Vinnarna från de tre serierna går upp till Serie B direkt. Just nu Alessandria, Venezia och Lecce. Sedan finns det ytterligare en plats. Som avgörs i Play Off.

Men jag vill nämna några andra lag som kämpar; Livorno, Cremonese, Como, Piacenza, Siena, Parma, Reggiana, Ancona, Foggia, Catania, osv. Jag tror att alla som jag nämnt spelat i Serie A sedan 1990, men jag kan såklart ha fel.

Jag håller såklart med.

Men det finns denna balans mellan att jag gillar överraskningar och att jag vill ha riktiga lag med tradition som kan ta upp kampen på riktigt. För mig handlar det inte minst om fansen. Om man har en stor och pålitlig publik med tradition så finns det underlag för en utmanare.

Sassuolo har tagit vägen via en ägare som är redo att satsa. Och om det på sikt kan skapa något så kan det kanske bli ett lag som jag vill ha kvar i Serie A. Just nu så gillar jag dem pga av spelarna, tränaren och sättet de spelar.

Chievo har tagit vägen genom att undvika skandaler som Hellas väg kantas av. Och genom att kontinuerligt ha en organisation och spelstil som inte briljerar men är kompetent.

De två ovanstående klubbarna ska såklart respekteras, men jag hade hellre haft några av de ovan nämnda gamla storklubbarna som numera spelar i Serie C eller spklart Hellas & Bari. För de har en grund i underlag, publik, tradition och möjlighet på sikt.

Tänkte skriva ett inlägg om att deras publikunderlag är överskattat men efter att ha tittat på siffrorna har du helt rätt. Båda lagen drar runt 15.000 i serie b och Hellas hade närmare 20.000 i serie a. Trots två föråldrade arenor där jag tycker Hellas arena faktiskt är ganska förfärlig. Siffrorna låter kanske inte så imponerande men med tanke på den katastrofen de italienska läktarna är just nu, är det bra.
Citera
2017-02-22, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
Tänkte skriva ett inlägg om att deras publikunderlag är överskattat men efter att ha tittat på siffrorna har du helt rätt. Båda lagen drar runt 15.000 i serie b och Hellas hade närmare 20.000 i serie a. Trots två föråldrade arenor där jag tycker Hellas arena faktiskt är ganska förfärlig. Siffrorna låter kanske inte så imponerande men med tanke på den katastrofen de italienska läktarna är just nu, är det bra.
Kände mig tvungen att kolla in siffrorna, eftersom det var ett tag sedan

Publikligan Serie B, (publik), (tabellplacering)

Bari (15.700), (8)
Hellas (14.300), (3)
Cesena (12.100), (15)
Salernitana (10.800), (13)

Så att vara ett lag med stor publik är inte ett självklart framgångsrecept rent sportsligt.

Riktiga tabellen för Serie B:

Frosinone (5.900), (1)
Benevento (7.600), (2)
Hellas (14.300), (3)
SPAL (7.500), (4)

Publikligan för Serie C, (publik), (tabellplacering)

Lecce (11.800), (1)
Parma (9.900), (2)
Foggia (9.100), (2)
Catania (7.900), (9)
Reggiana (7.300), (4)

Att tänka på är att det är tre olika serier där tabellvinnaren är direktkvalificerad för Serie B, och sedan kämpar oändligt många om ännu en plats. Just nu leder Alessandria (publik 3.500), Venezia ((3.000) och Lecce (11.800).

Jag har ovan bortsett ifrån att lag drabbas av restriktioner angående publik och poängstraff.
Citera
2017-02-22, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anteri17
Vilka svårigheter/vilken sjukdom är det egentligen som Bonuccis barn lider av. Det kanske hålls hemligt, men det verkar vara något rejält allvarligt.

Jag vet faktiskt inte, men har inte letat efter information. Men han fick fantastiskt stöd inte bara från Juventus utan från alla inom fotbollsfamiljen. Och det gjorde att allt snack om en spektakulär transfer till PL fösvann från bordet.

Men om jag förstår det rätt så mår sonen nu betydligt bättre. Att vinna enkelt hemma mot Palermo inför en viktig bortamatch i CL och då plötsligt börja skrika förolämpningar mot tränaren och vägra tacka publiken? Det gör att snacket börjar direkt. Jag tror inte att Conte skulle be Bonucci att bråka sig bort från Juventus. Inte från Juventus . Men Mourinho och kanske Pep?
Citera
2017-02-22, 20:27
Medlem
myskankans avatar
Det finns inte så mycket information om Bonucci's son för att familjen har bett media om att inte lägga sig i för mycket, och respektera deras privatliv. Vad jag har läst, om det nu stämmer, är att det är en kronisk sjukdom som har krävt minst en operation.

Forza Matteo!
Citera
2017-02-22, 22:36
Medlem
Bonucci under kvällens match, spartanskt och lite ensamt:

http://images2.gazzettaobjects.it/methode_image/2017/02/22/Calcio/Foto%20Gallery/Bonucci_tribuna_mediagallery-page.jpg

Då Telles blev utvisad tänkte jag spontant att Allegri borde slänga in offensiva krafter tidigt. Men när jag tittade på bänken kunde jag konstatera att det fanns begränsad kvalitet framåt.

Allegri gjorde två byten, Cuadrado mot Pjaca och Lichtsteiner mot Dani Alves. Båda gjorde mål inom några minuter. Fingerspitzengefühl.

Och ett klokt sista byte i 86:e minuten: Dybala mot Marchiso.

0-2 och en lyckad kväll för Juventus.
Citera
2017-02-22, 22:44
Medlem
JayGatsbys avatar
Effektivt spel ikväll! Hur långt kan det gå i år tro? Final igen?
Citera
2017-02-23, 00:20
Medlem
Calogeros avatar
Ju mer Juventus på riktigt börjar bli varma i kläderna med Allegris 4-2-3-1, desto mer obegriplig framstår värvningen av Tomas Rincón. Låt gå för att det nya spelsystemet inte var helt hundraprocentigt då venezuelanen värvades, men ändå. Vad var ens poängen? Svårt att se vad han har att tillföra som inte Sturaro och Lemina kan göra på en ganska så exakt likartad nivå.

I övrigt är det imponerande att se björnen Barzagli köra på med samma kraft som om han inte åldrats sedan 2010.
Citera
2017-02-24, 17:29
Medlem
Sousa har visserligen spelat i Italien några år men var tillsammans med de Boer den tränare som hade absolut minst erfarenhet av Calcio. Juric kom till Italien 2001, Lopez 1998, Mihajlovic 1992 och Zeman 1968.

Om Sousa får sparken så finns ju Ranieri numera tillgänglig. Och om ryktena stämmer så tackade Mancini nej till att ta över efter Ranieri.

Själv drömmer jag om att cirkeln kan slutas genom att Ranieri återvänder till den vackra ön och tar över Cagliari. Han hade passat fint och jag tror att han hade kunnat få flera år där och på så vis avsluta sin karriär som klubbtränare där allt började..
Senast redigerad av Brille68 2017-02-24 kl. 17:45. Anledning: stavning...
Citera
2017-02-24, 19:30
Medlem
Eftersom jag nämnde Ranieri och sluta cirkeln med Cagliari så måste jag också hylla Cossu, som är född I Cagliari och är en Sconvolt, men som nu sluter sin cirkel genom att 20 år efter att han gjorde sin debut i Olbia nu avslutar som kapten i Olbia.

En gigant och en av de stora trequartisti som dock överskuggades av Mancini, Baggio, Del Piero, Zola och Totti.tyvärr föll det ur modet att ha dessa spelgenier och fantatiste som kan bryta mönstret och skapa något ur inget. Giovinco och andra har lidit av detta men jag tror att det kommer tillbaka.

Och det visar på kärlek till Calcio att Cossu fortfarande briljerar och leder Olbia.

Och det är fint att han tillsammans med flera andra från Cagliari som t ex Pisano tagit upp Olbia till Serie C och håller dem kvar där.

Jag är ingen fan av tatueringar, men…

Pisanos tatuering:
https://pbs.twimg.com/media/BsxQo6_IQAA5ZO1.jpg

5, 7, 14, 31, 6; Conti, Cossu, Pisano, Agostini, Lopez… Cagliaris ryggrad under de senaste 10 åren.

Cossus:
http://oi40.tinypic.com/fawtn8.jpg

Avslutning med Cossu från youtube, ca 10 minuter:

https://www.youtube.com/watch?v=cwmYoBVhfFs
Citera
2017-02-24, 20:33
Medlem
För att koppla till Italienska lag i Europa så stod Fiorentina för en negativ bragd igår då de tappade en 3-0 ledning mot Gladbach för att tillslut åka ut med 4-3 som resultat. Fiorentina mår inte bra under Sousa.
Citera
2017-02-24, 21:01
Medlem
Ranieri (35 sekunder):

https://www.youtube.com/watch?v=B0h4W3GDX4E

Merson om Ranieri (4:42):

https://www.youtube.com/watch?v=SOAGiqkYbmc
Citera
2017-02-24, 22:07
Medlem
Vilka lag hade varit bra att få upp från Serie B? Tänker mest sportsligt, muskler och så vidare.
Kan tänka mig att Benevento är ett sådant lag som kommer upp och tar max 20 poäng, utan att ha helkoll på tabellen så hoppas jag att Bari & Perugia kan ta sig upp pågrund av att jag gillar dom, men vilka har bäst förutsättningar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in