2017-02-24, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pung
Att attackera SD för att "skvallra" för omvärlden. Det ger extremt dåliga vibbar.

De verkar åtminstone inom en god Socialdemokratisk tradition: "Jag kommer, liksom den regering jag tillhör, att i alla sammanhang med kraft brännmärka dem som utomlands talar illa om Sverige." Göran Persson, Riksdagsdebatt, 14 juni 1995.
2017-02-24, 14:27
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mac-Arthur
Mycket egendomligt att just YouGov är ensam om att inte registrera någon uppgång för SD!

Går det upp nästa gång är det inget konstigt men om det fortsätter ner och alla andra upp då har de drabbats av en "agendasjukdom".
2017-02-24, 15:19
Medlem
Skillnaden mellan SD-väljare och moderatväljare är värd att reflektera över. Moderatväljare prenumerar ofta fortfarande på SvD eller DN och tror överlag på vad de säger. SD-väljare vet att varenda ord om deras parti och dem själva är lögn. Så när MSM bedriver kampanj mot Moderaterna så tappar partiet 3-4 procentenheter i opinionsstöd, vilket är närmast katastrofala siffror för vilket parti som helst. När man bedriver liknande kampanjer mot SD så ökar partiet i opinionen.

Detta innebär att MSM fortfarande har makt över ett parti som Moderaterna medan de är helt maktlösa när det gäller SD. I USA har Trump medvetet arbetat för att delegitimera MSM för att minska deras makt över Republikanska väljare. Där är det nu bara 15 procent av dessa som litar på MSM, ner från, jag tror 38 procent året dessförinnan. Detta ger Trump en oerhörd frihet att bedriva politik som går emot mediaklassens intressen.

I Sverige är det SD som är anti-MSM partiet, eller borde vara om SD insåg potentialen. Man bör ta efter Trump genom att utmåla MSM som fiender till folket, vilket de är i mycket högre grad i Sverige än i USA. Detta skulle man vinna på i opinionen.
2017-02-24, 15:25
Medlem
Mac-Arthurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Går det upp nästa gång är det inget konstigt men om det fortsätter ner och alla andra upp då har de drabbats av en "agendasjukdom".

Just när det gäller YovGov torde frågan vara berättigad om det föreligger medvetet försök att desinformera valmanskåren genom en s.k. agendasjukdom, eller om det endast föreligger normal och hederlig inkompetens?

Ja, frågan torde besvaras kanske redan vid nästa mättillfälle...

2017-02-24, 15:28
Medlem
8711s avatar
Jag minns när många här drömde om att få se alla institut samma månad ha SD på tvåsiffrigt, alltså 10,0% eller mer. Nu till valet 2018 kommer vi närma oss drömmen att alla institut samtidigt visar siffror där SD har 20,0% eller mer. Det är en verklighet där Sverigedemokraterna i verkligheten kommer ha 25-26-27% i valet 2018.

Drömmen lever!
2017-02-24, 15:53
Medlem
Grisbrottarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Jag minns när många här drömde om att få se alla institut samma månad ha SD på tvåsiffrigt, alltså 10,0% eller mer. Nu till valet 2018 kommer vi närma oss drömmen att alla institut samtidigt visar siffror där SD har 20,0% eller mer.
Ja, det här är kul att titta tillbaka på. Jag minns i a f när det var 15 %-gränsen som var den magiska.

Första gången en OU gav över 15% var oktober 2014 (Sentio). Sista gången en OU gav under 15% – hittills – var i mars 2016 (Ipsos).

Första gången en OU gav över 10% var maj 2012 (Sentio). Sista gången en OU gav under 10% var i september 2014 (Novus).

Det är väl inte så konstigt att två av dessa milstolpar placerades i samband med senaste valet då facit slog ned som en tegelsten i huvudet på alla verklighetsfrånvända önskedrömmare.
2017-02-24, 17:14
Medlem
Mac-Arthurs avatar
Senaste Trump:

"Svenskarna förstår vad jag talar om!"

Februaris opinionsmätningar talar onekligen för att Mr Trump har utmärkta informationer...

2017-02-24, 18:11
Medlem
1001PSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Har tidigare påtalat att det måste vara ett misstag av Åkesson så starkt fixera sig på M.
Har också sagt det kommer bli stor rörlighet inom alliansen, och det är långt ifrån säkert M 2018 blir största borgerliga parti.
Det har historiskt sett inom de borgerliga partierna varit mycket stor rörlighet, och en karismatisk partiledare har ofta gjort skillnad mellan succé och fiasko.
För partier med en utpräglad ideologi, som t.ex. SD:s antiglobalism har partiledaren dock aldrig samma betydelse.

Om Åkesson fortsätter med sitt kryperi mot moderater, är det mycket troligt SD kommer följa M ned i träsket!

Har inte tänkt på det innan nu, men det ligger nåt i det. Jag hade ju mycket hellre gått på date med Annie Lööf än Anna Kinberg Batra. Annas citat om Stockholmare och lantisar är det många som fortfarande drar spontant eller i glirningar.

Hon från KD som ingen vet namnet på tror jag inte så mycket på.

Moderaterna är just nu en katastrof. Som tidigare Moderat väljare (jag ska aldrig byta parti...) så har jag ingen aning om vad de står för? Vill de höja eller sänka skatterna? Öppna gränser eller stängda? Helt omöjligt att säga.

Pratade med en vän i Norrland om läget. Han sa att alla röstar officiellt på S, men i valbåset blir det nog med tillägget D.
2017-02-24, 18:25
Medlem
Mac-Arthurs avatar
Paniken sprider sig nu inom moderaterna - som förväntat!

Kanske dags för polletten att trilla ned?

Efter ett adekvat partiledarbyte bör en mycket stark allians mellan SD och M kunna åstadkommas...

Senast redigerad av Mac-Arthur 2017-02-24 kl. 18:29.
2017-02-24, 18:37
Medlem
brutalares avatar
Citat:

Efter ett adekvat partiledarbyte bör en mycket stark allians mellan SD och M kunna åstadkommas...

Jag tror också att Moderaterna måste byta ut AKB. Förmodligen till en manlig partiledare. Jag som Sverigedemokrat gillar inte att Moderater går över till Centerpartiet. Då kommer vi aldrig få till någon förändring i det här landet.
2017-02-24, 18:42
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:

Vilka är alla dom som har lämnat moderaterna nu egentligen? Det kan ju inte vara klassiska moderatväljare utan snarare folk som har tilltalats av Reinfeldts ultraliberala öppna era hjärtan snack. Är det inte bra att partiet tagit ställning och rensade ut lite?
2017-02-24, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Vilka är alla dom som har lämnat moderaterna nu egentligen? Det kan ju inte vara klassiska moderatväljare utan snarare folk som har tilltalats av Reinfeldts ultraliberala öppna era hjärtan snack. Är det inte bra att partiet tagit ställning och rensade ut lite?
Att C ökar tyder ju på detta då Lööf håller stenhårt i Reinfeldts linje.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in