2017-02-24, 16:28
Medlem
Vilken kommunal vuxenutbildning (yrkesutbildning) leder till en anställning med bra betalt? Kan tänka mig att arbeta med det mesta förutom vård & omsorg samt svetsare.
Citera
2017-02-24, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pixelfel
Vilken kommunal vuxenutbildning (yrkesutbildning) leder till en anställning med bra betalt? Kan tänka mig att arbeta med det mesta förutom vård & omsorg samt svetsare.

Svetsare låter bra, annars så är väl snickare eller VVS:are bra betalda jobb; men varför måste det vara kommunal vuxenutbildning?
Citera
2017-02-24, 16:45
Medlem
RagingHippies avatar
Fråga om de inte har någon astronaut-inriktning. Det ger dig många yrkesmöjligheter.
Citera
2017-02-24, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pmatt
Svetsare låter bra, annars så är väl snickare eller VVS:are bra betalda jobb; men varför måste det vara kommunal vuxenutbildning?

Svetsare är som sagt var inte intressant (andas in skit samt behöva ta om licenser vartannat år). Att det måste vara kommunal vuxenutbildning är för att jag saknar behörighet till andra utbildningar och vill inte sätta mig i skolbänken för att läsa upp betygen.

Snickare tror jag inte erbjuds men kanske VVS.

Vad sägs om lastbilsmekaniker, automationstekniker eller säkerhetstekniker?
Citera
2017-02-24, 17:46
Medlem
Citat:
Svetsare är som sagt var inte intressant (andas in skit samt behöva ta om licenser vartannat år). Att det måste vara kommunal vuxenutbildning är för att jag saknar behörighet till andra utbildningar och vill inte sätta mig i skolbänken för att läsa upp betygen.

Snickare tror jag inte erbjuds men kanske VVS.

Vad sägs om lastbilsmekaniker, automationstekniker eller säkerhetstekniker?
Har du kollat om AMS har nån utbildning, går man utbildning via dom så får man pengar från f-kassan och ev socialen, de kan ju ha bra utbildningar ibland.

Optotekniker/fiberbredbandsinstallatör är ett hyfsat roligt och någorlunda bra betalt arbete annars.

Om du drar till Åbo så kan du läsa först till vaktman däck/maskin på ett halvår och sedan om -du vill- läsa vidare till styrman/maskinist på totalt 2,5-3 år och sedan -om du vill- läsa till sjökaptens/sjöingenjör.
Citera
2017-02-24, 18:55
Medlem
VanligtNamns avatar
Av egen erfarenhet så vet jag att fordonsmekaniker, specifikt lastbilsmekaniker, leder till anställning med ingångslön på omkring 24000:-.

Det enda man behöver göra efter utbildning är att vara där och vara i tid, så har du garanterat jobb.
Någon speciell förkunskap krävs inte heller.
Citera
2017-02-24, 18:56
Medlem
Couplets avatar
Skulle jag gå en KY-utbildning idag skulle jag satsa på kyltekniker. Stort bristyrke, bra lön, bra villkor.
Citera
2017-02-24, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pmatt
Optotekniker/fiberbredbandsinstallatör är ett hyfsat roligt och någorlunda bra betalt arbete annars.

Tyvärr erbjuds ingen sådan utbildning via AMS eller kommunal vuxenutbildning.

Citat:
Ursprungligen postat av VanligtNamn
Av egen erfarenhet så vet jag att fordonsmekaniker, specifikt lastbilsmekaniker, leder till anställning med ingångslön på omkring 24000:-.

Jag har också hört att lastbilsmekaniker får jobb snabbt. Dock lite lågt betalt för ett sådant slitsamt yrke som det faktiskt är. Men det är ju som du skriver en ingångslön.

Citat:
Ursprungligen postat av Couplet
Skulle jag gå en KY-utbildning idag skulle jag satsa på kyltekniker. Stort bristyrke, bra lön, bra villkor.

Är som sagt var ingen KY-utbildning jag ska gå utan en kommunal vuxenutbildning.
Senast redigerad av Pixelfel 2017-02-24 kl. 21:32.
Citera
2017-02-25, 12:14
Medlem
VanligtNamns avatar
Citat:
Jag har också hört att lastbilsmekaniker får jobb snabbt. Dock lite lågt betalt för ett sådant slitsamt yrke som det faktiskt är. Men det är ju som du skriver en ingångslön.

Slitsamt yrke är det absolut inte. Idag har man så mycket hjälpmedel. Det jobbigaste är väl att du emellanåt måste skruva med händerna över huvudet. Eller att du klämmer fingret.
Citera
2017-02-26, 02:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VanligtNamn
Slitsamt yrke är det absolut inte. Idag har man så mycket hjälpmedel. Det jobbigaste är väl att du emellanåt måste skruva med händerna över huvudet. Eller att du klämmer fingret.

Det kallas tungmek av en anledning.
Citera
2017-02-26, 02:40
Avslutad
Citat:

Precis det. Att stå under och jobba uppåt sliter ordentligt på kroppen oavsett hur stark eller vältränad man är.
Citera
2017-02-26, 16:17
Medlem
VanligtNamns avatar
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan99
Precis det. Att stå under och jobba uppåt sliter ordentligt på kroppen oavsett hur stark eller vältränad man är.

VVS? Snickare? Kock? Ta reda på vilka utbildningar som finns i närheten av dig och välj det som verkar minst slitsamt?

Den här utbildningen verkar vara bra och dessutom väldigt skonsam för kroppen!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in