Citat:
Ursprungligen postat av
mikaels
Fast nationalekonomi är ju mer av filosofi/ideologi än riktig vetenskap, alla fina formler till trots....
Jag håller med om att nationalekonomi och filosofi går mycket hand i hand. Däremot, om du är genuint intresserad av att förklara och förstå fenomen i samhället från ett nationalekonomiskt perspektiv så finns det väldigt lite utrymme för ideologi. Jag är även den förste som skriver under på att mattematikrevolutionen inom nationalekonomi har både för och nackdelar. Dock anser jag att fördelarna väger över, främst för att det har resulterat i en tydlig struktur för hur argument byggs upp och logikkedjor skapas.
Med det första i åtanke så blir mises en icke trovärdig referens när man försöker att faktiskt förstå samhällsstrukturer. Det argumenterar visserligen för sin sak, men argumenten grundar sig på en världsuppfattning som inte delas utav alla, och som därför saknar klar struktur och länkar i argumentationskedjan.
Jag har förövrigt gått till botten lite mer angående definitionerna av inflation. Jag hoppas att du håller med om att Keynes och Friedman är auktoriteter på området. Keynes definierar inflation som ökning av den generella prisnivån i nominella termer i ”The General Theory of Employment, Interest, and Money”. Friedman, även om han inte direkt definierar inflation i ”A Monterary History of the US, 1867-1960”, så skriver han genomgående om det som en generell ökning i nominella prisnivåer.
Jag kan för din skull citera hur han inte likställer ökat utbud av pengar med inflation:
“The Reserve Board was aware that Bank discount rates were below current market rates throughout 1919, that was contributing to monetary expansion, and that monetary expansion was contributing to inflation” (s. 237).
Jag inser att det är bortom flashback att faktiskt gå till botten med en källa så consider it my treat of the day.
Nu har du alltså grundaren av Keynsianismen och stöttepelaren i monetarismen som är överens om vad inflation är (du kan också plocka upp valfri lärobok i nationalekonomi och den kommer att ge dig samma svar). Som sagt, definitionen är banal och given, det som man kan argumentera om är vad som orsakar inflation samt konsekvenserna.