2017-02-22, 22:37
Medlem
Mac-Arthurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adyring
Fast de som sitter inne i politikerbubblan kan mycket väl tolka det som att de behöver en ny reinfeldt som håller SD på långt avstånd.

Jag tycker inte det här tappet är konstigt. Att där fortfarande fanns en minoritet inom M som inte vill ha med SD är välkänt, och de brukar vara rätt rabiata. Att de lämnar nu är inte konstigt.

Viktig information i sammanhanget, enligt tidigare inlägg, är att 65 procent av M-väljarna är för ett samarbete med SD!

Därav följer att förutsättningarna för en stark allians inför 2018 med SD föreligger i hög grad.

Och torde öka avsevärt med en utbytt realistisk och samarbetsvillig M-ledare..

Senast redigerad av Mac-Arthur 2017-02-22 kl. 22:45.
2017-02-22, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Att M fortsätter att rasa så länge AKB sitter kvar står ju klart sen länge men tyvärr så verkar inte SD öka utan C tar de rösterna. Nu är den stora frågan vad som ska hända med M? Ska man samarbeta med C eller med SD? Sitter AKB kvar efter valet så kan det ju bli så att dagens situation med DÖ fortsätter. Ingen partiledning (det kokar längre ner dock) förutom SD och möjligen M har ju öppet tagit ställning mot massinvandring. AKB har ju dock ingen trovärdighet kvar i frågan. Kan Alliansen verkligen fortsätta som nu utan att samarbeta med SD? Och sen efter nästa val så lär ju SD öka brutalt också. Dagens situation med M som säger att det ör tillåtet att prata med Sd är ju helt bisarr. Fick man inte ens prata med SD innan eller? Fortsätter M att rasa så borde SD kunna håva in lite röster tycker man ju.

SD växer mer än vad opinionsundersökningarna visar.

Visst har det blivit mer accepterat att säga att man röstar på SD nu än förut, men fortfarande blir många utfrysta.

Själv ber jag folk dra åt helvete när de säger åt mig vad jag FÅR & INTE FÅR rösta på.

Mitt framtida Sverige är viktigare än vad några jävla indoktrinerade PK-idioter tycker & tänker.
2017-02-22, 22:50
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sang
Så här ser det ut nu i opinionen enligt senaste OU

rödgröna 35,5

SD 23,9
Allians 36,6
Summa 96

Men fram till valet kommer säkert SD att öka ytterligare, och det ligger absolut inom möjligheternas ram att de tre blocken blir ungefär jämnstor. Kanske blir SD till och med störst.

Frågan är bara vilka politiska allianser vi kan tänka oss i så fall? Min fantasi räcker tydligen inte till, så hjälp!

EDIT:
Yougov februari

V 8,1 (±0,0)
S 23,5 (+2,0)
MP 3,9 (±0,0)
SD 23,9 (-0,8)
C 11,8 (+2,9)
L 4,2 (-0,3)
KD 3,6 (+0,8)
M 17,0 (-4,4)

Trots att M faller hårt är det nära att SD+M får egen majoritet med de här siffrorna om vi räknar bort de som faller ur riksdagen.

Rödgröna 31,6%
C+L 16%
SD+M 40,9%.

Det ger 47,2% för rödgröna + C + L men även L är på gränsen till att åka ur. Helt klart är att C måste rösta med de rödgröna för att SD+M ska falla med dessa siffror.
2017-02-22, 23:37
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Att M fortsätter att rasa så länge AKB sitter kvar står ju klart sen länge men tyvärr så verkar inte SD öka utan C tar de rösterna. Nu är den stora frågan vad som ska hända med M? Ska man samarbeta med C eller med SD? Sitter AKB kvar efter valet så kan det ju bli så att dagens situation med DÖ fortsätter. Ingen partiledning (det kokar längre ner dock) förutom SD och möjligen M har ju öppet tagit ställning mot massinvandring. AKB har ju dock ingen trovärdighet kvar i frågan. Kan Alliansen verkligen fortsätta som nu utan att samarbeta med SD? Och sen efter nästa val så lär ju SD öka brutalt också. Dagens situation med M som säger att det är tillåtet att prata med SD är ju helt bisarr. Fick man inte ens prata med SD innan eller? Fortsätter M att rasa så borde SD kunna håva in lite röster tycker man ju.
Sluta var så lättmanipulerad, det har rullat en propagandakampanj i all msm där C pekats ut som segrare och det nya rätta. AKB har hånats sedan närmandet till SD.
Givetvis spelar det stora mediala falskspel en roll både gällande respondenternas svar och viktningen, framgång föder framgång om än schimärt.

Glöm att C växer så det knakar.
SD har börjat klättra tillbaka hos alla institut utom hos Yougov, iofs inom felmarginalen.
2017-02-22, 23:45
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ockhamsrazor
Så nu har Yougov sällat sig till den konspirationsteoretiska listan över skitinstitut. Att de så flagrant manipulerat Centerns siffror är häpnadsväckande! Nu är det In Sentio we trust. Jag har dock en gnagande känsla att även de har fallit för PK-sirenerna.
Hade jag inte vetat bättre tack vare otaliga trådmedlemmar så hade jag nästan kunnat fått för mig att fler respondenter faktiskt valt C i februariundersökningarna än i januariundersökningarna.
Alla vet vi att opinionsinstituten bara befolkas av munkar som aldrig följer media eller samhällsdebatten i stort. De lever bara för statistik och väljs ut pga. sin i det närmaste gudomliga objektivitet och integritet i ett.
Inget hände kommer du väl ihåg när SD blev största parti? MSM var knäpptysta och andra siffror dök heller inte upp i mätningen efter för att passa den liberala media hegemonin?

Som sagt ditt knallpulver, du och några till kör med lite lagom dold psyops.

Ska vi gissa på att du piper tillbaka under golvplankorna när valåret inträder?
2017-02-22, 23:57
Medlem
Utbuads avatar
Ser inte DN/ipsos från expressen idag,ber om ursäkt ifall den är redan är med

Procent inom parentes visar väljarstödet i januari enligt DN/Ipsos. Alla tal redovisas i procent.

Moderaterna (23) 20
Centerpartiet (9) 12
Liberalerna (7) 6
Kristdemokraterna (3) 3
Socialdemokraterna (25) 27
Vänsterpartiet (8) 7
Miljöpartiet (4) 4
Sverigedemokraterna (16) 17
Feministiskt initiativ (2) 2

S+V+MP (38) 38

M+C+L+KD (42) 41

http://www.expressen.se/nyheter/m-fortsatter-tappa-i-ny-matning-fran-dnipsos/
2017-02-23, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Sluta var så lättmanipulerad, det har rullat en propagandakampanj i all msm där C pekats ut som segrare och det nya rätta. AKB har hånats sedan närmandet till SD.
Givetvis spelar det stora mediala falskspel en roll både gällande respondenternas svar och viktningen, framgång föder framgång om än schimärt.

Glöm att C växer så det knakar.
SD har börjat klättra tillbaka hos alla institut utom hos Yougov, iofs inom felmarginalen.

Man kan ju fråga sig vad Centern gjort för att få väljare helt plötsligt? Kan det vara slopad fastighetsskatt för företag ute i landsbygden?

Mig veterligen har de varken stuckit ut näsan i någon debatt eller kommit med några bra idéer senaste året. Jag menar kom igen vi har hundratusentals småföretagare som är sugna på skatte, regel och krångel-minskningar. Vad jag hört från "småföretagarpartiet" sen Måddan lämnade skutan är exakt noll.

Nä det ligger luft i siffrorna och jag har ytterst svårt att tro på så värst många återgångar från SD till andra partier.

Kan ju vara att Lööf är en någorlunda snygg kvinna som inte är helt pantad kanske?

Typiska mellanvalssiffror helt enkelt för att ingen bryr sig, varken vi folket eller politikerna.

Och alltid det tråkiga svaret angående Yougov, det är bara en mätning och vi ligger fortfarande inom mätosäkerheten. När två tre mätningar går ner kan man fundera på trend....
2017-02-23, 00:20
Medlem
1001PSs avatar
En teori är att Cs siffror till största del är MP-väljare som bytt.
I bla Stockholm är det samma skit.

Fina siffror för SD, många vapenägare som öppet stödjer dom nu iom Vapendirektivet.
Går inte alls lika bra för M på den fronten.
2017-02-23, 01:12
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mac-Arthur
Lugn!

När polletten som reglerar själbevarelsdriften hos M trillar ner, löser sig problemen elegant.

Det innebär givetvis att M är tvingade att byta partiledare, vilket siffrorna i den senaste tidens OU talar väl tydligt för!

Därefter kan en stark allians bildas med ett växande och mycket starkt SD...

Jag undrar just var smärtgränsen går för M partiledning. 15%? Kan det vara så att man redan nu ser sig om vem som är lämplig? Om ett år är valrörelsen igång. Ska man låta Batra köra M ner mot eller kanske rent av under 15% 2018? Då är det många som faller bort från köttgrytan.

Spontant kan jag tycka att SD borde ha tjänat på att M går ner. Det är en smula egendomligt. Personligen är jag för närvarande inte lika övertygad om att SD kommer lösa det som jag var för två år sedan. Jag tycker de har mycket kvar att bevisa.

Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Dessutom är hon ju en av Reinfelds förrädare, så hon framstår inte som trovärdig med sina tramsiga försök att kritisera invandringspolitiken. De klassiska moderaterna hatar de nuvarande skadliga skattehöjningarna på småföretag, som Batra hade kunnat stoppa om hon inte passivt via DÖ hade medverkat till att låta sossarna styra. Så det finns nog ytterligare potential för SD att plocka röster från M, om man vågar sig på lite mer konservatism inom SD. Om SD lovar att återställa 3/12-reglerna för småföretagare så plockar man direkt 3-4% från M.

Exakt! Hon är en FR-klon. Noll trovärdighet i allt som rör invandringen. Jag lyssnade på henne lite förstrött om det var lördagsekot eller Sommar men hon pratade politik och "de som står längst från arbetsmarknaden" och det var ett sådant jävla skrivbordssvammel att jag satt och blev röd i ansiktet av ilska. M med Batra är körda. Slänger de in någon annan PK-multikulti-pajas så är det godnatt helt för M.

Citat:
Ursprungligen postat av Stakeholder
Ju mer Anna Kinberg Batra visar sej desto sämre går det för moderaterna. Danderyds väljarskrämma har uppenbara problem med kommunikationen. Hon måste tydligt ta avstånd från Reinfeldt för att stoppa raset.

Gärna något i stil med att Reinfeldt har förstört mycket för landet eller nåt ditåt. Nu är det ett helt oförutsägbart parti som ingen litar på.

Ingen som är lite vaken och läser annat än MSM lär ju någonsin lita på Batra.
2017-02-23, 01:13
Medlem
Rosteres avatar
Det har varit en del käbbel om vilket opinionsinstitut som varit närmast resultatet i förra valet, så jag tänkte att jag skulle klargöra denna fråga, som ju såklart är väldigt enkel att avgöra.

Detta gör man, för en opinionsundersökning, genom att ta differensen mellan opinionsundersökningen och valresultatet parti för parti och sedan beräkna den (euklidiska) normen av den resulterande vektorn.

Om vi från denna sida hämtar SKOP, Sifo, United Minds, YouGov, Sentio och Demoskop (de senaste undersökningarna innan valdagen) får vi följande (avrundat till en decimal, lägst värde är minst skillnad mot valresultatet):

United Minds: 2.8
YouGov: 4.0
Sifo: 4.0
Sentio:4.2
Demoskop: 5.3
SKOP: 5.4

Novus och Ipsos har även undersökningar som ligger lite väl långt bak i tiden för att motsvara valresultatet.

Vilka hade mest rätt angående SD, och hur långt var de från att förutsäga SDs faktiska resultat?

Sentio: 0.2 pe
YouGov: 1.8 pe
United Minds: 1.8 pe
Sifo: 2.6pp
Demoskop: 2.7 pe
SKOP: 4.9 pe

Slutsatser:
  • Alla opinionsinstitut underskattar SD.
  • Sentio och YouGov ligger närmast SDs faktiska siffror.
  • United Minds är den mest pricksäkra opinionsundersökningen, SKOP och Demoskop är åt helvete fel.

Alltså bör man titta på Sentio och YouGov om man vill veta vad SD kommer att få för resultat 2018, och sedan justera detta aningen uppåt. Dock innebär inte det att dessa två är bäst på att förutsäga fördelningen mellan resten av partierna.
2017-02-23, 02:31
Medlem
Pungs avatar
M går jättebakåt i Yougov men utan att SD ökar efter partiernas flört med varandra.

En ganska rimlig tolkning av det är att det inte varit bristande legitimitet som varit SD:s glastak. I så fall borde det rusa dit invandringskristiska väljare nu när pest-stämpeln börjar luckras upp.

Tyvärr är den dystra slutsatsen att SD har 20-25 procent och inte mer, för att 20-25 procent inte fler tycker att svenskarna ska sluta vara spott-kopp åt ockupanter. ytterligare förnedring och förtryck lär iofs omvända enstaka svenskar över tid. Men vill SD öka måste de opinionsbilda. Att inte vara hatad räcker inte, att inte vara utfryst räcker inte, att inte vara stämplad räcker inte. Titta på Liberalerna eller KD.

För att fler ska rösta SD måste fler hålla med SD. Och enda sättet att nå dit är att opinionsbilda. Berätta VARFÖR invandringen är dålig. VARFÖR den kostar. Att de som söker asyl är bortskämda muslimska män, inte mäniskor på flykt. Att de föraktar oss, förnedrar oss, förgriper sig på oss. Och långsamt tränger undan vår kultur och oss som folkgrupp.

Det lär sätta fart på anklagelserna igen. Men vad är alternativet? Att bara sitta tysta och sträcka ut händer? Att, som Åkessons självutnämnda PR-konsulter ständigt brukar upprepa när de rycker ut till hans försvar, att verkligheten "gör jobbet". Det måste väl ändå börja blekna som argument för er nu också? Med 1,5 års stillastående trots totalt kaos.

Det räcker inte för mäniskor att bara se. De måste få vad det ser bekräftat av någon med auktoritet.

Att M tappar är ju väldigt väntat. Ett parti som två mandatperioder propagerat fri invandring, kommer givetvis dra till sig en del väljare som tycker så.

Att C ökar är den logiska konsekvensen av att övriga partier lagt om kurs. Det är bara C som hänger kvar vid den gamla linjen, och därför är det också dit alla villrådiga självhatare nu flyr.

Detta förstod givetvis M redan innan de gjorde sitt utspel. Men uppenbarligen har M förstått att tidigare kurs varit en återvändsgränd, och tycker det är bättre att ta tjuren vid hornen redan nu, förlora lite väljare för att sen kunna saluföra en politik de kan backa upp med vettiga argument.

Man kan se det som att partierna nu säljer av sina dåliga aktier, konstaterar att det var en dålig investering och tar förlusten.

C köper däremot på sig, ökar sina andelar och har snart 100% men i en krympande marknad.

Jag tror Annie Lööf förstår detta. Därför tror jag att hon snart avgår. Hon är en broiler, ingen övertygad idiolog. Nu kan hon stå som partiledaren som höll emot för humanitet när de andra vacklade. Som trots det ökade och tog C till aldrig skådade nivåer.

Sen kommer "söker nya utmaningar", "vill jobba med något där jag kan göra skillnad direkt utan att behöva kompromissa".

Så kan hon lämna med ett lyckosamt eftermäle, medan någon ny stackare, likt Batra, får gå in och ta den otacksamma rollen att lägga om kurs, och bli straffad av både media och väljare samtidigt.

Notera att det alltid är partiledare som snart ska avgå som gör de mest sanslösa utspelar om massinvandring. Wetterstrand, Reinfeldt.... De vet att de inte behöver ta ansvar för all annat skit. De kan bara ta emot medias applåder och smita med eftermäle som ledare för en human stormakt.
2017-02-23, 03:22
Medlem
Asobis avatar
En sak som ni bör tänka på för er som undrar över SDs låga YouGov resultat: Mätningen är inte gjord i dagarna, med andra ord finns det en del som saknas. Är rätt säker på att SD kommer växa nästa OU från dem då allt med Springare+GW samt Rinkeby kommer räknas in, för detta finns inte med i denna OU eftersom den redan var gjord vid det laget.

Iaf ser det lovande ut. Men har svårt att se C som seriöst, att väljare flyr från MP till C innebär att dem inte är lojala, med tanke på att det verkar vara främst flyktingpolitiken som lockat samt deras hat mot SD, men faktum är ju att C i allt annat är raka motsatsen av det dem anti-intellektuella i MP vill ha, så med andra ord har dem ju inte den lojalitet som de väljare som t.ex drar från M till SD har.

Sen är det väldigt synd enligt mig personligen att Lööf är så multikulti-vurmande. Hon är ju i grunden än jäkligt mycket starkare politiker än stolpskotten man hittar på vänstersidan eller t.ex AKB. Hade gärna sett henne med mer konservativa värderingar.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in