2017-02-23, 01:00
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chesb
Nu uttalar sig GW (som många här inne redan påpekat för länge sedan) om likheterna med Knutby. Inte sett denna artikeln i tråden, så delar den här:

http://www.dn.se/nyheter/leif-gw-persson-arbogafallet-liknar-knutby/

DN, jag kan inte läsa den

Kan du lägga ut den, snälla
Citera
2017-02-23, 01:14
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zissela
Finns det belägg för att hon velat ligga särdeles ofta? Vi vet väl bara att hon legat med unga män?

Finns det belägg för att JM är promiskuös?
Det är nog snarare indikationer än belägg.
Här finns en del uppgifter, bl.a. om att hon sökt kontakter via en prostitutionssida och kallats "sol och vårare", hur nu det ska tolkas.
(FB) Arboga: Mord på Aki Olavi Paasila, 2015-08-08 och Göran Möller, 2016-08-03

Till viss del kan det nog vara slutsatser som dragits, t.ex. utgående från uppgifter om att de två pojkarna som hon hade sex med inte var dom enda. Dragning till unga pojkar kan ju iofs. tolkas på andra sätt än som stor aptit på sex. Smak för trekant ska kanske inte tolkas som exceptionellt?

Läs gärna om JM i protokollet från p7an också. Beskrivningen av hennes syn på män där är ju lite, hur ska man säga? Annorlunda?
Exempel:
"ett uttalat förakt för män"
"något känslomässigt engagemang förfaller hon aldrig ha haft med sina partners"

Om sexet med pojkarna sa hon att "tycke uppstod". Vad ville hon egentligen med MR?
Hon har sagt att hon tidigt insett att hon inte kan leva med en man.

Polisen som JM hade förhållande med
Hittade detta:
"Dock så kan jag inte låta bli att skratta åt den polisman i Eskilstuna som dejtade Johanna för inte allt för många år sedan."

Varifrån kommer uppgiften att polisen var/är Joh*n Nygr*n (*=a,e)? Kan det vara någon som sett en person som drev verksamhet tillsammans med JM som hette likadant som en polis i Eskilstuna och drog slutsatsen att det var så polisen hette?
Ska försöka gräva lite...

Citera
2017-02-23, 01:19
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chesb
Nu uttalar sig GW (som många här inne redan påpekat för länge sedan) om likheterna med Knutby. Inte sett denna artikeln i tråden, så delar den här:

http://www.dn.se/nyheter/leif-gw-persson-arbogafallet-liknar-knutby/

Inte för att jag vill ta ifrån LGW äran, men...
Jag tror jag kan påstå, utan att överdriva, att jag var först på den bollen...

2016-08-04, 21:41, dvs. ca 22 timmar efter mordet på Göran...

Notera att uppgiften om Ferrarin var fel. Det var någon annan flyktingbaronessa och eller socionom i Eskilstuna som åkte Ferrari, som jag förstått. Uppgiften kom från tråden om sex med flyktingpojkar, om jag minns rätt.

Senast redigerad av lasternassumma 2017-02-23 kl. 02:09.
Citera
2017-02-23, 01:24
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette

Man får ju inte återge artiklar i sin helhet enligt nån regel, men här kommer några utdrag
i alla fall:

Citat:
Arbogafallet, där polisen misstänker att en 42-årig kvinna styrt andra till mord, har likhet med Knutbydramat från 2004.

– Det finns en ”analog parallell” mellan dessa mordfall, säger Leif GW Persson.

I Knutby 2004 handlade det om den då 27-åriga barnflickan som bland annat sköt ihjäl Helge Fossmos fru. Barnflickan, som erkänt brott, hade sedan tidigare en sexuell relation med den flera år äldre pastorn i församlingen, Helge Fossmo.

Precis som i Arbogafallet misstänktes då en gärningsman ha utfört mordet medan en annan misstänkt för anstiftan, att ha planerat mordet.

I Knutby sköts en kvinna ihjäl medan en granne skadades svårt. I Arboga dödades 42-åringens pappa medan mamman överlevde trots svåra skador.
Citat:
Arbogafallet är unikt i svensk rättshistoria. Men likheten med Knutbydramat har slagit mig. Det är en äldre som misstänks ha styrt en yngre. Skillnaden är väl att 42-åringen i Arboga misstänks ha tagit mycket mer aktiv del än Helge Fossmo gjorde i Knutby. Hon ska ju bland annat ha kört 19-åringen till brottsplatsen, säger kriminologen Leif GW Persson.
Citat:
– Hon i Knutby hade ju snurrat upp de här åklagarna, ”Piff och Puff”. De var väldigt förtjusta i den här barnflickan. Hennes gärning var ju jävligt grov. Normalt hade det blivit livstid, men nu var hon ute mindre än ett halvår efter rättegången, placerad i familjehem.

Tror du 19-åringen blir bedömd på samma sätt som barnflickan i Knutby?

– Han har det nog svårare. Men han har varit väldigt utsatt. Vid gärningstillfället bor han hos 42-åringen och lever av henne.
Citera
2017-02-23, 03:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Finns det belägg för att JM är promiskuös?
Det är nog snarare indikationer än belägg.
Här finns en del uppgifter, bl.a. om att hon sökt kontakter via en prostitutionssida och kallats "sol och vårare", hur nu det ska tolkas.

Till viss del kan det nog vara slutsatser som dragits, t.ex. utgående från uppgifter om att de två pojkarna som hon hade sex med inte var dom enda. Dragning till unga pojkar kan ju iofs. tolkas på andra sätt än som stor aptit på sex. Smak för trekant ska kanske inte tolkas som exceptionellt?

Läs gärna om JM i protokollet från p7an också. Beskrivningen av hennes syn på män där är ju lite, hur ska man säga? Annorlunda?
Exempel:
"ett uttalat förakt för män"
"något känslomässigt engagemang förfaller hon aldrig ha haft med sina partners"

Om sexet med pojkarna sa hon att "tycke uppstod". Vad ville hon egentligen med MR?
Hon har sagt att hon tidigt insett att hon inte kan leva med en man.

Polisen som JM hade förhållande med
Hittade detta:
"Dock så kan jag inte låta bli att skratta åt den polisman i Eskilstuna som dejtade Johanna för inte allt för många år sedan."

Varifrån kommer uppgiften att polisen var/är Joh*n Nygr*n (*=a,e)? Kan det vara någon som sett en person som drev verksamhet tillsammans med JM som hette likadant som en polis i Eskilstuna och drog slutsatsen att det var så polisen hette?
Ska försöka gräva lite...

Uppgifterna om polismannen kommer från flera håll inklusive personen ifråga. Jag talar alltså om direkt kontakt med flera inblandade.
Jag minns inte riktigt alla turer kring bolag osv men har för mig att han var med och hjälpte Johanna med att starta bolag så det kan vara samma Johan. Han var även ordföranden i bostadsrättsförening någonstans (typ Johannas minns inte men det går att få fram). Och politiskt aktiv och mycket omtyckt.
Dessutom så bode dom två ett stenkast ifrån varandra.
Hur som helst att dom två haft ett förhållande stämmer.
Att han hållit henne om ryggen tror jag inte!!
Att hon manipulerat honom tror jag till 100%
Citera
2017-02-23, 07:10
Medlem
Honan6s avatar
Johannas 10 sannolika regler till sina "pojkvänner"

1 Du ska inga andra dyrka än mig
2 Om du missbrukar mitt namn, kommer du ej gå ostraffad
3 Du ska följa mina lagar
4 Vill jag ha sex, ska du ställa upp
5 Vill jag starta bolag, så får du vara frontfigur i bolagsregistreringen
6 Om någon försöker hindra mig, så hindrar du den/de på alla sätt, även om det innebär att döda
7 Du får på inget sätt avslöja till andra vad jag befaller dig
8 Gör du som jag säger, så kommer inget ont dig hända
9 Utan mig är du ingenting
10 Du skola mig frukta
Citera
2017-02-23, 08:51
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PlattaPelle
Uppgifterna om polismannen kommer från flera håll inklusive personen ifråga. Jag talar alltså om direkt kontakt med flera inblandade.
Jag minns inte riktigt alla turer kring bolag osv men har för mig att han var med och hjälpte Johanna med att starta bolag så det kan vara samma Johan. Han var även ordföranden i bostadsrättsförening någonstans (typ Johannas, minns inte men det går att få fram). Och politiskt aktiv och mycket omtyckt.
Dessutom så bodde dom två ett stenkast ifrån varandra.
Hur som helst, att dom två haft ett förhållande stämmer.
Att han hållit henne om ryggen tror jag inte!!
Att hon manipulerat honom tror jag till 100%

Tack!

Då måste det nästan vara JN.
Om han inte hållit henne om ryggen så är hans roll egentligen inte intressant för tråden och brotten.
Då är det bara intressant att notera att ett av hennes ex var en polis.

Citera
2017-02-23, 08:53
Medlem
joxarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette

Expressen :http://www.expressen.se/nyheter/leif-gw-likheten-med-knutby-har-slagit-mig/
Citera
2017-02-23, 11:35
Medlem
Citat:
Tack!

Om han inte hållit henne om ryggen så är hans roll egentligen inte intressant för tråden och brotten.

Poliser umgås gärna med andra poliser på sin fritid.
Man kan nog tänka sig att hon skaffat sig kontakter inom polisen
både genom sitt ex och sannolikt genom sitt jobb.

Om någon på något vis skyddat henne är en annan femma men
kan nog inte helt uteslutas.
Tycker nog att det ser ut som hon kommit undan väl
så enkelt ibland.
Citera
2017-02-23, 11:47
Medlem
JustLikeMoneys avatar
Citat:
Notera att uppgiften om Ferrarin var fel. Det var någon annan flyktingbaronessa och eller socionom i Eskilstuna som åkte Ferrari, som jag förstått. Uppgiften kom från tråden om sex med flyktingpojkar, om jag minns rätt.

Var kan man läsa mer om felaktigheten med Ferrarin? Det har jag missat iaf!
Citera
2017-02-23, 11:56
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Poliser umgås gärna med andra poliser på sin fritid.
Man kan nog tänka sig att hon skaffat sig kontakter inom polisen
både genom sitt ex och sannolikt genom sitt jobb.

Om någon på något vis skyddat henne är en annan femma men
kan nog inte helt uteslutas.
Tycker nog att det ser ut som hon kommit undan väl
så enkelt ibland.

Jag håller med dig helt. Jag ville bara undvika att peka ut JN om det nu är så att han inte har varit en del av JMs "skydd". Det finns ju inte något alls konkret, som jag känner till, som talar för att JN skulle ha skyddat JM från "insidan". Kommer något sådant fram så kommer jag att springa till kön av alla som vill hjälpa till att hålla i blåslampan eller eldkastaren!

Det camaraderie som varit uppe tidigare och som är vanligt inom poliskåren har säkert fördelar, men kan också innebära risker. Det kan vara svårt för eventuella oegentligheter att komma fram.
Vi kanske anar, men kan inte bevisa...

Senast redigerad av lasternassumma 2017-02-23 kl. 12:16.
Citera
2017-02-23, 12:02
Medlem
JustLikeMoneys avatar
Citat:
Tack!

Jag kan bekräfta, JN som bor nästan granne med JM är Polis (bitr.länsvhb), aktiv i KD och sitter i BRF-styrelsen. Det är samma JN som hade HVB-hem bolag (Villa Rosa Linda HB) ihop med JM (då Fosshagen) http://vakanser.se/jobb/forestandare+till+behandlingshem+3/

Han har samma mob.nr från HVB tiden fortfarande registrerad på sin nuvarande adress, granne (två hus bort) med JM. Dock med ny sambo.

Men att dom har haft någon form av förhållande vet jag inte, bara att de startade och drev HVB Villa Rosa Linda tillsammans.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in