2017-02-20, 00:12
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varjverumxx
Vet att du misstror mig, hörde det själv när han blev intervjuad.

Kan du svara på vad var startskottet till liv.

Nej, jag tror på att du antingen har hört det eller har blandat ihop det med någon annan intervju (det är ju trots allt ganska många år sedan).

Vad jag påpekade var att det ändå är oväsentligt eftersom ingen, inte ens bibeln, har svar på vad som var startskottet till allt liv.

Vad man kan ha är funderingar eller teorier, men några egentliga svar är de inte.

Själv kan jag naturligtvis inte heller ge något svar på den frågan, men jag kan i alla fall med full säkerhet säga att Bibelns föreslagna teori är bland dem som inte ens är nära att ha ett bra svar på den frågan.
Citera
2017-02-20, 17:08
Medlem
ovemolss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Jag ser fortfarande inget gudsbevis. Du nämner knappt Gud.
Låt mig då påminna om vad jag hänvisade till från början här om den innebörd Gandhi gav uttryck åt utifrån sin hinduiska tro om Gud och britterna till slut blev tvungna att erkänna också vara grunden för sin tro på Gud. Samma ömsesidiga övertygelse var grunden för frigörelsen också i Afrika och USA.
Är inte en nations självständighet och olika folks överlevnad genom tro på Gud bevis nog?
Citera
2017-02-20, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ovemols
Låt mig då påminna om vad jag hänvisade till från början här om den innebörd Gandhi gav uttryck åt utifrån sin hinduiska tro om Gud och britterna till slut blev tvungna att erkänna också vara grunden för sin tro på Gud. Samma ömsesidiga övertygelse var grunden för frigörelsen också i Afrika och USA.
Är inte en nations självständighet och olika folks överlevnad genom tro på Gud bevis nog?
Självklart inte. Är gemensamt julfirande med klappar och allt , bevis för jultomten.
Vissa får en enorm julkänsla...det måste ju betyda något?
Citera
2017-02-21, 14:28
Medlem
ovemolss avatar
Citat:
..... Samma ömsesidiga övertygelse var grunden för frigörelsen också i Afrika och USA.
Citat:
Självklart inte. Är gemensamt julfirande med klappar och allt , bevis för jultomten.
Vissa får en enorm julkänsla...det måste ju betyda något?
Låt barnen komma till mig lär Gud ha sagt. Om du är barnslig nog att kalla Gud för Tomten gör det då ingen skillnad. Alla har sin fria tanke och vilja att efter egen bästa förmåga föreställa sig den övernaturliga intelligenta kraft som bevisligen kunnat påverka varje människa som med öppet sinne velat tro och efter eget behov och förmåga kunnat ta till sig av Kraftens vishet och goda vilja.
Citera
2017-02-21, 16:01
Medlem
Citat:
Låt barnen komma till mig lär Gud ha sagt. Om du är barnslig nog att kalla Gud för Tomten gör det då ingen skillnad. Alla har sin fria tanke och vilja att efter egen bästa förmåga föreställa sig den övernaturliga intelligenta kraft som bevisligen kunnat påverka varje människa som med öppet sinne velat tro och efter eget behov och förmåga kunnat ta till sig av Kraftens vishet och goda vilja.
Var är bevisen för denna "övernaturliga intelligenta kraft"? Och varför skulle den vara vis och god?
Citera
2017-02-22, 17:13
Medlem
ovemolss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
......Samma känsla kan även uppstå i en grupp som har samma mål och som anser att detta mål är något mycket viktigt att uppnå för allas väl, t.ex. en fredsrörelse. Och där finns ingen gud med i bilden.
Citat:
Var är bevisen för denna "övernaturliga intelligenta kraft"? Och varför skulle den vara vis och god?
Bevisen framkallas i likasinnades hjärnor under växelverkan med gemensamma ansträngningar att nå önskat resultat. Hos fredsrörelser som låter sig stödjas och utnyttjas för slutna sällskaps ändamål kan helt säkert samma effekt uppstå. Utan personligt ansvar som går att referera till om effekten skulle utebli finns dock ingen återhämtningsförmåga. Mänsklighetens samlade erfarenhet bör därför få avgöra vad som är gott och sant och inte en klick självgoda idealister utan tro på något annat än sin egen utvaldhet.
Citera
2017-02-22, 17:35
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Bevisen framkallas i likasinnades hjärnor under växelverkan med gemensamma ansträngningar att nå önskat resultat. Hos fredsrörelser som låter sig stödjas och utnyttjas för slutna sällskaps ändamål kan helt säkert samma effekt uppstå. Utan personligt ansvar som går att referera till om effekten skulle utebli finns dock ingen återhämtningsförmåga. Mänsklighetens samlade erfarenhet bör därför få avgöra vad som är gott och sant och inte en klick självgoda idealister utan tro på något annat än sin egen utvaldhet.
Det där bevisar att vi tillsammans kan göra ansträngningar mot gemensamma mål, inte att gud existerar.
Citera
2017-02-22, 17:40
Medlem
Citat:
Så ej likasinnade hjärnor är bevis för att Gud inte finns?
Citera
2017-02-22, 18:33
Medlem
VBIEDs avatar
Om jag säger att Gud finns så finns Gud för mig. Om du säger att Gud inte finns så finns Gud inte för dig.

Finns det mer att diskutera ens?
Citera
2017-02-22, 19:04
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VBIED
Om jag säger att Gud finns så finns Gud för mig. Om du säger att Gud inte finns så finns Gud inte för dig.

Att gud äger ingen talan - människan äger talan.
Citera
2017-02-22, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VBIED

Om jag säger att Gud inte finns för dig?
Citera
2017-02-22, 19:29
Medlem
Smesos avatar
Citat:

Det är väl därför som man enkelt kan avfärda all organiserad religion eftersom de alla kan beskrivas som en grupp idealister utan tro på något annat än sin egen utvaldhet. Den angivna tron på Gud, Allah, Krishna eller något annat liknande är bara ett ansikte utåt, inom gruppen så är det en känsla av att vara utvalda till att komma till himlen (eller nirvana eller vad de kallar det) som ger en känsla av rättfärdighet och självgodhet, och man ser på de utomstående som lägre stående individer, även om det inte alltid är uppenbart för medlemmarna att de faktiskt gör det, men de själva är ju upphöjda i och med att de har hittat den enda rätta vägen.

I kontrast till det kan man ställa att de flesta troende faktiskt är väldigt dåliga på att följa de regler som gäller inom deras religion, t.ex. att de ljuger, de vänsterprasslar, de stjäl om de tror de kan komma undan med det (skattesmitande räknas faktiskt som att stjäla från staten) och mord kan också gå bra om det är ett ofött barn, m.m.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in