• 1
  • 2
2017-02-21, 20:30
Medlem
Brunbeverns avatar
Måste fråga er som har någon koppling till rekrytering inom IT och/eller bara är verksam inom branschen eller är i samma sits. Är det bara jag som ständigt stött på frustration och dubbelmoral med IT-branschen som oerfaren individ?

Har precis varit på en av många rekryteringsträffar nu (vart på flera senaste halvåren), där vi fick gå på intervjuer med diverse företag och representanter. Företagen gnäller hela tiden om hur de skriker efter folk och de går till och med ut i tidningarna om hur desperata de är. Läser man får man nästan uppfattningen av att de står på sina bara knän och skulle vara beredd att plocka vilka muppar som helst för att fylla sina hål. Ja ni förstår säger vilken jargong jag syftar på. Men sedan när det kommer till kritan så finns det inte en mer trög bransch att komma in i som oerfaren, så länge man inte bor i huvudstaden.

Notera då, jag tar examen snart och jag har fått massvis med intresse från just Stockholm fastän jag inte bor där. Fast saken är att Stockholm är undantaget. Jag vill inte outa på vilka ställen jag i huvudsak bor på nu, men inte i Stockholm åtminstone.

Var någon vecka sedan jag var på den senaste rekryteringsträffen och gick på diverse intervjuer. Det enda de man pratar med vill göra är att prata om sina företagsvisioner och trams, sedan är de i slutändan inte särskilt intresserad av en. De kommer redan innan man öppnat munnen och säger "Vi söker folk till vårat traineeprogram" eller "Vi behöver duktiga JAVA-programmerare fast vi söker de med erfarenhet" eller dylikt. Vilket är helt redundanta kommentarer, för jag går inte och träffar rekryterare för att få reda på att de söker folk, för då hade jag kunnat plocka upp vilken annonssida som helst. Det känns som de bara vill träffa folk på väg in till branschen, för att berätta om hur bra de är, men det kan man åter igen göra var som helst.

Samma sak med vissa kursare, somliga är så attraktiv att de fått jobberbjudanden utomlands. Fast alla kommuner i Sverige som inte är Stockholm är så ointresserade av att anställa dessa människor (trots sitt gnäll om brist), att jag inte vet hur de får folk till att börja med.

Jag är ingen dumskalle heller som är helt ointresserad. Jag har engagerat mig i Open Source, aktiv på olika Linuxforum, har olika Github-projekt med bland annat 5 olika fullstack-projekt, skapat diverse API:er inom både funktionella språk, objektorienterade språk, imperativa språk, osv. Har scriptat i diverse tv-spel, varit volontärlärare i matematik. Har till och med varit aktiv med plattformar som freeCodeCamp och fått indirekta jobberbjudanden av några randoms utomlands. Har använt diverse språk på skoj, allt från F#, Haskell, Erlang till Javascript, C++, C, C#, Java, Java EE (med alla dess dryga vänner), Scala, spelmotorer, till språk som PHP. Har använt Angular, React, Spring, NodeJS och många liknande populära bibliotek och frameworks nuförtiden. Kodat lite grann till Android också, fast inte så mycket just det. Har även kodat ihop med några jänkare på några projekt på Github, fast är väl mest på skoj det också.

Vad vill ni IT-rekryterare ha ut av studenter som vill ta sig in i arbetslivet? Vad vill ni egentligen? Ni måste visa lite initiativ, ni måste rycka upp er lite om ni vill ha folk. Man kan inte sitta och gnälla bara och sedan tro att allt löser sig. Somliga företag vill gnälla på folket, fast jag speglar gärna tillbaka de anklagelserna.

Nu efter mitt säkert 10:e jobberbjudande från Stockholm funderar jag nästan på att lämna för att ta ett jobb där. Fast hur får man bostad där? Annars är det något mellankommunerna annars desperat försöker undvika, dvs att folk inte stannar hos dem. De vill ju få folk att stanna som egentligen inte är från dessa ställen, men istället får de ju folk som är t.om är uppväxta i kommunerna att vilja flytta ifrån.

Jag inte är intresserad av jobberbjudanden eller dylikt via PM, vill bara spy galla lite och diskutera IT-jobbkulturen här i tråden. En trend som många fler än jag måste lagt märke till tycker jag.
Citera
2017-02-21, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brunbevern
Men sedan när det kommer till kritan så finns det inte en mer trög bransch att komma in i som oerfaren, så länge man inte bor i huvudstaden.

Det här är grejen, efterfrågan finns i Stockholm. I resten av landet är den minimal.
Citera
2017-02-21, 20:41
Medlem
Ansar-al-Bundys avatar
Citat:
Måste fråga er som har någon koppling till rekrytering inom IT och/eller bara är verksam inom branschen eller är i samma sits. Är det bara jag som ständigt stött på frustration och dubbelmoral med IT-branschen som oerfaren individ?

Har precis varit på en av många rekryteringsträffar nu (vart på flera senaste halvåren), där vi fick gå på intervjuer med diverse företag och representanter. Företagen gnäller hela tiden om hur de skriker efter folk och de går till och med ut i tidningarna om hur desperata de är. Läser man får man nästan uppfattningen av att de står på sina bara knän och skulle vara beredd att plocka vilka muppar som helst för att fylla sina hål. Ja ni förstår säger vilken jargong jag syftar på. Men sedan när det kommer till kritan så finns det inte en mer trög bransch att komma in i som oerfaren, så länge man inte bor i huvudstaden.

Notera då, jag tar examen snart och jag har fått massvis med intresse från just Stockholm fastän jag inte bor där. Fast saken är att Stockholm är undantaget. Jag vill inte outa på vilka ställen jag i huvudsak bor på nu, men inte i Stockholm åtminstone.

Var någon vecka sedan jag var på den senaste rekryteringsträffen och gick på diverse intervjuer. Det enda de man pratar med vill göra är att prata om sina företagsvisioner och trams, sedan är de i slutändan inte särskilt intresserad av en. De kommer redan innan man öppnat munnen och säger "Vi söker folk till vårat traineeprogram" eller "Vi behöver duktiga JAVA-programmerare fast vi söker de med erfarenhet" eller dylikt. Vilket är helt redundanta kommentarer, för jag går inte och träffar rekryterare för att få reda på att de söker folk, för då hade jag kunnat plocka upp vilken annonssida som helst. Det känns som de bara vill träffa folk på väg in till branschen, för att berätta om hur bra de är, men det kan man åter igen göra var som helst.

Samma sak med vissa kursare, somliga är så attraktiv att de fått jobberbjudanden utomlands. Fast alla kommuner i Sverige som inte är Stockholm är så ointresserade av att anställa dessa människor (trots sitt gnäll om brist), att jag inte vet hur de får folk till att börja med.

Jag är ingen dumskalle heller som är helt ointresserad. Jag har engagerat mig i Open Source, aktiv på olika Linuxforum, har olika Github-projekt med bland annat 5 olika fullstack-projekt, skapat diverse API:er inom både funktionella språk, objektorienterade språk, imperativa språk, osv. Har scriptat i diverse tv-spel, varit volontärlärare i matematik. Har till och med varit aktiv med plattformar som freeCodeCamp och fått indirekta jobberbjudanden av några randoms utomlands. Har använt diverse språk på skoj, allt från F#, Haskell, Erlang till Javascript, C++, C, C#, Java, Java EE (med alla dess dryga vänner), Scala, spelmotorer, till språk som PHP. Har använt Angular, React, Spring, NodeJS och många liknande populära bibliotek och frameworks nuförtiden. Kodat lite grann till Android också, fast inte så mycket just det. Har även kodat ihop med några jänkare på några projekt på Github, fast är väl mest på skoj det också.

Vad vill ni IT-rekryterare ha ut av studenter som vill ta sig in i arbetslivet? Vad vill ni egentligen? Ni måste visa lite initiativ, ni måste rycka upp er lite om ni vill ha folk. Man kan inte sitta och gnälla bara och sedan tro att allt löser sig. Somliga företag vill gnälla på folket, fast jag speglar gärna tillbaka de anklagelserna.

Nu efter mitt säkert 10:e jobberbjudande från Stockholm funderar jag nästan på att lämna för att ta ett jobb där. Fast hur får man bostad där? Annars är det något mellankommunerna annars desperat försöker undvika, dvs att folk inte stannar hos dem. De vill ju få folk att stanna som egentligen inte är från dessa ställen, men istället får de ju folk som är t.om är uppväxta i kommunerna att vilja flytta ifrån.

Jag inte är intresserad av jobberbjudanden eller dylikt via PM, vill bara spy galla lite och diskutera IT-jobbkulturen här i tråden. En trend som många fler än jag måste lagt märke till tycker jag.

De tar gärna in folk. Fast de vill ha "praktikanter" som sliter dubbla skift utan lön som de kan placera i en fönsterlös garderob. Räkna med att sitta obekvämt som fan. Stureplanstugg om att sälja sin unika "vision" för miljardbelopp, eller åtminstone 100-tals miljoner är standard i branschen.

De säger ingenting om att alla gratisarbetare som låter sig luras eller som tvingas dit av arbetsförmedlingen inte kommer att få ett jota av kakan. När prototyperna är på plats och de har nåt att visa upp för investerare så förläggs produktionen till Bangalore.

Den värsta av dessa Stureplanspajasar som jag träffat snackade vitt och brett om att hans stora mål i livet var ha en miljon mer än "den där jävla sosseidioten Jan-Emanuel" samt att han tänkte köpa en Ferrari. Det skulle tydligen locka mig till att vilja slavarbeta för honom.
Senast redigerad av Ansar-al-Bundy 2017-02-21 kl. 20:47.
Citera
2017-02-21, 22:02
Medlem
Du kan bli inneboende för 5-6 tkr i månaden, finns massa rum att hyra på blocket. Om du inte har 11-12tkr att hyra en etta, alternativt så köper du en lägenhet..
Citera
2017-02-21, 22:16
Medlem
Tycker att det nästan är samma sak i Stockholm iallafall på icke konsult/mobilapp företag

Alla jag känner som jobbar inom IT behöver utvecklare på sina företag men ingen anställer någon utan 3 års riktigt arbetslivserfarenhet typ.

Fast ibland förstår man varför vi fick en konsult som var nyexad som jobbade i typ en vecka innan han slutade han var sur för han inte fick använda sin egna dator i våran miljö (du får ansluta till BYOD nätet men då kommer du bara åt internet och kan ansluta till VDI miljön)
Citera
2017-02-21, 22:41
Medlem
ImMcGyverLOLs avatar
Dubbelmoralen? Jag har varit involverad i rekrytering på ett par olika företag och det är samma i stort sett överallt, man behöver erfaret folk som kan mycket om vissa saker eftersom antingen är det det man sysslar med (produktföretag) eller så är det det som kunderna söker (konsultbolag). Jag har aldrig hört om någon som bönat och bett om vilken mupp som helst och sedan tvärvänt och krävt 25 års erfarenhet av COBOL.
Citera
2017-02-21, 23:04
Medlem
Håller inte med, jag jobbar i Lund och företaget jag jobbar på brukar anställa ett gäng nyutexaminerade varje år. Vi har också ofta sommarjobbare eller interns som sen blir exjobbare och anställda.

I mitt team har vi tagit in en ny nyutexaminerad medarbetare ungefär vartannat år och visst, första månaden tar det mycket mer tid än det ger men sen jämnar det ut sig och efter några månader har man igen det.
Citera
2017-02-21, 23:53
Medlem
Brunbeverns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ImMcGyverLOL
Dubbelmoralen? Jag har varit involverad i rekrytering på ett par olika företag och det är samma i stort sett överallt, man behöver erfaret folk som kan mycket om vissa saker eftersom antingen är det det man sysslar med (produktföretag) eller så är det det som kunderna söker (konsultbolag). Jag har aldrig hört om någon som bönat och bett om vilken mupp som helst och sedan tvärvänt och krävt 25 års erfarenhet av COBOL.

Fast vad vill du säga då, att en stor del studenter aldrig kommer få jobb för att de alltid söker erfarna?

Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Håller inte med, jag jobbar i Lund och företaget jag jobbar på brukar anställa ett gäng nyutexaminerade varje år. Vi har också ofta sommarjobbare eller interns som sen blir exjobbare och anställda.

I mitt team har vi tagit in en ny nyutexaminerad medarbetare ungefär vartannat år och visst, första månaden tar det mycket mer tid än det ger men sen jämnar det ut sig och efter några månader har man igen det.

Fast nu håller du inte med baserat på att du jobbar på ett företag som är ett undantag då de tar in några stycken varje år. Dessutom exjobbare, som är lite säkrare kort som ofta är kandidater med stor chans till anställning.

Tycker det bara är så underligt att de skriker högt om medarbetare, sedan visar man upp saker som de blir imponerade av. Dessutom kan de säga att inriktningarna man har valt är mycket eftertraktade. Fast sedan verkar inte ens sommarjobb, extrajobb eller intresse för att ta kontakt finnas på radarn. De refererar en till att söka jobb framöver när de annonserar och det går ju som det alltid gör.

Man vill ju personligen skapa kontakter med företagen och rekryterarna just för att den personliga kontakten sticker ut gentemot de som bara skickar CV på annonser. Men syftet försvinner ju lite när de bara refererar en till att skicka på annonser i slutändan ändå.
Citera
2017-02-22, 01:36
Medlem
teasardigs avatar
Ju smartare man är, ju mer man lär sig om programmering och ju bättre man blir på sitt jobb, desto mer allergisk blir man mot bullshittare. Ju mer allergisk man blir, desto svårare blir det att spela med i spelet, desto svårare blir det att hitta ett jobb.

IT-rekryterare söker folk som är alldeles mittemellan. Inte för kassa och inte för bra. Inte för introverta och inte för sociala. De är enklast att sälja.
Citera
2017-02-22, 09:35
Medlem
Kapten-Booms avatar
Citat:

Att jobben finns i Stockholm är kanske inte helt förvånande dock, som med det mesta annat är det rätt kärvt på akademikerjobb på landet. Om man pluggar IT är det kanske inte så vettigt att hoppas på jobb i typ Skellefteå eller Falun, då blir det ngt i stil med IT-ansvarig på det lokala kommunhuset (vilket kanske inte är ett drömjobb).

Att branschen "skriker efter folk" är bara bullshit, det är en ny taktik från företagen för att få fler att utbilda sig så att de kan pressa lönerna. Det finns inga bristyrken i Sverige förutom ett fåtal lågbetalda jobb inom vården. Att såväl företag som arbetsgivarorganisationer lyckas övertala lättlurade AF är inte direkt förunderligt heller. Jag känner många ingenjörer, IT-vetare, programmerare och andra "bristyrken" som blev ilurade att de skulle möta en fantastisk arbetsmarknad där de kan välja och vraka på jobben. Samma villkor gäller som för andra branscher, du är inget värd om du inte har X antal års erfarenhet samt en massa andra krav. Att en nyexad utan erfarenhet skulle bli erbjuden något annat än slavkontrakt/gratis praktik är helt orealistiska förväntningar.
Citera
2017-02-22, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lord_Stalin
Det här är grejen, efterfrågan finns i Stockholm. I resten av landet är den minimal.

Även på vissa mindre orter, typ Linköping och Lund, finns det efterfrågan.
Citera
2017-02-23, 06:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Folkfiende
Även på vissa mindre orter, typ Linköping och Lund, finns det efterfrågan.

Gissar att du själv bor i Stockholm. Ingen annan skulle kalla Sveriges 7e och 11e största städer för "mindre orter".
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in