2017-02-21, 15:08
Medlem
snubbinnas avatar
Snart lider min studietid mot sitt slut och är då dessutom tvungen att flytta ut från min studentlägenhet.
Problemet är att jag inte vet var jag ska flytta, inte ens vilken stad.
Jag själv kommer vara maskinare och sambon kommer vara datalog och därför är en stad med flera företag som anställer ingenjörer ett krav.

Tyvärr har jag rest dåligt i Sverige och vet därför inte vilka städer som är trevliga att bosätta sig i eller vilka städer där arbetsmarknaden är bra.

Därför sträcker jag nu ut handen till er Flashbackare; bor ni, eller ha ni bott i någon svensk stad som ni kan rekommendera?
Citera
2017-02-21, 15:13
Medlem
Diamondgrits avatar
Stockholm. Eventuellt Uppsala, eftersom man kan bo i en av städerna och jobba i den andra. Stockholmsregionen är det ställe i Sverige med allra mest ingenjörsföretag och ett av de ställen som har bäst löner för ingenjörer. Dessutom är arbetsmarknaden Stockholm + Uppsala stor, så det är lätt att hitta jobb.
Citera
2017-02-21, 15:18
Medlem
snubbinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Stockholm. Eventuellt Uppsala, eftersom man kan bo i en av städerna och jobba i den andra. Stockholmsregionen är det ställe i Sverige med allra mest ingenjörsföretag och ett av de ställen som har bäst löner för ingenjörer. Dessutom är arbetsmarknaden Stockholm + Uppsala stor, så det är lätt att hitta jobb.

Stockholm har jag varit inne på då min familj bor där.
Det enda problemet med Stockholm är bostadsmarknaden. Jag är uppväxt innanför tullarna och har trivts där men som nyexad har jag helt enkelt inte råd att köpa där.

Frågan är då ifall det finns några förorter som kan rekommenderas?

Uppsala var en bra idé. Nu vet jag inte hur priserna ser ut för lägenheterna nära centralstationen men staden är vacker.
Citera
2017-02-21, 15:28
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snubbinna
Stockholm har jag varit inne på då min familj bor där.
Det enda problemet med Stockholm är bostadsmarknaden. Jag är uppväxt innanför tullarna och har trivts där men som nyexad har jag helt enkelt inte råd att köpa där.

Frågan är då ifall det finns några förorter som kan rekommenderas?

Uppsala var en bra idé. Nu vet jag inte hur priserna ser ut för lägenheterna nära centralstationen men staden är vacker.
Vad gäller Uppsala så är priserna nära centralen absurda, men minskar rätt fort om man kommer en bit utåt har jag för mig.
Om du ska bo i Stockholmsförort så välj en med pendeltåg. Du kommer mycket längre ut dvs. får billigare bostad jämfört med den tid det tar att nå centrum än med tunnelbana.
Citera
2017-02-21, 15:39
Medlem
snubbinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Vad gäller Uppsala så är priserna nära centralen absurda, men minskar rätt fort om man kommer en bit utåt har jag för mig.
Om du ska bo i Stockholmsförort så välj en med pendeltåg. Du kommer mycket längre ut dvs. får billigare bostad jämfört med den tid det tar att nå centrum än med tunnelbana.

Jag har tittat på Sollentuna. Inte så farligt långt bort och dessutom nära till Kista där en hel del teknikföretag håller till.
Problemet är att jag inte vet hur stökigt det är där. Det ligger nära Tensta och om Tensta är lika stökigt nu som det var var när min mor var ung så känns det som att Sollentuna också kan vara osäkert.
Citera
2017-02-21, 15:57
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snubbinna
Jag har tittat på Sollentuna. Inte så farligt långt bort och dessutom nära till Kista där en hel del teknikföretag håller till.
Problemet är att jag inte vet hur stökigt det är där. Det ligger nära Tensta och om Tensta är lika stökigt nu som det var var när min mor var ung så känns det som att Sollentuna också kan vara osäkert.
Hm, vet inte mycket om norrsidan. Jag bor söder om stan. Men Sollentuna ska vara relativt lugnt vad jag hört. Kista är bra att bo nära om man är ingenjör ja! Men det går bra om man bor på sydsidan också, om man bor längs Södertäljelinjen - du kan gå av i Helenelund.
Citera
2017-02-21, 19:15
Medlem
muneys avatar
Troligtvis har du redan fått det bästa tipset utifrån dina kriterier. Vill du ha lite alternativ skulle jag säga att de städer med tekniska universitet som har högt anseende också har en bra jobbmarknad för ingenjörer då många stannar kvar i staden de pluggat i och innovativa företag brukar frodas i nära anslutning till universiteten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in