Citat:
Ursprungligen postat av
lasternassumma
På letsdoits bild i det här inlägget:
(FB) Arboga: Mord på Aki Olavi Paasila, 2015-08-08 och Göran Möller, 2016-08-03
ser man att det står två vita stolar där vi gissade på att det var billjus.
Vi får nog hålla frågan om huruvida det går att köra till bryggan eller inte öppen ett tag till.
Ett par reflektioner:
Bryggan är byggd. Det går åt en del virke när man bygger en brygga, som måste transporteras dit.
Båtar måste transporteras till sjön, Dom kan ju ha sjösatts på annan plats, men det står ju, har jag för mig, en båt på land också.
Personligen tycker jag att det är en bra lösning att ha brygga, strand och ramp för sjösättning och upptagning i anslutning till varandra, men det kanske är att begära för mycket?
–
Ja jag har också försökt titta - det kan vara ex vita solstolar istället för billyktor...svårt att avgöra säkert.Lättare att få ihop hur brottet kunde gått till om det tydligt framgått att det fanns en farbar väg ända ner. Dock kanske bryggan byggts i sektioner och fraktats dit med båt? Båtarna var väl så små att de gick att dra upp på stranden och vända uppochner över vintern.. då hade ingen sjösättningsramp varit nödvändig..
Det fanns uppgifter på att föräldrarna inte hade varit där på hela sommaren, att det var första natten de sov där. Det var ett fint ställe, speciellt för små barn med strand och vik, synd att sälja det när man har ett drygt halvt dussin minderåriga barn och barnbarn som man kan umgås med och som kan njuta där.
Var redan mäklare kontaktad och stället ute på marknaden? De höll ju på att packa ut saker ur huset.
Hade de haft stället länge och JM lekt där som barn? JM var ju tydligen emot försäljningen - hur ställde sig JMs syster till försäljningen?
Kan det vara så att ingen mäklare var inkopplad - för att det var till JMs syster det hela skulle säljas?? Hon hade ju sålt företagsandelen och borde haft möjligheter att ta över det hela. Kan detta ha varit orsaken till schismen mellan JM och föräldrarna - att syrran skulle få något som JM ville ha? JM skulle ju inte haft råd att köpa stället eller lösa ut systern. Kanske inte ens ha råd att hålla stället igång.
Den där hissade flaggan i flaggstången har ju varit på tapeten tidigare. Även GW sa tidigt att den hade en betydelse. Kan det vara något tecken på att systern och en ny generation skulle ta över?? Var det systerns flagga?
Kan det vara så att detta inte primärt hade med arv av pengar att göra utan var en hämnd på föräldrarna och en möjlighet för JM att stoppa systern övertagande av stället? Ett ställe JM omvittnad hade mycket kärt. Var det därför det blev så uppenbart för modern att JM var inblandat så att hon och systern nästan direkt ansökte om besöksförbud mot JM - för att schismen om sjöstället redan hade pågått och kanske till och med hot uttalats?
Bara spekulationer naturligtvis men det får några pusselbitar att passa in.