2017-02-20, 09:45
Medlem
Anatomens avatar
Tjena

Jo det är såhär att jag blev blåst på 20k av en snubbe.
Han hade en telefon med kontantkort för hittade inget abonnemang när jag sökte på telefonen online.

Nu till frågan:
Om jag ger Polisen det här mobilnumret han använt sig utav, hur specifikt kan dem spåra den här telefonen egentligen? 10 Meter? 100 Meter?
Citera
2017-02-20, 09:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Anatomen
Tjena

Han hade en telefon med kontantkort för hittade inget abonnemang när jag sökte på telefonen online.

Nu till frågan:
Om jag ger Polisen det här mobilnumret han använt sig utav, hur specifikt kan dem spåra den här telefonen egentligen? 10 Meter? 100 Meter?
mobilnumret är helt värdelöst, han har givetvis bytt sim, bättre med lurens serienummer, IMIE tror jag det kallas eller liknande, de kan spåra på +-10 meter om tjuven har gps påslaget
Citera
2017-02-20, 09:49
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Tjena

Nu till frågan:

I en tätbebyggd stad: nåt kvarter hit eller dit.
I glesbygd: några kilometer.

Men de kommer inte att få tillstånd till masttömning för så små belopp.
Citera
2017-02-20, 10:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
I en tätbebyggd stad: nåt kvarter hit eller dit.
I glesbygd: några kilometer.

Men de kommer inte att få tillstånd till masttömning för så små belopp.
kallar du 20k ett litet belopp för en privatperson?
Citera
2017-02-20, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BaZoBazo

Det är under ett basbelopp. Kaffepengar i rättsapparaten.
Citera
2017-02-20, 10:26
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dryckeshorn
Det är under ett basbelopp. Kaffepengar i rättsapparaten.

Finns det flera anmälningar mot samma nummer så räcker det. Dessutom finns det ingen nedre exakt gräns eftersom under en förundersökning så vet man ännu inte specfika belopp om flera offer är inblandade.
Citera
2017-02-20, 10:39
Medlem
Anatomens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Finns det flera anmälningar mot samma nummer så räcker det. Dessutom finns det ingen nedre exakt gräns eftersom under en förundersökning så vet man ännu inte specfika belopp om flera offer är inblandade.

IMIE numret då som en person här i tråden nämnde? Stämmer det att man kan spåra så nära som 10+/- meter? Kan Polisen få fram det numret om jag ger dem hans telenummer?

Men hur ska Polisen veta vilken person det är när dem väl spårat telefonen via IMIE om personen tex bor ute i ett höghus med massa folk boendes på höjden? Kan dem se det när dem spårar? Höjdnivån tex? Så dem vet ungefär vilken våning? Bara en tanke som slog mig, försöker bilda en uppfattning om hur troligt det är att han åker dit ens.

Om han har plockat ut batteriet ur telefonen går det ens att spåra via IMIE då?
Citera
2017-02-20, 11:04
Medlem
Citat:

Nej, men det kan finnas loggar kvar i systemet.

Polisen kan säkerligen göra något, förutsatt att förundersökningen sätts igång på allvar. Troligaste är att korsreferera, typ: tidigare kända bedragare bor i området där telefonen oftast siktats och är därför intressanta. Skulle bedragaren vara så dum att han ringt personer han känner från det berörda numret är dock detta den enklaste vägen att ringa in honom.
Citera
2017-02-20, 11:23
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaZoBazo

Ja, det är under ett halvt basbelopp. Dessutom LÅNGT under grovt bedrägeri. Alltså kommer de inte att få tillstånd till masttömning.

Om samma nummer använts i flera bedrägerier så kan detta naturligtivs ändrats. Men då bör man nog utgå ifrån att personen är smart nog att veta detta och ha flera SIM/Telefoner.
Citera
2017-02-20, 11:26
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
IMIE numret då som en person här i tråden nämnde? Stämmer det att man kan spåra så nära som 10+/- meter? Kan Polisen få fram det numret om jag ger dem hans telenummer?

Men hur ska Polisen veta vilken person det är när dem väl spårat telefonen via IMIE om personen tex bor ute i ett höghus med massa folk boendes på höjden? Kan dem se det när dem spårar? Höjdnivån tex? Så dem vet ungefär vilken våning? Bara en tanke som slog mig, försöker bilda en uppfattning om hur troligt det är att han åker dit ens.

IMEI/ICC-nummer är samma sak. Det är densiteten på basstationerna som bestämmer noggrannheten.

Nej, de får inte fram våning, och om det är flerbostadshus får de i normalfallet inte tillstånd till husrannsakan eftersom de inte vt vilken lägenhet det gäller.
Citera
2017-02-20, 11:45
Medlem
Megaforces avatar
Citat:

IMEI-numret är det nummer som telefonen använder för att kommunicera med de olika mobilnäten. Till skillnad från telefonnummer så loggar alla operatörer den kommunikation de har med olika telefoner oavsett vilken operatör telefonen har. Detta för att kunna säkerställa möjligheten att ringa nödsamtal (som sker oberoende av den operatör kortet är knutet till). Därför finns det betydligt mer information att hämta om IMEI-nummer och var de fanns, den signalstyrka och vilken antennlob som såg telefonen etc. Polisen använder särskilda kartprogram som kan positionera telefonen mer eller mindre exakt baserat på de uppgifter de kan få av de olika operatörerna, även under en viss tidsrymd. Har man t.ex. fler än fyra antenner som ser samma telefon vid en viss tidpunkt så kan den positioneras med ca 50 meters noggrannhet, och ju fler antenner med mindre antennlober (som t.ex. i städer, eller i köpcentrum etc) så kan man komma ner i ca 10 meters upplösning.

Att man kan positionera så exakt beror på att de transmissionssätt som telefonerna sänder på synkroniseras mer eller mindre vilket innebär att man mäter tiderna med väldigt hög noggrannhet. GSM t.ex. har i praktiken samma noggrannhet som GPS men man ser i regel färre GSM-master samtidigt än GSM-satelliter vilket gör att man brukar ha högre precision på GPS men ofta kan man uppnå närapå samma precision.

Vissa telefoner delar med sig sin GPS-position till operatören tillsammans med företeckning över aktuella wifi-baser för att öka precisionen i wifi-lokaliseringstjänsterna och denna information går också att använda för polisen vilket gör att polisen då kan få telefonernas GPS-position. Med GPS-position + wifi-positioner + mobilpejling så hamnar man på meterprecision. När Galileo är fullt utbyggt och om telefonen stöder det så talar vid om decimeterprecision.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in