2017-02-18, 23:01
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Learned2
För att vår atmosfär fungerar som en lins då den innehåller vatten. Den förstorar saker som är långt borta.
https://en.wikipedia.org/wiki/Gravitational_lens

Jag tror du missuppfattade mig, min fråga var riktad till de som tror på en platt jord.

Ett stående argument från FE:are är att man ibland, under gynnsamma förutsättningar, kan se Chicago från andra sidan av Lake Michigan. Min undran var varför man, sett i ett FE-perspektiv, inte alltid kan se Chicago. 9 gånger av 10 är det omöjligt att se staden - det är som att den är dold bakom horisonten.
Citera
2017-02-18, 23:07
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekerilar
Jag har vid ett flertal tillfällen använt vattenpass vid olika projekt. Ett sådant skulle inte fungera om jorden var rund.

Självklart fungerar ett vattenpass på en sfärisk jord. Att ens antyda motsatsen tyder på en total avsaknad av analytisk förmåga.

Citat:
Så pratar vi utifrån logik, så är jorden platt.

Nja, det är precis tvärtom. För att tro på något så ohyggligt ologiskt som en platt jord så måste man vara extremt ologisk. Vilket tydligt bevisas av din fundamentalt ologiska slutsats ovan.
Citera
2017-02-19, 02:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Antarktis är väl där dom flesta pingviner bor om vi talar om jorden och inte om FE anhängarnas hittapåskiva?

Javisst, men eftersom Antarktis enligt plattskallarna inte finns, varifrån kommer då pingvinerna?
Citera
2017-02-19, 06:19
Medlem
Tajger66s avatar
Citat:
Ja, makthavarna vill få dig att tro det... att jorden är 40000km i omkrets.

Skulle jorden snurra, skulle jag bli spysjuk direkt.

Jag tror heller int att Nya Zeeländarna går omkring med sugproppar på fötterna för att inte slungas ut i världsrymden.

Jag har vid ett flertal tillfällen använt vattenpass vid olika projekt. Ett sådant skulle inte fungera om jorden var rund.

"Makthavarna" i din mening har inte ens kunskapen att mäta jorden, de äger vidare inte tex mig och ej heller de fysiker och forskare som har denna kunskap. Kunskap är makt, är då alla vi som sitter inne med olika sorters kunskap makthavare? Alltså är det vi som har makten, du och jag. Men mest är det nog jag eftersom jag har mer kunskap än dig.

I ditt universum skulle du nog bli sjuk men i vårt universum funkar det utmärkt med en snurrande jord. Du verkar fortfarande tro att jorden är liten och befinner sig i någon annans gravitation men eftersom jorden har egen gravitation och tillika atmosfär så märker vi givetvis inte rotationen mer än att vi ser stjärnorna ändra läge på himlen under natten och solen på dagen, konstigt att dessa rör sig exakt lika?

Ser att många av er förväxlar konstant rörelse med acceleration då denna fråga varit uppe förut. Läste du mitt inlägg om att jorden är ofantligt stor? Läs igen och begrunda.
Citera
2017-02-19, 06:26
Medlem
Tajger66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Learned2
EN SERIÖS FRÅGA!!!!

Vänligen begrunda och besvara detta, innan du går vidare. Även om jag själv har hittat en hel del ledtrådar som talar emot rund jord, så vill jag fråga alla hur kommer det sig att alla astonauts kan hålla tyst, om jorden inte är rund?

Lista över rymdfarare: https://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%C3%B6ver_rymdfarare

Finns cirka 500 personer. Jag är objektiv och söker bara sanning!

EDIT: kan tillägga att dom flesta är amerikaner, och att astronauts från andra länder måste gå igenom USA space camp för att bli astronauter. Kanske få en förklaring typ:...hey för 450 år trodde vi att jorden var rund och sedan den förbannade Hitler uppfann raket som åkte upp och visade allt platt, så vi utvecklade raketen och när vi åkte upp så såg vi eftr 450 år att jorden var platt, så vad skulle vi säga då till folket??? Att vi är centrum? att bibeln har rätt? att det finns en dome? att en skapare finns?

En annan sak då jorden inte var kopplad för 500+ år sedan, men att veta detta idag? NO NO NO
Detta var nytt för mig med Hitler och raketen, kan du utveckla detta med att den kunde visa att jorden var platt?

Vidare så tog många av dessa 500 astronauter bilder på jorden, varför finns mindre än hälften av alla kontinenter med på dessa foton? Jag ska ge dig en hint, de som inte syns är på andra sidan klotet. Ska hitta en bild på detta.

Edit: Bild på jorden tagen av 2 satelliter:https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Earth_from_Space.jpg
Här kan man tydligt se nord och sydamerikas kontinenter men var är alla andra kontinenter?
Senast redigerad av Tajger66 2017-02-19 kl. 06:36.
Citera
2017-02-19, 07:28
Medlem
ekerilars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tajger66
Detta var nytt för mig med Hitler och raketen, kan du utveckla detta med att den kunde visa att jorden var platt?

Vidare så tog många av dessa 500 astronauter bilder på jorden, varför finns mindre än hälften av alla kontinenter med på dessa foton? Jag ska ge dig en hint, de som inte syns är på andra sidan klotet. Ska hitta en bild på detta.

Edit: Bild på jorden tagen av 2 satelliter:https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Earth_from_Space.jpg
Här kan man tydligt se nord och sydamerikas kontinenter men var är alla andra kontinenter?

Tanken har aldrig slagit dig att dessa bilder skulle kunna vara fejkade?
Citera
2017-02-19, 07:52
Medlem
Tajger66s avatar
Citat:
Det har vi hört mer än en gång och då är frågan, varför fejka bilder på vår planet?
Vad och vem skulle ha vinst i detta?
Varför finns det inte 100-tals bilder fejkade eller ej på den platta jorden?
Citera
2017-02-19, 07:59
Medlem
ekerilars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tajger66
Det har vi hört mer än en gång och då är frågan, varför fejka bilder på vår planet?
Vad och vem skulle ha vinst i detta?
...

Det är just det som är min tes, som jag drivit hela tiden.

Jorden är oerhört stor, vilket vi f ö. verkar rörande överens om.

samhället ljuger medvetet för oss i syfte att skydda oss mot det hot mot den kapitalistiska marknadsekonomin som i praktiken oändlig tillgång på naturresurser skulle medföra, för att inte tala om miljökonsekvenserna.

De som har att tjäna på denna lögn är du och jag d v s. vi.
Citera
2017-02-19, 08:40
Medlem
Tajger66s avatar
Citat:
Det är just det som är min tes, som jag drivit hela tiden.

Jorden är oerhört stor, vilket vi f ö. verkar rörande överens om.

samhället ljuger medvetet för oss i syfte att skydda oss mot det hot mot den kapitalistiska marknadsekonomin som i praktiken oändlig tillgång på naturresurser skulle medföra, för att inte tala om miljökonsekvenserna.

De som har att tjäna på denna lögn är du och jag d v s. vi.
Jag kan inte se kopplingen mellan att de skulle fejka, dvs få oss att tro att jorden är en sfär och marknadsekonomi? Detta är väldigt långsökt. Det finns mycket viktigare saker "de" behöver ljuga om isåfall.

Det finns oexploaterade områden på jorden redan som skyddas av miljöhänsyn men att det där skulle finna oändliga resurser är en liten överdrift då jorden oavsett det är platt eller sfärisk inte är oändligt stor och kan således inte ha oändliga resurser.

"Samhället" det är vi det, du pratar som om det skulle vara "vi" och "de". Vi ingår alla i samhället vi lever i sen att politiker ljuger för att skydda sig själva är en annan sak men att de skulle vara smartare än oss icke-politiker och kunna hantera en global lögn, nä det kan och klarar de inte. Vi är idag alldeles för upplysta och har tillräcklig kunskap om jorden och rymden runt oss för att "de" "eliten" "makten" skulle kunna manipulera oss om denna sak.

Återigen: Kunskap är makt och den har vi.
Citera
2017-02-19, 10:07
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Citat:

Låt oss leka med den tanken och använda din logik; som jag förklarat tidigare så är det omöjligt för solen att lysa på en del av jorden och samtidigt inte lysa på en annan del om jorden är platt. Så solen måste gå ner under horisonten vilket ger följden att det måste vara natt på hela jorden samtidigt. Detta har en intressant följd. För om jorden är rund så är det dag, dvs gryning -> skymning, för ca 4 miljarder människor när det är midnatt här i Sverige. För att bevisa din tes om att jorden är platt så är allt du behöver göra att hitta en enda sanningssägare bland dessa 4 miljarder människor. En enda människa som kan intyga om att det är natt där det, enligt en tidzonskarta, borde vara dag. En enda. Du har en telefon, en dator och internet. Sätt igång. Och kan du inte hitta någon som kan verifiera detta så kan du per logik endast dra två slutsatser; antingen är alla dessa människor lögnare som är del av konspirationen, 4 miljarder människor som är ute efter att förvirra just dig, eller så är jorden rund. Vad säger logiken?
Citera
2017-02-19, 10:52
Medlem
Tajger66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sadoman
Låt oss leka med den tanken och använda din logik; som jag förklarat tidigare så är det omöjligt för solen att lysa på en del av jorden och samtidigt inte lysa på en annan del om jorden är platt. Så solen måste gå ner under horisonten vilket ger följden att det måste vara natt på hela jorden samtidigt. Detta har en intressant följd. För om jorden är rund så är det dag, dvs gryning -> skymning, för ca 4 miljarder människor när det är midnatt här i Sverige. För att bevisa din tes om att jorden är platt så är allt du behöver göra att hitta en enda sanningssägare bland dessa 4 miljarder människor. En enda människa som kan intyga om att det är natt där det, enligt en tidzonskarta, borde vara dag. En enda. Du har en telefon, en dator och internet. Sätt igång. Och kan du inte hitta någon som kan verifiera detta så kan du per logik endast dra två slutsatser; antingen är alla dessa människor lögnare som är del av konspirationen, 4 miljarder människor som är ute efter att förvirra just dig, eller så är jorden rund. Vad säger logiken?
Nej enligt "deras" logik så är solen som en strålkastare med avskärmat sken som lyser på den platta jordskivan men när vi ifrågasätter det och det inte håller så går antingen solen ned under jordskivan eller tillfälligt gömmer sig bakom några berg. Vi får olika besked och deras teorier går ofta vitt isär så de kan inte ens hålla ihop om saken.

Ni kan fråga mig som befinner mig nästan på andra sidan jorden just nu att det är mörkt här när det är ljust i Sverige. Befinner mig i Filippinerna och vi har 7 timmars tidsskillnad här och i Sverige så det är en stor skillnad. Här börjar det redan mörkna nu då klockan snart är 18.00. Vi har nästan exakt 12 timmars dag/natt här då det är ganska nära ekvatorn, 8 grader norr om till skillnad från där jag bodde i Sverige som är 58 grader norr. Fråga mig om en timme då bör solen ha gått ned här och det går snabbt nära ekvatorn som ni med lite kunskap vet.

En följdfråga till er FE-ivrare är då varför tar en solnedgång i Sverige flera timmar medan en solnedgång och uppgång tar bara några minuter här nära ekvatorn?
Citera
2017-02-19, 23:03
Medlem
madtops avatar
Citat:
Jo! Ni rundhuvuden sväljer ju allt överheten presenterar för er med hull och hår.

Som sagt, ditt resonemang faller på att det är jag och andra med kunskap som talar om för "överheten" vad de ska tro på - inte tvärtom. "Överheten" är i sammanhanget närmast att betrakta som idioter, de är i princip lika okunniga som du är.

Citat:
Man följer luftströmmarna. Likaså följer fartyg vattenströmmar.
Förklara hur "luftströmmarna" kan blåsa i en öst-västlig storcirkel samtidigt som de blåser i en väst-östlig storcirkel

Citat:
Förklara varför ett vattenpass inte fungerar om jorden är rund.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in