2017-02-19, 00:08
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Ryssens taktik gällande infokrigföring lär inte innefatta att bromsa massinvandring tiill EU det kan jag garantera dig.
Sluta vara så korkad och naiv.
Ryssen har i hög grad varit orsakande till massinvandringen till EU och de fortsätter än i högsta grad orsaka flyktingströmmar, bland annat genom att försöka förhindra EU och NATO att stoppa flyktingströmmarna från Libyen. Mot Finland och Sverige har de till och med betalat skumma flyktingar att ta sig över gränsen hit, gett dom skrotbilar och när det stoppades cyklar.
I tyskland har man avslöjat de FSB-utbildade tjetjener ryssen skickat till Tyskland, det är möjligt att de finns även här.

Jag är osäker på att du som alltid verkat vara bakom flötet förstår vad begreppet söndra och härska betyder. Putin vill bryta upp Europa för att försvaga oss. EU är den ekonomiskt starkaste makten, att splittra EU är ryssens mål för att kunna invadera, destabilisera varje land för sig.

Ett sätt är att få er rättshaverister, nyttiga idioter, bräkande får att angripa våra demokratiska institutioner. Se på dig, du fattar ingenting. Ett perfekt verktyg. Det är vad "Granskning Sverige" går ut på. Så du är beredd att sälja dig för några rubel?
Citera
2017-02-19, 00:16
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Ryssen har i hög grad varit orsakande till massinvandringen till EU och de fortsätter än i högsta grad orsaka flyktingströmmar, bland annat genom att försöka förhindra EU och NATO att stoppa flyktingströmmarna från Libyen. Mot Finland och Sverige har de till och med betalat skumma flyktingar att ta sig över gränsen hit, gett dom skrotbilar och när det stoppades cyklar.
I tyskland har man avslöjat de FSB-utbildade tjetjener ryssen skickat till Tyskland, det är möjligt att de finns även här.

Jag är osäker på att du som alltid verkat vara bakom flötet förstår vad begreppet söndra och härska betyder. Putin vill bryta upp Europa för att försvaga oss. EU är den ekonomiskt starkaste makten, att splittra EU är ryssens mål för att kunna invadera, destabilisera varje land för sig.

Ett sätt är att få er rättshaverister, nyttiga idioter, bräkande får att angripa våra demokratiska institutioner. Se på dig, du fattar ingenting. Ett perfekt verktyg. Det är vad "Granskning Sverige" går ut på. Så du är beredd att sälja dig för några rubel?
Så ryssen går från att verka för massinvandring tll motsatsen genom GS.
Citera
2017-02-19, 00:38
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Så ryssen går från att verka för massinvandring tll motsatsen genom GS.
Hur motverkar ryska "granskning Sverige" invandring tror du fåne? Genom att trakassera journalister för ryska pengar, köra med tramset om hur fint det är i Ryssland som har fler muslimer än hela Europa, största moskén, kalifat i den ryska delstaten Tjetjenien?

"Granskning Sverige" sprider precis samma skit som det misslyckade ryska försöket med "sputnik Sverige", "RT Sverige". De la ned, nu försöker de med detta i Norden och i baltikum, mot NATO och EU-företrädare. Ringer, som i fallet med NATO helt fejkar, samtal.

Veva igång hjärnan för en gångs skull.
Citera
2017-02-19, 00:52
Medlem
Citat:
Hur motverkar ryska "granskning Sverige" invandring tror du fåne? Genom att trakassera journalister för ryska pengar, köra med tramset om hur fint det är i Ryssland som har fler muslimer än hela Europa, största moskén, kalifat i den ryska delstaten Tjetjenien?

"Granskning Sverige" sprider precis samma skit som det misslyckade ryska försöket med "sputnik Sverige", "RT Sverige". De la ned, nu försöker de med detta i Norden och i baltikum, mot NATO och EU-företrädare. Ringer, som i fallet med NATO helt fejkar, samtal.

Veva igång hjärnan för en gångs skull.
Sluta ljug, jag har oerhört säkra källor på att det är den thailändska underrättelsetjänsten som ligger bakom Granskning Sverige. De är så duktiga på att styra bakom kulisserna att väldigt få har uppmärksammat dem. Normalt brukar Israel och Ryssland vara länderna som få stå till svars för allt ont men, tro mig, du har blivit lurad!!
Citera
2017-02-19, 05:14
Medlem
Durcherrss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RonPaul2008
Var kan man hitta detta inslag?

Ursäkta för sent svar:

http://www.svtplay.se/video/12366090/aktuellt/aktuellt-17-feb-21-00?start=auto (inslaget om GS börjar vid cirka 05:04)
Citera
2017-02-19, 05:51
Medlem
Citat:
Ringa och trakassera är inte granskning. Få betalt från Moskva för det borde du ha koll på vad det kallas. "Granskning Sverige" är en desinformationskampanj baserad på intimidation.

Är du hygglig och visar din källa för detta påstående?
Citera
2017-02-19, 06:04
Medlem
GhostofDemocracys avatar
Är den här sortens åsikter representativa för tråddeltagarna:
"Erik Johansson

Jag har missat att svara här: Är det rasistiskt att säga att vissa etniska grupper har etniskt betingade egenheter som är mer framträdande hos den specifika etniska gruppen är hos andra etniska grupper? Jag menar, oavsett om det gör att jag förtjänar rasiststämpeln eller inte, att det finns vissa egenskaper, både fysiskt och intellektuellt/psykologiskt som det är större chans att hitta bland vissa etniska grupper än bland andra, och att detta är en stor anledning till att vissa etniskt homogena samhällen (som det finns allt färre av) ser ut på ett visst sätt som skiljer sig från andra samhällen dominerade av en annan etnicitet. Jag tror till exempel att om vi flödar Sverige med människor från Somalia så kommer Sverige likna Somalia mer ju fler somalier som finns i landet. Jag som icke somalier tycker det är dåligt att Sverige allt mer liknar Somalia och jag tror inte att Somalias dåliga sits i dagsläget beror på vitas förtryck av Somalia, utan på att Somalier har ett sinne som när det sinnet blir det dominerande skapar ett samhälle som liknar det som finns i Somalia. Detta innebär inte att precis varje somalier är helt inkompatibel med det svenska samhället, men att om vi låter Somalier växa till den etniskt dominanta gruppen i Sverige så kommer Sverige att förändras radikalt på ett sätt som jag inte gillar. Jag gillar inte det samhälle som råder i Somalia och skulle enbart vilja hjälpa dem att efterlikna vårt samhälle på plats i Somalia snarare än som idag hjälpa Somalier att leva enligt sina idéer i Sverige. Ville Somalia bli koloniserat av Sverige för att de föredrar en samhällsorganisation som den vi har skulle jag tycka det var ok om det fanns svenskar villiga att åka dit och hjälpa dem. Ovanstående betyder inte att jag föraktar Somalier eller tycker att de är mindre värda. Jag gillar inte det samhälle Somalier skapar och vill inte att de skapar det samhället i mitt hemland. Vill de leva enligt sina idéer i sitt land får de gärna göra det för mig.

för 1 månad sedan•2"?
(kommentaren återfinns här: http://goo.gl/wFYIZv.)

S.k. "etnopluralism" (http://goo.gl/BBLxJs) verkar stämma in som ett korrekt epitet för kommentaren.
"Etnopluralism är en ideologi som menar att ingen ras eller etnisk grupp är mer värdefull än någon annan, men att de måste leva åtskilda för att undvika påstått negativa konsekvenser av genetisk och kulturell sammanblandning. Begreppet används inom nationalistiska kretsar, och som företräds av den franska högerrörelsen Nouvelle Droite (Nya högern)."

En relevant fråga i sammanhanget blir då: är man rasist, om man har åsikter tangerande/gränsande till "etnopluralism", som väl även SD bekänner sig till?

Jag menar att så är fallet, även om det ju på ytan kan låta bra att "ingen ras eller etnisk grupp är mer värdefull än någon annan" men sedan kommer den högst betydande reservationen "men att de måste leva åtskilda för att undvika negativa konsekvenser av genetisk och kulturell sammanblandning.".

Frågan är varför reservationen görs av någon, som påstår sig anse att människor är lika värdefulla.
Risken med alltför homogena samhällen, utan genetisk eller kulturell sammanblandning, är inavel, med förhöjda risker för missbildningar hos foster som följd.

Därtill har såväl genetisk som kulturell påverkan och sammanblandning skett alltsedan urminnes tider och sker nu "24/7" och på gott och ont, p.g.a.dagens globaliserade värld, inte minst genom att människor reser kors och tvärs över planeten. Hur förhindra den processen, utan att i samma, låt vara någon annans, andetag, kallas bakåtsträvare och teknikfientlig?

I Wikipedia-artikeln nämns även begreppet "nyrasist" ("Barker 1981"), som framstår som en eufemism för "rasist", liksom "etnopluralist" gör.

I Erik Johanssons kommentar framkommer att han djupt ogillar det somaliska samhället och inte vill att det svenska ska likna detta. Han utvecklar dock inte närmare siitt djupa ogillande. Ej heller detta:
etniskt betingade egenheter som är mer framträdande hos den specifika etniska gruppen är hos andra etniska grupper", etc.
Vilka egenheter avses?
Citera
2017-02-19, 06:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GhostofDemocracy
Är den här sortens åsikter representativa för tråddeltagarna:
"Erik Johansson

Jag har missat att svara här: Är det rasistiskt att säga att vissa etniska grupper har etniskt betingade egenheter som är mer framträdande hos den specifika etniska gruppen är hos andra etniska grupper? Jag menar, oavsett om det gör att jag förtjänar rasiststämpeln eller inte, att det finns vissa egenskaper, både fysiskt och intellektuellt/psykologiskt som det är större chans att hitta bland vissa etniska grupper än bland andra, och att detta är en stor anledning till att vissa etniskt homogena samhällen (som det finns allt färre av) ser ut på ett visst sätt som skiljer sig från andra samhällen dominerade av en annan etnicitet. Jag tror till exempel att om vi flödar Sverige med människor från Somalia så kommer Sverige likna Somalia mer ju fler somalier som finns i landet. Jag som icke somalier tycker det är dåligt att Sverige allt mer liknar Somalia och jag tror inte att Somalias dåliga sits i dagsläget beror på vitas förtryck av Somalia, utan på att Somalier har ett sinne som när det sinnet blir det dominerande skapar ett samhälle som liknar det som finns i Somalia. Detta innebär inte att precis varje somalier är helt inkompatibel med det svenska samhället, men att om vi låter Somalier växa till den etniskt dominanta gruppen i Sverige så kommer Sverige att förändras radikalt på ett sätt som jag inte gillar. Jag gillar inte det samhälle som råder i Somalia och skulle enbart vilja hjälpa dem att efterlikna vårt samhälle på plats i Somalia snarare än som idag hjälpa Somalier att leva enligt sina idéer i Sverige. Ville Somalia bli koloniserat av Sverige för att de föredrar en samhällsorganisation som den vi har skulle jag tycka det var ok om det fanns svenskar villiga att åka dit och hjälpa dem. Ovanstående betyder inte att jag föraktar Somalier eller tycker att de är mindre värda. Jag gillar inte det samhälle Somalier skapar och vill inte att de skapar det samhället i mitt hemland. Vill de leva enligt sina idéer i sitt land får de gärna göra det för mig.

för 1 månad sedan•2"?
(kommentaren återfinns här: http://goo.gl/wFYIZv.)

S.k. "etnopluralism" (http://goo.gl/BBLxJs) verkar stämma in som ett korrekt epitet för kommentaren.
"Etnopluralism är en ideologi som menar att ingen ras eller etnisk grupp är mer värdefull än någon annan, men att de måste leva åtskilda för att undvika påstått negativa konsekvenser av genetisk och kulturell sammanblandning. Begreppet används inom nationalistiska kretsar, och som företräds av den franska högerrörelsen Nouvelle Droite (Nya högern)."

En relevant fråga i sammanhanget blir då: är man rasist, om man har åsikter tangerande/gränsande till "etnopluralism", som väl även SD bekänner sig till?

Jag menar att så är fallet, även om det ju på ytan kan låta bra att "ingen ras eller etnisk grupp är mer värdefull än någon annan" men sedan kommer den högst betydande reservationen "men att de måste leva åtskilda för att undvika negativa konsekvenser av genetisk och kulturell sammanblandning.".

Frågan är varför reservationen görs av någon, som påstår sig anse att människor är lika värdefulla.
Risken med alltför homogena samhällen, utan genetisk eller kulturell sammanblandning, är inavel, med förhöjda risker för missbildningar hos foster som följd.

Därtill har såväl genetisk som kulturell påverkan och sammanblandning skett alltsedan urminnes tider och sker nu "24/7" och på gott och ont, p.g.a.dagens globaliserade värld, inte minst genom att människor reser kors och tvärs över planeten. Hur förhindra den processen, utan att i samma, låt vara någon annans, andetag, kallas bakåtsträvare och teknikfientlig?

I Wikipedia-artikeln nämns även begreppet "nyrasist" ("Barker 1981"), som framstår som en eufemism för "rasist", liksom "etnopluralist" gör.

I Erik Johanssons kommentar framkommer att han djupt ogillar det somaliska samhället och inte vill att det svenska ska likna detta. Han utvecklar dock inte närmare siitt djupa ogillande. Ej heller detta:
etniskt betingade egenheter som är mer framträdande hos den specifika etniska gruppen är hos andra etniska grupper", etc.
Vilka egenheter avses?

Okej!

Tackar för informationen tror jag!?

Jaha så vi ska sitta på fb och gissa vad Erik menar med etniska egenskaper.

Du känner inte att det är bättre att du slänger iväg ett mail till Erik och frågar och sen berättar för oss vad han svarade.

Då får vi lite mer att diskutera och om jag/vi inte tror på vad du säger så kan ju någon annan fråga samma fråga i ett mail till Erik.

Sammanfattning jaha ehh okej!
Citera
2017-02-19, 07:01
Medlem
GhostofDemocracys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Virgil.I.Grissom
Okej!

Tackar för informationen tror jag!?

Jaha så vi ska sitta på fb och gissa vad Erik menar med etniska egenskaper.

Du känner inte att det är bättre att du slänger iväg ett mail till Erik och frågar och sen berättar för oss vad han svarade.

Då får vi lite mer att diskutera och om jag/vi inte tror på vad du säger så kan ju någon annan fråga samma fråga i ett mail till Erik.

Sammanfattning jaha ehh okej!

Vad är det du tror men är osäker på? Att du fick information eller att du vill tacka? Eller tron i sig? Eftersom du skrev "inte tror".

Jag ville inledningsvis undersöka hur många tråddeltagare, som delar de åsikter, som framförs i Eriks kommentar. Det är intressant, inte minst rent statistiskt.

Varför skicka email när man kan söka analysera vad personen faktiskt har skrivit?
En någorlunda korrekt analys minimerar felkällor för gissningsfaktorn.

Erik är ju även välkommen att själv skriva här, eller hur?
Välkommen att delta i det kollektiva, ja därmed nästan kommunistiska, samtalet, som väl utgör Flashbacks ryggradslösa ryggrad (eftersom allt samarbete = kommunism? T.ex. "Coop". Enligt en väldigt färsk teori. Enligt samma teori är ensam möjligen stark MEN per automatik avfälling och fascist.).

Funderar alltmer på vem den typiska "Flashbackaren" är, vad hen röstar på, vilka hens fritidsintressen och hens bevekelsegrunder är, etc.
Citera
2017-02-19, 07:29
Medlem
Nu är ju det här med ryska vedhuggare som smyger och finansierar GS en konspirationsteori på samma sätt som Illuminatikonspirationen. Den diskussionen skall ligga under Konspirationsteorier.
Själva tråden handlar om hur GS granskar makthavarna i Sverige.
Citera
2017-02-19, 08:19
Medlem
45 fel, halvsanningar och tendentiösa påståenden i Eskilstuna-Kurirens artikel

http://www.ekuriren.se/tjanster/granskning-sa-styrs-den-svenska-trollfabriken-som-sprider-hat-pa-natet/

1 Trollfabrik? Fel! GS är medborgarjournalister!
2 & 3 GS Syfte: Sprida främlingsfientlighet & hat mot "vanligt folk" Fel! GS vill sprida demokrati och samtal.
4 ”Landets ledande främlingsfientliga propagandacentral” Fel!
5 ”Trollsamtal” Fel!
6 ”Janne låter andfådd” – Smaklöst av EK att håna en handikappad
7 ”Rasistiska undertoner i Jannes samtal” Fel!
8 "Bandinspelning" Fel! Har EK kvar "bandspelare"?
9 "Klippet (Arg Norrlänning, som har 11 000 tittare) sprids som en löpeld" (Nu borttaget citat) Fel! 11 000 är inte en löpeld i mediesammanhang.
10 "100-talet samtal." Fel! Granskning Sverige har ringt ett par berättigade samtal till Eskilstuna-Kuriren, bl a för att fråga varför de har en islamist anställd på redaktionen.
11 GS är "välorganiserat" Fel! Tyvärr!
12 "Högerpopulistiskt" Fel!
13 "Rashatare" Fel!
14 Tendentiösa Niklas Orreniusavsnittet bryter mot EK:s egna pressetik. Bara hans version framkommer
15 "Inte ovanligt att gå hem till folk" med en filmfotograf i sällskap, säger Niklas Orrenius! Fel! Eh jo! Det är ovanligt att gå hem till handikappade pensionärer och börja filma i dörren eller genom rutan.
16 "Förolämpning" att granska någon makthavare enligt Niklas Orrenius.
17 Avpixlat har aldrig lyckats få kontakt med Niklas Orrenius, enligt Avpixlats Mats Dagerlind.
18 Niklas Orrenius, som försökt påskina att SD iscensatt mordförsök på sig själva, för att göra sig till martyrer, när AFA nästan mördade partiledningen 2005, säger att han är en person som vill få folk att närma sig varandra.
19 "GS samtal ligger kvar" Märkligaste kritiken!? Alla journalisternas rasistanklagelser mot GS och vanligt folk ligger väl också kvar? Vad är problemet?
20 Skulle det vara GS fel att journalister inte skriver om invandring? Tack! Men tror inte det! Journalister mörkar problem med invandringen.
21 "Nationalismens största framgång är att vi blivit oroliga för att prata med varandra." GS har visat vilka som vill svara på frågor och vilka som inte vill. Etablissemanget vill inte prata. Det är inte GS fel.
22 EK vill pådyvla läsaren hur en "tangentbordskrigare" skall vara genom sin egen fake-profil. "Johan (fake-Mathias Ståhle) går med i "vi som hatar invandrare" & skriver hatinlägg"
Sanningen är att ingen i GS haft en aning om dessa "cover-up", eftersom alla är välkomna att ringa och ställa frågor.
23 Mathias Ståhle ljög för GS om sin profil.
24 "Söka jobb i trollfabriken" Fel! Man söker inte jobb i en ideell folkrörelse.
25 Mathias Ståhle lyckades inte ringa några makthavare och ställa frågor. Ljög istället att han hade för mycket jobb att göra. (Varför är han utbildad om han inte ens kan ringa ett samtal som skall gå upp i 3000 tittare?)
26 "GS ingår i ett större nätverk" Fel!
27 "Fransson tycker det var ett misstag att svara på frågor" Hur kan man som journalist släppa en sådan kommentar utan kritisk följdfråga?
28 Fria Tider skulle ha bett GS att ta över deras frågelista!? Fel!
29 "man behöver inte vara konspiratoriskt lagd för att se kopplingen mellan FT & GS"
Jo! Mathias Ståhle, som själv varit inne på "trollfabriken" i flera månader borde väl ha hittat mer samband än att "man behöver inte vara konspiratoriskt lagd" Enkelt! Han har fel och är just konspiratorisk.
30 "Inga etiska regler för GS" Fel! Vi följer de pressetiska reglerna som alla andra journalister.
31 "Inhyrda ringare" Fel!
32 "Islamofobi" Fel! GS är demokrater!
33 34 35 "De ska använda falska identiteter, ljuga om syftet med samtalet och klippa om inspelningen så att den blir underhållande i stället för rättvisande."
Fel! Anonymitet är inte samma som falsk identitet.
Fel! Vi ”klipper inte om”. Vi kan korta ned ibland, precis som alla andra.
Fel! Vi strävar efter att ge en rättvisande bild.
36 "Hemlig researchportal." Fel! Inte speciellt hemlig om vem som helst blir inbjuden - eller hur!?
37 "GS ringer från dolt nummer" Fel! Johan Andersson har aldrig ringt från "dolt nummer"
38 "Sönderklippta intervjuer" Fel! Går väl inte att lyssna på en "sönderklippt intervju". Nerkortade intervjuer är ibland nödvändiga av respekt mot lyssnaren. (Hur kan detta ens vara en diskussion som förs av seriösa journalister?)
39 "Offret skall komma i så dålig dager som möjligt". Fel! Idén är att låta den uppringde berätta och besvara - ofta enkla frågor.
40 Wallraffande samtal kallas "trollringningar"
41 "Eriks idealsamhälle är Nazityskland, Ryssland & Iran" Fel!
42 Expo vet, trots statligt stöd, inte något om GS och har som vanligt - Fel!
43 "Opublicerad research från Expo" är ingen pålitlig källa, när den publicerade researchen är - Fel!
44 "Ta Niklas Orrenius-inspelningen som ligger ute på er sajt. Den är helt genom-oärlig från Granskning Sveriges sida." Fel! Den följer definitivt de pressetiska reglerna.
45 Faktarutan "Benämningen troll används på internet om debattörer som är mer intresserade av att gräla eller sabotera ett samtal än av att diskutera sakfrågor. Deras inlägg har ofta en hotfull underton." Tack! Mathias Ståhle har just bevisat att hela hans artikel är fel. Granskning Sverige ringer och frågar saker, vilket alla själva kan höra. Alltså är GS inga troll - ens med EK.s egen definition. Tvärtom. Eskilstuna-Kuriren grälar och kallar läsare för rasister utan anledning (Eva Burman), saboterar och vill inte diskutera sakfrågor genom att gå under slänga på luren i örat, gå under jorden och sätta på telefonsvararen(Mathias Ståhle), samt hotar läsarna (Alex Voronov) genom att fråga ”Var bor du? Vad heter du och din sambo? Kom hit så kan vi snacka!”
Citera
2017-02-19, 08:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Virgil.I.Grissom
Nej har inga svar och skiter i princip i vem som betalar så länge resultatet är där.

Skulle det uppstå funderingar i vem så betalar för att sanningen ska fram så tar jag det när det blir viktigt och ställer frågan då.

Nu frågar du ju inte utan du påstår att ryssen betalar och då hamnar saken i ett annat läge. Det åligger dig att bevisa ditt påstående.

Visst finns det funderingar i vem som betalat. Men inte hos dig.

Om jag påstått att ryssen betalar för granskning sverige så rättatr jag mig. Jag har ingen aning om vem som finansierar verksamheten. I brist på bättre kan man ju spekulera till dess att vi vet.
Jag kan alltså ingte beisa att ryssen betalar. Kan du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in