2017-02-18, 13:22
Medlem
Hej!

Jag har några frågor, om man har ett aktiebolag (ensamägare för företaget), vad måste man göra årsvis?

Jag antar att man måste skicka in en årsredovisning till bolagsverket varje år?
Man ska väl även skicka en kallelse till bolagsstämma? (rätta mig om jag har fel)

En årsredovisning består väl av: Förvaltningsberättelse, resultaträkning, balansräkning, kassaflödesanalys(frivilligt) samt Noter.

Väldigt lite har hänt i företaget under året, har somsagt varit vilande, intäkter=0kr och kostnader= -5tkr. Dvs lite arbete med (den löpande bokföringen som ska redovisas)

Men jag känner mig osäker. Hur skickar jag in blanketterna det vill säga årsredovisning+bolagsstämma, hur får jag tag i blanketterna? Är det något mer jag måste ta i beaktande eller göra?

Någon som har lite mer erfarenhet/har gjort detta förut som kan ge mig lite tips och råd?

Tack
Citera
2017-02-18, 13:29
Medlem
Reevess avatar
http://www.bolagsverket.se/ff/foretagsformer/aktiebolag/arsredovisning
Läs där och titta på deras informationsfilmer.

Ja, du måste skicka in årsredovisning. Den upprättar du själv och är inte någon blankett du fyller i. Möjligen kan du få viss assistans genom att generera resultat- och balansräkningar i ditt redovisningsprogram.

För bolagsstämman föreslår jag att du läser igenom 7 kap. ABL.
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/aktiebolagslag-2005551_sfs-2005-551
Citera
2017-02-18, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reeves
http://www.bolagsverket.se/ff/foretagsformer/aktiebolag/arsredovisning
Läs där och titta på deras informationsfilmer.

Ja, du måste skicka in årsredovisning. Den upprättar du själv och är inte någon blankett du fyller i. Möjligen kan du få viss assistans genom att generera resultat- och balansräkningar i ditt redovisningsprogram.

För bolagsstämman föreslår jag att du läser igenom 7 kap. ABL.
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/aktiebolagslag-2005551_sfs-2005-551

Jaha måste man ha ett redovisningsprogram för att generera balansräkning/resultaträkning? Vilket redovisningsprogram rekommenderar du att jag köper?
Citera
2017-02-18, 14:28
Medlem
Reevess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skychi
Jaha måste man ha ett redovisningsprogram för att generera balansräkning/resultaträkning? Vilket redovisningsprogram rekommenderar du att jag köper?

En balansräkning och resultaträkning kan du göra med papper och penna om du vill, det finns inga hinder. Får jag fråga hur du sköter din redovisning idag?
Citera
2017-02-18, 14:50
Medlem
Citat:
En balansräkning och resultaträkning kan du göra med papper och penna om du vill, det finns inga hinder. Får jag fråga hur du sköter din redovisning idag?

En auktoriserad revisor tog hand om det förut. Men jag skulle gärna vilja klara av det själv :S
Citera
2017-02-18, 15:24
Medlem
Citat:

Du skriver att jag skall upprätta en årsredovisning själv, då måste jag väl ladda ner ett redovisningsprogram för att göra det?
Citera
2017-02-18, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skychi
En auktoriserad revisor tog hand om det förut. Men jag skulle gärna vilja klara av det själv :S
En revisor gör ingen bokföring, ej heller redovisning. De har kontrollfunktionen i företaget. Finns det med i bolagsordningen att revisor skall finnas så skall denne skriva revisionsberättelsen.
Gissningsvis är det en redovisningskonsult du haft som hjälp tidigare.
Citera
2017-02-18, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
En revisor gör ingen bokföring, ej heller redovisning. De har kontrollfunktionen i företaget. Finns det med i bolagsordningen att revisor skall finnas så skall denne skriva revisionsberättelsen.
Gissningsvis är det en redovisningskonsult du haft som hjälp tidigare.

Det finns faktiskt revisorer som vid sidan av revisionsuppdrag också gör bokföring, bokslut, årsredovisningar och deklarationer. Du behöver inte "märka ord" så fort någon säger revisor i samma mening som bokföring.
Citera
2017-02-18, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swedebig
Det finns faktiskt revisorer som vid sidan av revisionsuppdrag också gör bokföring, bokslut, årsredovisningar och deklarationer. Du behöver inte "märka ord" så fort någon säger revisor i samma mening som bokföring.
Då gör de inte det i sin egenskap av revisor.
I samma företag får de inte göra detta.
Citera
2017-02-18, 22:53
Medlem
Citat:
Då gör de inte det i sin egenskap av revisor.
I samma företag får de inte göra detta.

Det finns absolut inget som hindrar en revisor från att göra bokföring, inte ens i samma bolag som hen utövar revisionsverksamhet. Det finns ett jäv om man gör det på samma klient.
Citera
2017-02-19, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swedebig
Det finns absolut inget som hindrar en revisor från att göra bokföring, inte ens i samma bolag som hen utövar revisionsverksamhet. Det finns ett jäv om man gör det på samma klient.
Ja, precis det jag avser, inte i vilket bolag denna person utövar sin verksamhet.
Citera
2017-02-19, 02:02
Medlem
Citat:
Ja, precis det jag avser, inte i vilket bolag denna person utövar sin verksamhet.

Revisorn som gör bokföring kallar sig revisor, kunden som anlitar revisorn, kallar revisorn, revisor. Varför kallar inte du revisorn, revisor?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in