2017-02-18, 17:29
  #9385
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Staten dvs samhället dvs vi alla har nu ett ansvar för att Martin Jonsson ens var fri att nu göra det han gjorde. Även om såklart folket nog hade bestämt att man skulle låst in honom och slängt bort nyckeln långt innan han ens fick chansen att träffa Lotta. Men i övrigt så är väl pengafrågan inte det viktiga. Att nu hålla Martin Jonsson inlåst kostar säkert någon miljon per år. Att nu ersätta BO eller då anhöriga till dessa blir som en liten piss i rymden jämfört med vad det kostar med rättegångar och fängelse.

Sedan är detta med sorg individuellt men håller där med det går inte att ens börja jämföra med hur det är för en förälder som mist ett barn som nu för ha mist ett syskon när både är 40+. Debatten som sådan är väl dock viktig när nu ersättningarna faktiskt är för låga överlag. Sedan som sagt dessa pengar är nu inget vad det kostar att ha folk inspärrade.


Det är sant att Martin kommer kosta miljoner framöver, tyvärr inget vi kan göra något åt. Det är bäst för oss alla att han får fortsätta kosta och sitta där han är.
Men bara för att han kostar, men samtidigt också sysselsätter folk inom kriminalvården, så kan vi ju inte tycka att nu när vi ändå betalar ut miljoner så kan vi lika gärna dela ut några hundratusen till åt något annat håll.

Camillas debattartikel handlar till ca 1/3 om hennes "allt för låga skadestånd". Det är märkligt att man så fokuserar på pengar efter vad som hänt - pengarna borde ha endast mikroskopisk betydelse i sammanhanget - men tydligen inte för Lottas syster Camilla.
I länder där man inte har fri sjukvård, rättshjälp, samtalsterapi eller ens kan bli långtidssjukskriven efter en sådan här sak - är det rimligt att anhöriga behöver ekonomisk ersättning för att kunna köpa detta och "hela" i bearbetningsprocessen.

I vårt land får Camilla allt detta gratis. Men hon vill ändå har mer. Det är mycket sälland man läser om att anhöriga till brottsoffer går ut och beklagar sig över pengar/skadestånd. Framför allt inte en anhörig som var så långt bort från brottsoffrets vardagsliv.

Camilla debatterar också att BOs dödsbo inte heller kan få något skadestånd. Vi betalar ut rätt höga skadestånd ex till ett kidnappningsoffer, bunkerkvinnan fick 175.000kr - men det är direkt till ett brottsoffer. Att betala ut motsvarande till ett dödsbo kommer ju inte offret till godo. Men anhöriga får ju dela på tillgodohavande i dödsboet - så då skulle anhöriga ersättas "två gånger" enligt Camillas sätt att se på saken. Vilket Camilla märkligt nog tycker är rimligt.

Hon sticker onekligen ut Lottas syster Camilla.
__________________
Senast redigerad av Solglittret 2017-02-18 kl. 18:19.
Citera
2017-02-18, 17:56
  #9386
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Staten dvs samhället dvs vi alla har nu ett ansvar för att Martin Jonsson ens var fri att nu göra det han gjorde. Även om såklart folket nog hade bestämt att man skulle låst in honom och slängt bort nyckeln långt innan han ens fick chansen att träffa Lotta. Men i övrigt så är väl pengafrågan inte det viktiga. Att nu hålla Martin Jonsson inlåst kostar säkert någon miljon per år. Att nu ersätta BO eller då anhöriga till dessa blir som en liten piss i rymden jämfört med vad det kostar med rättegångar och fängelse.

Sedan är detta med sorg individuellt men håller där med det går inte att ens börja jämföra med hur det är för en förälder som mist ett barn som nu för ha mist ett syskon när både är 40+. Debatten som sådan är väl dock viktig när nu ersättningarna faktiskt är för låga överlag. Sedan som sagt dessa pengar är nu inget vad det kostar att ha folk inspärrade.

Staten dvs polisutredarna har ett mycket stort ansvar för att Anders Eklund kunde mörda en till, man missade att ta in honom vid mordet på Pernilla trots att tips fanns. När det gäller Martin har han faktiskt sedan han fyllt 21 år "bara" misshandlat de kvinnor som var i relation med honom. Att ha honom inspärrad för all framtid redan då fanns det inga juridiska möjligheter för.

Håller med om att det var vansinne att släppa ut honom villkorligt och låta honom missbruka fritt utan någon kontroll - där brast det från samhället absolut.

Men Pernilla och lilla Engla kunde inte skyddat sig från Eklunds perverserier, de hade bara extrem otur med plats och tid. För Lottas del gick hon aktivt in i relationen med Martin trots alla goda råd och allt stöd hon fick, hon fortsatte umgås, snorta, ha sex och bli misshandlad av Martin - tills det en dag gick över styr.
Martin kommer att fortsätta ha kontakt med kåkfarargroupies även bakom murarna, tyvärr. För varken dessa kvinnor eller 41-åriga Lotta kunde övertalas eller tvingas av samhället att låta bli.
I det kan inte samhället lastas.
Citera
2017-02-18, 18:19
  #9387
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
I vårt land får Camilla allt detta gratis. Men hon vill ändå har mer. Det är mycket sälland man läser om att anhöriga till brottsoffer går ut och beklagar sig över pengar/skadestånd. Framför allt inte en anhörig som var så långt bort från brottsoffrets vardagsliv.
Hon sticker onekligen ut Lottas syster Camilla.

Borde väl vara fler som nu faktiskt borde göra detta. För att det nu ska bli ändring. Dör en person i en flygplansolycka blir det liksom miljoner i skadestånd till anhöriga. Jämfört med de ersättningarna är nu ersättning för BO och deras anhöriga en skam. Först och främst då ska givet GM betala av nu de tillgångar denna har men sedan då även bli skuldsatt för mer. Där nu staten då för gå in och betala.

För nu Lottas syster kanske det är just detta då som är det primära att verka för att ersättningar överlag ska öka och att staten också ska gå in för att då täcka dessa också. Det tjänar man typ in genom att nu ta bort desserten för Anders under de nu år han kommer sitta inspärrad så det är inga stora utgifter sett till det stora hela.
Citera
2017-02-18, 18:30
  #9388
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Borde väl vara fler som nu faktiskt borde göra detta. För att det nu ska bli ändring. Dör en person i en flygplansolycka blir det liksom miljoner i skadestånd till anhöriga. Jämfört med de ersättningarna är nu ersättning för BO och deras anhöriga en skam. Först och främst då ska givet GM betala av nu de tillgångar denna har men sedan då även bli skuldsatt för mer. Där nu staten då för gå in och betala.

För nu Lottas syster kanske det är just detta då som är det primära att verka för att ersättningar överlag ska öka och att staten också ska gå in för att då täcka dessa också. Det tjänar man typ in genom att nu ta bort desserten för Anders under de nu år han kommer sitta inspärrad så det är inga stora utgifter sett till det stora hela.

Om en person dör i en flygplansolycka är det inte dina eller mina pengar som betalas till anhöriga, det är flygbolagets försäkringsbolag som betalar. Om Lotta hade haft en ordentlig hemförsäkring/livförsäkring med ersättning till anhöriga vid plötslig död hade Camilla fått del av detta belopp som för vissa bolag uppgår till någon/några miljoner.

Samhället dvs dina och mina skattepengar går redan idag till Camillas och övriga brottsofferanhörigas rättshjälp, resor till rättegångar, ersättning vid inkomstbortfall, samtalsterapi och långvarig sjukskrivning.
Tycker man att man vill ha mer, vare sig en medelålders syster dör av misshandel, av en trafikolycka eller av bröstcancer får man kanske - för egna pengar - se till att vederbörande har ex en livförsäkring.

Tycker också att desserten för Eklund o Martin kunde dras in och pengarna kunde doneras någonstans
Men det blir nog inte så många kronor och desserten är kanske det som gör att någon inte börjar slåss därinne - och kostar ännu mer resurser.
__________________
Senast redigerad av Solglittret 2017-02-18 kl. 18:43.
Citera
2017-02-18, 19:36
  #9389
Medlem
Till minne av Lotta och hennes ödessystrar.

https://www.youtube.com/watch?v=lBPEkEOUUp0

Hoppas innerligt att HD dömer Martin Jonsson till livstid, på riktigt. Nu får det vara nog.
Citera
2017-02-18, 20:37
  #9390
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Om en person dör i en flygplansolycka är det inte dina eller mina pengar som betalas till anhöriga, det är flygbolagets försäkringsbolag som betalar. Om Lotta hade haft en ordentlig hemförsäkring/livförsäkring med ersättning till anhöriga vid plötslig död hade Camilla fått del av detta belopp som för vissa bolag uppgår till någon/några miljoner.

Samhället dvs dina och mina skattepengar går redan idag till Camillas och övriga brottsofferanhörigas rättshjälp, resor till rättegångar, ersättning vid inkomstbortfall, samtalsterapi och långvarig sjukskrivning.
Tycker man att man vill ha mer, vare sig en medelålders syster dör av misshandel, av en trafikolycka eller av bröstcancer får man kanske - för egna pengar - se till att vederbörande har ex en livförsäkring.

Tycker också att desserten för Eklund o Martin kunde dras in och pengarna kunde doneras någonstans
Men det blir nog inte så många kronor och desserten är kanske det som gör att någon inte börjar slåss därinne - och kostar ännu mer resurser.

Inget skulle ha hindrat Camilla att teckna en sådan försäkring åt Lotta. Bara en liten hälsodeklaration och betald premie och nu skulle Camilla kunna glädja sig åt miljonerna som hade trillat in..
Citera
2017-02-18, 21:04
  #9391
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av likor
Till minne av Lotta och hennes ödessystrar.

https://www.youtube.com/watch?v=lBPEkEOUUp0

Hoppas innerligt att HD dömer Martin Jonsson till livstid, på riktigt. Nu får det vara nog.
Precis, nu får det vara nog. Lotta och alla hennes ödessystrar...Det räcker så väldigt bra nu med alla kvinnomord.
Citera
2017-02-18, 21:22
  #9392
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnybodyOutThere
Precis, nu får det vara nog. Lotta och alla hennes ödessystrar...Det räcker så väldigt bra nu med alla kvinnomord.


"Idag dödas knappt hundra människor i Sverige varje år. Av dem är ungefär en tredjedel kvinnor och ungefär hälften av dem mördas av en man som de har, eller har haft, en nära kärleksrelation med."

"Sedan början av 2000-talet har dödligt våld mot kvinnor i nära relationer minskat med närmare 20 procent. Undersökningen, "Det dödliga våldet i Sverige 1990-2014", visar att minskningen framför allt gäller kvinnor i åldrarna 30-49 år, där antalet offer var närmare 40 procent färre mellan perioden 2008-2013 i jämförelse med tidigare kartläggningar. För kvinnor i åldern 15-29 år och kvinnor äldre än 50 år var minskningen endast ett par procent."

Källa: "Centrum för kvinnofrid".

Det mördas hundra personer varje år i Sverige, men trots att vi är fler kvinnor än män i Sverige är bara en 1/3 del av dessa mördade personer kvinnor. Jag tycker alla mord - vara sig det är kvinnliga eller manliga offer är något som behöver motarbetas.

Uppenbarligen har vi kommit en bra bit på väg med kvinnormord i nära relation redan - då kanske vi nu ska lägga krutet på andra saker ex. på våldsbrott män emellan där vi inte uppnått någon förbättring ännu. Det känns som denna stora grupp är lite förbisedd och all uppmärksamhet går till kvinnomorden i nära relationer i stället - en väldigt liten grupp (13 personer av 100 ) där vi redan nått stor förbättring.

Och handen på hjärtat - hur skulle vi kunnat stoppa mordet på Lotta?? Hade det funnit några som helst förutsättningar för detta? Inom lagens ramar?
__________________
Senast redigerad av Solglittret 2017-02-18 kl. 21:27.
Citera
2017-02-18, 21:28
  #9393
Medlem
Osceolas avatar
Systern Camilla vill ha mer pengar alltså!
Kanske bättre att hon anstränger sig för att M. får ett livstidsstraff, inte kommer ut igen och har ihjäl
några fler människor.
Citera
2017-02-18, 21:28
  #9394
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
"Idag dödas knappt hundra människor i Sverige varje år. Av dem är ungefär en tredjedel kvinnor och ungefär hälften av dem mördas av en man som de har, eller har haft, en nära kärleksrelation med."


"Sedan början av 2000-talet har dödligt våld mot kvinnor i nära relationer minskat med närmare 20 procent. Undersökningen, "Det dödliga våldet i Sverige 1990-2014", visar att minskningen framför allt gäller kvinnor i åldrarna 30-49 år, där antalet offer var närmare 40 procent färre mellan perioden 2008-2013 i jämförelse med tidigare kartläggningar. För kvinnor i åldern 15-29 år och kvinnor äldre än 50 år var minskningen endast ett par procent."

Källa: "Centrum för kvinnofrid".

Det mördas hundra personer varje år i Sverige, men trots att vi är fler kvinnor än män i Sverige är bara en 1/3 del av dessa mördade personer kvinnor. Jag tycker alla mord - vara sig det är kvinnliga eller manliga offer är något som behöver motarbetas.

Uppenbarligen har vi kommit en bra bit på väg med kvinnormord i nära relation redan- då kanske vi nu ska lägga krutet på andra saker ex på våldsbrott män emellan där vi inte uppnått någon förbättring ännu. Det känns som denna stora grupp är lite förbisedd och all uppmärksamhet går till kvinnomorden i nära relationer i stället - en väldigt liten grupp (13 personer av 100 ) där vi redan nått stor förbättring.

Låt männen slå ihjäl varann. Bättre det än att de ger sig på ett "svagare" kön.

PS. Nu har jag två män i mitt liv. En underbar son och en underbar man. De skulle aldrig slå någon, allra minst mig. De innehar folkvett. Allt annat än vad Martin har. DS.
Citera
2017-02-18, 22:07
  #9395
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
"Idag dödas knappt hundra människor i Sverige varje år. Av dem är ungefär en tredjedel kvinnor och ungefär hälften av dem mördas av en man som de har, eller har haft, en nära kärleksrelation med."

"Sedan början av 2000-talet har dödligt våld mot kvinnor i nära relationer minskat med närmare 20 procent. Undersökningen, "Det dödliga våldet i Sverige 1990-2014", visar att minskningen framför allt gäller kvinnor i åldrarna 30-49 år, där antalet offer var närmare 40 procent färre mellan perioden 2008-2013 i jämförelse med tidigare kartläggningar. För kvinnor i åldern 15-29 år och kvinnor äldre än 50 år var minskningen endast ett par procent."

Källa: "Centrum för kvinnofrid".

Det mördas hundra personer varje år i Sverige, men trots att vi är fler kvinnor än män i Sverige är bara en 1/3 del av dessa mördade personer kvinnor. Jag tycker alla mord - vara sig det är kvinnliga eller manliga offer är något som behöver motarbetas.

Uppenbarligen har vi kommit en bra bit på väg med kvinnormord i nära relation redan - då kanske vi nu ska lägga krutet på andra saker ex. på våldsbrott män emellan där vi inte uppnått någon förbättring ännu. Det känns som denna stora grupp är lite förbisedd och all uppmärksamhet går till kvinnomorden i nära relationer i stället - en väldigt liten grupp (13 personer av 100 ) där vi redan nått stor förbättring.

Och handen på hjärtat - hur skulle vi kunnat stoppa mordet på Lotta?? Hade det funnit några som helst förutsättningar för detta? Inom lagens ramar?

Men jag vet vilken agenda du har. Du förtalar genomgående brottsoffret och gör en skuldförskjutning från förövaren till offret. Inte bara i detta fall.

Den gemensamma nämnaren för alla våldsbrott är att det är män som utövar det. Ofta män med någon form av personlighetsstörning. Drog- alkoholrelaterat. Det är det som borde vara fokus.

Mäns våld ser olika ut.

Mäns våld mot andra män sker vanligtvis med flera närvarande på offentlig plats.

Mäns våld mot kvinnor sker oftast i bostaden mellan fyra väggar. Utan vittnen.

Där kvinnan rent fysiskt är underlägsen förövaren. I detta fall var det helt uppenbart att så var fallet.

Efter tretton minuter hade han brutalt krossat hennes huvud till en blodröra utan dess like.

Livstid för Martin.

R.I.P. Lotta
Citera
2017-02-18, 22:08
  #9396
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Inget skulle ha hindrat Camilla att teckna en sådan försäkring åt Lotta. Bara en liten hälsodeklaration och betald premie och nu skulle Camilla kunna glädja sig åt miljonerna som hade trillat in..

Som råd till anhöriga till Martins nästa flickvän ???
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in