2017-02-18, 02:15
Medlem
Hej!

Jag är ute efter ett par lyftarskor för styrketräning!

Jag vill använda dom i huvudsak till

•knäböj
•Marklyft
•Olika pressar

min storlek är 46 på Nike och Adidas, 45 på vissa större skor.

Har en ganska bred fot och början till plattfot då jag varit väldigt stor förut, så vore hemskt bra om man fick plats med sulor men inget måste!

Bomba med förslag på shyssta skor, alla prisklasser är acceptabla!

Gärna förslag av någon som testat olika eller är mer insatt i olika lyftarskor och dess olika utformningar och användningsområden.

Söker ingen hybrid sko.

Tack på förhand
Citera
2017-02-18, 03:13
Medlem
General.Maximus.s avatar
Eftersom du inte vill ha hybridskor blir det svårt då väldigt få människor har samma skor i knäböj som de har i marklyft.

Jag kör i brottarskor och tycker det fungerar bra i vad som helst men det beror på vem du är. Du kan dra nytta i knäböjen av klacken vissa skor har men du lär inte vilja använda dem o marklyft tex.
Citera
2017-02-18, 12:01
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karabazan
Hej!

Jag är ute efter ett par lyftarskor för styrketräning!

Jag vill använda dom i huvudsak till

•knäböj
•Marklyft
•Olika pressar

min storlek är 46 på Nike och Adidas, 45 på vissa större skor.

Har en ganska bred fot och början till plattfot då jag varit väldigt stor förut, så vore hemskt bra om man fick plats med sulor men inget måste!

Bomba med förslag på shyssta skor, alla prisklasser är acceptabla!

Gärna förslag av någon som testat olika eller är mer insatt i olika lyftarskor och dess olika utformningar och användningsområden.

Söker ingen hybrid sko.

Tack på förhand

Alla duktiga marklyftare rekommenderar strumpläst för marklyft.
Citera
2017-02-18, 15:08
Medlem
Just nu tar jag av mig skorna vid både marklyft och knäböj, men vill ha en sko främst för knäböj, sedan om det går att
Använda vid marklyft är endast ett plus. Så rekommendation för en knäböj/benpres sko skulle sitta fint..

Tack på förhandp
Citera
2017-02-18, 16:26
Medlem
Killer-queens avatar
En av de få hybridskor jag känner till är Reebooks Crossfit Lite TR som är designade för att funka i alla baslyften. Den har alltså inte upphöjd klack, så det förutsätter att man gillar att böja med platt sula.

Jag har ett par och tycker de är bra om än dyra. De har bra fäste, lite bredare sula och förstärkningar lite här och var. Ingen dum sko enligt mig, men vissa tycker bara den är en dyrare version av ett par Converse.
Citera
2017-02-18, 18:08
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben
Alla duktiga marklyftare rekommenderar strumpläst för marklyft.

Men de tränar väl i hemmagym eller på lyftarklubbar, eftersom de respekterar andra gymmare och aldrig skulle släppa ut sina svettiga stinkande fötter i full frihet utan döljer dem i ett par rena snygga (inomhus)skor

Citat:
Ursprungligen postat av Karabazan
Just nu tar jag av mig skorna vid både marklyft och knäböj, men vill ha en sko främst för knäböj, sedan om det går att
Använda vid marklyft är endast ett plus. Så rekommendation för en knäböj/benpres sko skulle sitta fint..

Tack på förhandp

En hyfsat åtsittande sko, stabil och med platt sula är väl det som är mest allround. För knäböjen får du väl helt enkelt köpa ett extra par skor, träna upp rörligheten eller acceptera att du inte kan köra "ass to grass". Knäböj- och tyngdlyftningsskor har förhöjd klack vilket är negativt i andra övningar, så det är svårt att kombinera.
Citera
2017-02-18, 18:13
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Men de tränar väl i hemmagym eller på lyftarklubbar, eftersom de respekterar andra gymmare och aldrig skulle släppa ut sina svettiga stinkande fötter i full frihet utan döljer dem i ett par rena snygga (inomhus)skor

En hyfsat åtsittande sko, stabil och med platt sula är väl det som är mest allround. För knäböjen får du väl helt enkelt köpa ett extra par skor, träna upp rörligheten eller acceptera att du inte kan köra "ass to grass". Knäböj- och tyngdlyftningsskor har förhöjd klack vilket är negativt i andra övningar, så det är svårt att kombinera.

Jag kör med onitsuka tiger. De är de tunnaste skor jag har. Funkar ok för marklyft men är för wobbliga för knäböj.

Sockiplast är tydligen poppis också. Tyngre har sådana enligt marklyftares instagrambilder.
Senast redigerad av Gullegubben 2017-02-18 kl. 18:15.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in