2017-02-17, 19:48
Medlem
Mess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av udon
Hej!

Jag har nyligen blivit pappa och bor i en liten villa en bit ifrån en medelstor svensk stad. Vi kikar på nytt boende då vi vill ha något till sovrum och gärna cykelavstånd till jobbet. Vi är väl medvetna om det uppskruvade prisläget. Vi hittade ett hus nyss som vi gillade och tänkte buda på, men det gick upp över 30% i budgivningen. Då tyckte jag iallafall att det behövdes ett par hundra tusen i renovering för att få de något sånär modernt.

Jag har även börjat titta på att bygga hus (nyckelfärdigt). Det byggs otroligt mycket här i krokarna men när jag kollar upp priskalkyler så blir jag ändå lite matt. Jag vill ha ett hus på 120-150 kvadrat men har svårt att hamna under 3,5 miljoner om man räknar med allt från bygget, tomt till ev. markberedning.

Vi har båda bra utbildningar och hyfsat välbetalda jobb, inga större skulder o.s.v. Vi har talat med banker och dom säger väl i princip att vi får låna till det vi behöver.

Poängen är att det bär emot för mig att bygga för så mycket pengar, samtidigt som jag vet att många andra bygger som har betydligt lägre löner än jag själv. Dock tycker jag ändå att något fundamentalt i tillvaron är att kunna bygga sig ett hus utan att bli ruinerad.

Jag är ju väl medveten om att ränteläget gör det möjligt för folk som har sparat en slant men som kanske inte tjänar så mycket har råd att bygga, men vad tusan händer när räntan stiger?

Fegar jag för mycket?

Största frågan är varför du skall satsa ekonomiskt och binda upp dig i ett land som otvivelaktligen är på väg ner i rännstenen.

Köp en husvagn och vänta in kraschen, du behöver nog inte vänta så länge skall du se.
Citera
2017-02-17, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mes
Största frågan är varför du skall satsa ekonomiskt och binda upp dig i ett land som otvivelaktligen är på väg ner i rännstenen.

Köp en husvagn och vänta in kraschen, du behöver nog inte vänta så länge skall du se.
Är faktiskt lite beredd att hålla med här.

Har själv byggt hus från noll. Vi fick t.o.m anlägga väg, V&A, el osv. Plus att vi byggde stall, ridbana och anlade hagar. Fy fan aldrig mer.

Men vi kom betydligt billigare undan än 3.5. Vi hade kontakter dock. Plus läget.
Citera
2017-02-17, 21:17
Medlem
Dofternas avatar
Många som vinner Vem Vet Mest plöjer ner pengarna i en kåk. Känner flera som gjort det.
Citera
2017-02-17, 23:35
Medlem
Hybridsmurfens avatar
Byggde nytt hus 2008. Vi hade tur med billig tomt från kommunen. 2.5mkr totalt. Annebergshus. Boendekostnader mycket låga.

Ska ni bygga så satsa på bergvärme. Mycket trevliga elräkningar!
Senast redigerad av Hybridsmurfen 2017-02-17 kl. 23:53.
Citera
2017-02-18, 00:56
Medlem
Såhär gör du;

https://www.youtube.com/watch?v=se-opuzre5Y
Citera
2017-02-18, 08:35
Medlem
stilichos avatar
Om det handlar om en medelstor stad så finns det nästan säkert ett underefterfrågat omland. Om du letar i byhålorna 2-3 mil ifrån staden bör du alltså kunna hitta hus i lämplig storlek för under miljonen. Släng sedan på en halv miljon till en renovering och du har ett stort hus i toppstandard till mindre än halva priset av vad du nu tittar på. Visst blir det pendlingskostnader men det är småpengar jämfört med vad du sparar på boendet. Sist och slutligen är det förstås en smaksak huruvida man gillar lantlivet, men kan man göra det (ja, det är delvis en vanesak) så är det på dagens bostadsmarknad som regel en mycket god affär.
Citera
2017-02-18, 09:39
Medlem
utforskarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djupfrys
En del betraktar sitt hem som en tillgång. Det är inte en tillgång, det är en kostnad. Du betalar räntor, el, m.m. Hade hemmet varit en tillgång hade det istället genererat intäkter till dig.

Å andra sidan behöver du ju inte fokusera alltför mycket på att du skall bli skuldfri. Huset kommer ju ha ett värde oavsett din balansräkning. Vi säger att du om 20 år har kvar en miljon i lån vid ditt frånfälle. Huset kanske då med inflationsuppräkning är värt 6-7 miljoner.

Sista decenniet har ju dock bostadsinvesteringar visat sig vara klockrena investeringar. Sjukt egentligen, men så är det. Som riksbankchefen uttryckte sig, svenska banker skall inte titulera sig affärsbanker utan bostadsbanker.

Ja, vi tjänade ca 9,000:-/månad på vårat senaste boende, i tre års tid. (Efter skatt, el/tv/bredbands/förenings- och lånekostnader).

Men det är förstås inget man är garanterad, utan något som beror på en mängd olika faktorer.

Nu ser jag min nuvarande bostad mest som ett hem, och inte som en investering, och jag har helt släppt kollen på prisutvecklingen sedan jag flyttade hit. Men gissningsvis så har även den hunnit stiga några procent i marknadsvärde.

Några andra saker än inkomst och räntor, som man bör fundera på, är:

* Hur många år kommer jag kunna och vilja bo här?

* Hurdana är grannarna, om sådana finns? Är det "min typ" av människor, eller kommer vi att störa oss på varandra?

* Finns detaljplan för området och för intilliggande områden? Vad står det i den?

* Planeras några byggen (väg, järnväg, elnät, hyreshus, fångvårdsanstalter), skogsavverkningar, eller liknande i närheten?

* Vad är det för slags ort? Och hur ser framtiden ut för den? (Avbefolkning osv... Är den t.ex. beroende av en enda, stor industri för att överleva? Bor det bara äldre där, medan unga flyttar därifrån?)

* Vad har du för möjligheter att bygga exempelvis ett förråd, en gäststuga eller en simbassäng i din trädgård, om behov eller önskemål skulle uppstå?

Det finns rätt mycket att tänka på, som kan göra det hela till en mer eller betydligt mindre lyckad affär i det långa loppet.
Citera
2017-02-18, 10:39
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hybridsmurfen
Byggde nytt hus 2008. Vi hade tur med billig tomt från kommunen. 2.5mkr totalt. Annebergshus. Boendekostnader mycket låga.

Ska ni bygga så satsa på bergvärme. Mycket trevliga elräkningar!
Nja. Ett nytt och modernt hus är snuskigt välisolerat, då blir det svårt att räkna hem borrhålet. Jag skulle utan tvekan satsa på luft/vatten, givet att huset inte står i Moskosel.
Citera
2017-02-18, 13:01
Medlem
Största "vinnarna" på dagens bostadsmarknad är väl dom som gick all in på bolånetorsk spåret för 10 år - 20 år sedan.

Surar fortfarande över att jag bara köpte en minitvåa 2007 och inte lånade 1 miljon till och fick en stor 3a
Citera
2017-02-18, 14:28
Medlem
Ni har 50.000 netto och är rädda för ett hus på 3.5 miljoner? Är detta ett trollinlägg eller vad handlar det om?
Citera
2017-02-18, 14:45
Medlem
Hur mycket ökar inte ett nybyggt hus i ett växande område som ni lagt ner 3.5miljoner på. Det är alltid en investering som det inte går att gå minus på som det ser ut idag o flera år framåt. Do it
Citera
2017-02-18, 17:05
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av philleeeee
Hur mycket ökar inte ett nybyggt hus i ett växande område som ni lagt ner 3.5miljoner på. Det är alltid en investering som det inte går att gå minus på som det ser ut idag o flera år framåt. Do it
Om räntan stiger kraftigt kan inte ts gärna bryta loss en del av huset att betala räntan med oavsett om bostaden ökat i värde.
Människor har helt snöat in sig på värdeökning. Folk på jobbet sitter med näsan i vädret med sina 3 miljonerslån och berättar att deras hus minsann ökat i värde.
Dom största idioterna motiverar sina 'renoveringar' med att det 'ökar värdet på huset'.
Så dom har lånat några hundra tuss till för att bygga pool och byte ut det där antika köket från 2007 för att 'öka värdet' som om det skulle ha nåt eget syfte.

Svenskar..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in