Nu vet jag inte vad K-kamrat tråd betyder men min avsikt med mina inlägg i den här tråden är att försöka få dina sektkamrater i SD att förstå att verkligheten kommer ifatt er innan nästa val. Dvs de drömmar(läs mardrömmar) ni när om att bli Sveriges största parti är endast endast en dröm . Sentio o YouGove är skojarinstitut i den bemärkelsen att de inte bildar sitt underlag på röster från slumpvis utvalda. Å andra sidan är det väl alternativa sanninger jag sprider.
Nu vet jag inte vad K-kamrat tråd betyder men min avsikt med mina inlägg i den här tråden är att försöka få dina sektkamrater i SD att förstå att verkligheten kommer ifatt er innan nästa val. Dvs de drömmar(läs mardrömmar) ni när om att bli Sveriges största parti är endast endast en dröm . Sentio o YouGove är skojarinstitut i den bemärkelsen att de inte bildar sitt underlag på röster från slumpvis utvalda. Å andra sidan är det väl alternativa sanninger jag sprider.
Nu gör inte opinionsinstituten prognoser för hur det kommer att se ut på valdagen. De gör bara partisympatiundersökningar månadsvis. Några som däremot gör prognoser för valresultatet är spelbolagen då de har öppna spel för detta och därför har ekonomiska incitament att göra så.
Kollar vi på Unibets odds att bli största parti:
S: 2.0
SD: 2.25
M: 7.5
Odds->Sannolikhet 46.1% att S blir största parti
41.0% att SD blir största parti
12.3% att M blir största parti
Som du ser pekar de prognoser som finns för valresultatet att SD mycket väl kan bli största parti 2018. Går man dessutom tillbaka och kollar på föregående val så har Unibet varit otroligt träffsäkra med sina odds.
Senast redigerad av svallerbyttan 2017-02-17 kl. 22:59.
Enligt tidigare får vi nog vänta ytterligare några dagar på den spännande mätningen från YouGov!
Måndag eller tisdag. Förhoppningsvis måndag.
Sifo kommer före på söndag om den kommer den här veckan och Sentio kan som alltid komma typ när som helst i andra halvan av månaden. Inte säkert Yougov kommer först längre Men Yougov och Sentio är höjdarna och mest verklighetstrogna. Dessutom inte svenska så dom är lite mer opartiska från Storbritannien och Norge.
Sentio o YouGove är skojarinstitut i den bemärkelsen att de inte bildar sitt underlag på röster från slumpvis utvalda. Å andra sidan är det väl alternativa sanninger jag sprider.
Klart dom gör det. Yougov har en panel på tiotusentals personer, tror det är 60.000+ personer. Sen därinom kan du inte påverka om du ska bli utvald. Slumpvis utvalda inom en panel är mer regel än undantag, så arbetar ju även Inizio bland annat med sin panel också.
Så jobbade exempelvis Synovate, vilket idag är Ipsos, också. Jag var medlem i deras bas och fick högar med trisslotter och liknande när jag svarade på deras mätningar.
Bäste K-amrat!
Hade du den minsta susning om värdet av statistiska s.k. mätningar med svarsbortfall på 60 procent eller mera, trots slumpmässiga urval, hade du kanske förstått innebörden av begreppet skojarinstitut.
Tyvärr kommer dina mardrömmar att bli ännu svårare framöver, då SD som sannolikt redan är potentiellt största partiet, kommer att ytterligare öka sitt opinionsstöd fram till 2018.
Det kommer naturligtvis därför att bli en betydande överraskning för Er K-amrater, att Sentio och YouGov kommer att presentera mätresultat för SD, nära valresultatet - och inte som de reella skojarinstituten...
Kanske bäst i alla fall att byta till en K-tråd för att slippa mardrömmarna?
Du kommer med stor sannolikhet att bli väldigt överraskad på valnatten nästa år. Det finns en vrede och en ilska och frustration ute i landet som jag inte skådat tidigare. Vi kan ha olika uppfattningar om SD och deras politik, men sanningen är att partiets storlek har fördubblats i varje val sedan det bildades 1988. Om man lyssnar det minsta lilla på snacket som råder ute i samhället idag, så kan även den mest ointresserade snabbt begripa att SD har en synnerligen stor chans (eller risk, hur man väljer att se det) att bli Sveriges största parti om 19 månader. SD kommer att hamna i trakterna kring 30% eftersom all den röra och det kaos som råder redan nu kommer att tillta och medföra en kumulativ effekt i SD:s ökning. knappt 13% i valet 2014 kan lätt bli 30% i valet 2018. Du kommer som sagt att bli mer överraskad än du tycks ana, kära Powergirl, då du fullständigt missbedömer den enorma frustration som finns i Sverige idag och inte tycks förstå kraften då demokratin (folkstyre) verkar fullt ut. Folk kommer att rösta på SD för att sända en mycket tydlig signal till sjuklövern, medierna och hela etablissemanget att landet är på väg åt helt fel håll. Man kan kalla det ett slags svensk "Trump-effekt"-light. Folk kommer att - bildligt talat - rulla in en handgranat i Riksdagen 2018 för att visa sitt missnöje. Du kan välja att bortförklara det som sker, du kan välja att blunda, men verkligheten kommer att göra att också du kommer att vakna i sinom tid. Det är bara en tidsfråga
Förresten, var det inte du som sa för några år sedan att taket för SD låg på 5%...? Du har med andra ord radikalt missbedömt läget för SD långt tidigare - och mer än en gång. Din trovärdighet är därför synnerligen låg och bör tas med en stor grävskopa salt
2) Har inte SD stått och stampat det senaste året?
Samtliga partier har i princip legat stilla i opinion de senaste året. Bläddra ner till mitten av följande sida så ser du på stapeldiagrammet hur det ser ut.
2) Har inte SD stått och stampat det senaste året?
Nej, så bör man inte se på det. EFTER en enorm framgång. EFTER en enorm ökning. Så är det i verkligheten oavsett om det är pengar i ett företag, väljare till ett parti eller vad det än är. Att man kan nås av framgång av tillfällen som ges, därefter är det en enorm vinst när man kan behålla sin nyvunna sympatikrets. Det innebär förmodligen att nya väljare hela tiden tillkommit i en jämn och tät ström och stärkt upp stödet till dessa nivåer mellan 20-25% det senaste året.
Oroa dig inte för SD du, vårt parti kommer dubbleras en gång till från höga nivåer. 25%+ 2018!
Jag ska förklara för dig varför SD ökar kära K-amrat. Verklighetsnärvaron brister hos sossar själva märker jag. Ni har stoppat invandringen, men det är högre invandring än någonsin pga anhöriginvandringen som bara den är uppåt 100.000 i år, +40.000 asylsökande, +10.000-tals som väljer och tillåts leva här illegalt med enorm kriminalitet som följd.
Skottlossningar varje dag över landet, Malmö som blivit en krigszon med gängkriminalitet stup i kvarten och mordutredningar som kräver 100-tals extra poliser som ändå inte klarar av alla inkommande mord. En rikspolischef som Dan Eliasson har ni utsett, som är hatad av poliser, av allmänheten osv. Polisen kan inte längre komma när folk ringer, dom har för mycket att göra. Polisen är politiskt styrd att dölja invandrarbrotten och att dalta med kriminella invandrare och vänsterslödder.
Sjukvården är ett totalt kaos, det går inte att få träffa en läkare knappt, det går inte att komma fram på vårdcentralen, sjukhusen är överbelamrade, akuterna under enorm press. Psykvården har totalt havererat och skickar hem patienterna för att man inte kan hjälpa dom, för att den enskilda vården dragits in. Ni har dragit in assistanspengarna, inte till kriminella eller fuskare, utan för barn och mammor där barnet har downs syndrom och uppenbart har rätt till pengarna och stödet. Nu sitter föräldrar över hela landet fast i en situation där dom själva måste ta hand om barnet på heltid, även fast dom inte kan och inte har möjlighet pga jobb och annat som alla andra.
- Låga och obefintliga straff för fula och hemska brott. Massvis av våldtäkter och gruppvåldtäkter utförda av invandrare och alltså direkt importerade från afghanistan och liknande länder, men låga och obefintliga straff. 2 månaders ungdomsvård och liknande hån till straff skapar enorm vrede och ilska hos svenska folket.
- Grov och allvarlig utbredd rasism mot svenskar sedan årtionden, som det helt blundas för. Svenskar utsätts utvalt för brott som rån, misshandel och våldtäkter av invandrare. Svenskar i skolor och bland ungdomar trakasseras svårt med nedsättande glåpord precis hela tiden. Motsatt hade aldrig tolererats för en sekund.
- Skägg"barn" som tillåts våldta och gå på festivaler trots att alla vet och förstår vad som kommer hända, när det händer får dom ändå stanna och får 2 månaders ungdomsvård vid grova gruppvåldtäkter. Ålderskontroll som aldrig blir av och inte ens väntas bli tvingande utan frivillig.
- Enorm bostadsbrist. Svenskar har svårt att få lägenheter. Unga får leva hemma. Invandrare som nyss satt sin fot i landet ges förtur, fast vi har massor av bostadslösa i landet som bor med föräldrar och annat mot sin vilja, hemlösa som lever på gatan. Man hänvisar till lagen att dessa invandrare ska ha bostad, men det ska väl svenskar också?
Klart som fan SD går framåt och kommer smälla till rejält med ett enormt succéval 2018!
Senast redigerad av 8711 2017-02-18 kl. 12:06.
Intressant att SD får hela 33% av väljarna i Skåne (exklusive Malmö stad) i en SIFO mätning (den i februari). Det gör att man då är klart störst i regionen, samt med SIFOs felmarginal är det förmodligen betydligt större runt 37-40%. Det betyder nog egen majoritet i många Skåne kommuner vid valet 2018 om utvecklingen står sig. Om detta kan man inte läsa i media.
Jag respekterar alltid trevliga svar vilket ditt var. Men tyvärr är mitt inlägg borttaget, kanske tyckte man att det var Ot?
Nåväl, jag vill se det i undersökningar först, och där kan man inte se någon ökning på länge.
Nä, men du förstår väl principen att om man får en mycket snabb tillväxt i etapper, så hade det klingat av och visat en minskning därav när den snabba tillväxten försvinner? Att SD är kvar på samma nivåer än idag visar att trots att vissa snabbt tillkommande såklart försvinner igen så har man ett tillflöde som fyller på så man kan behålla denna höga nivå. Väljarna är inte konstanta på det sättet. Även om just SD traditionellt har dom överlägset mest trogna väljarna vilket visats i många undersökningar på ämnet. Det är stor skillnad i hur trogen man är sitt parti, där Sverigedemokrater mellan 2006-2014 var oerhört trogna sitt parti. Nu dock när man är på en nivå mellan 20-25% så är det såklart mer rörlighet bland väljarna och en del går och nya tillkommer hela tiden.
Nä, men du förstår väl principen att om man får en mycket snabb tillväxt i etapper, så hade det klingat av och visat en minskning därav när den snabba tillväxten försvinner? Att SD är kvar på samma nivåer än idag visar att trots att vissa snabbt tillkommande såklart försvinner igen så har man ett tillflöde som fyller på så man kan behålla denna höga nivå. Väljarna är inte konstanta på det sättet. Även om just SD traditionellt har dom överlägset mest trogna väljarna vilket visats i många undersökningar på ämnet. Det är stor skillnad i hur trogen man är sitt parti, där Sverigedemokrater mellan 2006-2014 var oerhört trogna sitt parti. Nu dock när man är på en nivå mellan 20-25% så är det såklart mer rörlighet bland väljarna och en del går och nya tillkommer hela tiden.
Jag förstår att om man vuxit mycket så är det inte konstigt om man efter att tag slutar att växa ett tag. Hur det går sen vet ingen. Jag gillar principen att man knappast skall räkna in nya röster innan har dem.
Sen tror jag du missbedömmer i vilken utsträckning svenskar tror att just SD skulle vara rätt medicin för att förbättra sjukvården exempelvis även om hatmedier framställer man det så.
Jag skulle faktiskt kunna tänka mig att många svenskar kan känna att mycket inte skulle bli bättre med SD vid makten.
Personligen tror jag de gör sig bäst i opposition precis som MP.