2017-02-16, 23:08
Moderator
Lobengulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Han må vara extrem, men han är ändå grymt bra! Finns ingen annan som så öppet säger exakt vad han tycker. Det kanske har straffat honom, men personligen gillar jag total öppenhet.

Jo jag kan hålla med om att det är friskt med öppenhet och han är förmodligen en genomtrevlig person om man lär känna honom.

Men opinionsmässigt så är han ett sänke. Man kan inte ränna runt på nattklubbar mitt i veckan och ställa till med bråk. Vanliga svenska arbetare gör inte det och då kan inte ledningen i ett parti som de röstar på göra det. Nu är väl SD-röstare bevisligen rätt luttrade att de inte låter sig påverkas av enskilda incidenter men det är ett hinder mot tillväxt.
2017-02-16, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mac-Arthur
SD och miljöpolitik - varför inte?

Att exempelvis rejält sänka bensinskatten kanske kan ge samma effekt som en verksam muslimsk Blattebomb i opinionsstödet för SD!

Statsfinansiellt torde skäligen enkla grepp, som att i motsvarande grad skäligen minska Blattekostnaderna, balansera minskningen av bensinskatten...

Man kanske kunde slå två flugor i en smäll.
Varje person som aktivt kan medverka till, att det blir en mindre neger eller arab får 5 kr i bensinrabbat per skalle under två år.
2017-02-17, 00:11
Medlem
anteri17s avatar
Nån skrev att C:s väljarbas är lantbrukare vilket är helt felaktigt. Det är ytterst få bönder som inte röstar M eller SD. Jag känner fler riktiga lantbrukare än gemene man.
2017-02-17, 00:47
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swegunners
Det M i längden hoppas på är väl vinna tillbaka numrera SD väljare i större mängd än de tappar i invandringskritiker och vinna ett taktiskt rävspel med S om regeringsmakten med hjälp av SD
Det M vet är att SD kommer bli betydligt större än C, L och KD tillsammans och att SD är vägen till makten. Inte konstigare än så.

Jag är väldigt nyfiken på Sentio och Yougov denna månad, mer än vanligt.
Där kommer vi få en stor del av svaret på Ms "ras" och Cs "uppgång".

Tycker SD haft en del vettiga utspel senaste tiden. Kan kanske ge lite.
2017-02-17, 01:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw
Det M vet är att SD kommer bli betydligt större än C, L och KD tillsammans och att SD är vägen till makten. Inte konstigare än så.

Jag är väldigt nyfiken på Sentio och Yougov denna månad, mer än vanligt.
Där kommer vi få en stor del av svaret på Ms "ras" och Cs "uppgång".

Tycker SD haft en del vettiga utspel senaste tiden. Kan kanske ge lite.

Är inte alls lika säker som du på M:s ställning inför valet 2018!
Personliga kvaliteter hos framför allt partiledare kan förändra mycket, även på kort sikt.
Skulle inte ens bli förvånad ifall M inte är största alliansparti efter 2018!

Därför är det givetvis mycket dumt av SD att satsa allt på M, som kanske bara blir ett 10 % parti efter valet?
Tror det definitivt missgynnar SD som har en stabil väljargrupp, att satsa på M som historiskt åkt bergochdalbana med en mycket lättrörlig väljargrupp!
Dagens teknik med datorer kan dessutom både påskynda och förstärka förändringar i partisympatier.
2017-02-17, 08:18
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anteri17
Nån skrev att C:s väljarbas är lantbrukare vilket är helt felaktigt. Det är ytterst få bönder som inte röstar M eller SD. Jag känner fler riktiga lantbrukare än gemene man.
Detta kan även jag intyga i den bonniga av min bekantskapskrets. Bönder har extremt mycket kapital bundet i maskiner, mark & anläggningar. Så tidigare har dom röstat M i stor utsträckning, men på senare år ser jag allt fler uttalade SD-sympatisörer bland bönderna. Dom brukar inte heller vara så ängsliga med att erkänna det.
2017-02-17, 08:27
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anteri17

Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Detta kan även jag intyga i den bonniga av min bekantskapskrets. Bönder har extremt mycket kapital bundet i maskiner, mark & anläggningar. Så tidigare har dom röstat M i stor utsträckning, men på senare år ser jag allt fler uttalade SD-sympatisörer bland bönderna. Dom brukar inte heller vara så ängsliga med att erkänna det.

Traditionellt sett så var småbönderna centern,och de större eller mer religiösa M.
Dock att rösta på centern verkar vara lite som att tillhöra en sekt så kärnväljarna kommer nog oftast från bondesamhället någon generation bort.
Hur jordbruket behandlas i Sverige gör ju att det är helt naturligt att folk väljer M eller SD.
kolla bara dieselbeskattningen jämfört med Danmark och Finland.
2017-02-17, 10:09
Medlem
Mac-Arthurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erk Swede

Hur jordbruket behandlas i Sverige gör ju att det är helt naturligt att folk väljer M eller SD.

Ytterligare en anledning för SD att bedriva lite miljöpolitik!

Utöver att sänka bensinskatten vore det kanske utmärkt bra att även sänka dieselbeskattningen.

Statsfinansiellt genom att balansera inkomstbortfallet med motsvarande bortfall av hanteringen av Blattarnas oerhörda totala kostnader.

Finns mycket befogad anledning att därmed antaga, ett betydande antal ytterligare stöd och röster för SD inför 2018...
2017-02-17, 13:55
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ockhamsrazor
Förstår inte riktigt den analysen. Att M på kort sikt skulle minska kraftigt efter att de närmat sig SD är fullständigt logiskt. INGEN lämnar SD för M så länge Batra och Tobé sitter kvar och att de 2-3%-enheter moderater som är för generösare flyktinginvandring lämnar för C är ett fullt rimligt utfall.
Opinionsinstitutens resultat ligger helt i linje med vad man kunde vänta sig av M:s utspel.

Detta är också ett svar på allt annat du skriver i detta ämne.

Att många, som inte skriver rent skräp, ställer sig väldigt skeptiska till C:s påstådda uppgång beror högst förmodligen på hur det såg ut innan valet 2014. I en tråd som specifikt tog upp C:s uppgång skrev jag om hur C är det nya MP för valet 2018 då vi ser precis samma tendenser i etablerade medier och bland olika mätningar.

C är den nya sk "utmanaren"; siffrorna pekar uppåt, lovorden haglar och Annie Lööf beskrivs som om hon bär en gloria på huvudet. På snarlika vis beskrevs MP inför valet 2014 och senare undersökningar visade också att partiet var det som var minst granskat och hade minst antal negativa artiklar skrivna om sig.

Då mätningar för den gamla utmanaren MP visade sig vara grovt fel (mer fel än SD i mätningar) så är det inte särskilt konstigt att folk ser väldigt skeptiskt till C:s magiska uppgång som motiveras med liknande saker som den som MP hade ("human" flyktingpolitik, godhet, öppna hjärtan, bla, bla, bla -- kort: folk gillar invandringen till Sverige).

Men vi slår ett öga på hur det såg ut samma period inför valet 2014, notera att MP:s siffror är mot slutet av tabellen:

Kod:
+----------+--------------+------+-----+-----+-----+------+-----+-----+------+
|  Datum   |      OI      |  M   | FP  |  C  | KD  |  S   |  V  | MP  |  SD  |
| 2013-feb | Ipsos        | 32.3 | 7.2 | 3.3 | 3.2 | 29.8 | 5.9 | 8.6 |    9 |
| 2013-feb | YouGov       | 28.8 | 5.8 | 3.3 | 3.5 | 31.3 | 5.4 | 9.7 | 11.5 |
| 2013-feb | Demoskop     | 29.4 | 6.5 | 3.4 | 4.4 | 31.9 | 5.8 | 8.5 |  9.6 |
| 2013-feb | Sentio       | 27.6 | 6.4 | 3.7 | 3.7 | 30.7 | 6.6 | 7.8 | 13.1 |
| 2013-feb | Sifo         |   29 | 6.2 | 3.6 | 3.6 | 31.3 | 5.7 |  11 |  8.5 |
| 2013-feb | United Minds | 27.6 | 4.7 |   4 | 3.3 | 32.9 | 6.2 |   9 | 11.1 |
| 2013-feb | Novus        | 29.1 | 5.2 | 3.4 | 3.5 | 31.9 | 6.6 | 9.1 | 10.2 |

Källa: https://github.com/MansMeg/SwedishPolls/blob/master/Data/Polls.csv

Valresultatet för MP var 6,89% och i slutet mot juni och juli kunde vi se mätningar som satte MP på hela 13%! (Demoskop, juli 2014 -- 13,6%). Många låg dock på runt 10% medan SD konsekvent låg under 10% hos de institut som etablissemanget anser bäst (se källhänvisning). Att många i den här tråden ställer sig väldigt skeptiska mot sensationella siffror för C är därav inte helt taget ur luften även om vissa, tyvärr lite för ofta, inte väljer att uttrycka detta särskilt väl.

Nåja -- om man inte är född bakom kärnkraftverket i Prypjat bör man väldigt enkelt kunna se att dramaturgin a'la "de goda mot de onda" återigen är något som etablerade medier spinner på. Man har bara valt att byta ut MP mot C. Om inte annat bör man, efter att ha sett hur det var förra valet, givetvis ställa sig väldigt skeptisk till C:s magiska uppgång när det kommer till olika mätningar.
2017-02-17, 18:39
Medlem
Mac-Arthurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Det känns trist att kunna konstatera att liksom Trump i USA så är allt annat fake news utom opinionsinstituten YouGove och Sentio.

Nej, uppenbarligen är det svårt att vara K-amrat i dessa tider, särskilt i denna Tråd som handlar mestadels om SD och dess kommande framgångar i opinionen!

Varför inte byta till en trevligare och likasinnad K-amrattråd?

YouGov och Sentio har givetvis en särställning när det gäller att presentera mätresultat som har bäst anknytning till den verkliga opinionsutvecklingen - som den kommande utvecklingen med säkerhet kommer att visa...

Senast redigerad av Mac-Arthur 2017-02-17 kl. 18:44.
2017-02-17, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erk Swede
Traditionellt sett så var småbönderna centern,och de större eller mer religiösa M.
Dock att rösta på centern verkar vara lite som att tillhöra en sekt så kärnväljarna kommer nog oftast från bondesamhället någon generation bort.

För en del år sedan var bekanta som ärvt sin gård nästan garanterat centerpartister.
Ser nog likadant ut idag, bönder som driver arvsgården har nog även ärvt partitillhörighet.
Hörde förresten för länge sedan att "storbönder" var oftast moderater.

Hur som helst fanns det hos alla bönder en stor misstro mot utlänningar, och har svårt tro Lööfs tankar om globalisering faller i god jord.
SD däremot argumenterar för minskad import av matvaror och kompensation till svenska lantbruk för hög dieselskatt, så det vore kanske inte så dumt för bönder!
2017-02-17, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Har lite svårt med att se vad Centern har med denna tråd att göra men oavsett det så finns det bara ett parti i Sveriges riksdag som kvantifieras/ kvalificeras som sekt dvs SD. Att välja SD som jordbrukare är bara ett bevis på att man jordbrukare är rädd för allt utom korna.
Fortfarande handlar denna tråd om SD och deras siffror i opinionsmätningarna och har nada att göra med Centerns opinionssiffror att göra. Det känns trist att kunna konstatera att liksom Trump i USA så är allt annat fake news utom opinionsinstituten YouGove och Sentio.
Diskussionen gäller ju var centerns tidigare kärnväljare nu lägger sina röster, SD eller M. Jag tycker absolut att detta passar i denna tråd. Själv tror jag mer på SD, även om många bönder inte är utbildade.

Jag njuter varje gång jag läser dina inlägg, väl medveten om hur dåligt du mår. Du lär också bli alltmer deprimerad, ju närmare valet vi kommer. Och du vet redan om detta, innerst inne. Rejdar lade ju av, strax efter valet 2014. Jag tror att du går samma väg, eftersom du kommer att ha noll trovärdighet kvar efter valet.

Skulle förresten inte YouGov komma idag?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in