Citat:
Ursprungligen postat av
T.H.F.C.
Det är ett lagförslag från regeringen.
Jag har inte läst det och därför vet jag inte vad innebär, mer än att ensamkommande utan skyddsbehov i 16-18 års ålder som saknar mottagare i hemlandet, även de som redan fyllt 18 år, ska få gå färdigt gymnasiet här. Efter gymnasiet får de några månader på sig för att skaffa jobb. Lyckas de med det får de stanna kvar i Sverige som arbetstagare med tidsbegränsat uppehållstillstånd som sedan kan bli permanent uppehållstillstånd. Som sagt är jag inte tillräckligt insatt i detta lagförslag för att kunna säga om det är bra eller inte. Jag vet inte heller om det kommer att gå genom i Riksdagen. Jag tvivlar på det med tanke på att regeringen måste få stöd för något alliansparti. Med tanke på att de som berörs av detta lagförslag är de afghanska ensamkommande som ändå aldrig kommer att kunna verkställas till Afghanistan så tycker att det kanske ändå vore bättre att låta dem få lite hopp för framtiden. Ditt problem, som du delar med många andra på Flashback är att du är enögd, drar alla ensamkommande över en kam och förstår inte att det aldrig kommer att bli så att utvisningarna av alla dessa ensamkommande kan verkställas. I din värld är det kanske bättre att det stora flertalet av dem, de som inte begår självmord hamnar utanför samhället och bidrar till brottsligheten i Sverige.