2017-02-17, 14:14
Medlem
Den ryske historikern Popov undrar om ett nytt Maidan är på väg eller bara ett försök. Makten vill stänga ned ryska sociala medier för att förhindra organisation. Ett nytt Maidan är bara möjligt om någon betalar och får inte mycket täckning i våra medier. Gerashchenko är helt obetalbar. Han påstår att Moskva arrangerar protesten - som Högra Sektorn deltager i.

Citat:
A number of Ukrainian organizations intend to hold protests on February 20th, the third anniversary of the Maidan’s victory. In particular, the NAZHDAK movement which is positioning itself as an “anti-oligarch association of the common people” is set to protest. The Radical Right Forces movement has also stated its participation, as have the “federation of small businesses,” an association of failed banks (headed by the leader of NAZHDAK, Nikolay Dulsky), and the military wing of the neo-Nazi Ukrainian National Assembly-Ukrainian National Self-Defense.

The aim is the overthrow of the treacherous Poroshenko and Groysman government.

But the call to close Russian social networks is being sounded now, not three years ago, for an obvious reason: the government is afraid of a repetition of the events of three years.

On the other hand, the government will also have a wonderful opportunity to practice dispersing a new Maidan.

the ruling regime has chosen an easy formula: declare militants striving to overthrow the legal government “agents of Putin” [...]

http://www.fort-russ.com/2017/02/february-20-kiev-new-maidan-or-build-up.html
2017-02-17, 14:24
Medlem
rex144s avatar
Ukraina försöker reformera sig och demokratisera, det är ett hot mot Putins styre,
för skulle Ukraina bli ett välmående demokratisk stat så hade ryssarna krävt det samma,
de skiter i finnarna och balter, men skulle ukrainarna få det bättre ja då skulle de vända sin ilska mot Putin, därför precis som i den inhemska politiken tillåter Putin bara galningar att ställa upp som motkandidater i presidentvalet, de som kan verkligen hota honom mördas, sätts i fängelse eller fördrivs från Ryssland. Då i jämförelse med udda typer ter sig Putin som en riktig statsman och landsfader.

Det samma gäller Rysslands grannländer han vill destabilisera de, dels för att kunna lättare styra de och för att det ska vara generellt sämre levnadsstandard och kaos, då kommer den ryska befolkningen bli tacksamma att de har Putin. Med svaga länder runtomkring kan skurkstaten Ryssland känna sig som riktig stormakt
2017-02-17, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
En film om folkmordet i Volhyn har nyligen haft premiär men den förbjöds i Ukraina,
det var en fruktansvärd masaker, ukrainarna mördade polacker på över 300 upptänkliga sätt, de skar av näsor och öron, bröst skars bort på kvinnor, med yxa hackade styckade de sina offer,
små barn 3-4 år gamla hängdes runt en trädstam, de virade taggtråd runt deras halsar och trädstammen så 5-6 barn kunde hänga på varje träd,

Polen kräver att massakern ska kallas folkmord, 80.000 polacker mördades, hundratusentals flydde,
Ukraina har bett om ursäkt men samtidigt hyllar de Bandera, de uppkallar gator i hans namn och i skolan lärs barnen att UPA/UNA och Bandera var hjältar

visst behöver de ha egna hjältar men då får de ta någon annan, visst krigade han mot Ryssland och ville ha ett fritt Ukraina men hans händer är besudlade med blod

Det är bra att du påminner om folkmordet. Det har jag och andra gjort länge, men mer behövs, det är så många som inte känner till det. Folkmordet var så grymt att tyskarna reagerade och ringde Berlin. Det är också bra att polackerna reagerar. Nu är saken på regeringsnivå.

Jag har sett att vanligt folk i Polen reagerar på ukrainska extremister, så Kiev bör verkligen lyssna på kritiken och rensa upp. Ukrainas relationer med Ryssland ligger i trasor och de med EU är skadade. Polen kanske i EU kan sätta press på Ukraina.

Jag vet att dokumentären förbjöds i Ukraina och det rapporterade jag i tråden. Det behöver läsarna också påminnas om. Vi ser verklig historierevisionism i Ukraina. Yats påstod att Sovjet anföll, när alla vet att kriget började med ett tyskt anfall på Polen. Där tappade Ukraina poäng i Tyskland. En process kom igång och senast var det den tyska tidningen Suddeutsche Zeitung som rapporterade att Bonn anser att Ukraina ligger bakom upptrappningen av inbördeskriget. Kiev gör inte någonting rätt, inte för folket och inte för landet. Inte för framtiden.

En polack sade för längesedan att polska krigsinvalider på båda sidor satt på parkbänkar och talade med varandra. De hade gemensamt att de förstod krigets fasor. Det var sådana veteran-historier som uppfostrade mig och tog död på all krigsromantik. Historien visar också att försoning är möjlig.
2017-02-17, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
Ukraina försöker reformera sig och demokratisera, det är ett hot mot Putins styre,
för skulle Ukraina bli ett välmående demokratisk stat så hade ryssarna krävt det samma,
de skiter i finnarna och balter, men skulle ukrainarna få det bättre ja då skulle de vända sin ilska mot Putin, därför precis som i den inhemska politiken tillåter Putin bara galningar att ställa upp som motkandidater i presidentvalet, de som kan verkligen hota honom mördas, sätts i fängelse eller fördrivs från Ryssland. Då i jämförelse med udda typer ter sig Putin som en riktig statsman och landsfader.

Det samma gäller Rysslands grannländer han vill destabilisera de, dels för att kunna lättare styra de och för att det ska vara generellt sämre levnadsstandard och kaos, då kommer den ryska befolkningen bli tacksamma att de har Putin. Med svaga länder runtomkring kan skurkstaten Ryssland känna sig som riktig stormakt

Du och jag har olika åsikter om just den här saken, men inte om allt. Det är ok och beror på att vi har tillgång till olika typer av information och är olikt uppfostrade. När man får tillgång till nya fakta, så tar det tid att ändra kurs. Att jag ser på situationen i Ukraina som jag gör beror på att jag påbörjade en långsam kursomläggning på 90-talet tack vare nätet. Som ung förstod jag inte Sovjet eller Ryssland, bara väst. Jag läste in situationen i Ukraina ett helt år innan jag började skriva på flashback.

Ukraina och väst agerade och Ryssland reagerade. Kuppen i Kiev satte igång stora processer. Sevastopol försvarades i början bara av självförsvarstrupper. Chefen för den ryska flottan sade att hans jobb var att skydda flottan, inte Sevastopol. Det retade folk, men de gav inte upp och de fortsatte att belägra ukrainska soldater och mer. Till slut blev det ohållbart och Moskva ingrep. Ukrainska SBU kunde inte längre gripa folk och Högra Sektorn kunde inte längre hota Krim-borna. Parlamentet i Simferopol var under hot och det neutraliserades. Sedan började upproret i Donbass, men Moskva ingrep ej.

Ukraina får gärna demokratisera, men det händer inte. Reformerna lyser till stor del med sin frånvaro och väst är kritiskt. Jag lovar dig, Ryssland vill ha ett starkt och välmående Ukraina. Finnarna/finländarna har förstånd på det här. Finland är inte under hot, men efter det som NATO har satt igång, så kan vad som helst hända. Det kan smälla och det är rätt att rusta upp det finska försvaret som nu sker. De stackars balterna matas med rädsla, så vad ska de tro? Om du studerar VP och Lavrov, så får du veta att de vill ha ett Europa från Lissabon till Vladivostok och tanken får stöd i Tyskland. Ett sådant ekonomiskt samarbete fungerar inte med svaga partners, så oroa dig inte.
2017-02-17, 15:56
Medlem
De två republikerna i östra Ukraina vill hjälpa de delar av Donbass, som ockuperas av Ukraina. De verkar vara i dåligt skick och det är fantastiskt om de två små republikerna kan hjälpa dem. Tyskland ville en gång återuppbygga Donbass. Har det arbetet påbörjats? Röda Korset är dock verksamt.

Citat:
"We have adopted a decision to realize a humanitarian aid and environmental security program for our brothers and sisters living in the Ukrainian-controlled areas of Donbass," the leaders announced.

"The main thrusts of the humanitarian aid program," the DPR and LPR heads explained, "are, firstly, providing services in the field of medicine and education; secondly, financially supporting veterans; and thirdly helping separated families." Zakharchenko and Plotnitsky warned that, otherwise, these regions are on the brink of "economic and humanitarian catastrophe."

The DPR and LPR leaders, as part of the humanitarian program for Kiev-controlled strips of Donbass, "insist on the opportunity for forces of the DPR and LPR's Ministries for Emergency Situations and our humanitarian organizations to inspect active water facilities and closed mines," as well as a number of factories and infrastructural facilities.

http://www.fort-russ.com/2017/02/zakharchenko-and-plotnitsky-promise-aid.html
2017-02-17, 16:14
Medlem
fitz-humes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vedhuggare
De två republikerna i östra Ukraina vill hjälpa de delar av Donbass, som ockuperas av Ukraina. De verkar vara i dåligt skick och det är fantastiskt om de två små republikerna kan hjälpa dem. Tyskland ville en gång återuppbygga Donbass. Har det arbetet påbörjats? Röda Korset är dock verksamt.

Nu är du ju riktigt rolig. Hur kan man ockupera sitt eget territorium menar du?

Kanske denne brottsling blir det nya välförtjänta offret för ryska FSB's utrensningar?
https://www.unian.info/war/1782876-leader-of-dpr-terrorist-organization-threatens-to-launch-offensive-on-ukraine-controlled-are as-of-donbas.html

We have always said that we wish to do this by political means. But if they don’t get it, then let me remind them that we can do it by military means as well.
2017-02-17, 16:46
Medlem
tverskoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OlleHelge
Det är ju just detta som är problemet med förhandlingarna. Putin kommer inte att släppa Ukraina.

Det finns inget förtroende för Putin i Ukraina, och det är ju inte direkt konstigt.

Att bygga upp landet är väldigt viktigt, men att släppa Krim helt kommer nog inte kunna göras. Det måste bli en ny lösning. Problemet är att Ryssland använde det tidigare avtalet (1994) för att försvaga Ukraina. Och sedan 20 år senare invadera landet. Detta förenklar ju inte direkt förhandlingarna.

Det går inte att få Ukraina på fötter utan Rysslands medverkan. Det förstår alla. Så man måste förhandla med Ryssland oavsett vad man tycker. Även om man lyckas med att tvinga Ryssland sluta hjälpa separatisterna och det blir slut på krig, ekonomin då? Ukrainas största export går till Ryssland. Även nu när det är krig, Ukraina importerar till Ryssland. Det finns ingen annan marknad för ukrainska varor. Ska EU ge en del av sin marknad till Ukraina? Nej så klart, Tyskland heller låter EU att kollapsa än ger en del av sin marknad till konstiga människor i Kiev. Vad ska man göra då? Det är bara Ryssland som finns. Vad händer om Ryssland inför embargo mot ukraina? Och det ska Ryssland göra om väst fortsätter trycka på i Krim frågan. Då blir det helt slut för ukraina som är helt beroende av Ryssland. Så vi lander i den situation där väst måste bestämma vad man vill göra med ukraina. Vill man ha Ukraina kvar? Kan EU ta emot 40 miljoner ukrainska flyktingar om Ukraina kollapsar? Vill man skänka Ukraina till Ryssland så att Ryssland få stå för notan inkl återbetalning av ukrainas lån? En enkel fråga till väst: Vad vill ni?
2017-02-17, 17:41
Medlem
OlleHelges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tverskoy
Det går inte att få Ukraina på fötter utan Rysslands medverkan. Det förstår alla. Så man måste förhandla med Ryssland oavsett vad man tycker. Även om man lyckas med att tvinga Ryssland sluta hjälpa separatisterna och det blir slut på krig, ekonomin då? Ukrainas största export går till Ryssland. Även nu när det är krig, Ukraina importerar till Ryssland. Det finns ingen annan marknad för ukrainska varor. Ska EU ge en del av sin marknad till Ukraina? Nej så klart, Tyskland heller låter EU att kollapsa än ger en del av sin marknad till konstiga människor i Kiev. Vad ska man göra då? Det är bara Ryssland som finns. Vad händer om Ryssland inför embargo mot ukraina? Och det ska Ryssland göra om väst fortsätter trycka på i Krim frågan. Då blir det helt slut för ukraina som är helt beroende av Ryssland. Så vi lander i den situation där väst måste bestämma vad man vill göra med ukraina. Vill man ha Ukraina kvar? Kan EU ta emot 40 miljoner ukrainska flyktingar om Ukraina kollapsar? Vill man skänka Ukraina till Ryssland så att Ryssland få stå för notan inkl återbetalning av ukrainas lån? En enkel fråga till väst: Vad vill ni?

Jag personligen tror inte på de tydliga besluten i denna fråga. Jag skulle tro att det kommer ta tid men att Ukraina blir integrerat i Europa men tyvärr kan det inte gå över en natt.

Om man ska se lite syniskt på det så skulle man kunna säga att det fungerar av samma anledning som ryssland fortfarande fungerar; jag vilja dra slutsatsen att Ukraina inte kommer kollapsa och det pga att de fattiga bor på landsbyggden och blir ned tryckta av det lokala etablisemanget och har dessutom ingen gnista efter Sovjet. I de större städerna börjar sammhället komma igång. Det är här som det nya Ukraina byggs och detta kommer sprida sig men det kommer ta tid.

Ryssland måste naturligtvis hållas på avstånd under denna tid varför Ukraina måste satsa (för) mycket av budgeten på armen. Men samtidigt så arbetar man hårt för att få bort korruption och få igån den yngre generationen och företagandet. personligen tycker jag det ser ganska bra ut på en 5årssikt. Men helt klart är att Europa inte gjort sin del. Europa är som ett bortskämt barn. Alla i väst har haft det så bra så länge att det är väldigt liten del av befolkningen som förstår hur det kan komma att bli om man inte parerar den fyska osäkerheten som många känner. I detta fall syftar jag på den militära osäkerheten. När man kan invadera ett land, ta yta och sedan få behålla det. Ja då kommer man göra samma sak igen, senare.
2017-02-17, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vedhuggare
Du och jag har olika åsikter om just den här saken, men inte om allt. Det är ok och beror på att vi har tillgång till olika typer av information och är olikt uppfostrade. När man får tillgång till nya fakta, så tar det tid att ändra kurs. Att jag ser på situationen i Ukraina som jag gör beror på att jag påbörjade en långsam kursomläggning på 90-talet tack vare nätet. Som ung förstod jag inte Sovjet eller Ryssland, bara väst. Jag läste in situationen i Ukraina ett helt år innan jag började skriva på flashback.

Ukraina och väst agerade och Ryssland reagerade. Kuppen i Kiev satte igång stora processer. Sevastopol försvarades i början bara av självförsvarstrupper. Chefen för den ryska flottan sade att hans jobb var att skydda flottan, inte Sevastopol. Det retade folk, men de gav inte upp och de fortsatte att belägra ukrainska soldater och mer. Till slut blev det ohållbart och Moskva ingrep. Ukrainska SBU kunde inte längre gripa folk och Högra Sektorn kunde inte längre hota Krim-borna. Parlamentet i Simferopol var under hot och det neutraliserades. Sedan började upproret i Donbass, men Moskva ingrep ej.

Ukraina får gärna demokratisera, men det händer inte. Reformerna lyser till stor del med sin frånvaro och väst är kritiskt. Jag lovar dig, Ryssland vill ha ett starkt och välmående Ukraina. Finnarna/finländarna har förstånd på det här. Finland är inte under hot, men efter det som NATO har satt igång, så kan vad som helst hända. Det kan smälla och det är rätt att rusta upp det finska försvaret som nu sker. De stackars balterna matas med rädsla, så vad ska de tro? Om du studerar VP och Lavrov, så får du veta att de vill ha ett Europa från Lissabon till Vladivostok och tanken får stöd i Tyskland. Ett sådant ekonomiskt samarbete fungerar inte med svaga partners, så oroa dig inte.
Vet inte vilka böcker du läst men tro mig, dom är inte med sanningen överensstämmande om dom analyserar Rysslands och Ukrainas nutidshistoria på det sätt du sätter den på pränt. Det är falsarier och omskrivningar i sin värsta avart och borde inte ens få publiceras. Det är ju så många ryssar får sin dagliga propaganda genom att läsa Kremls alla skrönor om Ukraina. Nu påverkar ju inte rysk propaganda varken Ukrainas eller Polens regeringar vilket kan ses en allt intimare relation mellan länderna. Båda länderna har ju trots allt blodiga minnen av sovjetiska övergrepp och massavrättningar av civila. Idag är både Polen och Ukraina europeiska västländer med en förhållande ljus framtid. Putin har bitit i det sura äpplet än en gång den lille parveln. Hans äventyr i Donbass och på Krim har ju kostat både surt förvärvade rubel till statskassan och manskapsspill i form av dödade ryska soldater. Inte undra på att Kiev anses vara förnuftet självt i jämförelse med den accelererande dårskapen i Kreml. Själv tycker jag inte om svaga envåldshärskare och Putin är inget undantag.
2017-02-17, 19:06
Medlem
Citat:
Jag personligen tror inte på de tydliga besluten i denna fråga. Jag skulle tro att det kommer ta tid men att Ukraina blir integrerat i Europa men tyvärr kan det inte gå över en natt.

Om man ska se lite syniskt på det så skulle man kunna säga att det fungerar av samma anledning som ryssland fortfarande fungerar; jag vilja dra slutsatsen att Ukraina inte kommer kollapsa och det pga att de fattiga bor på landsbyggden och blir ned tryckta av det lokala etablisemanget och har dessutom ingen gnista efter Sovjet. I de större städerna börjar sammhället komma igång. Det är här som det nya Ukraina byggs och detta kommer sprida sig men det kommer ta tid.

Ryssland måste naturligtvis hållas på avstånd under denna tid varför Ukraina måste satsa (för) mycket av budgeten på armen. Men samtidigt så arbetar man hårt för att få bort korruption och få igån den yngre generationen och företagandet. personligen tycker jag det ser ganska bra ut på en 5årssikt. Men helt klart är att Europa inte gjort sin del. Europa är som ett bortskämt barn. Alla i väst har haft det så bra så länge att det är väldigt liten del av befolkningen som förstår hur det kan komma att bli om man inte parerar den fyska osäkerheten som många känner. I detta fall syftar jag på den militära osäkerheten. När man kan invadera ett land, ta yta och sedan få behålla det. Ja då kommer man göra samma sak igen, senare.
Ha för mig att Ukraina har byggt upp en av Europas större armeér på rekordtid. Visst, den är underlägsen den ryska givetvis men såpass stor, relativt tränad och definitivt motiverad att den förhoppningsvis numera kan bita ifrån så det känns om lågpannade omotiverade ryssar korsar gränsen i större mängd. Ukraina har ju legat lågt av naturliga skäl när Ryssland ockuperade Krim och delar av Donbass trots att det var ett brott i den högre skalan av Putin. Vi ser ju idag ett Ukraina helt olik det gamla avseende politik och förändrade handelsvägar där Ryssland spelar en allt mindre roll. Att skörda frukterna av det kan nog gå relativt snabbt om den utvecklingen fortsätter och ryssen hindras från fler militära semesterresor i Ukraina. Att ge efter territorium är alltid en dålig idé har ju historien visat. Östra Ukraina må vara ockuperat men är och förblir Ukrainskt territorium. Att ge efter för olyckan Putin eller hans stalinister i Donbass är att be om problem senare.
2017-02-17, 20:28
Medlem
tverskoys avatar
Citat:

Jag tror att du har bristande förståelse för situationen. Du pratar om europeisk säkerhet, men blundar för banditism i Ukraina som är på väg att bli europas somalien med snart visumfri inresa till europa. Det ska bli allt från människosmuggling till vapen och narkotikahandel. Ukrainska ligor kommer att sätta redan förlamad europeisk polis på knäna.

EU har Grekland och Italien som lever på lån. Ska EU försörja Ukraina med? Är det som Putin kanske vill att EU ska försörja Ukraina så att ekonomiska problem blir katastrofala i EU och leda till kollaps? Spelar man Putin i hand då? En svår fråga. Samtidig som vi ser att det har inte blivit bättre i grekland oavsett hur mycket pengar man pumpar in. Man måste fixa Greklands ekonomi, men det funkar inte. Tyskland vill ha all marknad och tänker inte dela med andra. Det är bättre för tyskland att försörja Grekland än att skänka en bit av marknaden och låta Grekland bygga upp industri? En svår fråga. Stora frågan om USA tänker hjälpa till. Det är meningslöst att EU hjälper Ukraina om USA inte gör samma. Jag personligen tror att Trump skiter i ukraina.
2017-02-17, 20:36
Medlem
tverskoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Ha för mig att Ukraina har byggt upp en av Europas större armeér på rekordtid. Visst, den är underlägsen den ryska givetvis men såpass stor, relativt tränad och definitivt motiverad att den förhoppningsvis numera kan bita ifrån så det känns om lågpannade omotiverade ryssar korsar gränsen i större mängd. Ukraina har ju legat lågt av naturliga skäl när Ryssland ockuperade Krim och delar av Donbass trots att det var ett brott i den högre skalan av Putin. Vi ser ju idag ett Ukraina helt olik det gamla avseende politik och förändrade handelsvägar där Ryssland spelar en allt mindre roll. Att skörda frukterna av det kan nog gå relativt snabbt om den utvecklingen fortsätter och ryssen hindras från fler militära semesterresor i Ukraina. Att ge efter territorium är alltid en dålig idé har ju historien visat. Östra Ukraina må vara ockuperat men är och förblir Ukrainskt territorium. Att ge efter för olyckan Putin eller hans stalinister i Donbass är att be om problem senare.

Varför tror du att ukraina har en stark armé? Var får du det ifrån? Ukraina är helt genomkorruperad. Hur får du ihop enorm korruption och en stark armé ihop? Det funkar inte. En armé är inte bara en massa soldater med kalashnikov, det är disciplin, träning, övning, bränsle, medicin, mat, värme, logistik osv.

Ukrainska armén försökte med att avancera och förlorade 200 pers två veckor sen. DNR förlorade bara några pers. Det säger väl en hel del om hur "stark" ukrainsk armé är.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in