2017-02-17, 01:58
Medlem
Hej!

Jag visste inte riktigt vad jag skulle placera denna tråd så det är bara att flytta den om den ligger fel.
Jo, det ligger till så att min lillebror fyller år snart och jag tänkte köpa honom en subwoofer till present då han lyssnar på väldigt mycket dunka dunka. Han sitter just nu på ett par passiva stativhögtalare och en stereoförstärkare till det. https://www.hembiobutiken.se/produkter/forstarkare/stereoforstarkare/246050-onkyo-a-9010/
Så min fråga nu är med tanke på att den förstärkaren inte har en pre-out kan jag fortfarande på något sätt koppla in en subwoofer i den? Jag tänkte t.ex om jag köper denna https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3342579. Borde inte det gå att koppla subwoofern via speakers ingångarna på förstärkaren eller kommer dem alla vara upptagna pga stativhögtalarna? Jag är inte jättekunnig på detta, så jag ber om ursäkt om det är en dum fråga.

Tack på förhand!
Citera
2017-02-17, 03:07
Medlem
Servals avatar
Ja det går utmärkt att koppla in den subwoofern via högnivåutgångarna parallellt med högtalarkablarna.
Citera
2017-02-17, 03:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Serval
Ja det går utmärkt att koppla in den subwoofern via högnivåutgångarna parallellt med högtalarkablarna.
Finemang!
Blir det någon skillnad att koppla in subwoofern i högnivåutgångarna gentemot om det nu fanns pre-out på förstärkaren?
Jag tänker att det kanske påverkar ljudkvalitén eller att man går miste om lite finesser?
Citera
2017-02-17, 03:21
Medlem
Servals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wiitherspoon
Finemang!
Blir det någon skillnad att koppla in subwoofern i högnivåutgångarna gentemot om det nu fanns pre-out på förstärkaren?
Jag tänker att det kanske påverkar ljudkvalitén eller att man går miste om lite finesser?

Det kan nog variera beroende på subwoofer. Men vissa subwoofertillverkare rekommenderar faktiskt att man kopplar via högnivå för musik. Ett exempel på detta är tillverkaren REL.

Ett tips för att hitta bästa positionen för subwoofern är att ställa den vid lyssningsplats (I sweetspot där man oftast sitter och lyssnar) sen kryper man runt i rummet och lyssnar efter bäst bas och placerar subben där om det är möjligt.
Senast redigerad av Serval 2017-02-17 kl. 03:23.
Citera
2017-02-17, 03:28
Medlem
Citat:
Det kan nog variera beroende på subwoofer. Men vissa subwoofertillverkare rekommenderar faktiskt att man kopplar via högnivå för musik. Ett exempel på detta är tillverkaren REL.

Ett tips för att hitta bästa positionen för subwoofern är att ställa den vid lyssningsplats (I sweetspot där man oftast sitter och lyssnar) sen kryper man runt i rummet och lyssnar efter bäst bas och placerar subben där om det är möjligt.
Tjusigt, tack för tipset!
Vad tror du själv? Kommer XTZ subbasen kunna prestera sitt yttersta via högnivån? Vet du kanske någonstans man kan hitta information angående det?
Citera
2017-02-17, 03:31
Medlem
Servals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wiitherspoon
Tjusigt, tack för tipset!
Vad tror du själv? Kommer XTZ subbasen kunna prestera sitt yttersta via högnivån? Vet du kanske någonstans man kan hitta information angående det?

Tror inte du skulle höra någon skillnad mellan lågnivå och högnivå.
Citera
2017-02-17, 03:35
Medlem
Citat:
Tror inte du skulle höra någon skillnad mellan lågnivå och högnivå.
Jag tackar så mycket för all hjälp Serval!
Godnatt på dig min vän och sov gott.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in