2017-02-17, 00:01
Medlem
Netherworlds avatar
Finns det en separat tråd för mordet på Ex-mannen, eller gås det bananas om det fallet härinne också?
Citera
2017-02-17, 00:02
Medlem
Dom kan ju även ha gett alkohol IV, med referens till nålstick, som tidigare antytts.
Citera
2017-02-17, 00:10
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Johanna Möller (JM) 42 år. Utbildad socionom, 6-barnsmamma och mormor. Varit gift flera gånger och har barn med tre olika fäder. Två av barnen, JB och DB , har bl a narkotikabrott i bagaget. De och JB:s man (även han med flera brott i bagaget) är misstänkta för medhjälp i drunkningsfallet av Johannas make och som misstänks vara mord.

Johanna tycks vara en mycket slug kvinna som drivs av pengahunger. Därtill är hon sugen på ungt kött och har idkat sex med asylsökande ungdom i beroendeställning.
Helt klart en unik person som kommer att tjäna massor med pengar när hon får möjlighet att berätta ”sin story” innanför fängelsemurarna, om hur hon, genom hela livet missförstådd, har drivits fram till gärningar som hon är egentligen är helt oskyldig till - hon har aldrig menat allvar med vad hon yttrat om att någon borde dödas. Hon kan inte rå för att andra tagit henne på orden.
Det blir dock svårt att förklara bort allting. Jag tror hon får ett rejält hårt straff – mycket hårdare än vad den numera medgörliga pojkvännen får.
En levande djävul sitter nu bakom låsta dörrar och jag hoppas hon inte slipper ut. Denna livsfarliga orm till kvinna är bland de otäckaste jag hört talas om, med tanke på hur beräknande hon tycks vara.

2015
Otillbörlig teckning av livförsäkring Januari
Johanna har försökt teckna flera livförsäkringar till ett värde om 8 miljoner. Lyckas till slut få till en teckning hos IF, värde 2,5 milj, tack vare en urkundsförfalskning.

Misstänkt förgiftningsförsök av maken AP i Egypten Februari
Maken AP hamnar på sjukhus i Egypten med tecken på förgiftning. Påstås ha stickmärke i armen.
Maken sägs ha uttryckt rädsla för att JM kan tänkas mörda honom (är tveksam till den uppgiften, men kanske sant).

Mystisk drunkning av maken AP. 7 Augusti
Maken AP hittas mystiskt drunknad i Hjälmaren nära land och polisen avskriver snabbt ärendet som en ”naturlig” drunkning av okänd orsak. Måhända att avskrivningen berodde på personalbrist i semesterperioden.
JM har uppgett att de var där med tvillingarna, åt middag och sen gick hon till huset för att sova.
Ingen tycks tänka på att det inte finns något fordon vid sommarstället eller har hon redan berättat hur de kom till platsen - att dotter JB med kille och sonen DB har skjutsat dit den blivande ex-maken?
Hur kan en förälder (JM) till tvillingar sova 12 timmar när barnen är med?

JM:s telefon har tydligen haft sms-trafik under tiden hon uppgivit att hon sovit – går inte ihop riktigt.
Varför ringde hon inte till maken, när hon "kom på" att han saknades? Istället skickade hon sms.
Varför skulle AP umgås med sitt ex? Han hade ju, enligt uppgifter, träffat en ny partner.

Företag registreras Oktober
De två företagen Familjehem Pangelius och Eskilstuna vård och boende registreras oktober -15.
F-skatt registreras i oktober och moms i december.

2016

Familjehemmet i Arboga
Pangelius driver familjehem i Arboga. De hinner dock inte driva det så länge eftersom tvångsstängning av familjehemmet beslutas av IVO (Inspektionen för Vård och Omsorg).
Var den andra delägaren helt ovetande om sin affärspartners manipulativa sidor och den grymma förslagenheten? Familjehemmet hade inte tillstånd att bedriva familjehemsverksamhet enligt IVO som beslutade om stängningen efter att någon anmält att en personal hade 8 ensamkommande boende hemma i sitt vardagsrum (8 st x 1900 kr/dygn = 15 200 kr/dag = 456 000 kr/månaden)
Undrar om den andra delägaren (LI) endast var ägare på papper eller om hon var med på alla noterna.
När familjehemmet i Arboga stängdes, så ansöktes det direkt om att öppna nya hem.

Registrering av nytt familjehemsbolag Maj
Sker i maj -16 med styrelse som har koppling till JM, d v s dottern JB och en man (TC) från Stockholm (bolaget finns ej kvar i Bolagsregistret). Hur blev TC från Stockholm inblandad? Vad har han att säga om JM?

Sexutnyttjande 16 Juni
Två asylsökande pojkar anmäler JM för sex-utnyttjande. Pojkarna tas inte på allvar - varken av soc. eller polis. Eskilstuna Kurirens reporter får ett extremt nyhetsstoff som sprids som en löpeld till övrig nyhetstörstande media (Samma dag som detta publiceras lägger JM:s dotter JB ut en helt svart profilbild på Fb)
Undersökningen läggs ned. JM uttalar sig till höger och vänster, pekar ut en annan person, säger att hon är utsatt för svartmålning och "folk är beredda att gå över lik i den här branschen". Hon erkänner till slut att det är hon för att "tycke uppstod" med den som sedermera kallas 18-åringen och som syns på filmen som de andra två pojkarna har i en mobil.

JM tänker gifta sig Juni
JM ansöker om hindersprövning för att gifta sig med "pojkvännen".

Utplacerade asylsökande "barn" omplaceras Juni/juli
När sexskandalen uppdagades hade Pangelius 50 "barn" utplacerade. De skulle omplaceras till respektive kommuner som köpt tjänsten ”familjehemsplacering”. Det blev snabbt ganska tyst i media om den saken sen, sannolikt p g a de andra efterföljande händelserna.

Misshandel av asylpojkarna 10 Juli
De två asylsökande pojkarna som hade försökt anmäla JM misshandlas grovt av 10-tal förövare. Bland förövarna misstänks JM:s son och måg vara med. Där bör finnas flera som kan berätta mer om saken, men förundersökningen läggs ned.

IF vägrar betala ut livförsäkringspengarna Juli
Försäkringsbolaget IF, har sedan maken AP:s mystiska drunkning drivit en egen utredning av fallet och har haft 2 ex-poliser som arbetat med detta. De har vid flertal tillfällen försökt få Polisen i Västmanland att återuppta förundersökningen, men kategoriskt fått nej. IF anser sig ha tillräckligt med uppgifter/bevis för att neka en utbetalning. Bl a misstänks JM ha förfalskat AP:s namnteckning.
IF vet flera detaljer som de inte kan berätta om. Detta för att inte störa en eventuell förundersökning som senare till slut blir av – sannolikt enbart p g a händelseutvecklingen runt JM med misstanke om hennes inblandning i mord och mordförsök.

Det är nog vid beskedet från IF, om att det inte blir några livförsäkringspengar, som JM får idén om att föräldrarna måste dö.

Mord på GM och mordförsök på hans hustru AM 3 Augusti
Hustrun till GM ringer 112 och "har hål i kroppen". Hon anhålls. Polisen gör ånyo ingen regelrätt teknisk utredning på direkten - kanske p g a semesterperioden. Dock förstår man hyfsat snabbt att hustrun till den mördade inte alls är den som utfört gärningarna.
Därefter måste man säga att rättsväsendet skött sitt ämbete väl och att det vore otroligt om inte JM döms för anstiftan till mord, medhjälp till mord och mordförsök. Detta med tanke på pojkvännens uppgifter om att JM var med och körde bilen till och från sommarstugan.

Ytterligare ett familjehem som drivs av Pangelius stängs av IVO 26 augusti
Ett familjehem med adress i Katrineholm, som startade ungefär samtidigt som det i Arboga dec -15, stängs ned av IVO, då man fått larm om att barn flyttas runt utan att deras "hemkommuner" har informerats. Vem skötte Pangelius verksamhet då - delägare LI?
JM kan ju inte haft tid och möjlighet med att sköta familjehemsverksamheten då hon måste haft fullt upp med att planera hur hon skulle komma undan rättvisans nät som drogs åt från alla håll och kanter.
Jag har verkligen frågetecken om delägare LI verkligen skulle vara ett helt oskyldigt lamm i JM:s nät av konstigheter.

Fallet med makens mystiska drunkning misstänks vara mord
Makens mystiska drunkning blir rubricerat som misstänkt mord 29 augusti och man beslutar att återuppta fallet. Sen kommer det unika beslutet att kroppen ska obduceras på nytt och graven öppnas 16 november.
Sannolikt har man sen hittat något vid den andra obduktionen som stärker misstankarna om mord.
Kanske AP:s efterlevande och närstående aldrig får klarhet i hans död, d v s om ingen av de nu anhållna öppnar munnen. Jag tippar på att det blir dotterns man som pratar först, med tanke på att han gjort ett inlägg på sin Fb där han har någon form av kval över ett misstag han gjort.

Förutom att alla oskyldiga närstående drabbas av den här kvinnans ondska, så är det tragiskt att såväl sexbrotts- som misshandelsutredningen lades ned. De asylsökande pojkarna får ingen upprättelse. Det finns flera inblandade gärningsmän vad det gäller den grova misshandeln, men ingen av dem lär väl gå till polisen frivilligt.

Johanna hamnar bakom lås och bom med långt straff. Jag antar att det blir som med Helge Fossmo och barnflickan – som så många andra liknat detta fall med. Pojkvännen blir nog ganska snabbt fri om han sköter sig föredömligt innanför murarna.
Jag blir förvånad om någon kan bindas till drunkningsfallet, om ingen pratar förstås.

Några har jämfört Johanna med Christine Schürer, men hon var väl mer tydligt galen. Jag upplever nästan Johanna som farligare, eftersom hon tycks kunna få människor att göra illdåden åt henne.

Underbar sammanfattning, och välbehövlig, hatten av för dig.

Aki jobbade väl som snickare ett tag för denne TC från Stockholm.....och TC var väl fortfarande med i styrelsen den 26 augusti, då IVO tydligen stängde familjehem igen. (okänt för mig).

Vid närmare eftertanke är denne TCs mamma tandläkare, eller läkare...enligt deras fejssidor...om jag inte missminner mig. Den andra tråden om flyktingsexet tog upp TC rätt ordentligt....
(FB) Kvinnlig chef på flyktingboende tvingade pojkar till sex
Citera
2017-02-17, 00:16
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Finns det en separat tråd för mordet på Ex-mannen, eller gås det bananas om det fallet härinne också?

Rubriken borde väl justeras, men jag tror att det var intermittentexplosivitet (mod) som tyckte vi kunde ta det också här, tills vidare i alla fall. Det var dock ca 7 månader sedan, om jag minns rätt.

Jag tror det är bäst med en tråd för båda morden.
Samma "huvudgärningsperson", samma plats, samma motiv…

Jag tror lite på LGWs teori om att dom nu anhållna kommer att börja prata inom ungefär en vecka. Om dom gör det tror jag att chansen ökar för att båda morden kommer i samma rättegång.
Om det blir en rättegång så ökar väl skälen för att ha det i en tråd?

Dessutom är ju de två morden redan "ihopvävda" här. Vem skulle vilja dela på tråden till två?

Edit:
Förslag till ny rubrik:

Arboga: Mord på Aki Olavi Paasila, 2015-08-08 och Göran Möller, 2016-08-03

Senast redigerad av lasternassumma 2017-02-17 kl. 00:24. Anledning: Förslag till ny rubrik
Citera
2017-02-17, 00:27
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Ok, A*i skulle hämta sina tvillingar, det var ju ärendet för A*i, varför skulle han börja dricka en massa?

Jag tycker också att det är konstigt, men vi faller alla någon gång för något vi inte tänkte göra

men Aki var utan bil, kanske lovad skjuts....och tog emot EN drink.....kanske sa man i början att JM bara var lite sen. Och jag tror att det var Akis födelsedag. Kanske fick han någon preparerad tårta, kunde inte tacka nej......

Man kan nästan säga att Aki var försvunnen i ca 20 timmar innan han hittades död.....

Men sitter man och dricker, på fest eller på lokal, ....så SMSar man nog sina mycket oroliga anhöriga, som VET att Aki är mycket, mycket rädd för just denna upphämtning av barnen. Akis mobil måste ha tystnat mycket fort...
Citera
2017-02-17, 00:41
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Jag tycker också att det är konstigt, men vi faller alla någon gång för något vi inte tänkte göra

men Aki var utan bil, kanske lovad skjuts....och tog emot EN drink.....kanske sa man i början att JM bara var lite sen. Och jag tror att det var Akis födelsedag. Kanske fick han någon preparerad tårta, kunde inte tacka nej......

Man kan nästan säga att Aki var försvunnen i ca 20 timmar innan han hittades död.....

Men sitter man och dricker, på fest eller på lokal, ....så SMSar man nog sina mycket oroliga anhöriga, som VET att Aki är mycket, mycket rädd för just denna upphämtning av barnen. Akis mobil måste ha tystnat mycket fort...

Några funderingar om tider...
Vad vet vi om klockslagen?
När (och var) träffade Aki de tre i Eskilstuna?
Jag har för mig att LGW föreslog att dom kan ha kommit ut på småtimmarna?
Kanske åkte de tre därifrån på småtimmarna?
Det kan ju ha varit SMS-trafik som visade på aktivitet på natten.
Såg just på en video (VLT tror jag) att Akis telefon hittats på bordet på bryggan.
Tidigare har det uppgetts att den hittades (på bordet?) inne i stugan.
08.55 - samtal till SOS-alarm.
Strax innan 10.00 återfanns Aki i vattnet.

Ett par undringar till:
– När kom JM och tvillingarna till stugan och hur?
– När åkte JM och tvillingarna från stugan och hur?

Senast redigerad av lasternassumma 2017-02-17 kl. 00:47. Anledning: Mer...
Citera
2017-02-17, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Några funderingar om tider...
Vad vet vi om klockslagen?
När träffade Aki de tre i Eskilstuna?
Jag har för mig att LGW föreslog att dom kan ha kommit ut på småtimmarna?
Kanske åkte de tre därifrån på småtimmarna?
Det kan ju ha varit SMS-trafik som visade på aktivitet på natten.
Såg just på en video (VLT tror jag) att Akis telefon hittats på bordet på bryggan.
Tidigare har det uppgetts att den hittades (på bordet?) inne i stugan.
08.55 - samtal till SOS-alarm.
Strax innan 10.00 återfanns Aki i vattnet.

Ett par undringar till:
– När kom JM och tvillingarna till stugan och hur?
– När åkte JM och tvillingarna från stugan och hur?

Jag skulle säga att det mesta vid bryggan såg arrangerat ut.
Citera
2017-02-17, 00:48
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Jo det verkar vara på detta sättet. Johanna är liksom bara spindeln i nätet en dopad version av Knutbypastorn som nu kontrollerar allt och alla kring henne. Att hon är psykopat är liksom givet av att bara åka på semester efter detta som hänt hennes föräldrar. Så hon har säkert styrt det mesta inkl. detta lilla gäng av ensamkommande som hon förfogat över. Kommer utan tvekan bli en djävla bra film så småningom. Är hon nu psykopat utan dess like så kommer hon säkert vara nöjd även innanför murarna desto mer känd hon blir. Något kriminell mastermind var hon ju dock långt ifrån. Att de slapp undan första mordet handlade mer om allmän slapphet från polisen.

Jag förstår inte att så många tror att JM åkte på semester till Thailand, kanske var det en affärsresa Många av medelklassens mindre ljuståliga förehavanden pågår väl just i Thailand.
JMs just mördade far, skadade mor och systern med familj hade ju bott i Asien och drivit företag där i flera år. Kanske fanns det livförsäkringar tecknade på fadern där??

Fiskmånglarn åker varje år till Thailand enligt hans fejsbåk, i januari......TC verkar vara ute och resa och dricka skumpa med schyssta brudar 24/7 enligt hans fejsbåk.

Varför åkte Aki och JM till Egypten.....just i januari......kan ju vara en tillfällighet.
Citera
2017-02-17, 00:51
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag skulle säga att det mesta vid bryggan såg arrangerat ut.

Ja, öven ölburken och båten som troligen knuffats ut på morgonen.

Så här i efterhand tänker man "crime scene", men det var det ingen som tänkte då…

Citera
2017-02-17, 00:55
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Jag förstår inte att så många tror att JM åkte på semester till Thailand, kanske var det en affärsresa Många av medelklassens mindre ljuståliga förehavanden pågår väl just i Thailand.
JMs just mördade far, skadade mor och systern med familj hade ju bott i Asien och drivit företag där i flera år. Kanske fanns det livförsäkringar tecknade på fadern där??

Fiskmånglarn åker varje år till Thailand enligt hans fejsbåk, i januari......TC verkar vara ute och resa och dricka skumpa med schyssta brudar 24/7 enligt hans fejsbåk.

Varför åkte Aki och JM till Egypten.....just i januari......kan ju vara en tillfällighet.

Min minnesbild är att systern med familj bott i Kina, men inte föräldrarna.
I Kina började systern smyckestillverkning i liten skala.
När systern med familj kom tillbaka till Sverige, ca 2007 så startade systern och Göran företaget PFG, i Eskilstuna.

Citera
2017-02-17, 01:07
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ja, öven ölburken och båten som troligen knuffats ut på morgonen.

Så här i efterhand tänker man "crime scene", men det var det ingen som tänkte då…

Det mest allvarliga i hela detta. Är hur många andra olyckor/självmord har polisen liksom bara skrivit av genom åren... Detta mord upptäcktes ju enbart för att nu det blev ett andra mord. Att nu få ett mord att utreda för en liten station är både då jobbigt och dåligt för statistiken så det kan finnas ett ganska stort mörkertal här.

Där måste man ju se till hur nu svenska poliser resonerar. En drunknad på det korta djupet. Ja ok jag vill hem ikväll så vi skriver olycka här... Det är ju den största skandalen här. Om de utrett detta som de borde hade det sannolikt inte blivit ett andra mord.
Senast redigerad av Zaedrews 2017-02-17 kl. 01:09.
Citera
2017-02-17, 01:12
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Min minnesbild är att systern med familj bott i Kina, men inte föräldrarna.
I Kina började systern smyckestillverkning i liten skala.
När systern med familj kom tillbaka till Sverige, ca 2007 så startade systern och Göran företaget PFG, i Eskilstuna.

Ja, så kan det nog vara, undrar om JM drabbats av någon extrem svårartad syskonrivalitetskänsla?

http://shop.pearlsforgirls.se/page/Historia_2462/SWE/SEK
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in